Nou dat ben ik met je eens... wanneer de verbondstheologieën leiden tot verkettering en verachting van elkaar, terwijl we als gelovigen toch allemaal tot hetzelfde Lichaam behoren, dan is dat diep triest.GJdeBruijn schreef:Anderzijds heb ik diezelfde corrigerende onhebbelijkheid als de gezonde reformatorische verbondsleer van Calvijn, De Bres, Luther ea onder vuur komt te liggen. Ik vind het altijd weer jammer dat verschil in verbondsvisie in de praktijk leidt tot scheiding der geesten omdat de lijnen zover (tever) doorgetrokken worden dat er controversen ontstaan tussen 2- en 3-verbonders die dicht bij elkaar staan als het gaat over de wezenlijke zaken.Posthoorn schreef:Wanneer het belang van een leerstuk tot buitenproportionele proporties opgeblazen wordt, voel ik me toch wel geroepen tot een enigszins corrigerend optreden hiertegen.GJdeBruijn schreef:Hier kan ik in mee gaan.Posthoorn schreef: Daarom moet m.i. de doop ook geen breekpunt zijn in de Kerk van Christus.
Maar tegelijk wil ik dan wel opmerken dat de breekpunten tussen 2- en 3-verbonders dan ook niet meer hoeftte worden benadrukt met worden als 'gevaarlijk' als men het heeft over de visie van de ander.
Ik kan nl echt wel aan het avondmaal gaan, bidden met en Bijbelstudie houden met mensen die een andere doopvisie hebben. Helaas is het vaak wel zo dat in gemeentes waar de zuigelingendoop gepraktiseerd wordt en waar mensen een andere doopvisie krijgen, hen censuur opgelegd wordt en zij niet meer aan het avondmaal mogen. Verschrikkelijk.