Dominees die een hoed dragen

Dodo

Re: Dominees die een hoed dragen

Bericht door Dodo »

Misschien moeten dominees een priesterboordje gaan dragen. Kost bijna niks, en je bent internationaal herkenbaar als pastor. Volgens mij heeft een protestantse predikant het wel eens gedaan, in een grote stad. Beviel goed, onbekende mensen durfden hem aan te spreken.
Johannes van Dijk
Verbannen

Bericht door Johannes van Dijk »

refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Ambtenaar schreef:10 pagina's lang een non-discussie, verschrikkelijk.
Niet mee eens. Hoewel het mijns inziens een niet-wezenlijk punt is, wordt het door sommigen tot wezenlijk verheven. Daar wil ik serieus op ingaan om de Bijbel tot zijn recht te laten komen. Het kind moet niet met het badwater weg worden gegooid.
Het Kind niet, maar dit kind kan met het badwater mee.
Door het gebrek aan onderscheid(of blindheid) kan het gebeuren, dat de nageboorte voor een kind word gehouden,maar het echte kind met het badwater word weg gegooid.De gevolgen daarvan zien we om ons heen,en lezen we ook hier.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Johannes van Dijk schreef:
eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Zo sterk mag je dat echt niet zeggen, ik vind het echt onbegrijpelijk dat je het zo scherp stelt. Dan ga ik wel begrijpen dat mensen vinden dat er bijna geen kinderen van God meer over zijn...
Misschien mag ik het zo scherp niet stellen,maar het is wel mijn gedachtengang.En zo ontstaat dus inderdaad de vrees dat er bijna geen kinderen van God meer zijn.
Ben je dan nooit bang dat je de Heere tekort doet, door mogelijk het werk Gods in anderen in twijfel te trekken, omdat ze er wel netjes bij lopen - maar helaas, niet in het zwart?
Johannes van Dijk
Verbannen

Dodo schreef:Misschien moeten dominees een priesterboordje gaan dragen. Kost bijna niks, en je bent internationaal herkenbaar als pastor. Volgens mij heeft een protestantse predikant het wel eens gedaan, in een grote stad. Beviel goed, onbekende mensen durfden hem aan te spreken.
Als een predikant in zijn complete ambtskleding zich in het openbaar vertoont,hoeft hij zeker geen priesterboordje en is hij als zodanig voor iedereen herkenbaar.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Jantje schreef:Het betekent niet dat een oude zwart-wit foto uit een boek, dé richtlijn voor ons zou zijn qua kerkkleding...
Ik wijs u nogmaals op de foto's uit 'Wanneer ik voor U kniel', van de kerkenraden in de zendingsgebieden in Papua en in Nigeria...
Die zitten met een rood t-shirt aan op de foto... Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
We zitten in Holland en niet in Nigeria.We gaan ook hier niet in 3 delig zwart onder de douche! Probeer het ene van het andere te onderscheiden indien mogelijk!
Nee, dat is niet mogelijk... Dat kan ook niet...
Als jij beweert dat zwarte kleding samengaat met wáre Godsvreze, dan horen ze in andere landen en culturen óók zo gekleed te gaan!
En als het daar dan anders is dan hier, dat klopt het dus niet wat jij zegt, denkt, beweert en anderen oplegt.
God meet niet met 2 maten!
God zegt, met eerbied gesproken!, toch ook niet dat je in Amerika wél mag stelen maar in Nederland niet? Het is verboden, dus dan is dat overal! Dat geldt ook voor dit onderwerp! Als het in Nederland samenhangt met ware Godsvreze, waarom in Nigeria of Papua dan niet?????? Waarom mag men daar dan wél met korte mouwen naar de kerk?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Dodo schreef:Misschien moeten dominees een priesterboordje gaan dragen. Kost bijna niks, en je bent internationaal herkenbaar als pastor. Volgens mij heeft een protestantse predikant het wel eens gedaan, in een grote stad. Beviel goed, onbekende mensen durfden hem aan te spreken.
Als een predikant in zijn complete ambtskleding zich in het openbaar vertoont,hoeft hij zeker geen priesterboordje en is hij als zodanig voor iedereen herkenbaar.
Heb je al een predikant die jij kent gevraagd of het waar is dat 'een zwarte hoed en zwarte kleding samenhangt met ware Godsvreze'?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Klavart

Bericht door Klavart »

refo schreef:
Refoforum2017 schreef:
Ambtenaar schreef:10 pagina's lang een non-discussie, verschrikkelijk.
Niet mee eens. Hoewel het mijns inziens een niet-wezenlijk punt is, wordt het door sommigen tot wezenlijk verheven. Daar wil ik serieus op ingaan om de Bijbel tot zijn recht te laten komen. Het kind moet niet met het badwater weg worden gegooid.
Het Kind niet, maar dit kind kan met het badwater mee.
Door het gebrek aan onderscheid(of blindheid) kan het gebeuren, dat de nageboorte voor een kind word gehouden,maar het echte kind met het badwater word weg gegooid.De gevolgen daarvan zien we om ons heen,en lezen we ook hier.
Wat bedoelt u precies met deze filosofische uitspraak?
Reiziger

Bericht door Reiziger »

Johannes van Dijk schreef:Misschien mag ik het zo scherp niet stellen,maar het is wel mijn gedachtengang. En zo ontstaat dus inderdaad de vrees dat er bijna geen kinderen van God meer zijn.
Doch de HEERE zeide tot Mozes: Zou dan des HEEREN hand verkort zijn? Gij zult nu zien, of Mijn Woord u wedervaren zal, of niet. Numeri 11:23.
Ziet, de hand des HEEREN is niet verkort, dat zij niet zou kunnen verlossen, en Zijn oor is niet zwaar geworden, dat het niet zou kunnen horen. Jesaja 59:1.
O gij, die Jakobs huis geheten zijt! Is dan de Geest des HEEREN verkort? Zijn dat Zijn werken? Doen Mijn woorden geen goed bij dien, die recht wandelt? Micha 2:7

Niks aan toe te voegen.
Voor de rest een onzinnige discussie.
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef:
Jantje schreef:Het betekent niet dat een oude zwart-wit foto uit een boek, dé richtlijn voor ons zou zijn qua kerkkleding...Ik wijs u nogmaals op de foto's uit 'Wanneer ik voor U kniel', van de kerkenraden in de zendingsgebieden in Papua en in Nigeria...Die zitten met een rood t-shirt aan op de foto... Dus dat is voor mij een teken dat het púúr op traditie is gebaseerd...
We zitten in Holland en niet in Nigeria.We gaan ook hier niet in 3 delig zwart onder de douche! Probeer het ene van het andere te onderscheiden indien mogelijk!
Nee, dat is niet mogelijk... Dat kan ook niet...Als jij beweert dat zwarte kleding samengaat met wáre Godsvreze, dan horen ze in andere landen en culturen óók zo gekleed te gaan! En als het daar dan anders is dan hier, dat klopt het dus niet wat jij zegt, denkt, beweert en anderen oplegt.God meet niet met 2 maten!God zegt, met eerbied gesproken!, toch ook niet dat je in Amerika wél mag stelen maar in Nederland niet? Het is verboden, dus dan is dat overal! Dat geldt ook voor dit onderwerp! Als het in Nederland samenhangt met ware Godsvreze, waarom in Nigeria of Papua dan niet?????? Waarom mag men daar dan wél met korte mouwen naar de kerk?
Dat mag ook daar niet! maar de brutaalheid van de mens gaat gewoon zijn gang.Zeker als het niet in eigen vertrouwde omgeving is(dus toch mensenvrees)[knip] Toon matigen aub!
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Johannes van Dijk schreef:Ware Godsvreze en zwarte kleding horen onlosmakelijk bij elkaar.
Zelfs al zou je gelijk hebben dat ware Godsvreze leidt tot het dragen van zwarte kleding, dan nog klopt deze stelling niet.
Want zwarte kleding kan gedragen worden zonder ware Godsvreze... Ook een net zwart pak als op je profielfoto is geen bedekking voor een zondig hart...
- Niet meer zo actief -
Johannes van Dijk
Verbannen

Jantje schreef:
Heb je al een predikant die jij kent gevraagd of het waar is dat 'een zwarte hoed en zwarte kleding samenhangt met ware Godsvreze'?
Dat hoef ik niet te vragen,want dat word van de kansels gepredikt.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Toch zou ik je echt oprecht een paar vragen willen stellen. Niet om je af te branden, maar omdat ik het echt wil weten:
1. Hoe kom je aan deze gedachte? En waarop baseer je die? (Ik vraag dat ook met het oog op mezelf: ik draag niet vaak zwarte kleding, dus kennelijk is er iets mis met me.)
2. Hoe beoordeel je in dit licht dat de meeste HA-gangers in de gereformeerde gezindte niet in het zwart aan het HA deelnemen?
3. Hoe beoordeel je predikanten die doordeweeks wel een net pak, maar net geen zwart dragen?
4. Is het gebonden aan de cultuur? In het buitenland kom je het namelijk nauwelijks tegen. Of is dat in jouw ogen juist een teken dat er buiten Nederland al helemaal bijna geen kinderen van God zijn?
5. Voel je je dan niet vaak ontzettend eenzaam, omdat jij wél een zwart pak draagt en ook meent dat dat moet, terwijl je bijna niemand meer aantreft die dat ook zo doet?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Johannes van Dijk
Verbannen

Mannetje schreef:
Zelfs al zou je gelijk hebben dat ware Godsvreze leidt tot het dragen van zwarte kleding, dan nog klopt deze stelling niet.Want zwarte kleding kan gedragen worden zonder ware Godsvreze... Ook een net zwart pak als op je profielfoto is geen bedekking voor een zondig hart...
Dat klopt.Als je eerdere berichten van mij goed gelezen had, was deze melding van je geheel overbodig.In een zwart pak kan een grote hypocriet schuil gaan. Ik denk hierbij vooral aan mezelf ja. En het is maar goed dat er op mijn profielfoto geen afbeelding staat van mijn hart! Begrijp je me een beetje?
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

eilander schreef:
Johannes van Dijk schreef:Misschien mag ik het zo scherp niet stellen,maar het is wel mijn gedachtengang.En zo ontstaat dus inderdaad de vrees dat er bijna geen kinderen van God meer zijn.
Ben je dan nooit bang dat je de Heere tekort doet, door mogelijk het werk Gods in anderen in twijfel te trekken, omdat ze er wel netjes bij lopen - maar helaas, niet in het zwart?
?
ejvl

Bericht door ejvl »

Johannes van Dijk schreef:Dat hoef ik niet te vragen,want dat word van de kansels gepredikt.
Ik begrijp dat je vanavond naar ds Zwartbol gaat, toen ds Zwartbol op de Veluwe stond, heb ik heel vaak naar hem geluisterd, dit heb ik nog nooit gehoord.
Ook van vele andere OGG predikanten heb ik dit nog nooit gehoord.
Voor zover ik mij kan herinneren heeft een OGG predikant wel eens verteld hoe het bij hemzelf en bij z'n vrouw aan toe gegaan is, hoe ze in het zwart gekomen zijn. Daar heb ik respect voor, maar naar mijn weten vertelde hij er direct bij dat dit geen algemene norm is en dat de norm netjes en zedig is. En dat kan ook met een grijs/blauw/groen pak of gewoon nette kleding.
Gesloten