Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

rekcor

Re: Gezinsplanning, uit: Het nieuwe leenstelsel

Bericht door rekcor »

Wim Anker schreef:De genoemde voorbeelden echter om te menen tot actieve geboortebeperking (men kan het wel gezinsplanning noemen maar dat vertroebeld alleen de discussie maar) over te gaan, genoemd is b.v. te klein huis, te weinig aandacht per kind kunnen geven, studie, wereldreis enz. hebben m.i gemeen dat ze te klein denken van God. Zou mijn God, die het leven schenkt, te zwak zijn om voor voldoende slaapkamers te zorgen waardoor mijn (Zijn) kinderen nadeel ondervinden?
Natuurlijk is God daar niet te zwak voor, dat beweert hier niemand. Dergelijke opmerkingen plaatsen degenen die het niet met jou eens zijn (zoals ikzelf) alleen maar in het verdachtenbankje.

Mijn argumentatie is als volgt:

1. Kinderen zijn een zegen
2. Het is onze opdracht om de aarde te vervullen
3. Het is óók onze opdracht om goed voor de aarde te zorgen
4. Het is óók onze opdracht om de aarde tot ontplooiing te brengen
5. Het is óók onze opdracht om uit te reiken naar hen die God niet (willen) kennen.
6. Het is óók onze opdracht om onze kinderen tot Jezus te leiden.
7. ....
8. We zijn vrij om, al biddend om wijsheid, een afweging te maken tussen 2-7.

Zoals ik eerder schreef: wij hebben 3 kinderen, die we de aandacht proberen te geven die ze verdienen. Daarnaast besteden we onze tijd aan met name 4 en 5.
DDD

Bericht door DDD »

Wat Wim Anker en Coosje schrijven kan ik echt niet gereformeerd meer noemen. In alle tijden is het niet gehoord dat God (on)middellijk slaapkamers creëerde. Ook de bijbel biedt daarvoor geen beloften. Dus heb je te rekenen met het aantal dat daadwerkelijk beschikbaar is.

Volgens mij is dit een duidelijk voorbeeld van lijdelijkheid. God werkt middellijk, dat geldt in alle dingen, en is in de schepping ingebouwd. Er is geen enkele grond om daarbij de kinderzegen anders te benaderen dan de zegen van de gezondheid.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

DDD schreef:Wat Wim Anker en Coosje schrijven kan ik echt niet gereformeerd meer noemen. In alle tijden is het niet gehoord dat God (on)middellijk slaapkamers creëerde. Ook de bijbel biedt daarvoor geen beloften. Dus heb je te rekenen met het aantal dat daadwerkelijk beschikbaar is.

Volgens mij is dit een duidelijk voorbeeld van lijdelijkheid. God werkt middellijk, dat geldt in alle dingen, en is in de schepping ingebouwd. Er is geen enkele grond om daarbij de kinderzegen anders te benaderen dan de zegen van de gezondheid.
Sorry hoor, maar dit vind ik een karikatuur maken van standpunten waar je het niet mee eens bent. Niemand beweert dat de Heere zal zorgen voor extra slaapkamers. Wel geloof ik dat de Heere ook in deze tijd van onze zorgen, ook voor dit tijdelijke leven, af weet. Daarnaast: hoeveel kinderen kunnen er op één slaapkamer? Tegenwoordig vindt men met z'n tweeën op een kamer al (te) veel.
Vagari

Bericht door Vagari »

henriët schreef:
ejvl schreef:Maar dat geldt ook voor gezondheid dan toch? Zou God niet weten of een vrouw nog een zwangerschap zou aankunnen, en het dus aan Hem overlaten?
Maar dat zou betekenen dat je ' niet meer hoeft na te denken als mens' ..God weet toch wel dat het wel/ niet kan.
De Heere heeft ons toch ook verstand gegeven?!
Ja, en Hij zegt ook:
Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Matth. 22:37-40: ‘Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de profeten'.

Kunt gij dit alles volkomenlijk houden?
Neen ik; want ik ben van nature geneigd God en mijn naaste te haten.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Vagari schreef:
henriët schreef:
ejvl schreef:Maar dat geldt ook voor gezondheid dan toch? Zou God niet weten of een vrouw nog een zwangerschap zou aankunnen, en het dus aan Hem overlaten?
Maar dat zou betekenen dat je ' niet meer hoeft na te denken als mens' ..God weet toch wel dat het wel/ niet kan.
Ja, en Hij zegt ook:
Dat leert ons Christus in een hoofdsom, Matth. 22:37-40: ‘Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand, en met geheel uw kracht. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede, aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse Wet en de profeten'.
Waarom wordt dit hier, in dit topic, opgemerkt? Wie gebruikt er dan zijn verstand niet?
DDD

Bericht door DDD »

@eilander:
Wim Anker schreef: Daar gaan we weer. :bobo Vragen. Vragen. en, naar mijn mening, zondige vragen.

Ik onderschrijf wat @Helma hierover opmerkte. En als gezinsplanning wordt gedaan vanuit die gezindte, wie ben ik om er kritiek op te leveren. De genoemde voorbeelden echter om te menen tot actieve geboortebeperking (men kan het wel gezinsplanning noemen maar dat vertroebeld alleen de discussie maar) over te gaan, genoemd is b.v. te klein huis, te weinig aandacht per kind kunnen geven, studie, wereldreis enz. hebben m.i gemeen dat ze te klein denken van God. Zou mijn God, die het leven schenkt, te zwak zijn om voor voldoende slaapkamers te zorgen waardoor mijn (Zijn) kinderen nadeel ondervinden?
ZWP

Bericht door ZWP »

Geen gemeenschap hebben in de vruchtbare periode is toch geen actieve geboortebeperking?
DDD

Bericht door DDD »

Waarom niet? Het lijkt me duidelijk wat het resultaat is.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

eilander schreef:Sorry hoor, maar dit vind ik een karikatuur maken van standpunten waar je het niet mee eens bent. Niemand beweert dat de Heere zal zorgen voor extra slaapkamers. Wel geloof ik dat de Heere ook in deze tijd van onze zorgen, ook voor dit tijdelijke leven, af weet. Daarnaast: hoeveel kinderen kunnen er op één slaapkamer? Tegenwoordig vindt men met z'n tweeën op een kamer al (te) veel.
Dit soort vragen zijn ondergeschikt aan het principe: mag je 'meedenken' over je gezinsplanning, of moet je dit volledig overlaten aan de onmiddellijke leiding van God?
ejvl

Bericht door ejvl »

henriët schreef:
Precies.
Wat is dan het verschil met "verstand gebruiken" als het om de gezondheid van de vrouw gaat, of als het om financiën\slaapkamers gaat als we het hebben om het aan God over te laten.
eilander schreef: Sorry hoor, maar dit vind ik een karikatuur maken van standpunten waar je het niet mee eens bent. Niemand beweert dat de Heere zal zorgen voor extra slaapkamers. Wel geloof ik dat de Heere ook in deze tijd van onze zorgen, ook voor dit tijdelijke leven, af weet. Daarnaast: hoeveel kinderen kunnen er op één slaapkamer? Tegenwoordig vindt men met z'n tweeën op een kamer al (te) veel.
Ik ken een gezin met 16 kinderen, nu wonen ze gelukkig vrij groot, maar hoe zou je die in een tussenwoning willen stopen met 3 slaapkamers? Is dat ook niet "verstand gebruiken"?
Vagari

Bericht door Vagari »

@eilander

Er staat ook nog iets onder hè.
Ik zeg niet dat er hier mensen zijn die hun verstand niet gebruiken. Maar wat voor verstand is dat? Vaak dragen we 'verstand gekregen' aan als excuus om niet geheel afhankelijk te zijn van Hem die alles gemaakt heeft en nog onderhoud en regeert. We willen niet dat Hij Koning over ons is.

Wat ik bedoelde te zeggen is: wat zou het toch ontzettend makkelijk zijn als we de Heere mogen dienen met alles wat in ons is. Dus ook met je verstand. Dan krijg je een zorgeloos leven zegt God.

Lees maar:
Lukas 16:8 / STV
8 ‭‭En de heer‭⁷‭ prees den onrechtvaardigen rentmeester,‭⁸‭ omdat hij voorzichtiglijk gedaan had; want de kinderen dezer wereld‭⁹‭ zijn voorzichtiger, dan de kinderen des lichts, in hun geslacht.‭
Lukas 12:21-34 / STV
21 ‭‭Alzo ‭is‭ ‭het‭ ‭met‭ ‭dien‭, die zichzelven schatten vergadert,‭²⁰‭ en niet rijk is in God.‭²¹‭‭ 22 ‭‭En Hij zeide tot Zijn discipelen: Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw‭²²‭ leven,‭²³‭ wat gij eten zult, noch voor het lichaam, waarmede gij u kleden zult.‭ 23 ‭‭Het leven is meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding.‭ 24 ‭‭Aanmerkt de raven, dat zij niet zaaien, noch ‭maaien‭, welke geen spijskamer noch schuur hebben, en God voedt dezelve; hoeveel gaat gij de vogelen te boven?‭²⁴‭‭ 25 ‭‭Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?‭²⁵‭‭ 26 ‭‭Indien gij dan ook het minste niet kunt, wat zijt gij voor de andere dingen bezorgd?‭²⁶‭‭ 27 ‭‭Aanmerkt de leliën, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet; en Ik zeg u: ook Salomo in al zijn heerlijkheid is niet bekleed geweest als een van deze.‭ 28 ‭‭Indien nu God het gras dat heden op het veld is,‭²⁷‭ en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, hoeveel meer u, gij kleingelovigen!‭ 29 ‭‭En gijlieden, vraagt niet,‭²⁸‭ wat gij eten, of wat gij drinken zult; en weest niet wankelmoedig.‭²⁹‭‭ 30 ‭‭Want al deze dingen zoeken de volken der wereld;‭³⁰‭ maar uw Vader weet, dat gij deze dingen behoeft.‭ 31 ‭‭Maar zoekt het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.‭³¹‭‭ 32 ‭‭Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.‭³²‭‭ 33 ‭‭Verkoopt hetgeen gij hebt,‭³³‭ en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.‭ 34 ‭‭Want waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn.‭
Ik raad u aan om ook deze preek eens te beluisteren over ons rentmeesterschap!
http://preken.mobi/mobi_play.php?app=&f ... 20zijn.mp3
En Sheba heeft ook zoiets gezegd:
Sheba schreef: En als we dan spreken over men moet zijn verstand gebruiken.... Wordt uiteraard niet bedoeld logisch redeneren maar een geheiligd verstand gebruiken. Een geheiligd verstand is er alleen als er een leven met en vanuit de Heere gekend wordt. Een leven met de Heere maakt ook offerbereid. Hij weet wat het beste voor ons is. Al zie ik nu bij wijze van spreken op dit moment even niet hoe...
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ejvl schreef:
eilander schreef: Sorry hoor, maar dit vind ik een karikatuur maken van standpunten waar je het niet mee eens bent. Niemand beweert dat de Heere zal zorgen voor extra slaapkamers. Wel geloof ik dat de Heere ook in deze tijd van onze zorgen, ook voor dit tijdelijke leven, af weet. Daarnaast: hoeveel kinderen kunnen er op één slaapkamer? Tegenwoordig vindt men met z'n tweeën op een kamer al (te) veel.
Ik ken een gezin met 16 kinderen, nu wonen ze gelukkig vrij groot, maar hoe zou je die in een tussenwoning willen stopen met 3 slaapkamers? Is dat ook niet "verstand gebruiken"?
Dit is dus een vraag die je jezelf echt niet hoeft te stellen. God heeft dit gezin 16 kinderen en een vrij groot huis gegeven. Wat een zegen!
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

ZWP schreef:Geen gemeenschap hebben in de vruchtbare periode is toch geen actieve geboortebeperking?
Natuurlijk is er enig (of veel) verschil tussen verschillende middelen of methodes, sommige zijn zelfs abortief te noemen. Maar het gaat om de principiële vraag of - en zo ja, in welke gevallen - je iets mag doen of nalaten om te voorkomen dat er kinderen geboren worden.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Posthoorn schreef:
eilander schreef:Sorry hoor, maar dit vind ik een karikatuur maken van standpunten waar je het niet mee eens bent. Niemand beweert dat de Heere zal zorgen voor extra slaapkamers. Wel geloof ik dat de Heere ook in deze tijd van onze zorgen, ook voor dit tijdelijke leven, af weet. Daarnaast: hoeveel kinderen kunnen er op één slaapkamer? Tegenwoordig vindt men met z'n tweeën op een kamer al (te) veel.
Dit soort vragen zijn ondergeschikt aan het principe: mag je 'meedenken' over je gezinsplanning, of moet je dit volledig overlaten aan de onmiddellijke leiding van God?
De principiële vraag is niet of je mag 'meedenken' m.i. Meedenken/nadenken mag. Nee moet.
De principiële vraag is HOE en vanuit welk beginsel/uitgangspunt er wordt 'meegedacht'.

Er staat geschreven: "Zijn niet bezorgd", er staat niet "Denk niet na". Maar juist in het voorbeeld over die slaapkamers wordt m.i. duidelijk dat men bezorgd is hoe het moet in de toekomst. En die "zorg' leidt ertoe dat wordt nagedacht over "gezinsplanning". En dat is m.i. niet bijbels, dan is het zogenaamde "verstand gebruiken" het resultaat van de zorgen.

@DDD: Ik beweer inderdaad dat de Heere voor voldoende slaapkamers - en andere dingen - zorgt. De Schrift zegt, zoals al eerder opgemerkt, "heeft het u ooit aan iets ontbroken"?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Wim Anker schreef:De principiële vraag is niet of je mag 'meedenken' m.i. Meedenken/nadenken mag. Nee moet.
Dan zijn we het daarover eens.
De principiële vraag is HOE en vanuit welk beginsel/uitgangspunt er wordt 'meegedacht'.
Ja, dat zal voor ieder weer anders liggen. Mijn uitgangspunt zou zijn: niet meer kinderen willen dan je aankan, en niet uitgaan van de gedachte: hoeveel kinderen ik ook krijg, God zal wel maken dát ik het aankan. Maar dat ligt heel persoonlijk.
Plaats reactie