huisman schreef:ejvl schreef:Mara schreef:ejvl schreef:
Oppassen met bepaalde zaken te doen, oppassen om bepaalde zaken klakkeloos zonde te noemen.
Maar als het nu gaat om zaken zoals vrouwenkiesrecht, homohuwelijk-acceptatie, vrouwen in het ambt, kinderen aan het H.A.
Voorheen onbespreekbaar en inmiddels is het volkomen geaccepteerd in veel gemeentes.
Dan gaat het over andere dingen dan oorbellen en stropdas e.d.
Eens. Maar speelt dat ook in gemeenten onderling dan, behalve de PKN?
Ik denk dat Mara's voorbeelden zeker spelen in de NGK en GKv.
Mara's voorbeelden spelen in de CGK!
In de door jou genoemde gemeenten kom ik nooit. Vroeger wel in "artikel 31".
Je kunt het ook wel (deels) aflezen aan de preekbeurten, een kwart van de predikanten horen wij nooit.
De prediking die jullie mij aanreiken met een link, hoor ik zelden.
Als ik in het verpleeghuis een kerkdienst bijwoon, hoor ik predikanten die niet bij ons komen.
Laatst hadden we een rechtse predikant die ruim 25 jaar geleden bij ons was! Hij had het opgezocht.
En ik vermoed (weet ik wel zeker eigenlijk) dat jullie anderen, die bij ons gevraagd worden, echt niet op de kansel krijgen.
De predikanten-vrouwen veranderen ook mee, je mag toch aannemen dat dit met goedkeuring van hun man gebeurt?
Wilhelm schreef:Ik denk dat Mara spreekt vanuit haar eigen context.
Ik zie dat in mijn eigen kerkverband ook niet zozeer.
Maar ik moet eerlijk zijn, toen ik pas een dienst meemaakte in een tot voor kort als behoudend bekent staande CGK, verbaasde ik me toch wel even.
Wat een gedoe , wisselen tussen OR en NR en dan weer liedboek. De kledingcode, was echt anders dan in andere reformatorische kerken. De hoed voor de vrouw was helemaal afgeschaft, en de rok meestal ook.
Ja ik spreek uit eigen ervaring en ontmoet wel eens CGKers uit andere, voorheen behoudende, nu moderne, CGK's.
Pimpelmees schreef:Als je deze ontwikkelingen ziet in je eigen gemeente, kan ik me opzich ook wel weer voorstellen dat je daar vragen bijstelt.
Alleen moeten we denk altijd de vraag stellen, wat is de intentie van deze veranderingen? Is dat nu echt tegendraads willen zijn, of is dat gewoon een veranderende cultuur.
Het is geen kwestie van tegendraads of star zijn. Sommige veranderingen zoals het ritmisch zingen, vind ik geen onderwerp waar je langdurig over moet steggelen, en het is bij ons over een langere periode ingevoerd.
We zongen de eerste Psalm alleen ritmisch, dus je kreeg ruim de tijd om te wennen.
Maar als er opeens iets wordt afgekondigd en een paar maanden later nog iets en je ziet de mensen om je heen ook veranderen, ga je toch wel bij jezelf denken: wat gebeurt hier nu allemaal?
En het zijn niet alleen jonge vrouwen die in een spijkerbroek komen, maar oudere vrouwen, boven de 70, komen opeens in een broek en laten hun hoed af.
Is dat dan kopieergedrag?
En ook predikanten worstelen hiermee. Ik weet van een predikant die niet tot de kansel gebracht wilde worden door een vrouwelijke ouderling.
Toen werd dit geaccepteerd, maar hoe lang zou hij dit volhouden,
kan hij dit volhouden?
Is dat cultuurverandering en waarom gebeurt dit de laatste decennia dan in zo'n rap tempo?
Natuurlijk veranderen er dingen, het één gaat moeizamer dan het andere. Maar zo heel oud ben ik niet en als ik zie wat er tijdens mijn volwassen leven allemaal verwaterd, afgeschaft, of juist ingevoerd is.