Televisiebezit
Re: Televisiebezit
Ik denk dat begeleide confrontatie niet perse nodig is.
Maar wel altijd duidelijk argumenteren waarom veel tv programma's en series af te keuren zijn.
Denk aan vloeken, sex, geweld, muziek, etc.
Er zijn veel verleidingen in de wereld. Dat is de realiteit waar de Bijbel over spreekt.
Deze verleidingen willen ons aftrekken van God, vervullen met zonde en leegheid.
Maar opvoeden moet niet alleen zijn dit en dat mag niet. Een positieve benadering is beter.
En wat is er positiever dan de liefde van God en tot God meegeven in de opvoeding?
Niet wettisch maar uit liefde.
Maar wel altijd duidelijk argumenteren waarom veel tv programma's en series af te keuren zijn.
Er zijn veel verleidingen in de wereld. Dat is de realiteit waar de Bijbel over spreekt.
Deze verleidingen willen ons aftrekken van God, vervullen met zonde en leegheid.
Maar opvoeden moet niet alleen zijn dit en dat mag niet. Een positieve benadering is beter.
En wat is er positiever dan de liefde van God en tot God meegeven in de opvoeding?
Klopt. En het überhaupt hebben van een "tv" in huis maakt zo'n belijdenis t.o.v. de kinderen een aanfluiting.Panny schreef:Ik denk dat begeleide confrontatie niet perse nodig is.
Helemaal juist. positief benaderen. De Liefde van God meegeven en uitstralen in de opvoeding. En een tv in huis spreekt niet van de liefde van God.Panny schreef:Maar opvoeden moet niet alleen zijn dit en dat mag niet. Een positieve benadering is beter.
Wat een aanfluiting 

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Hoe zo dan?Orchidee schreef:Wat een aanfluiting
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Daar heeft o.a Lien75 mooie post over geschreven eerder in dit topic.-DIA- schreef:Hoe zo dan?Orchidee schreef:Wat een aanfluiting
Ik heb me verbaasd over die posting. Het is een legitimatie om zonde aan de hand te houden met als argument: "Als ik in Christus ben is het goed". Het is een wat antinomiaanse gedachte.ejvl schreef:Daar heeft o.a Lien75 mooie post over geschreven eerder in dit topic.-DIA- schreef:Hoe zo dan?Orchidee schreef:Wat een aanfluiting
Ik zal de post citeren die ik bedoel.WimA schreef:Ik heb me verbaasd over die posting. Het is een legitimatie om zonde aan de hand te houden met als argument: "Als ik in Christus ben is het goed". Het is een wat antinomiaanse gedachte.
Lien75 schreef:Ik heb wel eens dit voorbeeld gehoord in een preek. De duivel is erop uit om zoveel mogelijk mensen in zijn macht te houden. Dat pakt hij slim en sluw aan... We denken we houden dit buiten de deur... Maar hij brengt jets anders op onze weg waardoor hij hoopt zijn tienduizenden te verslaan...
Het internet kwam. Het zou handig zijn en inmiddels kunnen we niet meer zonder, klopt. Maar ook alle gevaren die we dachten buiten de deur te houden zijn via de achterdeur binnen gekomen. ( onverantwoordelijke sites, tijdvreters, films, muziek etc ) Is daarmee de pc en pc bezit verkeerd?
We dachten als we de koets maar buiten de deur houden... Maar dat deden we niet. Uiteindelijk is de auto gekomen. Vervoer sneller dan snel. We kunnen zo gemakkelijker op plaatsen komen waar we niet mogen komen! En tja een verkeersovertreding is snel gemaakt. En brengen we daarmee de ander niet (moedwillig) in gevaar?
Toch is de auto niet verkeerd.. Wel de gebruiker die in de verleiding komt om dingen te doen die niet mogen. Of om naar plaatsen te gaan die niet mogen.
Zo is dat met de pc maar ook met de tv.
Niet iedereen die auto rijdt gaat er verkeerd mee om. Niet iedereen die een pc in huis heeft gaat er verkeerd mee om. Zo ook met de tv.
En ja er is veel zooi. Maar niet alles. Overigens kan je tv inmiddels ook zelf beperken door je voor allerlei verkeerde kanalen af te laten sluiten. Zelf bepalen wanneer je iets bekijkt. Enz. En eerlijk gezegd snap ik niet wat het verschil is om het nieuws, een natuurfilm op internet te kijken of op de tv!
De tv is inmiddels al achterhaald. En steeds meer mensen, ook buiten de kerk, doen de tv al weg. En kijken via internet!
En ook met filter jan je inmiddels veel zien. En is geen garantie dat het allemaal zo zuiver is. En wat betreft tijdsbesteding. Hoe zou het komen dat er, ook in onze kringen, zo weinig gelezen wordt? Bijbelse literatuur gelezen wordt? Niet door de tv. Wel door internet. Met of zonder filter!
Ik had een andere in gedachten maar het maakt niet uit. Ook hier spreekt dezelfde denkwijze uit.ejvl schreef:Ik zal de post citeren die ik bedoel.WimA schreef:Ik heb me verbaasd over die posting. Het is een legitimatie om zonde aan de hand te houden met als argument: "Als ik in Christus ben is het goed". Het is een wat antinomiaanse gedachte.Lien75 schreef:Ik heb wel eens dit voorbeeld gehoord in een preek. De duivel is erop uit om zoveel mogelijk mensen in zijn macht te houden. Dat pakt hij slim en sluw aan... We denken we houden dit buiten de deur... Maar hij brengt jets anders op onze weg waardoor hij hoopt zijn tienduizenden te verslaan...
Het internet kwam. Het zou handig zijn en inmiddels kunnen we niet meer zonder, klopt. Maar ook alle gevaren die we dachten buiten de deur te houden zijn via de achterdeur binnen gekomen. ( onverantwoordelijke sites, tijdvreters, films, muziek etc ) Is daarmee de pc en pc bezit verkeerd?
We dachten als we de koets maar buiten de deur houden... Maar dat deden we niet. Uiteindelijk is de auto gekomen. Vervoer sneller dan snel. We kunnen zo gemakkelijker op plaatsen komen waar we niet mogen komen! En tja een verkeersovertreding is snel gemaakt. En brengen we daarmee de ander niet (moedwillig) in gevaar?
Toch is de auto niet verkeerd.. Wel de gebruiker die in de verleiding komt om dingen te doen die niet mogen. Of om naar plaatsen te gaan die niet mogen.
Zo is dat met de pc maar ook met de tv.
Niet iedereen die auto rijdt gaat er verkeerd mee om. Niet iedereen die een pc in huis heeft gaat er verkeerd mee om. Zo ook met de tv.
En ja er is veel zooi. Maar niet alles. Overigens kan je tv inmiddels ook zelf beperken door je voor allerlei verkeerde kanalen af te laten sluiten. Zelf bepalen wanneer je iets bekijkt. Enz. En eerlijk gezegd snap ik niet wat het verschil is om het nieuws, een natuurfilm op internet te kijken of op de tv!
De tv is inmiddels al achterhaald. En steeds meer mensen, ook buiten de kerk, doen de tv al weg. En kijken via internet!
En ook met filter jan je inmiddels veel zien. En is geen garantie dat het allemaal zo zuiver is. En wat betreft tijdsbesteding. Hoe zou het komen dat er, ook in onze kringen, zo weinig gelezen wordt? Bijbelse literatuur gelezen wordt? Niet door de tv. Wel door internet. Met of zonder filter!
- Dodo
@Wima, jouw uitgangspunt is dat tv verkeerd is, de tv ís zonde. Anderen hebben als uitgangspunt dat een tv slechts een medium is, waardoor goede en minder goede dingen tot ons komen.
Door die verschillende uitgangspunten praten jullie langs elkaar heen. Zo'n gesprek heeft weinig nut.
Door die verschillende uitgangspunten praten jullie langs elkaar heen. Zo'n gesprek heeft weinig nut.
Nee, dat klopt niet. Mijn uitgangspunt is dat de TV een medium is. Het apparaat is geen zonde, dat bedoel ik niet. Ik stel wel dat dit medium dermate veel kwaad doet in verhouding tot het nuttige en/of nodige dat geen christen - In NL anno 2014 - m.i. kan kiezen voor dit medium in huis.Dodo schreef:@Wima, jouw uitgangspunt is dat tv verkeerd is, de tv ís zonde. Anderen hebben als uitgangspunt dat een tv slechts een medium is, waardoor goede en minder goede dingen tot ons komen.
Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.
Ik vind een goed onderzoeksprogramma heerlijk om naar te kijken.
Ik kijk graag naar het nieuws of een medische documentaire. Ik heb geen tv (meer), maar met open internet heb je in feite ook tv.Profesto schreef:Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.
Maar goed, het is duidelijk dat WimA geen ruimte laat voor andere nuances met betrekking tot tv-bezit, dus is verdere discussie zinloos.

Internet is inmiddels sneller dan tv geworden.
Ik zag een leuk filmpje van Shimon Peres, hij neemt op ironische wijze afscheid van de politiek.
Dat filmpje stond eerst op internet, werd vaak bekeken en dan komt het pas als nieuwsitem op de tv.
En zo gaat het tegenwoordig vaak.
Dus als je het nieuws(te) wilt volgen, heb je meer aan internet, waar daarnaast ook heel veel bagger te zien is.
Niet alles wordt gefilterd.
Ik zag een leuk filmpje van Shimon Peres, hij neemt op ironische wijze afscheid van de politiek.
Dat filmpje stond eerst op internet, werd vaak bekeken en dan komt het pas als nieuwsitem op de tv.
En zo gaat het tegenwoordig vaak.
Dus als je het nieuws(te) wilt volgen, heb je meer aan internet, waar daarnaast ook heel veel bagger te zien is.
Niet alles wordt gefilterd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Het gaat inderdaad om de keuzes die worden gemaakt. Maar dan is het goed om rekening te houden met onze geneigdheid tot de verkeerde keuzen. De overheid verbiedt bijvoorbeeld wapenbezit. Dat is een "bescherming" tegen de foute keuzen die gemaakt kunnen worden.Posthoorn schreef:Ik kijk graag naar het nieuws of een medische documentaire. Ik heb geen tv (meer), maar met open internet heb je in feite ook tv.Profesto schreef:Maar het gaat volgens mij niet om het medium, maar vooral om de keuzes die je maakt.
Maar goed, het is duidelijk dat WimA geen ruimte laat voor andere nuances met betrekking tot tv-bezit, dus is verdere discussie zinloos.
Mijn mening is inderdaad dat een christen geen ruimte heeft om een tv in huis te hebben. Dat kan uiteraard altijd bediscussieerd worden, vandaar ook dit topic.
Laten we maar bespreken of de Schrift wel andere nuances biedt.
Verkeerde vraagstelling.WimA schreef:Laten we maar bespreken of de Schrift wel andere nuances biedt.