Vind je dit niet een nogal grove beschuldiging in dit verband?
Ik geloof oprecht niet dat je kunt zeggen dat zo'n synode zich hiermee buiten de algemene christelijke kerk plaatst.
Vind je dit niet een nogal grove beschuldiging in dit verband?
Eens hoor DDD, dat stellen is compleet gestoord.
Is het niet bedoeld als voorbeeld van een tekst die Synode door het oude taalgebruik onbegrijpelijk vindt?
Als het de bedoeling is van Synodelid deze tekst hierop toe te passen dan is hij duidelijk over vers 8 heen gelezen. Beetje absurd dit.
O. Nou, zo onbegrijpelijk vind ik deze tekst niet, zolang je maar het systeem van 'der..' als achtervoegsel begrijpt. Wel wat wonderlijk, maar er is in ieder geval geen kans op een verkeerde uitleg ervan. Ik maak mij veel meer zorgen om de Evangeliën en de brieven van Paulus die mensen denken te begrijpen, maar waarbij de taal uit de zeventiende eeuw toch geregeld net iets anders dan nu betekent.MGG schreef: ↑07 jun 2023, 22:31Is het niet bedoeld als voorbeeld van een tekst die Synode door het oude taalgebruik onbegrijpelijk vindt?
Nou dat zie ik nog niet helemaal gebeuren hoor. Kijkend naar de afgelopen 10 jaar valt dat ook reuze mee. Dit is meer een gevalletje: de wens is de vader van de gedachte…Bezorgd schreef: ↑08 jun 2023, 00:04 Het lijkt wel een moderne kuitbroek, steek en bef variant.![]()
Tegelijkertijd niet verrassend.
Het blijft in heel de geschiedenis een interessante ontwikkeling.
Als een kerkverband wil weten hoe het kerkverband eruit ziet over tien jaar hoeft men alleen maar te kijken naar het kerkverband ter linkerzijde wat het dichtst verwant is.
Je ziet het gewoon gebeuren in allerlei opzichten. Vooral cultureel en sociologisch van aard.
De GG is over tien jaar als CGK (midden/rechterflank)/HHK (Zie bv steeds breder gebruik HSV onder kerkvolk)
De GGiN over 10 jaar als GG (Zie bv recente ontwikkelingen Zending , Evangelisatie)
De OGG over 10 jaar als de GGiN/ GG (Zie bv ontwikkeling kleding binnen OGG en jeugdwerk)
Dus over 10 jaar is de HSV binnen de GG één van de gebruikte vertalingen.
Is de Bijbel met uitleg en een heel voorzichtige aangepaste SV gangbaar in de GGiN
En begint de OGG heel voorzichtig enkele woorden in de SV te wijzigen.
Dit wetend, is de steeds terugkerende ophef misschien wat overdreven. Uiteindelijk is het een vast patroon.
En misschien ook helemaal niet erg.
Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
Nog niet. Steeds meer CGK gemeente zijn voor vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat binnen 10 jaar de eerste HHK gemeente het ook wil en over 20 jaar de eerste GG gemeente. Misschien nog wel sneller. Bij de gereformeerde hebben gezien hoe de moderne manier van bijbellezen in korte tijd grote veranderingen te weeg bracht.Bezorgd schreef: ↑08 jun 2023, 07:07Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
En ik doel meer op zaken die meer traditie en cultuur zijn.
De leer / prediking kan grotendeels gelijk blijven. Maar het gedrag van kerkvolk wijzigt met de tijd mee.
Ook binnen de GG zie je dat er verschuivingen zijn. Als het gaat om vaccinatie, kleding, deelname aan sportclubs, soort vakanties, omgang moderne media.
Dingen die je 10-15 jaar geleden alleen in kerkverbanden ter linkerzijde zag zie je nu volop in de GG.
Hetzelfde geldt de GGiN, prediking blijft hetzelfde, maar heel veel ontwikkelingen op organisatorisch kerkelijk gebied die de GG al jaren deed, maar waar GGiN eerder veel terughoudender in was.
MGG schreef: ↑08 jun 2023, 07:22Nog niet. Steeds meer CGK gemeente zijn voor vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat binnen 10 jaar de eerste HHK gemeente het ook wil en over 20 jaar de eerste GG gemeente. Misschien nog wel sneller. Bij de gereformeerde hebben gezien hoe de moderne manier van bijbellezen in korte tijd grote veranderingen te weeg bracht.Bezorgd schreef: ↑08 jun 2023, 07:07Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
En ik doel meer op zaken die meer traditie en cultuur zijn.
De leer / prediking kan grotendeels gelijk blijven. Maar het gedrag van kerkvolk wijzigt met de tijd mee.
Ook binnen de GG zie je dat er verschuivingen zijn. Als het gaat om vaccinatie, kleding, deelname aan sportclubs, soort vakanties, omgang moderne media.
Dingen die je 10-15 jaar geleden alleen in kerkverbanden ter linkerzijde zag zie je nu volop in de GG.
Hetzelfde geldt de GGiN, prediking blijft hetzelfde, maar heel veel ontwikkelingen op organisatorisch kerkelijk gebied die de GG al jaren deed, maar waar GGiN eerder veel terughoudender in was.
Ik heb dit vaker gelezen in jouw bijdrages.Bezorgd schreef: ↑08 jun 2023, 07:11
Ik wil de discussie niet aangaan over de duur van de periode.
Maar wat ik schets zie je echt terug in de kerkverbanden.
Kijk maar eens 100 jaar terug , welke veranderingen er waren. En dan zie je een patroon, het ene kerkverband maakt keuzes die een ander nog niet maken kan, maar die ander volgt dan enkele jaren later. En zo gaat dat met heel veel zaken.
Hoe kom je er bij dat de eerste HHK gemeenten dat over 10 jaar ook wel zouden willen?MGG schreef: ↑08 jun 2023, 07:22Nog niet. Steeds meer CGK gemeente zijn voor vrouwelijke ambtsdragers. Ik denk dat binnen 10 jaar de eerste HHK gemeente het ook wil en over 20 jaar de eerste GG gemeente. Misschien nog wel sneller. Bij de gereformeerde hebben gezien hoe de moderne manier van bijbellezen in korte tijd grote veranderingen te weeg bracht.Bezorgd schreef: ↑08 jun 2023, 07:07Die zie je in midden-rechts CGK en HHK toch ook niet?
En ik doel meer op zaken die meer traditie en cultuur zijn.
De leer / prediking kan grotendeels gelijk blijven. Maar het gedrag van kerkvolk wijzigt met de tijd mee.
Ook binnen de GG zie je dat er verschuivingen zijn. Als het gaat om vaccinatie, kleding, deelname aan sportclubs, soort vakanties, omgang moderne media.
Dingen die je 10-15 jaar geleden alleen in kerkverbanden ter linkerzijde zag zie je nu volop in de GG.
Hetzelfde geldt de GGiN, prediking blijft hetzelfde, maar heel veel ontwikkelingen op organisatorisch kerkelijk gebied die de GG al jaren deed, maar waar GGiN eerder veel terughoudender in was.