Kledingstijl leerlingen
- Dodo
Re: Kledingstijl leerlingen
Het hele argument "wat zou je aantrekken als je bij de koning op bezoek ging" is achterhaald.
Ach ik maak mij er niet zo druk om. De eerste keer dat mijn ( toen nog onkerkelijke) man met mij meeging naar de kerk had hij een korte broek en t shirt aan. Zelfs mijn oma slikte haar commentaar in en klopte hem op het schouder en zei 'ik ben blij dat je er bent'en heeft er nooit meer een woord over vuil gemaakt. Ik ben het met jullie eens dat je je netjes aan moet kleden naar de kerk, maar aan de andere kant kan je nog zo netjes gekleed zijn, als je hart niet aan God toebehoort, kom je er nog niet. Het hele kleding aspect heb ik echt losgelaten. Als mijn dochter later een broek aan zal trekken naar de kerk, zou ik het jammer vinden, maar er verder geen woord over vuil maken.
Ik vind dat juist een prima richtlijn, die zich automatisch aanpast aan veranderende gebruiken en gewoonten.Dodo schreef:Het hele argument "wat zou je aantrekken als je bij de koning op bezoek ging" is achterhaald.
Zo ben je toch (afgezien van de sigaret, ik kon zo gauw geen betere foto vinden) keurig gekleed?
http://www.mijnalbum.nl/Foto650-UTJOMDRE.jpg
Dit is eerder kleding om een morgen naar de scouting te gaan.ejvl schreef:Misschien een generatiekloof, of een persoonlijk iets dat ik totaal niet van kostuums houd, maar ik vind onderstaand bijvoorbeeld veel netter als een slobberpak of een slecht zittend pak.Luther schreef:Een spijkerbroek lijkt me doorgaans toch geen kerkkleding.ejvl schreef:Even voor de duidelijkheid. Een spijkerbroek hoeft niet perse blauw te zijn. Ik vind een zwarte of beige spijkerbroek met een net shirt net als DDD veel netter als een slecht C&A slobberpak.
Overigens zou ik zo ook rustig naar een koninklijk bezoek oid gaan.
En wat die generatiekloof betreft: hoe oud ben ik?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Volgens mij krijg je bij een uitnodiging om bij de koning te komen aanwijzingen hoe gekleed te gaan.
De eerste keer dat mijn (toen nog) onkerkelijke man meeging, kwam hij in 3delig pak met wit overhemd en stropdas.merel schreef:Ach ik maak mij er niet zo druk om. De eerste keer dat mijn ( toen nog onkerkelijke) man met mij meeging naar de kerk had hij een korte broek en t shirt aan. Zelfs mijn oma slikte haar commentaar in en klopte hem op het schouder en zei 'ik ben blij dat je er bent'en heeft er nooit meer een woord over vuil gemaakt. Ik ben het met jullie eens dat je je netjes aan moet kleden naar de kerk, maar aan de andere kant kan je nog zo netjes gekleed zijn, als je hart niet aan God toebehoort, kom je er nog niet.
Dat was een beetje over de top, maar goed bedoeld.
Als hij in korte broek en T shirt was gekomen, zou ik gezegd hebben, "het is beter dat je even iets netters aantrekt" , was het daarvoor te laat, waren we niet gegaan.
Ik vind dat er soms nogal gemakkelijk over kleding in de kerk wordt gedacht.
Zo van: als je maar gaat, zeker als het jongere mensen betreft.
Maar je gaat naar God's Huis!
Als je het echt niet weet of kom je als verdoolde in de kerk terecht, vind ik het iets anders.
Iemand die erin opgevoed is, maar het stilaan laat verwateren, dan getuigt dat niet bepaald van eerbied.
De buitenkant zegt wel iets over de binnenkant.merel schreef: Het hele kleding aspect heb ik echt losgelaten. Als mijn dochter later een broek aan zal trekken naar de kerk, zou ik het jammer vinden, maar er verder geen woord over vuil maken.
Veel ouders moeten in een bepaalde periode soms knarsetandend toezien dat hun kinderen een andere weg inslaan met hun kleding.
Maar wat betreft kerkgang zou ik daar toch niet te makkelijk over doen.
Want zoiets is een afglijdend pad. Jij vindt het goed dat jouw dochter in een lange broek naar de kerk gaat, maar wat is de volgende stap?
Korte broek?
Het belangrijkste is hierin ook dat ouders het goede voorbeeld geven.
We hoeven echt niet in een collegestyle outfitje te gaan, maar netjes en beschaafd.
Bij ons in de gemeente zijn lange broeken intussen "normaal" geworden, maar het opmerkelijke is dat de oudere vrouwen hiermee zijn begonnen. (70+)
Een triest dieptepunt vond ik dat ik moest zien dat een domineesvrouw in spijkerbroek kwam.
Dat staat haaks op de prediking die ter rechterzijde van de CGK nog te horen is.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Want? Je krijgt daar gewoon kledingregels voor.Dodo schreef:Het hele argument "wat zou je aantrekken als je bij de koning op bezoek ging" is achterhaald.
Vergelijk het ook met de kledingregels die voor het kabinet gelden, of bij bedrijven: het moet representatief zijn. Kennelijk voelt men zelf aan dat dit niet bij alle kleding het geval is.
Voor een christen zou dat dan ook moeten gelden? Eenvoudig, netjes, zonder aanstoot te geven, bedekkend.
(Let wel: ik heb net zoveel moeite met de uitgebreide refo-kleding-industrie, waarbij de één nog degelijker is dan de ander.
Met @merel heb ik net zo goed oog voor hoe mensen op wonderlijke wijze in de kerk kunnen komen, hoe ze dan ook gekleed zijn.
Een forum is er echter voor om de dingen even op scherp te zetten, zonder mensen persoonlijk direct weg te zetten, omdat je elkaar verder niet kent.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Als een (jonge) docent zo voor de klas zou staan, zou ik niet meteen geschokt zijn. Als iemand in deze kleding deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal* dan zou ik het niet gepast vinden.ejvl schreef:Misschien een generatiekloof, of een persoonlijk iets dat ik totaal niet van kostuums houd, maar ik vind onderstaand bijvoorbeeld veel netter als een slobberpak of een slecht zittend pak.Luther schreef:Een spijkerbroek lijkt me doorgaans toch geen kerkkleding.ejvl schreef:Even voor de duidelijkheid. Een spijkerbroek hoeft niet perse blauw te zijn. Ik vind een zwarte of beige spijkerbroek met een net shirt net als DDD veel netter als een slecht C&A slobberpak.
Idem voor de kledingstijl die ejvl post.
* Ik zou een uitzondering willen maken voor het bijzondere geval wanneer iemand ongedacht voor het eerst aan het Avondmaal deel mag nemen.
- Niet meer zo actief -
Dat laatste komt in de Ger Gezindte niet voor. Dat zou betekenen dat in één kerkdienst alles tot klaarheid komt.Mannetje schreef:Als een (jonge) docent zo voor de klas zou staan, zou ik niet meteen geschokt zijn. Als iemand in deze kleding deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal* dan zou ik het niet gepast vinden.ejvl schreef:Misschien een generatiekloof, of een persoonlijk iets dat ik totaal niet van kostuums houd, maar ik vind onderstaand bijvoorbeeld veel netter als een slobberpak of een slecht zittend pak.Luther schreef:Een spijkerbroek lijkt me doorgaans toch geen kerkkleding.ejvl schreef:Even voor de duidelijkheid. Een spijkerbroek hoeft niet perse blauw te zijn. Ik vind een zwarte of beige spijkerbroek met een net shirt net als DDD veel netter als een slecht C&A slobberpak.
Idem voor de kledingstijl die ejvl post.
* Ik zou een uitzondering willen maken voor het bijzondere geval wanneer iemand ongedacht voor het eerst aan het Avondmaal deel mag nemen.
In China gaat men nog wel simpeler aan het Avondmaal. Daar hebben ze ook wel wat anders aan 't hoofd om te letten op elkaars kleren, dat scheelt.
Maar wel naar de kerk? Wonderlijk onderscheid maak je dan?Mannetje schreef:Als iemand in deze kleding deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal dan zou ik het niet gepast vinden.
@ mara Een lange broek zou ik inderdaad geen punt van maken. Op dit moment speelt het helemaal niet, omdat zij nu in de fase van de jurken zit en pertinent geen broek aan wil. Mocht dit veranderen, dan zou het voor mij geen strijd worden. Ik draag zelf nooit een broek naar de kerk, maar zie het om mij heen in de kerk wel veel. Met een broek heb ik sowieso geen moeite, ook met een broek kan je je netjes kleden.
En mijn man verzoeken om wat anders aan te doen toen hij meeging kwam niet in mij op. Ik was blij dat hij deze keuze gemaakt had. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, maar een bewuste keuze om een keer mee te gaan. Ook de weg naar belijdenis doen, duurde bij hem een tijd. Daar is zeker een jaar of 10 overheen gegaan vanaf dat wij elkaar leerden kennen. En een pak doet hij sowieso niet aan naar de kerk en het maakt mij niets aan. Bij ons zie je eigenlijk ook bijna geen pakken meer in de kerk. Alleen de oudere generatie heeft het nog wel aan op zondag.
En mijn man verzoeken om wat anders aan te doen toen hij meeging kwam niet in mij op. Ik was blij dat hij deze keuze gemaakt had. Dat is niet zonder slag of stoot gegaan, maar een bewuste keuze om een keer mee te gaan. Ook de weg naar belijdenis doen, duurde bij hem een tijd. Daar is zeker een jaar of 10 overheen gegaan vanaf dat wij elkaar leerden kennen. En een pak doet hij sowieso niet aan naar de kerk en het maakt mij niets aan. Bij ons zie je eigenlijk ook bijna geen pakken meer in de kerk. Alleen de oudere generatie heeft het nog wel aan op zondag.
Ik ben geen principieel tegenstander van een damesbroek, in bepaalde omstandigheden zoals sporten, klussen e.d.merel schreef:@ mara Een lange broek zou ik inderdaad geen punt van maken. Op dit moment speelt het helemaal niet, omdat zij nu in de fase van de jurken zit en pertinent geen broek aan wil. Mocht dit veranderen, dan zou het voor mij geen strijd worden. Ik draag zelf nooit een broek naar de kerk, maar zie het om mij heen in de kerk wel veel. Met een broek heb ik sowieso geen moeite, ook met een broek kan je je netjes kleden.
Meiden in de puberleeftijd dragen in de regel jeans, skinny broeken of een kleurige leggingachtige broek. Zo zie ik ze in de winkels hangen.
Sorry, maar dat vind ik geen kerkkleding.
Als dit geen strijdreden is, wat wel?
Als die broek eenmaal aangaat naar de kerk, gaat ie niet meer uit.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Is dat zo?Luther schreef:Maar wel naar de kerk? Wonderlijk onderscheid maak je dan?Mannetje schreef:Als iemand in deze kleding deel zou nemen aan het Heilig Avondmaal dan zou ik het niet gepast vinden.
Ik zou het persoonlijk niet naar de kerk dragen, maar ik maak wel onderscheid tussen kleding voor de zondag en de kleding die ik aan het Avondmaal draag.
@refo: dat komt binnen de Ger.Gez. ook voor.
- Niet meer zo actief -
Ik vind het wel belangrijk dat je netjes gekleed naar de kerk gaat.
Maar het is ook erg cultuurgebonden. Beste is gewoon je aan te passen aan de gemeente waar je kerkt.
Op welke manier dan ook geen aandacht trekken doordat je op een opvallende manier gekleed gaat.
Ik vind ook dat het praktisch moet zijn.
Bij ons in de kerk kan het in de zomer behoorlijk warm zijn.
En onze gemeente is nogal 'ouderwets', dus je ziet dat veel mensen veel te warm gekleed zijn en enorm zitten te zweten.
Ik zie het nut er niet van in om je veel te warm te kleden omdat dit zo zou horen.
Maar het is ook erg cultuurgebonden. Beste is gewoon je aan te passen aan de gemeente waar je kerkt.
Op welke manier dan ook geen aandacht trekken doordat je op een opvallende manier gekleed gaat.
Ik vind ook dat het praktisch moet zijn.
Bij ons in de kerk kan het in de zomer behoorlijk warm zijn.
En onze gemeente is nogal 'ouderwets', dus je ziet dat veel mensen veel te warm gekleed zijn en enorm zitten te zweten.
Ik zie het nut er niet van in om je veel te warm te kleden omdat dit zo zou horen.
Ja, hier kan ik wel wat mee. Gewoon zoals je het omschrijft.Luther schreef:Want? Je krijgt daar gewoon kledingregels voor.Dodo schreef:Het hele argument "wat zou je aantrekken als je bij de koning op bezoek ging" is achterhaald.
Vergelijk het ook met de kledingregels die voor het kabinet gelden, of bij bedrijven: het moet representatief zijn. Kennelijk voelt men zelf aan dat dit niet bij alle kleding het geval is.
Voor een christen zou dat dan ook moeten gelden? Eenvoudig, netjes, zonder aanstoot te geven, bedekkend.
(Let wel: ik heb net zoveel moeite met de uitgebreide refo-kleding-industrie, waarbij de één nog degelijker is dan de ander.
Met @merel heb ik net zo goed oog voor hoe mensen op wonderlijke wijze in de kerk kunnen komen, hoe ze dan ook gekleed zijn.
Een forum is er echter voor om de dingen even op scherp te zetten, zonder mensen persoonlijk direct weg te zetten, omdat je elkaar verder niet kent.

We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.
Matthew Henry