Nieuwe praeses PKN

DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door DDD »

@Erasmiaan:

Ik heb niet bedoeld op enige manier argumenten aan te dragen over het wel of niet openstellen van de kerkelijke ambten voor vrouwen. Alles wat je daarover schrijft is dus een misverstand. Ik beargumenteerde vanuit het uitgangspunt dat het ambt voor vrouwen niet open zou staan, wat ik verder zelf niet deel, dat het geen pas gaf zulke vérgaande oordelen over anderen uit te spreken. Niets meer en niets minder.

Voor het overige zou ik het met je eens zijn -als ik inderdaad dat zou hebben beweerd wat je nu samenvat- dat dat niet zo'n sterke argumentatie is vóór de vrouw in het ambt.

Voor het overige vind ik dat je met je laatste punt wel iets belangrijks zegt: in het kader van de voortgaande openbaring is er een wezenlijk verschil tussen het afwijken van Gods uitdrukkelijke bedoelingen nádat je kennis hebt genomen van zijn openbaring of voordat daarover iets is geopenbaard.

@Afgewezen:
Volgens mij voeg ik met die drie alinea's juist minstens vier nieuwe dingen aan de discussie toe, dus dat ben ik niet met je eens.
Eppo Gremdaat
Berichten: 693
Lid geworden op: 19 mar 2009, 19:13

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door Eppo Gremdaat »

In het maartnummer van `Kerkinformatie` staat een interview met de nieuwe praeses Mevr. Ds K. van den Broeke.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door eilander »

Eppo Gremdaat schreef:In het maartnummer van `Kerkinformatie` staat een interview met de nieuwe praeses Mevr. Ds K. van den Broeke.
Ik word daar buitengewoon verdrietig van. De kern van het Evangelie wordt totaal gemist. Eén citaat:

Elk mens heeft tekortkomingen, elke dag worden we opgeroepen ons toch weer op het goede te richten. In de kerk leer je daar niet al te wettisch in te zijn. Het gaat erom hoe je in het leven wilt staan.
Geloven heeft een basishouding van vertrouwen, dat gun ik iedereen. God staat aan het begin. Als ik mensen zie vastzitten in cynisme of bitterheid, denk ik: wat zonde als dat zo’n belangrijke toon in je leven wordt. Het maakt je als mens gesloten, niemand schiet er iets mee op. Het geloof gaf mij een andere grondtoon.’
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23961
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door refo »

eilander schreef:
Eppo Gremdaat schreef:In het maartnummer van `Kerkinformatie` staat een interview met de nieuwe praeses Mevr. Ds K. van den Broeke.
Ik word daar buitengewoon verdrietig van. De kern van het Evangelie wordt totaal gemist. Eén citaat:

Elk mens heeft tekortkomingen, elke dag worden we opgeroepen ons toch weer op het goede te richten. In de kerk leer je daar niet al te wettisch in te zijn. Het gaat erom hoe je in het leven wilt staan.
Geloven heeft een basishouding van vertrouwen, dat gun ik iedereen. God staat aan het begin. Als ik mensen zie vastzitten in cynisme of bitterheid, denk ik: wat zonde als dat zo’n belangrijke toon in je leven wordt. Het maakt je als mens gesloten, niemand schiet er iets mee op. Het geloof gaf mij een andere grondtoon.’
Moet bij elke interviewvraag een kern-van-het-evangelie-antwoord gegeven worden?
Wat hier gezegd wordt is heel goed.
Fjodor
Berichten: 2970
Lid geworden op: 11 jun 2009, 23:13

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door Fjodor »

refo schreef:
eilander schreef:
Eppo Gremdaat schreef:In het maartnummer van `Kerkinformatie` staat een interview met de nieuwe praeses Mevr. Ds K. van den Broeke.
Ik word daar buitengewoon verdrietig van. De kern van het Evangelie wordt totaal gemist. Eén citaat:

Elk mens heeft tekortkomingen, elke dag worden we opgeroepen ons toch weer op het goede te richten. In de kerk leer je daar niet al te wettisch in te zijn. Het gaat erom hoe je in het leven wilt staan.
Geloven heeft een basishouding van vertrouwen, dat gun ik iedereen. God staat aan het begin. Als ik mensen zie vastzitten in cynisme of bitterheid, denk ik: wat zonde als dat zo’n belangrijke toon in je leven wordt. Het maakt je als mens gesloten, niemand schiet er iets mee op. Het geloof gaf mij een andere grondtoon.’
Moet bij elke interviewvraag een kern-van-het-evangelie-antwoord gegeven worden?
Wat hier gezegd wordt is heel goed.
In principe ben ik het met je eens. Alleen is het probleem dat deze teksten wel in plaats komen van de kern-van-het-evangelie teksten.. En dan is het een kwalijke zaak.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door eilander »

refo schreef:
eilander schreef:
Eppo Gremdaat schreef:In het maartnummer van `Kerkinformatie` staat een interview met de nieuwe praeses Mevr. Ds K. van den Broeke.
Ik word daar buitengewoon verdrietig van. De kern van het Evangelie wordt totaal gemist. Eén citaat:

Elk mens heeft tekortkomingen, elke dag worden we opgeroepen ons toch weer op het goede te richten. In de kerk leer je daar niet al te wettisch in te zijn. Het gaat erom hoe je in het leven wilt staan.
Geloven heeft een basishouding van vertrouwen, dat gun ik iedereen. God staat aan het begin. Als ik mensen zie vastzitten in cynisme of bitterheid, denk ik: wat zonde als dat zo’n belangrijke toon in je leven wordt. Het maakt je als mens gesloten, niemand schiet er iets mee op. Het geloof gaf mij een andere grondtoon.’
Moet bij elke interviewvraag een kern-van-het-evangelie-antwoord gegeven worden?
Wat hier gezegd wordt is heel goed.
Nee, dat hoeft niet bij elke interviewvraag. Maar de kern van het Evangelie komt in het hele interview niet voor. En als er dan toch zoiets in staat als "elke dag worden we opgeroepen ons toch weer op het goede te richten", dan houd je je hart vast.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door DDD »

Ik zou eerst maar eens een paar preken beluisteren voordat er wordt gezegd dat de kern van het Evangelie gemist wordt. Misschien is het eerder zo dat de kern van het Evangelie als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Daar valt dan ook weer van alles van te vinden, en daar is dit ook een forum voor, maar dat is dan toch een heel andere kwestie.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nieuwe praeses PKN

Bericht door eilander »

DDD schreef:Ik zou eerst maar eens een paar preken beluisteren voordat er wordt gezegd dat de kern van het Evangelie gemist wordt. Misschien is het eerder zo dat de kern van het Evangelie als vanzelfsprekend wordt beschouwd. Daar valt dan ook weer van alles van te vinden, en daar is dit ook een forum voor, maar dat is dan toch een heel andere kwestie.
De kern van het Evangelie mis ik in dit interview. Dat is wat ik gezegd heb, meer niet.
Dat doet mij vrezen dat je geen gelijk hebt.
Plaats reactie