Pagina 12 van 13
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 09:55
door ejvl
caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
De meeste (afgescheiden) kerken pretenderen Jezus Christus na te volgen in de leer en zijn helaas ook uit elkaar.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 09:58
door caprice
ejvl schreef:caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
De meeste (afgescheiden) kerken pretenderen Jezus Christus na te volgen in de leer en zijn helaas ook uit elkaar.
We mogen onze ogen er niet voor sluiten dat er ook herkenning bestaat over de kerkmuren heen als het de waarheid betreft. Laten we hier meer een zaak van maken, dan het ongoddelijk ijdel roepen over eergeschillen. Maar laat ons bij onszelf beginnen.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:07
door huisman
caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd
met grote leerverschillen..dus het kan.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:15
door caprice
Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:15
door helma
caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
dat zou misschien wel de enige juiste oplossing zijn.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:16
door refo
Wie gaat er stellingen op de deur van de Boezemsingelkerk spijkeren?
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:20
door caprice
helma schreef:caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
dat zou misschien wel de enige juiste oplossing zijn.
Uiteraard in leer en leven.
De oudvaders zijn dan onze voorgangers.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:25
door huisman
caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:29
door caprice
huisman schreef:caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.
Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.
Gelukkig horen we het elke zondag Oud-Hervormd hier.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 10:35
door huisman
caprice schreef:huisman schreef:caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.
Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.
Gelukkig horen we het elke zondag Oud-Hervormd hier.
1.Toets het gehoorde eens aan de preek die ik noemde. Dit boek van Costerus heb jij vast in bezit (Ik heb het helaas alleen te leen)
2. Er gaan ook mensen uit een kerverband weg omdat ze er geestelijk honger leden niet omdat ze het naar het vlees makkelijker kregen.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 11:07
door Afgewezen
caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 11:13
door huisman
Afgewezen schreef:caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.
Even alles lezen kan je een post besparen.
huisman schreef:Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd met grote leerverschillen..dus het kan
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 11:38
door Afgewezen
huisman schreef:Afgewezen schreef:caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.
Even alles lezen kan je een post besparen.
huisman schreef:Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd met grote leerverschillen..dus het kan
Ja, die had ik idd. over het hoofd gezien.

Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 11:55
door peterf
s1051952 schreef:Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].
Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
Als je hier meer over wilt weten, deze discussie is niet alleen een typische GGiN discussie. Hoewel dat in Nederland wel zo is. Het heeft zijn oorsprong bij de puriteinen en de later onstane Strict Baptists. Zie voor meer informatie geschriften van John Gill en Andrew Fuller. Vooral de laatste heeft zich fel verzet tegen het zogenaamde 'Hypercalvinisme' bij verschillende puriteinen. Andrew Fuller heeft hierover ook een boekje geschreven dat ook in het nederlands te verkrijgen is: Aller Aanneming Waardig.
Re: Vraag over GGiN
Geplaatst: 20 feb 2013, 12:59
door caprice
huisman schreef:caprice schreef:huisman schreef:caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.
Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.
Gelukkig horen we het elke zondag Oud-Hervormd hier.
1.Toets het gehoorde eens aan de preek die ik noemde. Dit boek van Costerus heb jij vast in bezit (Ik heb het helaas alleen te leen)
2. Er gaan ook mensen uit een kerverband weg omdat ze er geestelijk honger leden niet omdat ze het naar het vlees makkelijker kregen.
1. Dat boek van Costerus is hier aanwezig, en ik hoop het nog eens te lezen. Wat Joh. 3:3 betreft, kan ik je ook de oefening van Justus Vermeer over deze tekst aanraden.
Ruim de helft van wat bij ons gelezen wordt, zijn momenteel preken van oudvaders, en dat spijt mij geheel niet. Die kan ik wel toetsen aan Costerus, maar het lijkt mij het veiligst om de enige Toetssteen van Gods Woord te handhaven.
2. Daar ben ik het mee eens. Dan gaan de gedachten alleen al terug naar de afscheiding, waar men stenen voor brood kreeg in de kerk. En dat dit nu nog het geval kan zijn is helaas een bittere werkelijkheid.