De meeste (afgescheiden) kerken pretenderen Jezus Christus na te volgen in de leer en zijn helaas ook uit elkaar.caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Vraag over GGiN
Re: Vraag over GGiN
We mogen onze ogen er niet voor sluiten dat er ook herkenning bestaat over de kerkmuren heen als het de waarheid betreft. Laten we hier meer een zaak van maken, dan het ongoddelijk ijdel roepen over eergeschillen. Maar laat ons bij onszelf beginnen.ejvl schreef:De meeste (afgescheiden) kerken pretenderen Jezus Christus na te volgen in de leer en zijn helaas ook uit elkaar.caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerdcaprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
met grote leerverschillen..dus het kan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
dat zou misschien wel de enige juiste oplossing zijn.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Wie gaat er stellingen op de deur van de Boezemsingelkerk spijkeren?
Uiteraard in leer en leven.helma schreef:dat zou misschien wel de enige juiste oplossing zijn.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
De oudvaders zijn dan onze voorgangers.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.huisman schreef:Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
Gelukkig horen we het elke zondag Oud-Hervormd hier.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck
1.Toets het gehoorde eens aan de preek die ik noemde. Dit boek van Costerus heb jij vast in bezit (Ik heb het helaas alleen te leen)caprice schreef:Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.huisman schreef:Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
2. Er gaan ook mensen uit een kerverband weg omdat ze er geestelijk honger leden niet omdat ze het naar het vlees makkelijker kregen.
Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Afgewezen schreef:Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Even alles lezen kan je een post besparen.

huisman schreef:Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd met grote leerverschillen..dus het kan
Ja, die had ik idd. over het hoofd gezien.huisman schreef:Afgewezen schreef:Beetje naïef? Alle reformatorische kerken pretenderen Calvijn na te volgen en hebben de drie formulieren van 'enigheid'.caprice schreef:Hoe kan het eigenlijk? Men pretendeert beide ds. G.H. Kersten na te volgen in de leer.
Even alles lezen kan je een post besparen.
huisman schreef:Alle kerken van gerefomeerde zijde zeggen de leer van de 3FvE te volgen...toch zijn wij meer dan 10x gereformeerd met grote leerverschillen..dus het kan

Als je hier meer over wilt weten, deze discussie is niet alleen een typische GGiN discussie. Hoewel dat in Nederland wel zo is. Het heeft zijn oorsprong bij de puriteinen en de later onstane Strict Baptists. Zie voor meer informatie geschriften van John Gill en Andrew Fuller. Vooral de laatste heeft zich fel verzet tegen het zogenaamde 'Hypercalvinisme' bij verschillende puriteinen. Andrew Fuller heeft hierover ook een boekje geschreven dat ook in het nederlands te verkrijgen is: Aller Aanneming Waardig.s1051952 schreef:Dank, ik lees het volgende op de wikipedia pagina van Steenblok:
Hij wees de opvatting af, dat het "aanbod van genade" voorop gesteld zou mogen worden[2]. Volgens Steenblok was Gods aanbod van genade uitsluitend bestemd voor hen die uitverkoren waren[1].
Dus alleen als je weet uitverkoren te zijn kan je Gods genade ontvangen?
1. Dat boek van Costerus is hier aanwezig, en ik hoop het nog eens te lezen. Wat Joh. 3:3 betreft, kan ik je ook de oefening van Justus Vermeer over deze tekst aanraden.huisman schreef:1.Toets het gehoorde eens aan de preek die ik noemde. Dit boek van Costerus heb jij vast in bezit (Ik heb het helaas alleen te leen)caprice schreef:Natuurlijk. Weggaan zonder geldige reden, maar om het naar het vlees gemakkelijker te krijgen is een laffe daad.huisman schreef:Blijf maar gewoon in je kerkverband zolang er Oud-Hervormd gepreekt wordt. Dat is in de lijn van de reformatie en de nadere reformatie. Ik heb vorige week een preek gelezen van Costerus uit zijn boek "De geestelijke mens"" over de wedergeboorte (Joh3:3). Ik ben wel eens bang dat de schema's die er in de twinstigste eeuw gemaakt zijn over hoe de wedergeoorte zou moeten plaatsvinden de Schriftuurlijke leer uit de 16e en 17e eeuw heeft verduisterd.caprice schreef:Dus we moeten allemaal maar gewoon weer Oud-Hervormd worden.
2. Er gaan ook mensen uit een kerverband weg omdat ze er geestelijk honger leden niet omdat ze het naar het vlees makkelijker kregen.
Ruim de helft van wat bij ons gelezen wordt, zijn momenteel preken van oudvaders, en dat spijt mij geheel niet. Die kan ik wel toetsen aan Costerus, maar het lijkt mij het veiligst om de enige Toetssteen van Gods Woord te handhaven.
2. Daar ben ik het mee eens. Dan gaan de gedachten alleen al terug naar de afscheiding, waar men stenen voor brood kreeg in de kerk. En dat dit nu nog het geval kan zijn is helaas een bittere werkelijkheid.
Dr. J.H. Bavinck
Dr. J.H. Bavinck