Laatst gekochte boeken

huisman

Re: Laatst gekochte boeken

Bericht door huisman »

refo schreef:
StAndrews schreef:
Jongere schreef:Het is goed om elkaar te wijzen op gevaren.
Verder lijkt me dit een punt van christelijke vrijheid. Ieder zal zelf zijn levensinvulling voor het aangezicht van God moeten kunnen verantwoorden.
Het was ook zeker niet als kritiek bedoeld. Het was puur uit belangstelling. Iets wat mij niet lukt kan jullie toch wel lukken? Daar was ik benieuwd naar.
huisman schreef:Misschien scheelt het dat ik tijd over heb omdat ik buiten het RF op de PC geen tijd hoef te verspillen aan facebook/hyves/twitter en andere tijdverslinders. Verder heb ik ook geen smartphone die ik constant in handen moet hebben. Dus zit ik in een hoek met een boek en (ik geef het toe) dat is een soort verslaving. :huhu
Ha, kijk eens aan! Een goede keuze waar ik mij ook helemaal in kan vinden. Zelf heb ik deze dingen ook niet, omdat ik er voor mezelf een groot gevaar in zie. Doordat je voortdurend in verbinding bent met de hele wereld wordt het moeilijker om rustmomenten te vinden, stille tijd voor in de binnenkamer. Een levende verbinding met de Heere te kennen is zoveel meer nodig dan een constante verbinding met de wereld te hebben. Maar goed, ik spreek voor mezelf.
Soms, wanneer ik een paar uur lees, dan beschuldigt m'n geweten me, omdat ik dan merk dat ik liever lui met een boekje in een hoekje blijf zitten, dan dat ik het gelezene in de praktijk probeer te brengen tot Gods eer en nut van de naaste. We moeten het licht niet onder een korenmaat zetten. Ik ben voor mezelf weleens bang dat ik dat teveel doe door al het lezen. Ik behoor niet alleen een hoorder, maar ook dader van het Woord te zijn. Daar kom ik altijd weer in tekort.
Maar dat hoeven wij toch niet te weten?
Op een forum mag je elkaar alles vertellen...dus refo leg je hart maar open, ik zal het niet verder vertellen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
henriët

Bericht door henriët »

huisman schreef:
StAndrews schreef:Even tussendoor: het verbaast me altijd maar weer hoe vaak sommigen hier nieuwe boeken kopen.
Lees je dat allemaal en heb je ook nog weleens tijd om het te herlezen?

Mijn overgrootvader had enkel de keurstoffen van Smytegelt. Die heeft hij in z'n leven werkelijk kapot gelezen. Hij was maar een eenvoudige landarbeider en mocht er dikwijls voedsel voor z'n ziel in vinden en kwam zodoende eigenlijk niet toe aan iets anders. Zo heb ik ook weleens gehoord van anderen dat ze het altijd maar bij de Redelijke Godsdienst hielden. Ik moet eerlijk bekennen dat ik soms wel de neiging heb om boeken te kopen uit een soort verzameldrang, maar ik vraag me wel af of dat zo nuttig is, want vaak ga je dan van het ene naar het andere boek, omdat je benieuwd bent wat er in je nieuwe boeken staat, zonder de inhoud eens goed de tijd te geven om te bezinken en te overdenken. Mijn ervaring is toch wel dat je van de boeken die je wat langzamer leest en meer overdenkt, wel het meeste leert.
Misschien scheelt het dat ik tijd over heb omdat ik buiten het RF op de PC geen tijd hoef te verspillen aan facebook/hyves/twitter en andere tijdverslinders. Verder heb ik ook geen smartphone die ik constant in handen moet hebben. Dus zit ik in een hoek met een boek en (ik geef het toe) dat is een soort verslaving. :huhu
Toch lijkt t me geen kwaad te kunnen als ook ouders zich op facebook begeven, al heb je alleen maar een profiel om zodoende te kunnen kijken wat er daar allemaal gebeurt zeg maar.
Ik zie dat ook bij sommige oa kerkeraadsleden/ leraren/ leraressen. Zo krijg je zoveel info.
Wij hadden pas bijvoorbeeld op de vrouwenvereniging een discussie. De oudere dames vonden internet maar niets. "Ze kunnen op zondag blijven liggen en zomaar een dominee uitkiezen en aandoen.."
Terwijl andere dames juist zeiden, "weet u wel wat er op oa facebook (wat ook internet is) wordt besproken en gezegd..
Daar wordt aangemoedigd de preek te beluisteren, daar wordt de jeugd door elkaar bemoedigd en opgewekt om te lezen in Gods Woord ed."
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
vlinder

Bericht door vlinder »

Aangeraden door vrienden. Leest makkelijk en is actueel. http://www.fakkel.nl/functions/enlarge. ... &location=
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Set van 3 boeken:
Thomas Watson
I De Hoofdsom van de geloofsleer
II De tien geboden
III Het gebed des Heeren
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
huisman

Bericht door huisman »

-DIA- schreef:Set van 3 boeken:
Thomas Watson
II De tien geboden
III Het gebed des Heeren
Gefeliciteerd DIA ,drie hele mooie boeken. Vooral de Hoofdsom van de geloofsleer heb ik steeds weer opnieuw herlezen.
Tolle lege!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

huisman schreef:
Thomas Watson
II De tien geboden
III Het gebed des Heeren
Gefeliciteerd DIA ,drie hele mooie boeken. Vooral de Hoofdsom van de geloofsleer heb ik steeds weer opnieuw herlezen.
Tolle lege!
Ik heb de hoofdsom van de geloofsleer één keer gelezen, maar vond het niet prettig lezen. Heel gefragmenteerd, allemaal kleine stukjes achter elkaar gezet. Wel staan er prachtige dingen in, maar toch vond ik het taaie kost. Om maar een voorbeeld te noemen, de "Toetssteen van de ware en valse genade" van ds. Th. van der Groe vind ik veel makkelijker lezen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

De weg van troost in de droevigste staat van een Christen, Saldenus.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Erasmiaan schreef:
huisman schreef:
Thomas Watson
II De tien geboden
III Het gebed des Heeren
Tolle lege!
Ik heb de hoofdsom van de geloofsleer één keer gelezen, maar vond het niet prettig lezen. Heel gefragmenteerd, allemaal kleine stukjes achter elkaar gezet. Wel staan er prachtige dingen in, maar toch vond ik het taaie kost. Om maar een voorbeeld te noemen, de "Toetssteen van de ware en valse genade" van ds. Th. van der Groe vind ik veel makkelijker lezen.
Ik denk dat je gelijk hebt in vergelijking met "Toetssteen" van ds. vd Groe, al heb ben met bovenstaande boeken nog maar net begonnen.
In ieder geval lijkt ook dit wel nuttig tot lering... en zou naast "Toeststeen van ware en valse genade" ook dit werk wel aan kunnen bevelen.
dennis

Bericht door dennis »

Lees van Watson ook: portret van een gelovige. Waardevol!
huisman

Bericht door huisman »

huisman schreef:
huisman schreef:Nog niet gekocht maar al wel heel wat in gelezen (in de boekhandel)..een prachtige studie van Ds W van Vlastuin.

Afbeelding
Persoonlijke vernieuwing of heiligmaking behoort tot het hart van het christelijke leven. Luisterend naar de Schrift en in gesprek met diverse theologen presenteert de auteur een actueel ontwerp.

Vanuit de geestelijke gemeenschap met Christus wordt ingegaan op de mate van de vernieuwing, de blijvende zondige aard van de gelovige, de functie van de wet, heiliging als positie of proces, Gods Geest en de menselijke geest en de verhouding met het eschaton.
Inmiddels wel gekocht, hopelijk gaan nog meer RF'ers het lezen want het is echt een onderwerp voor een vruchtbare discussie.
Zijn er RF'ers die dit boek inmiddels gelezen hebben? Vooral het hoofdstuk over de uitleg van Rom 7:14-26 door de eeuwen heen is zeer de moeite waard.
freek

Bericht door freek »

huisman schreef:
huisman schreef:
huisman schreef:Nog niet gekocht maar al wel heel wat in gelezen (in de boekhandel)..een prachtige studie van Ds W van Vlastuin.

Afbeelding
Persoonlijke vernieuwing of heiligmaking behoort tot het hart van het christelijke leven. Luisterend naar de Schrift en in gesprek met diverse theologen presenteert de auteur een actueel ontwerp.

Vanuit de geestelijke gemeenschap met Christus wordt ingegaan op de mate van de vernieuwing, de blijvende zondige aard van de gelovige, de functie van de wet, heiliging als positie of proces, Gods Geest en de menselijke geest en de verhouding met het eschaton.
Inmiddels wel gekocht, hopelijk gaan nog meer RF'ers het lezen want het is echt een onderwerp voor een vruchtbare discussie.
Zijn er RF'ers die dit boek inmiddels gelezen hebben? Vooral het hoofdstuk over de uitleg van Rom 7:14-26 door de eeuwen heen is zeer de moeite waard.
Heb het even doorgebladerd in de winkel. Heel veel onderbouwing aan de hand van theologen uit het verleden.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

freek schreef:
Heb het even doorgebladerd in de winkel. Heel veel onderbouwing aan de hand van theologen uit het verleden.
Is dat dan een bezwaar? Of zouden we misschien misschien nu wat meer en helderder licht hebben?
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ds. W.C. Lamain
EEN HAND VOL GEITENHAAR
Deel 3
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
freek schreef:
Is dat dan een bezwaar? Of zouden we misschien misschien nu wat meer en helderder licht hebben?
Ik vind het nooit zo sterk. We hebben nog steeds hetzelfde licht waarmee we de Bijbel kunnen onderzoeken. Daarbij kunnen inzichten van theologen uit heden en verleden dienstbaar zijn, ja.
refo

Bericht door refo »

De grondslag is de bijbel. Daarop hebben we grote stapels boeken gezet. De bijbel is bijna niet meer te zien. Als we op die boeken gaan staan staan we wankel. Af en toe valt de boel om. Dan stapelen we de boel weer wat steviger en stoppen er wat nieuwe exemplaren tussen. Allemaal op de grondslag. Maar al vallend en wankelend en (her)stapelend raakt deze steeds meer uit zicht.
Plaats reactie