Kanselruil HHK/CGK

caprice

Re: Kanselruil HHK/CGK

Bericht door caprice »

Luther schreef:Nee, ik noemde dat 'lijden aan de kerk' alvast vooruit om de argumenten vóór te zijn dat je er zo moedeloos van kunt worden wat er in het kerkelijk blad staat. Daar ging het me even niet om.

Ik ga mijn stelling herformuleren:

"Het behoort tot kerkelijke betrokkenheid tot je plaatselijke gemeente als deel van een kerkverband, dat je abonnement neemt op het officiële kerkelijke orgaan en dat ook leest."
Voor niet-ingewijden... het gaat om de volgende periodieken:
- PKN (GB): De Waarheidsvriend (wekelijks)
- GG: De Saambinder (wekelijks)
- GGiN: De Wachter Sions (wekelijks)
- OGGN: (naam weet ik niet) (verschijningsfrequentie weet ik niet)
- CGK: De Wekker (tweewekelijks)
- HHK: Kerkblad (tweewekelijks)
OGGN: Kerkblad, verschijningsfrequentie: maandelijks.
Inhoud: moeite waard.

Maar dat vinden we hier ook van de Wachter Sions (als eerste uit)
...en De Saambinder (volgt daar direct op).
Dus hebben wij op deze drie een abonnement.

Beschouwende de reacties in dit topic lezen volgens mij veel mensen met te lange tenen, en een gevoel dat dingen wil voelen die er niet zijn. Lees alles liever tot nut van jezelf, en zie het niet direct als een strijdblaadje, waar je maar liever een (gevechts)vliegtuig van bouwt.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
-DIA-

Bericht door -DIA- »

caprice schreef:
Luther schreef:Nee, ik noemde dat 'lijden aan de kerk' alvast vooruit om de argumenten vóór te zijn dat je er zo moedeloos van kunt worden wat er in het kerkelijk blad staat. Daar ging het me even niet om.

Ik ga mijn stelling herformuleren:

"Het behoort tot kerkelijke betrokkenheid tot je plaatselijke gemeente als deel van een kerkverband, dat je abonnement neemt op het officiële kerkelijke orgaan en dat ook leest."
Voor niet-ingewijden... het gaat om de volgende periodieken:
- PKN (GB): De Waarheidsvriend (wekelijks)
- GG: De Saambinder (wekelijks)
- GGiN: De Wachter Sions (wekelijks)
- OGGN: (naam weet ik niet) (verschijningsfrequentie weet ik niet)
- CGK: De Wekker (tweewekelijks)
- HHK: Kerkblad (tweewekelijks)
OGGN: Kerkblad, verschijningsfrequentie: maandelijks.
Inhoud: moeite waard.

Maar dat vinden we hier ook van de Wachter Sions (als eerste uit)
...en De Saambinder (volgt daar direct op).
Dus hebben wij op deze drie een abonnement.

Beschouwende de reacties in dit topic lezen volgens mij veel mensen met te lange tenen, en een gevoel dat dingen wil voelen die er niet zijn. Lees alles liever tot nut van jezelf, en zie het niet direct als een strijdblaadje, waar je maar liever een (gevechts)vliegtuig van bouwt.
Ik lees ook deze drie:
Kerkblad Oud Gereformeede Gemeenren in Nederland
De Saambinder
De Wachter Sions

Vroeger ook nog:
De Wekker
Het Gekrookte Riet
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:Ik geloof één heilige, algemene Christelijke Kerk, (en ja die is gelukkig breder dan mijn eigen CGK'tje)
Dat is een valse tegenstelling. Daarover heeft ds. Kater deze week in het RD behartenswaardige zaken gezegd.
Lees dit eens. Ik ben het van harte met hem eens.
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... n_1_633717

Een citaat:
Dr. Kater zei dat de waarde van een kerkverband allereerst wordt bepaald door de plaats die Christus er heeft. „Als er geen band met de prediking is, is er ook geen innerlijke band met het kerkverband,” stelde hij. Hij vroeg de plaatselijke gemeente hartelijke lief te hebben, maar ook het kerkverband en allen die de Naam van Christus in allerlei plaatsen aanroepen. Classisvergaderingen vindt hij oefeningen in het zoeken van de eenheid van de kerk. Ambtsdragers moeten daar niet in negatieve termen over andere gemeenten spreken maar ze kunnen daar „elkaars nieren proeven”.

Voor de eenheid van de kerk vindt hij de Drie Formulieren van Enigheid belangrijk. „Die zijn geen papieren paus, maar uitdrukking van de eenheid van het geloof. Een kille orthodoxie is echter geestdodend.”

Aan het eind van zijn betoog stelde dr. Kater dat de CGK een moederlijke taak moeten vervullen om de jongeren een thuis te geven. „Een kerkelijke moeder van 120 jaar is toch niet te oud?”

Bij de beantwoording van een vraag over de betrokkenheid van jongeren pleitte hij ervoor tijdens de catechese de geschiedenis van de CGK te behandelen, „ook al heb je het gevoel tegen een muur te praten. Haal alles uit de kast, want er is iets moois te vertellen.”
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Weer een bemoedigende samenwerking (nu PKN(GB) en CGK)

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... h_1_635345
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
huisman

Bericht door huisman »

Eerste officiële kanselruil CGK/HHK
10-04-2012 11:17 | gewijzigd 10-04-2012 13:18 | Kerkredactie
WOUDENBERG – Tussen hersteld hervormd Woudenberg en christelijk gereformeerd Middelharnis heeft gisteren de eerste officiële kanselruil plaatsgevonden.

Dat meldde ds. J. Joppe (hhg Woudenberg) gisteren. Hij ging voor in christelijk gereformeerd Middelharnis. Ds. G. R. Procee (cgk Middelharnis) ging voor in Woudenberg, waar hij een kleinkind doopte.

Maart vorig jaar besloot de synode van de Hersteld Hervormde Kerk dat CGK-predikanten binnen de HHK mogen voorgaan.
:super
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

't Is te hopen dat er maar één dopeling was.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

refo schreef:'t Is te hopen dat er maar één dopeling was.
Vanwaar deze hoop??
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
WOUDENBERG – Tussen hersteld hervormd Woudenberg en christelijk gereformeerd Middelharnis heeft gisteren de eerste officiële kanselruil plaatsgevonden.

Dat meldde ds. J. Joppe (hhg Woudenberg) gisteren. Hij ging voor in christelijk gereformeerd Middelharnis. Ds. G. R. Procee (cgk Middelharnis) ging voor in Woudenberg, waar hij een kleinkind doopte.

Maart vorig jaar besloot de synode van de Hersteld Hervormde Kerk dat CGK-predikanten binnen de HHK mogen voorgaan.
Laat ik voorop stellen dat ik dit ook mooi vind; toch zullen CGK'ers ter rechterzijde nu nooit meer iets kunnen zeggen in de richting van gemeenten die veel intensiever willen samenwerken met GKV en NGK.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
huisman

Bericht door huisman »

Luther schreef:
huisman schreef:

Laat ik voorop stellen dat ik dit ook mooi vind; toch zullen CGK'ers ter rechterzijde nu nooit meer iets kunnen zeggen in de richting van gemeenten die veel intensiever willen samenwerken met GKV en NGK.
Jawel...beide synodes(HHK en CGK) hebben dit goedgekeurd terwijl onze synode veel terughoudender is t.o.v. de NGK.
Lees het artikel van ds P Roos in de laatste BhP.
astroguy

Bericht door astroguy »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

Jawel...beide synodes(HHK en CGK) hebben dit goedgekeurd terwijl onze synode veel terughoudender is t.o.v. de NGK.
Toch hebben de CGK sinds 1975 of zo goedgekeurd om met de NGK samenwerkingsgemeenten te vormen. Lelystad destijds en een stuk of 8 sindsdien. Dus hoe moeten we die "terughoudendheid" zien?
Atze
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Een kanselruil tussen PKN-GB (om het nog maar even te beperken) en HHK zou ik ook wel buitengewoon weten te waarderen. Historisch gezien liggen deze twee kerkverbanden bovendien dichter bij elkaar dan HHK en CGK.
(soms krijg ik een beetje de kriebels van de ultra-vredelievende toon waarop de HHK/CGK-kanselruil wordt gebracht, terwijl er zo kort geleden zoveel haat en nijd was richting anderen in dezelfde kerk.)
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

huisman schreef:
Luther schreef:
huisman schreef:

...hetgeen een waardeloos artikel was, maar dat terzijde.
In ieder geval geldt dat niet t.a.v. de GKV.
freek

Bericht door freek »

Zita schreef:Een kanselruil tussen PKN-GB (om het nog maar even te beperken) en HHK zou ik ook wel buitengewoon weten te waarderen. Historisch gezien liggen deze twee kerkverbanden bovendien dichter bij elkaar dan HHK en CGK.
(soms krijg ik een beetje de kriebels van de ultra-vredelievende toon waarop de HHK/CGK-kanselruil wordt gebracht, terwijl er zo kort geleden zoveel haat en nijd was richting anderen in dezelfde kerk.)
Dubbel eens!
Auto

Bericht door Auto »

Zita schreef:Een kanselruil tussen PKN-GB (om het nog maar even te beperken) en HHK zou ik ook wel buitengewoon weten te waarderen. Historisch gezien liggen deze twee kerkverbanden bovendien dichter bij elkaar dan HHK en CGK.
Maar dit topic gaat over Kanselruil HHK/CGK .... er is nog geen topic over Kanselruil PKN-GB/HHK of PKN-GB/CGK en die laatste vind op meerdere plekken plaats. ;)
refo

Bericht door refo »

Rare uitdrukking: kanselruil. Het enige dat NIEt geruild wordt is juist de kansel.
Plaats reactie