Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

hervormde

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over? [2]

Bericht door hervormde »

Jongere schreef:
eilander schreef:Maar je hoort wel vaker een preek over de bekering van Paulus, dan over de tekst dat hij terstond Christus preekte. In zoverre kan ik me enigszins vinden in de posting van refo; niet in het overige.
Het is belangrijk te weten bij refo's opmerking, dat die niet op zichzelf staat. Er is in de laatste jaren veel gedaan met het 'nieuwe perspectief op Paulus'. Een belangrijk onderdeel daarvan is deze gedachte: dat wat op de weg naar Damascus gebeurde niet Paulus' bekering was, maar zijn roeping.

Dat heeft echter heel wat consequenties. Dan was Paulus als farizeeër en houder van de wet dus al bekeerd. Inclusief zijn radicaal verkeerde kijk op Christus..
Je kunt je afvragen wat het dan nog voor inhoud heeft om te zeggen dat Christus het voorwerp is van het geloof. Of je moet beweren dat dat voor de Joden anders was, wat ook wel gebeurt.
In ieder geval wijst het nieuwe perspectief vrij algemeen de visie van Luther op Paulus af. Zijn rechtvaardigings-ontdekking rust (volgens het nieuwe perspectief) helemaal niet op wat Paulus bedoelde.

Zie hier voor een lap informatie: http://www.whitefield.nl/index.php?opti ... &Itemid=55

Overigens vraag ik me wel eens af of de bekering van Paulus niet vaak verkeerd verstaan wordt of uitlgelegd wordt in preken.
Het is voor mij duidelijk dat we het 'nieuwe perspectief' op Paulus af moeten wijzen, al denk ik wel dat het meezien met dit perspectief een verhelderend licht werpt op vele woorden van Paulus. Inderdaad betekende voor Paulus de ontmoeting met Jezus een radicale streep door zijn zicht op Christus. En daarbij werd zijn ijver ook radicaal omgekeerd. Hij werd van een vervolger een verkondiger van Christus.

Voor wat betreft de visie van Luther op Paulus, is het ook hier niet nuttig om onderscheid te maken tussen de brieven van Paulus. In de Galatenbrief klinken andere accenten als in de Romeinenbrief.
Jongere

Bericht door Jongere »

hervormde schreef:Het is voor mij duidelijk dat we het 'nieuwe perspectief' op Paulus af moeten wijzen, al denk ik wel dat het meezien met dit perspectief een verhelderend licht werpt op vele woorden van Paulus. Inderdaad betekende voor Paulus de ontmoeting met Jezus een radicale streep door zijn zicht op Christus. En daarbij werd zijn ijver ook radicaal omgekeerd. Hij werd van een vervolger een verkondiger van Christus.
Ik ben het met je eens dat we veel kunnen leren van het nieuwe perspectief. Zoals in bijna elk perspectief zitten er ware constateringen in.
hervormde schreef:Voor wat betreft de visie van Luther op Paulus, is het ook hier niet nuttig om onderscheid te maken tussen de brieven van Paulus. In de Galatenbrief klinken andere accenten als in de Romeinenbrief.
Wat het bij Luther lastig maakt is dat hij de Bijbel heel anders leest dan wij. Recent lees ik het e.e.a. van hem, maar het gaat bij hem niet eens zozeer om de exegese van Paulus. Ook zijn uitleg van de psalmen richt zich altijd bijna direct op de persoon van Christus en de rechtvaardiging.
Het is niet direct slechte exegese, maar duidelijk heel anders dan wat we nu verstaan onder exegese. Het is meer theologie, verbonden aan de tekst.
Desiree

Bericht door Desiree »

Sorry, Henriët, maar dat was bij Helma.. Evengoed mag je het vertellen hoor.. Als je het zo neerschrijft, dan denk ik, dan zat je er vol van. Maar je mag het ook voor jezelf houden.
We moeten ons niet alleen in God verblijden om wat we van Hem ontvangen hebben en nog dagelijks ontvangen,
maar ook om wat Hij beloofd heeft en wat we nog van Hem hopen te ontvangen.

Matthew Henry

huisman

Bericht door huisman »

morgendienst: 1 Samuël 10: 1 en 9
1 ¶ Toen nam Samuel een oliekruik, en goot ze uit op zijn hoofd, en kuste hem, en zeide: Is het niet alzo, dat de HEERE u tot een voorganger over Zijn erfdeel gezalfd heeft?
9 ¶ Het geschiedde nu, toen hij zijn schouder keerde, om van Samuel te gaan , veranderde God hem het hart in een ander; en al die tekenen kwamen ten zelven dage.
Hebben wij een ander hart of een nieuw hart ?

Middagdienst: H.C. zondag 21 vr en antw 54
Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, door Zijn Geest en Woord, in enigheid des waren geloofs, van den beginne der wereld tot aan het einde vergadert, beschermt en onderhoudt; en dat ik daarvan een levend lidmaat ben en eeuwig zal blijven i.
Zijn wij van deze Kerk een levend lidmaat?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Zojuist een indringende preek gehoord over de schat in de akker (Matth. 13:44).
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:Zojuist een indringende preek gehoord over de schat in de akker (Matth. 13:44).
Inderdaad: er is meer te verkrijgen.
Overigens was je niet de enige: ik zag nog een paar forummers zitten. ;)
Marieke

Bericht door Marieke »

Tiberius schreef:
Luther schreef:Zojuist een indringende preek gehoord over de schat in de akker (Matth. 13:44).
Had ik dat geweten, dan had ik beter om me heen gekeken...
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Tiberius schreef:
Ik zat thuis...:)
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
En als nalezing op de prediking kruipen we achter RF? :hum
BJD

Bericht door BJD »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
Bedoel je dan RehobothForum of RefoForum :hum
Ander

Bericht door Ander »

BJD schreef:
Ander schreef:
Tiberius schreef:
Bedoel je dan RehobothForum of RefoForum :hum
Ik zie hier twee forummers die betrekkelijk kort na een kerkdienst zich op Refoforum begeven. Hoe het op het andere forum is, weet ik niet.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ander schreef:Ik zie hier twee forummers die betrekkelijk kort na een kerkdienst zich op Refoforum begeven. Hoe het op het andere forum is, weet ik niet.
Nee, op het andere forum ben ik gisteravond niet geweest.
Ander

Bericht door Ander »

Tiberius schreef:
Ander schreef:Ik zie hier twee forummers die betrekkelijk kort na een kerkdienst zich op Refoforum begeven. Hoe het op het andere forum is, weet ik niet.
:)
huisman

Bericht door huisman »

Naar aanleiding van vr en een gedeelte van antw 54 H.C. een preek over de uitverkiezing. Onze dominee nam Efeze 1: 4 en 5 als uitgangspunt voor de preek.
4 Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem, voor de grondlegging der wereld, opdat wij zouden heilig en onberispelijk zijn voor Hem in de liefde;
5 Die ons te voren verordineerd heeft tot aanneming tot kinderen, door Jezus Christus , in Zichzelven, naar het welbehagen van Zijn wil.

Code: Selecteer alles

Vr.54. Wat gelooft gij van de heilige algemene Christelijk Kerk?
Antw. Dat de Zone Gods uit het ganse menselijk geslacht Zich een gemeente, tot het eeuwige leven uitverkoren, vergadert.
Hij liet mooi zien het Bijbelse evenwicht tussen verkiezing en menselijke veranwoordelijkheid.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hansie

Bericht door Hansie »

Ander schreef:
Tiberius schreef:
:)
Ik mis nog de ''mag wel/niet'' beoordeling ;-)
Gesloten