Homoseksualiteit in de refowereld
Re: Homoseksualiteit in de refowereld
Misschien dan toch de vraag: Wat is volgens jullie dan de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Misschien wel dezelfde weg als de andere 95% van de mensheid.Luther schreef:Misschien dan toch de vraag: Wat is volgens jullie dan de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
Het meest verbazing wekt eigenlijk dat we ons niet afvragen wat een hetero-stel achter de voordeur doet als ze getrouwd zijn (of desnoods samenwonen), maar we ons wel druk maken wat de stellen van gelijk geslacht allemaal doen. Want uiteindelijk gaat het daarom, als je de bijbelteksten persé op hun situatie wilt betrekken.
Salomo had 1000 vrouwen en wat hij daarmee deed is niet vermeldenswaard. Vermeld het daarom niet of fantaseer er niet over. Dat geeft al veel rust.
Beste mensen,
We verzoeken jullie om met respect over ambtsdragers en over kerkverbanden te spreken.
Daarom heb ik halverwege deze pagina enkele berichten geknipt.
Uw moderator,
Tiberius
We verzoeken jullie om met respect over ambtsdragers en over kerkverbanden te spreken.
Daarom heb ik halverwege deze pagina enkele berichten geknipt.
Uw moderator,
Tiberius
Voor iedereen die worstelt met deze gevoelens, heel bemoedigend en leerzaam:
http://youtu.be/doN5WwfwNRY
http://youtu.be/dDYIRDVV3hM
http://youtu.be/doN5WwfwNRY
http://youtu.be/dDYIRDVV3hM
Wat bedoel je hier nu mee?? Je meent toch niet werkelijk dat iedereen achter zijn eigen voordeur maar moet weten wat hij doet?refo schreef:Misschien wel dezelfde weg als de andere 95% van de mensheid.Luther schreef:Misschien dan toch de vraag: Wat is volgens jullie dan de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
Het meest verbazing wekt eigenlijk dat we ons niet afvragen wat een hetero-stel achter de voordeur doet als ze getrouwd zijn (of desnoods samenwonen), maar we ons wel druk maken wat de stellen van gelijk geslacht allemaal doen. Want uiteindelijk gaat het daarom, als je de bijbelteksten persé op hun situatie wilt betrekken.
Salomo had 1000 vrouwen en wat hij daarmee deed is niet vermeldenswaard. Vermeld het daarom niet of fantaseer er niet over. Dat geeft al veel rust.
Maar daar bemoeien we ons toch niet mee?eilander schreef:Wat bedoel je hier nu mee?? Je meent toch niet werkelijk dat iedereen achter zijn eigen voordeur maar moet weten wat hij doet?refo schreef:Misschien wel dezelfde weg als de andere 95% van de mensheid.Luther schreef:Misschien dan toch de vraag: Wat is volgens jullie dan de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
Daar gaat het toch helemaal niet om?! Het gaat er hier in zoveel gevallen niet om dat ik me bemoei met jou, of andersom. Maar dat de Bijbel (God Zelf) iets zegt over mijn leven, en dat geldt even goed achter de voordeur. Hij ziet namelijk alleen het hart aan.refo schreef:Maar daar bemoeien we ons toch niet mee?eilander schreef:Wat bedoel je hier nu mee?? Je meent toch niet werkelijk dat iedereen achter zijn eigen voordeur maar moet weten wat hij doet?refo schreef:Misschien wel dezelfde weg als de andere 95% van de mensheid.Luther schreef:Misschien dan toch de vraag: Wat is volgens jullie dan de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
Dat was dus de vraag: wat is de weg die homoseksuelen bijbels gezien dienen te gaan?
Ik heb nog wat nagedacht over deze passage van SecorDabar:
Ik kan me deze gedachtengang geheel voorstellen. Toch heb ik daarbij de vraag: is dat bij ongetrouwde heteromannen, die dus nooit tot een huwelijk zijn gekomen, niet precies zo? (Afgezien van het feit dat er een gerechtvaardigd verlangen kan en mag zijn naar een vrouw.) Maar is de strijd niet verder precies hetzelfde?SecorDabar schreef:Toch is het ook zo: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
We kunnen wel theoretisch zeggen: dat men wel homo mag zijn, maar niet praktiseren.
Ik vraag me af of dit mogelijk is voor iedere homo.
Elk mens heeft een ingeschapen sexueel leven van de Schepper ontvangen, dat ook na de zondeval zo is gebleven.
Wat heeft de zondeval ook dit aangetast door zondige gedachten, woorden en daden....
Het blijft een moeilijk thema.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
- MarthaMartha
Denk het wel ja, het is alleen dat je wat makkelijker kan praten over die strijd en dat verlangen, het is geaccepteerd, maar in zichzelf is de strijd hetzelfde, voor vrouwen evengoed trouwens.Luther schreef:Ik heb nog wat nagedacht over deze passage van SecorDabar:Ik kan me deze gedachtengang geheel voorstellen. Toch heb ik daarbij de vraag: is dat bij ongetrouwde heteromannen, die dus nooit tot een huwelijk zijn gekomen, niet precies zo? (Afgezien van het feit dat er een gerechtvaardigd verlangen kan en mag zijn naar een vrouw.) Maar is de strijd niet verder precies hetzelfde?SecorDabar schreef:Toch is het ook zo: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
We kunnen wel theoretisch zeggen: dat men wel homo mag zijn, maar niet praktiseren.
Elk mens heeft een ingeschapen sexueel leven van de Schepper ontvangen, dat ook na de zondeval zo is gebleven.
Wat heeft de zondeval ook dit aangetast door zondige gedachten, woorden en daden....
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Waarom dit omschrijven als een moeilijk thema, daar de Schrift er duidelijk genoeg in is.MarthaMartha schreef:Denk het wel ja, het is alleen dat je wat makkelijker kan praten over die strijd en dat verlangen, het is geaccepteerd, maar in zichzelf is de strijd hetzelfde, voor vrouwen evengoed trouwens.Luther schreef:Ik heb nog wat nagedacht over deze passage van SecorDabar:Ik kan me deze gedachtengang geheel voorstellen. Toch heb ik daarbij de vraag: is dat bij ongetrouwde heteromannen, die dus nooit tot een huwelijk zijn gekomen, niet precies zo? (Afgezien van het feit dat er een gerechtvaardigd verlangen kan en mag zijn naar een vrouw.) Maar is de strijd niet verder precies hetzelfde?SecorDabar schreef:Toch is het ook zo: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
O.a. Genisis 2:24; "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees zijn."
Dat is de van God ingegeven orde.
Wat hier van afwijkt is een gruwel.
Eén ding weet ik, dat ik blind ben en niet zie...
Dat laatste staat er niet bij. Dan zou ongetrouwd blijven ook een gruwel zijn. Of als stel in de woning van de ouders blijven wonen. Of als man alleen op reis gaan.PvS schreef:Waarom dit omschrijven als een moeilijk thema, daar de Schrift er duidelijk genoeg in is.MarthaMartha schreef:Denk het wel ja, het is alleen dat je wat makkelijker kan praten over die strijd en dat verlangen, het is geaccepteerd, maar in zichzelf is de strijd hetzelfde, voor vrouwen evengoed trouwens.Luther schreef:Ik heb nog wat nagedacht over deze passage van SecorDabar:Ik kan me deze gedachtengang geheel voorstellen. Toch heb ik daarbij de vraag: is dat bij ongetrouwde heteromannen, die dus nooit tot een huwelijk zijn gekomen, niet precies zo? (Afgezien van het feit dat er een gerechtvaardigd verlangen kan en mag zijn naar een vrouw.) Maar is de strijd niet verder precies hetzelfde?SecorDabar schreef:Toch is het ook zo: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
O.a. Genisis 2:24; "Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten en zijn vrouw aankleven, en zij zullen tot één vlees zijn."
Dat is de van God ingegeven orde.
Wat hier van afwijkt is een gruwel.
De vraag is echter: hoe kan het dat God mensen maakt die de andersgerichte gevoelens hebben? En wat mogen wij die mensen wel en niet opleggen? Een mens is sociaal gemaakt en is niet graag alleen.
Je zou dan hetero-mensen moeten zeggen: er gebeuren binnen een huwelijk zoveel zonden, zoek geen partner en trouw maar niet. Dan doen we niet zo. Maar tegen homo's zeggen we wel: er staan 7 teksten in de bijbel op grond waarvan ik zeggen moet: ga geen relatie aan.
Onder homo-jongeren zijn opvallend veel zelfmoorden en pogingen daartoe. Omdat ze in de knoop zitten. In de refo-kerken mogen ze niet zijn wie ze zijn. In de wereld wordt gezegd dat er niets mis met ze is. Maar dat is eigenlijk ook helemaal niet waar. Dus of ze worden niet serieus genomen of ze worden niet serieus genomen.
Sterker nog, in 1 Korinthe 7 staat duidelijk dat het de voorkeur verdient om ongehuwd te blijven.
Dus ik geloof dat je dan toch iets teveel gewicht aan de beschrijving van de gewone loop der dingen toekent. Als dat al een ordening van God is, dan is het geen zonde om daar tegen in te gaan. Jezus zelf was niet eens gehuwd, terwijl Hij volmaakt was.
Dus ik geloof dat je dan toch iets teveel gewicht aan de beschrijving van de gewone loop der dingen toekent. Als dat al een ordening van God is, dan is het geen zonde om daar tegen in te gaan. Jezus zelf was niet eens gehuwd, terwijl Hij volmaakt was.
Ik denk dat de gevoelens van alleen-zijn en eenzaamheid hetzelfde zijn, doorgaans. Een heterovrijgezel kan echter makkelijker relativeren, in de trant van 'het komt nog wel een keer'. Dat soort relativeren is minder realistisch voor een homo die weet dat hij altijd alleen zal blijven of in elk geval geacht wordt alleen te blijven.MarthaMartha schreef:Denk het wel ja, het is alleen dat je wat makkelijker kan praten over die strijd en dat verlangen, het is geaccepteerd, maar in zichzelf is de strijd hetzelfde, voor vrouwen evengoed trouwens.Luther schreef:Ik heb nog wat nagedacht over deze passage van SecorDabar:Ik kan me deze gedachtengang geheel voorstellen. Toch heb ik daarbij de vraag: is dat bij ongetrouwde heteromannen, die dus nooit tot een huwelijk zijn gekomen, niet precies zo? (Afgezien van het feit dat er een gerechtvaardigd verlangen kan en mag zijn naar een vrouw.) Maar is de strijd niet verder precies hetzelfde?SecorDabar schreef:Toch is het ook zo: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.
Dat kun je niet blijven denken, hoor.freek schreef:Een heterovrijgezel kan echter makkelijker relativeren, in de trant van 'het komt nog wel een keer'.

Haha! Op zich juist. Maar ik ken toch wel mensen die op redelijk hoge leeftijd voor het eerst trouwdenPosthoorn schreef:Dat kun je niet blijven denken, hoor.freek schreef:Een heterovrijgezel kan echter makkelijker relativeren, in de trant van 'het komt nog wel een keer'.