Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
En de farizeeën en de schriftgeleerden murmureerden, zeggende: Deze ontvangt de zondaars, en eet met hen.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10026
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Homoseksualiteit
Van Jezus weten we in ieder geval dat Hij de zonde en haar eeuwige consequenties zeer concreet benoemde. Ik weet niet of dat in de betreffende "gematigde GB gemeente" ook nog het geval is.
Ik kan me daarnaast de mogelijkheid voorstellen dat er wat meer aan de hand is. Ik zal daarom zonder het verhaal van het gezin gehoord te hebben, niet te snel een oordeel vellen.
Ik kan me daarnaast de mogelijkheid voorstellen dat er wat meer aan de hand is. Ik zal daarom zonder het verhaal van het gezin gehoord te hebben, niet te snel een oordeel vellen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Homoseksualiteit
Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Re: Homoseksualiteit
Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.2e Hans schreef:Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Homoseksualiteit
Je citeert de dichtregel niet volledig.huisman schreef:Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.2e Hans schreef:Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10026
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Homoseksualiteit
Ik heb hem eerder gepost, maar in een topic als deze waar de farizeeër-kaart al snel gespeeld word is de onderstaande uitleg zeer op zijn plaats.
In deze context weten we te weinig over de motivatie en algehele context van het bijbelgetrouwe gezin dat vertrokken is, om iets over hun beweegredenen of handelswijze te kunnen zeggen.Ds. D. Guzik schreef:Oordeel niet, opdat gij niet geoordeeld wordt: Met dit gebod waarschuwde Jezus tegen het oordelen over anderen, want als wij dat doen, zullen wij op soortgelijke wijze geoordeeld worden.
i. Onder degenen die niets van de Bijbel schijnen te weten, is dit het vers dat het meest populair lijkt. Toch begrijpen de meeste mensen die dit vers aanhalen niet wat Jezus zei. Zij schijnen te denken (of te hopen) dat Jezus een universele aanvaarding van elke levensstijl of leer opdroeg.
ii. Even later in deze zelfde preek (Mattheüs 7:15-16) gebiedt Jezus ons onszelf en anderen te kennen aan de vrucht van hun leven, en daarvoor is een soort beoordeling nodig. De christen is geroepen tot onvoorwaardelijke liefde, maar de christen is niet geroepen tot onvoorwaardelijke goedkeuring. Wij kunnen echt van mensen houden die dingen doen die niet zouden moeten worden goedgekeurd.
iii. Dus hoewel dit niet verbiedt het leven van anderen te onderzoeken, verbiedt het zeker het te doen in de geest waarin het vaak wordt gedaan. Een voorbeeld van een onrechtvaardig oordeel was de veroordeling door de discipelen van de vrouw die de voeten van Jezus met olie kwam zalven (Mattheüs 26:6-13). Zij dachten dat zij iets verspilde; Jezus zei dat zij een goed werk had gedaan dat altijd herinnerd zou worden. Zij hadden een onbezonnen, hardvochtig, onrechtvaardig oordeel.
- We overtreden dit gebod als we het slechtste van anderen denken.
- We overtreden dit gebod als we anderen alleen maar aanspreken op hun fouten.
- We overtreden dit gebod als we een heel leven alleen beoordelen op zijn slechtste momenten.
- We overtreden dit gebod als we de verborgen motieven van anderen beoordelen.
- We overtreden dit gebod wanneer we anderen beoordelen zonder onszelf in dezelfde omstandigheden te bezien.
- We overtreden dit gebod als we anderen beoordelen zonder er rekening mee te houden dat we zelf beoordeeld zullen worden.
c. Want met welk oordeel gij oordeelt, gij zult geoordeeld worden: Jezus heeft het oordelen over anderen niet verboden. Hij eist alleen dat ons oordeel volkomen rechtvaardig is, en dat we anderen alleen beoordelen naar een maatstaf waarmee we zelf ook beoordeeld willen worden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Homoseksualiteit
Hoe weet je dit dan?J.C. Philpot schreef:In deze context weten we te weinig over de motivatie en algehele context van het bijbelgetrouwe gezin dat vertrokken is, om iets over hun beweegredenen of handelswijze te kunnen zeggen.
En wie wordt trouwens met 'de dwaalleraar uit Voorburg' bedoeld? Klinkt in mijn oren niet echt respectvol.
Re: Homoseksualiteit
Ga heen, en zondig niet meer. Zegt de Heere Jezus in Johannes 8. Overspel ziet Jezus als zonde.Profesto schreef:Je citeert de dichtregel niet volledig.huisman schreef:Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.2e Hans schreef:Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
De vraag in dit draadje is of wij homoseksualiteit in de daad als zonde zien. De Bijbel zegt van wel.
Dan mag je toch zeggen: Ik oordeel niet maar zondig niet meer?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- J.C. Philpot
- Berichten: 10026
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Homoseksualiteit
Je hebt gelijk, dat weet ik niet.Tiberius schreef:Hoe weet je dit dan?J.C. Philpot schreef:In deze context weten we te weinig over de motivatie en algehele context van het bijbelgetrouwe gezin dat vertrokken is, om iets over hun beweegredenen of handelswijze te kunnen zeggen.
En wie wordt trouwens met 'de dwaalleraar uit Voorburg' bedoeld? Klinkt in mijn oren niet echt respectvol.
Ik denk dat DD met "de dwaalleraar uit Voorburg" dhr. M.G. van der Hoeven bedoelt. Maar het is aan DDD om dat te beantwoorden. Ik vind het ook niet respectvol.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Homoseksualiteit
Precies, maar er wordt hier o.a. door jou vooral de nadruk gelegd op 'zondig niet meer' en 'ik oordeel niet' wordt te vaak terzijde geschoven.huisman schreef:Ga heen, en zondig niet meer. Zegt de Heere Jezus in Johannes 8. Overspel ziet Jezus als zonde.Profesto schreef:Je citeert de dichtregel niet volledig.huisman schreef:Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.2e Hans schreef:Jezus schreef met Zijn vinger in het zand.
Hij bukte zich en schreef in 't zand, wij weten
niet wat Hij schreef. Hij was het zelf vergeten,
verzonken in de woorden van Zijn hand.
De schriftgeleerden, die Hem aan de tand
hadden gevoeld over een vrouw, van hete
hartstochten naar een andere man bezeten,
de schriftgeleerden stonden aan de kant.
Zondig niet meer, zei Hij, Ik oordeel niet.
Ga heen en luister, luister naar het lied.
En Hij stond recht. De woorden lieten los
van hun figuur en brandden in de blos
waarmee zij heenging, als een kind zo licht.
Zo geestelijk schreef Jezus Zijn gedicht.
(Gerrit Achterberg)
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
De vraag in dit draadje is of wij homoseksualiteit in de daad als zonde zien. De Bijbel zegt van wel.
Dan mag je toch zeggen: Ik oordeel niet maar zondig niet meer?
Re: Homoseksualiteit
Ik hoef de zondaar niet te oordelen maar de zonde wel. Bij jou heb ik het gevoel dat het niet (ver)oordelen zou betekenen dat je zonde geen zonde meer mag noemen.Profesto schreef:Precies, maar er wordt hier o.a. door jou vooral de nadruk gelegd op 'zondig niet meer' en 'ik oordeel niet' wordt te vaak terzijde geschoven.huisman schreef:
Ga heen, en zondig niet meer. Zegt de Heere Jezus in Johannes 8. Overspel ziet Jezus als zonde.
De vraag in dit draadje is of wij homoseksualiteit in de daad als zonde zien. De Bijbel zegt van wel.
Dan mag je toch zeggen: Ik oordeel niet maar zondig niet meer?
Bij elke zonde gaat het om die zonde te belijden en te laten. Dus breken met een homoseksuele relatie als die er zou zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Homoseksualiteit
Ik schreef juist dat het niet ging om een relatie.
@Tiberius:
De dwaalleraar uit Voorburg spreekt tot hen die van de woeste weg zijn, maar volgens mij mogen zijn woeste woorden hier niet worden geciteerd. Die zijn in ieder geval veel minder respectvol dan deze woorden.
In ieder geval: mijns inziens is dit niet meer of minder respectvol dan Reinier Sonneveld een dwaalleraar noemen. Ik vind het ook in allebei de gevallen juist, maar in dit geval nog meer dan in het andere geval.
Het gaat in dit draadje over homoseksualiteit, dus het was zeker niet off-topic. En het ging ook niet over zondigen, althans, ik zou voorzichtig zijn om dat zomaar te stellen.huisman schreef:
Één van mijn mooiste gedichten van één van mijn favoriete dichters.
Zondig niet meer, zei Hij.’ Daar gaat het om in dit draadje.
@Tiberius:
De dwaalleraar uit Voorburg spreekt tot hen die van de woeste weg zijn, maar volgens mij mogen zijn woeste woorden hier niet worden geciteerd. Die zijn in ieder geval veel minder respectvol dan deze woorden.
In ieder geval: mijns inziens is dit niet meer of minder respectvol dan Reinier Sonneveld een dwaalleraar noemen. Ik vind het ook in allebei de gevallen juist, maar in dit geval nog meer dan in het andere geval.
Re: Homoseksualiteit
Ik maak alleen bezwaar tegen de ogenschijnlijk onstuitbare behoefte waarmee sommigen zonde bij anderen benoemen, zonder bijvoorbeeld in dit gedicht verder te lezen in dezelfde zin. Ik vind dat niet in balans.huisman schreef:Ik hoef de zondaar niet te oordelen maar de zonde wel. Bij jou heb ik het gevoel dat het niet (ver)oordelen zou betekenen dat je zonde geen zonde meer mag noemen.Profesto schreef:Precies, maar er wordt hier o.a. door jou vooral de nadruk gelegd op 'zondig niet meer' en 'ik oordeel niet' wordt te vaak terzijde geschoven.huisman schreef:
Ga heen, en zondig niet meer. Zegt de Heere Jezus in Johannes 8. Overspel ziet Jezus als zonde.
De vraag in dit draadje is of wij homoseksualiteit in de daad als zonde zien. De Bijbel zegt van wel.
Dan mag je toch zeggen: Ik oordeel niet maar zondig niet meer?
Bij elke zonde gaat het om die zonde te belijden en te laten. Dus breken met een homoseksuele relatie als die er zou zijn.
Re: Homoseksualiteit
Precies. En naar aanleiding van het gespreksonderwerp in dit geval is het ook wel eenbeetje ongepast om aan de orde te stellen, mijns inziens.
- Maanenschijn
- Berichten: 5215
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Homoseksualiteit
Ik wordt soms een beetje moe van al dat balanceren. Als ik het ene zeg, moet ik zeker ook de andere kant benoemen, want anders….
In allerlei onderwerpen, tot aan de prediking aan toe. Het ene is waar, maar het andere ook.
‘Zondig niet meer’ is waar. ‘Oordeelt de zondaar niet’ ook.
Het ene is niet meer of minder dan het andere en mag in een gesprek best afzonderlijk klinken. Vind ik.
In allerlei onderwerpen, tot aan de prediking aan toe. Het ene is waar, maar het andere ook.
‘Zondig niet meer’ is waar. ‘Oordeelt de zondaar niet’ ook.
Het ene is niet meer of minder dan het andere en mag in een gesprek best afzonderlijk klinken. Vind ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.