5 of 10 jaar later is dat niet erg optimistisch ?J.C. Philpot schreef:Fijn dat de kerkenraad de rug recht heeft gehouden. Ik ben echter bang dat sommige gemeentes die nu nog niet overgaan, gewoon 5 of 10 jaar laten komen.Bourdon16 schreef:Er is gisteren medegedeeld door de kerkenraad dat de voorzang een Psalm blijft. Sommige gemeenteleden willen liever een gezang als voorzang maar daar ziet de kerkenraad geen mogelijkheden voor. Er zijn 3 gemeente avonden geweest waarvan er in 1 in groepjes onder leiding van een kerkenraadlid kon worden gepraat en iedereen zijn voors en tegens kon inbrengen. Het is een zorgvuldig genomen besluit.
Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
-
Geytenbeekje
Re: Ontwikkelingen binnen de gereformeerde bond
- Dodo
Je begrijpt die processen niet. Het is geen kwestie van "de rug rechthouden". De gemeente is gehoord, de kerkenraad heeft alles gewikt en gewogen, en heeft besloten dat het voor de gemeente het best is om (nu) geen lied in te voeren. Het klinkt als een zorgvuldige procedure, waarin ieder zijn zegje heeft kunnen doen.J.C. Philpot schreef:Fijn dat de kerkenraad de rug recht heeft gehouden. Ik ben echter bang dat sommige gemeentes die nu nog niet overgaan, gewoon 5 of 10 jaar laten komen.Bourdon16 schreef:Er is gisteren medegedeeld door de kerkenraad dat de voorzang een Psalm blijft. Sommige gemeenteleden willen liever een gezang als voorzang maar daar ziet de kerkenraad geen mogelijkheden voor. Er zijn 3 gemeente avonden geweest waarvan er in 1 in groepjes onder leiding van een kerkenraadlid kon worden gepraat en iedereen zijn voors en tegens kon inbrengen. Het is een zorgvuldig genomen besluit.
Een kerkenraad die rigide iets vasthoudt waar het gros van de gemeenteleden inmiddels anders over denkt, is niet goed bezig. De kerkenraad is er om de gemeente te dienen, niet om de eigen ideeën op te leggen.
Waarschijnlijk denkt de gemeente dus zo.Dodo schreef:Een kerkenraad die rigide iets vasthoudt waar het gros van de gemeenteleden inmiddels anders over denkt, is niet goed bezig. De kerkenraad is er om de gemeente te dienen, niet om de eigen ideeën op te leggen.
Verder is het niet rigide.
-
Geytenbeekje
Zolang er gen enquête wordt gehouden weet je niet wat mensen vinden, van horen zeggen is iets waar je niet van uit moet gaan.Dodo schreef:Je begrijpt die processen niet. Het is geen kwestie van "de rug rechthouden". De gemeente is gehoord, de kerkenraad heeft alles gewikt en gewogen, en heeft besloten dat het voor de gemeente het best is om (nu) geen lied in te voeren. Het klinkt als een zorgvuldige procedure, waarin ieder zijn zegje heeft kunnen doen.J.C. Philpot schreef:Fijn dat de kerkenraad de rug recht heeft gehouden. Ik ben echter bang dat sommige gemeentes die nu nog niet overgaan, gewoon 5 of 10 jaar laten komen.Bourdon16 schreef:Er is gisteren medegedeeld door de kerkenraad dat de voorzang een Psalm blijft. Sommige gemeenteleden willen liever een gezang als voorzang maar daar ziet de kerkenraad geen mogelijkheden voor. Er zijn 3 gemeente avonden geweest waarvan er in 1 in groepjes onder leiding van een kerkenraadlid kon worden gepraat en iedereen zijn voors en tegens kon inbrengen. Het is een zorgvuldig genomen besluit.
Een kerkenraad die rigide iets vasthoudt waar het gros van de gemeenteleden inmiddels anders over denkt, is niet goed bezig. De kerkenraad is er om de gemeente te dienen, niet om de eigen ideeën op te leggen.
Hear, hear. Wie wist er hier ook alweer dat in de RK kerk de Bijbel niet opengaat op basis van horen zeggen, c.q. op basis van een boekje?Geytenbeekje schreef: Zolang er gen enquête wordt gehouden weet je niet wat mensen vinden, van horen zeggen is iets waar je niet van uit moet gaan.
~~Soli Deo Gloria~~
-
Geytenbeekje
Ja, ik ga er van uit dat die mensen in dat boekje niet liegen.Hendrikus schreef:Hear, hear. Wie wist er hier ook alweer dat in de RK kerk de Bijbel niet opengaat op basis van horen zeggen, c.q. op basis van een boekje?Geytenbeekje schreef: Zolang er gen enquête wordt gehouden weet je niet wat mensen vinden, van horen zeggen is iets waar je niet van uit moet gaan.
Maar de manier waarop de RK doet is ook fout.
Werken, werken, werken.
In de Psalmen staat dat ook niet.
- J.C. Philpot
Ik denk dat bij hedendaagse Rooms Katholieken het sacramentalisme een actuelere dwaling is als "Werken, werken, werken". Al zal je dat bij zeer conservatieve RKers nog wel tegenkomen.Geytenbeekje schreef: Ja, ik ga er van uit dat die mensen in dat boekje niet liegen.
Werken, werken, werken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
Geytenbeekje
Ja klopt, En waarom houden ze nog wel aan die dwalingen als de Bijbel wel vaak open gaat, ook zoiets.J.C. Philpot schreef:Ik denk dat bij hedendaagse Rooms Katholieken het sacramentalisme een actuelere dwaling is als "Werken, werken, werken". Al zal je dat bij zeer conservatieve RKers nog wel tegenkomen.Geytenbeekje schreef: Ja, ik ga er van uit dat die mensen in dat boekje niet liegen.
Werken, werken, werken.
Belangrijke vraag is wel of deze dwalingen mensen weerhoudt om tot God te komen.Geytenbeekje schreef: Ja klopt, En waarom houden ze nog wel aan die dwalingen als de Bijbel wel vaak open gaat, ook zoiets.
In de protestantse kerken in Nederland vindt men ook van elkaar dat men dwaalt of bepaalde kleine of majeure punten, anders was er ook geen scheiding in tal van delen nodig geweest.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 01 nov 2019, 09:25, 1 keer totaal gewijzigd.
-
HersteldHervormd
Zat ik ook aan te denkenGeytenbeekje schreef:5 of 10 jaar later is dat niet erg optimistisch ?J.C. Philpot schreef:Fijn dat de kerkenraad de rug recht heeft gehouden. Ik ben echter bang dat sommige gemeentes die nu nog niet overgaan, gewoon 5 of 10 jaar laten komen.Bourdon16 schreef:Er is gisteren medegedeeld door de kerkenraad dat de voorzang een Psalm blijft. Sommige gemeenteleden willen liever een gezang als voorzang maar daar ziet de kerkenraad geen mogelijkheden voor. Er zijn 3 gemeente avonden geweest waarvan er in 1 in groepjes onder leiding van een kerkenraadlid kon worden gepraat en iedereen zijn voors en tegens kon inbrengen. Het is een zorgvuldig genomen besluit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Niemand die dit herkent? Of opvalt?-DIA- schreef:
Is het iemand wel eens opgevallen dat de Gereformeerde Bond van nu steeds meer op de oude Confessionele Vereniging gaat lijken?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
-
HersteldHervormd
Het duurt niet lang meer of de RKK werkt samen met de PKN. (Wat hun een hoop getrouwe kerkgangers gaat kosten)Ambtenaar schreef:Belangrijke vraag is wel of deze dwalingen mensen weerhoudt om tot God te komen.Geytenbeekje schreef: Ja klopt, En waarom houden ze nog wel aan die dwalingen als de Bijbel wel vaak open gaat, ook zoiets.
In de protestantse kerken in Nederland vind men ook van elkaar dat men dwaalt of bepaalde kleine of majeure punten, anders was er ook geen scheiding in tal van delen nodig geweest.
En dit is geen loos praatje, dit was onderlest nog in het nieuws.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ik niet, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Op basis van welke waarnemingen doe je deze uitspraak?-DIA- schreef: Is het iemand wel eens opgevallen dat de Gereformeerde Bond van nu steeds meer op de oude Confessionele Vereniging gaat lijken?
Niemand die dit herkent? Of opvalt?
Er wordt wel vaker wat geroepen. Mijn ervaring is dat de PKN langzaamaan steeds behoudender wordt.HersteldHervormd schreef:Het duurt niet lang meer of de RKK werkt samen met de PKN. (Wat hun een hoop getrouwe kerkgangers gaat kosten)Ambtenaar schreef:Belangrijke vraag is wel of deze dwalingen mensen weerhoudt om tot God te komen.Geytenbeekje schreef: Ja klopt, En waarom houden ze nog wel aan die dwalingen als de Bijbel wel vaak open gaat, ook zoiets.
In de protestantse kerken in Nederland vind men ook van elkaar dat men dwaalt of bepaalde kleine of majeure punten, anders was er ook geen scheiding in tal van delen nodig geweest.
En dit is geen loos praatje, dit was onderlest nog in het nieuws.
Het veralgemeniseren van de genade. Er wordt schier niet meer gesepareerd.Ambtenaar schreef:Ik niet, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel. Op basis van welke waarnemingen doe je deze uitspraak?-DIA- schreef: Is het iemand wel eens opgevallen dat de Gereformeerde Bond van nu steeds meer op de oude Confessionele Vereniging gaat lijken?
Niemand die dit herkent? Of opvalt?
© -DIA- 33.965 || ©Dianthus »since 03.10.2008«