Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Misschien kun je de preek eens luisteren die student S. Maljaars afgelopen zondag in Terneuzen heeft gehouden over 1 Tim. 1 v 15. Staat op http://www.esnips.com/web/ggpreken
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
't Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
's Avonds een preek van ds. H.A. Verhoef over het licht dat in de duisternis schijnt. Hoe verder de preek, hoe minder ik ervan snapte...
Er wordt wel eens gevraagd om een bewijs dat er dominees in de GG zijn die een wedergeboorte zonder Christus preken. Nou deze preek is daar een sterk voorbeeld van.Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
's Avonds een preek van ds. H.A. Verhoef over het licht dat in de duisternis schijnt. Hoe verder de preek, hoe minder ik ervan snapte...
Het licht in de duisternis was het licht van de Geest, als ik Verhoef goed begrepen heb. Punt 1 en 2.
Eens door dit licht wedergeboren (Zo zie hij het wel niet, maar de oplettende luisteraars moesten het volgens mij wel zo opvatten. De mensen waar het over ging waren althans wel uitverkorenen) moest dan Christus nog wel een plaats krijgen in het leven. Het derde punt was op zich wel aangenaam, maar dan had je bij de eerste twee punten een dutje moeten doen.
Derhalve is de preek ook een bewijs van de stelling dat in de GG geleerd wordt dat Christus er alleen is voor ontwaakte zondaren ipv dode zondaren.
De morgenpreek van Smijtegelt was op zijn manier ook weer bijzonder. Beetje remonstrants. Maar ja, Smijtegelt, dus moet t goed zijn.

--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
en Afgewezen?
In 2 Kor. 4:6 gaat het over 'de verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus'.Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
Een groot gedeelte van de preek werd gewijd aan het licht dat opgaat om iemand aan zijn duisternis te ontdekken. Maar daar gaat het in deze tekst niet over.
Toen het eindelijk over de kennis van Christus ging, werd het steeds ingewikkelder. Er moest nog dit gebeuren en toen nog dat, maar dan ook nog dat, enz. enz.
Wanneer iemand nu werkelijk vanuit de duisternis tot het licht gekomen is, werd in deze preek niet duidelijk.
Mijn moeder fluisterde mij onder de preek in het oor: "Wat een doolhof!" En gelijk had ze.
Ben ik niet met je eens. Want ik vind de preken van Smijtegelt onverwerkt veel mooier dan de preken van Smijtegelt die door de Stichting is bewerktrefo schreef:Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
De morgenpreek van Smijtegelt was op zijn manier ook weer bijzonder. Beetje remonstrants. Maar ja, Smijtegelt, dus moet t goed zijn.
'k Geloof dat ds. Zijderveld er ook in zat.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion schreef:Ben ik niet met je eens. Want ik vind de preken van Smijtegelt onverwerkt veel mooier dan de preken van Smijtegelt die door de Stichting is bewerktrefo schreef:Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.

Ja, er is een speciale Smijtegelt ....? stichting of zoiets. De boeken van ds. Smijtegelt zijn aangepast aan de huidige taal.freek schreef:albion schreef:
Ben ik niet met je eens. Want ik vind de preken van Smijtegelt onverwerkt veel mooier dan de preken van Smijtegelt die door de Stichting is bewerkt
En ik dacht dat ds. Zijderveld een initiatiefnemer hiervan was. (maar ik kan me vergissen)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Ja, dat was ds. Zijderveld. De zogenaamde Reveil-serie. Later werd ds. Van Gorsel voorzitter. En je hebt gelijk: niet bewerkte preken zijn veel meer authentiek. Ik ken zelfs een man die uit principe de bewerkte preken niet eens leest. Wel de oorspronkelijke versies vanzelf!albion schreef:Ben ik niet met je eens. Want ik vind de preken van Smijtegelt onverwerkt veel mooier dan de preken van Smijtegelt die door de Stichting is bewerktrefo schreef:Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
-DIA-
Laatst gewijzigd door -DIA- op 06 jan 2009, 21:16, 1 keer totaal gewijzigd.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Leest de beste man wel de originele statenvertaling dan?-DIA- schreef: Ja, dat was ds. Zijderveld. En je hebt gelijk: niet bewerkte preken zijn veel meer authentiek. Ik ken zelfs een man die uit principe de bewerkte preken niet eens leest. Wel de oorspronkelijke versies vanzelf!
-DIA-
De statenvertaling is niet HERTAALD, er zijn enkel wat verouderde woorden vervangen. Hertalen is wat de HSV wil, en dat nu doen ze jusit ook bij die Reveil-serie.Mister schreef:Leest de beste man wel de originele statenvertaling dan?-DIA- schreef: Ja, dat was ds. Zijderveld. En je hebt gelijk: niet bewerkte preken zijn veel meer authentiek. Ik ken zelfs een man die uit principe de bewerkte preken niet eens leest. Wel de oorspronkelijke versies vanzelf!
-DIA-
-DIA-
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Op gevaar van betutteling beschuldigd te worden: on-topic maar weer, mensen.
Zo moeilijk is die preek niet hoor:Afgewezen schreef:In 2 Kor. 4:6 gaat het over 'de verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus'.Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
Een groot gedeelte van de preek werd gewijd aan het licht dat opgaat om iemand aan zijn duisternis te ontdekken. Maar daar gaat het in deze tekst niet over.
Toen het eindelijk over de kennis van Christus ging, werd het steeds ingewikkelder. Er moest nog dit gebeuren en toen nog dat, maar dan ook nog dat, enz. enz.
Wanneer iemand nu werkelijk vanuit de duisternis tot het licht gekomen is, werd in deze preek niet duidelijk.
Mijn moeder fluisterde mij onder de preek in het oor: "Wat een doolhof!" En gelijk had ze.
Punt 1: Paulus predikt Christus Jezus. Wanneer God Zijn licht laat schijnen in ons leven dan worden we ontdekt aan onze blindheid en duisternis. Dat gebeurt door Zijn Woord en Geest. Dan is het een kracht Gods tot zaligheid.
Punt 2: Hoe vindt dat plaats? De Heere spreekt een woord tot uw hart. Dan krijgt u de schuldbrief thuis: Gij zijt die man. Dan komt u aan de weet dat uw bestaan donker en duister is. Het wordt een bevindelijke kennis in ons hart. Het openbaart zich als ware Godsvreze. Waarom doet de Heere dit? Om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods. Verlichting wijst dan op het blinkende licht van de heerlijkheid des Heeren. Dan worden de blinkende deugden Gods in uw leven verklaard. In het licht van die deugden kom ik er achter dat ik een verfoeilijk schepsel ben. De zondaar leert dan ook God kennen in Zijn verdraagzaamheid en geduld. Zo'n afgesneden zondaar komt, wanneer hij de geestelijkheid van de wet heeft leren kennen in het leven als een afgesneden zondaar voor God terecht.
Punt 3: Jezus Christus kennen is onmisbaar. Er is één deur, één Weg. De zaligheid is in geen ander. Hoe komt zo'n uitgeschudde en uitgeklede zondaar tot die kennis? Net als in de woestijn trad Mozes op als middelaar. Het volk kon niet naderen zonder te sterven. Gods Geest openbaart de Middelaar van het Nieuwe Testament, Jezus Christus en die gekruisigd. Dit evangelie wordt aan de Korinthiërs gepredikt. Hij is het Licht der wereld.
Wat moet er gebeuren in het leven? Er moet een tiende ure aanbreken, waarin Johannes u wijst op het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt. Door Zijn profetische bediening brengt Hij hen van stap tot stap naderbij. Wat een wonder als u die Leraar der gerechtigheid mag ontvangen als de Schoonste aller mensenkinderen. Wat doet de Heer in de toepassing van het Evangelie aan het hart van Zijn volk? Hij leidt hen in hun zonden en schuld en wijst hen ook op de noodzakelijkheid van Zijn preisterlijke arbeid. Hij betrad Golgotha om 'Uw welbehagen te doen'. Hij heeft uitgeroepen: het is volbracht. De Zoon kan tegen de Vader zeggen dat Hij de prijs der zielen volkomen heeft voldaan. Dan spreekt de Vader: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale, Ik heb verzoening gevonden. Dat heeft heerschappij wanneer dat in het dodelijk tijdsgewricht in de ziel mag klinken. Dan kan zelfs de grootste der zondaren zalig worden. De kennis der heerlijkheid is nog groter, want de verhoogde Middelaar heet na Zijn opstanding gezegd: Vrede zij ulieden. Dan is de schuld betaald, dan is het handschrift der zonde dat tegen hen was, uitgewist; dan is de verzoening aangebracht.
De toepassing eindigt:
Er is een volk dat zegt: Ik ben niet oprecht. Dat is een volk waarin dat licht gaat schijnen, maar dat iedere keer weer in de duisternis wandelt. Och, vat een weinig moed. Eenmaal mag de Kerk toch dat grote Licht zien. Als ze opgenomen zal worden in de eeuwige heerlijkheid, waar geen wolken meer zijn. Aldaar zal geen nacht meer zijn en zij zullen geen kaars noch het licht der zon van node hebben, want ik lees in de Openbaring: De heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar kaars. Dan zal er eeuwige gemeenschap zijn met een Drie-enig God, tot eer van Zijn Naam en tot zaligheid van Zijn Kerk.
Bijzonder helder, vind je niet??Ander schreef:Zo moeilijk is die preek niet hoor:Afgewezen schreef:In 2 Kor. 4:6 gaat het over 'de verlichting der kennis der heerlijkheid Gods in het aangezicht van Jezus Christus'.Erasmiaan schreef:'t Is ds. A.H. Verhoef. Overigens, waarom snapte je er steeds minder van?Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
Punt 1: Paulus predikt Christus Jezus. Wanneer God Zijn licht laat schijnen in ons leven dan worden we ontdekt aan onze blindheid en duisternis. Dat gebeurt door Zijn Woord en Geest. Dan is het een kracht Gods tot zaligheid.
Punt 2: Hoe vindt dat plaats? De Heere spreekt een woord tot uw hart. Dan krijgt u de schuldbrief thuis: Gij zijt die man. Dan komt u aan de weet dat uw bestaan donker en duister is. Het wordt een bevindelijke kennis in ons hart. Het openbaart zich als ware Godsvreze. Waarom doet de Heere dit? Om te geven verlichting der kennis der heerlijkheid Gods. Verlichting wijst dan op het blinkende licht van de heerlijkheid des Heeren. Dan worden de blinkende deugden Gods in uw leven verklaard. In het licht van die deugden kom ik er achter dat ik een verfoeilijk schepsel ben. De zondaar leert dan ook God kennen in Zijn verdraagzaamheid en geduld. Zo'n afgesneden zondaar komt, wanneer hij de geestelijkheid van de wet heeft leren kennen in het leven als een afgesneden zondaar voor God terecht.
Punt 3: Jezus Christus kennen is onmisbaar. Er is één deur, één Weg. De zaligheid is in geen ander. Hoe komt zo'n uitgeschudde en uitgeklede zondaar tot die kennis? Net als in de woestijn trad Mozes op als middelaar. Het volk kon niet naderen zonder te sterven. Gods Geest openbaart de Middelaar van het Nieuwe Testament, Jezus Christus en die gekruisigd. Dit evangelie wordt aan de Korinthiërs gepredikt. Hij is het Licht der wereld.
Wat moet er gebeuren in het leven? Er moet een tiende ure aanbreken, waarin Johannes u wijst op het Lam Gods, Dat de zonden der wereld wegneemt. Door Zijn profetische bediening brengt Hij hen van stap tot stap naderbij. Wat een wonder als u die Leraar der gerechtigheid mag ontvangen als de Schoonste aller mensenkinderen. Wat doet de Heer in de toepassing van het Evangelie aan het hart van Zijn volk? Hij leidt hen in hun zonden en schuld en wijst hen ook op de noodzakelijkheid van Zijn preisterlijke arbeid. Hij betrad Golgotha om 'Uw welbehagen te doen'. Hij heeft uitgeroepen: het is volbracht. De Zoon kan tegen de Vader zeggen dat Hij de prijs der zielen volkomen heeft voldaan. Dan spreekt de Vader: Verlos hem, dat hij in het verderf niet nederdale, Ik heb verzoening gevonden. Dat heeft heerschappij wanneer dat in het dodelijk tijdsgewricht in de ziel mag klinken. Dan kan zelfs de grootste der zondaren zalig worden. De kennis der heerlijkheid is nog groter, want de verhoogde Middelaar heet na Zijn opstanding gezegd: Vrede zij ulieden. Dan is de schuld betaald, dan is het handschrift der zonde dat tegen hen was, uitgewist; dan is de verzoening aangebracht.
De toepassing eindigt:
Er is een volk dat zegt: Ik ben niet oprecht. Dat is een volk waarin dat licht gaat schijnen, maar dat iedere keer weer in de duisternis wandelt. Och, vat een weinig moed. Eenmaal mag de Kerk toch dat grote Licht zien. Als ze opgenomen zal worden in de eeuwige heerlijkheid, waar geen wolken meer zijn. Aldaar zal geen nacht meer zijn en zij zullen geen kaars noch het licht der zon van node hebben, want ik lees in de Openbaring: De heerlijkheid Gods heeft haar verlicht, en het Lam is haar kaars. Dan zal er eeuwige gemeenschap zijn met een Drie-enig God, tot eer van Zijn Naam en tot zaligheid van Zijn Kerk.

Dat is nou ook niet zo'n verstandige actie. Dan luister je zeker de rest van de preek zwaar bevooroordeeld.Afgewezen schreef:Mijn moeder fluisterde mij onder de preek in het oor: "Wat een doolhof!"