Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17541
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Herman schreef:
huisman schreef:Optie 2 zal onaanvaardbaar zijn voor een deel van de gemeenten. Als vrouwelijke ambtsdragers een legitieme plaats krijgen binnen de CGK ( dus ook afgevaardigd naar classis/PS/GS ) dan is er echt een wissel omgegaan.
Dan vrees ik dat de CGK gaat scheuren.
Wanneer je het zo formuleert, dan zal de breuk aan de rechterkant scheuren. Zoals doorgaans gebeurd. Ik ken geen breuken die over links of midden loopt, omdat men daar uit aard van hun positie veel gematigder zijn en zoiets dus de situatie eerder voor lief nemen dan rechts.
Kijk dus uit welke kant je de besluitvorming op duwt, want het kan jou enkele favoriete predikanten kosten die uiteindelijke op basis van individuele zienswijze besluiten bij het geheel te blijven, in plaats van in een breuk of afscheiding mee te gaan.
Het eerste ben ik ook bevreesd voor. Mijn hoop en gebed is dat de CGK vast wil houden aan 1998. Zo niet zie ik weinig oplossingen voor een ongedeelde CGK. Daarvoor hoor ik teveel geluiden in de wandelgangen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ambtenaar
Berichten: 9354
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ambtenaar »

Mara schreef: De CGK heeft wel zeker bestaansrecht. Maar het gaat naar een afscheiding denk ik. BhP en aanverwante gemeentes. Wat mij betreft, heel graag! Het "links en rechts bedienen" beleid, is de ondergang van veel gemeentes geworden.
Met de opmerking vooraf dat ik de ligging van de verschillende gemeentes in de CGK niet (goed) ken, kan ik me zo voorstellen dat er ook gemeentes zijn die zich scharen achter het meerderheidsstandpunt, maar die zich niet zozeer verwant voelen met Bewaar het Pand. Je krijgt dan een kerk die totaal uiteenvalt. Bestaansrecht is er dan niet meer.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17541
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
Mara schreef: De CGK heeft wel zeker bestaansrecht. Maar het gaat naar een afscheiding denk ik. BhP en aanverwante gemeentes. Wat mij betreft, heel graag! Het "links en rechts bedienen" beleid, is de ondergang van veel gemeentes geworden.
Met de opmerking vooraf dat ik de ligging van de verschillende gemeentes in de CGK niet (goed) ken, kan ik me zo voorstellen dat er ook gemeentes zijn die zich scharen achter het meerderheidsstandpunt, maar die zich niet zozeer verwant voelen met Bewaar het Pand. Je krijgt dan een kerk die totaal uiteenvalt. Bestaansrecht is er dan niet meer.
De principiële bezwaren zijn breder dan alleen bij Bewaar het Pand. De insprekers op GS/PS/classis die hun bezwaren het stevigst verwoorden waren vaak ambtsdragers uit zogenaamde middengemeenten.

De CGK is gewoon te klein voor zo’n fundamenteel verschil in het verstaan van de Schrift. Moet de TUA in de toekomst studenten beide opvattingen aanleren? Of moeten we naar de postmoderne visie van dr. A. Huijgen dat al deze vraagstukken onbelangrijk zijn. Dus je er niet druk over maken en het Evangelie aanpassen aan de tijdgeest. Dan is de kerk failliet.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door John Galt »

Ik houd niet van speculeren over een scheuring, van dat "heel graag" begrijp ik ook niets.
Maar er zullen ook gemeenten zijn die de vernieuwingen afwijzen en toch geen BhP-signatuur hebben. Naar mijn gemeente zijn de laatste jaren/maanden nogal wat verontruste GKV-ers overgekomen. Die gaan echt niet mee in een kerk waar de vrouw in het ambt gemeengoed is.
Who is John Galt? :quoi
Erskinees
Berichten: 2778
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Erskinees »

huisman schreef: De principiële bezwaren zijn breder dan alleen bij Bewaar het Pand. De insprekers op GS/PS/classis die hun bezwaren het stevigst verwoorden waren vaak ambtsdragers uit zogenaamde middengemeenten.
De vraag is wel of de afgevaardigden uit die gemeenten over drie jaar nog steeds zo denken. Dat is wel te hopen, maar de ontwikkelingen gaan best snel. Wanneer enkele ambtsdragers afgevaardigd worden die net wat breder of milder denken kunnen de verhoudingen binnen de synode opeens anders liggen.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mara »

Erskinees schreef:
huisman schreef: De principiële bezwaren zijn breder dan alleen bij Bewaar het Pand. De insprekers op GS/PS/classis die hun bezwaren het stevigst verwoorden waren vaak ambtsdragers uit zogenaamde middengemeenten.
De vraag is wel of de afgevaardigden uit die gemeenten over drie jaar nog steeds zo denken. Dat is wel te hopen, maar de ontwikkelingen gaan best snel. Wanneer enkele ambtsdragers afgevaardigd worden die net wat breder of milder denken kunnen de verhoudingen binnen de synode opeens anders liggen.
Daar noem jij zeker een punt. Voor de een een zorg, voor de ander een opluchting.
Ik heb mensen, ook predikanten, zien opschuiven van mordicus tegen, tot misschien wel.
Wie staat er niet onder de invloed van de tijdgeest?
Het was toch ondenkbaar dat uiterst rechtse kerken met beeld zouden uitzenden?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9022
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Er zijn toch nog redelijk wat kritische tegengeluiden t.o.v. het voorstel om deze zaak uit te stellen tot 2023.

https://www.rd.nl/l/Liveblog/29092020%20Synode%20CGK
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mistig
Berichten: 2396
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:Er zijn toch nog redelijk wat kritische tegengeluiden t.o.v. het voorstel om deze zaak uit te stellen tot 2023.

https://www.rd.nl/l/Liveblog/29092020%20Synode%20CGK
Elke spreker tot nu toe roept op om niet uit te stellen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 9022
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:
J.C. Philpot schreef:Er zijn toch nog redelijk wat kritische tegengeluiden t.o.v. het voorstel om deze zaak uit te stellen tot 2023.

https://www.rd.nl/l/Liveblog/29092020%20Synode%20CGK
Elke spreker tot nu toe roept op om niet uit te stellen.
De meerderheid in ieder geval wel inderdaad. Ouderling L. Mak (Huizen) vind het daarintegen "de minst slechte weg".
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

Merkwaardig dat de woonplaats achter de namen staat en niet de gemeente: Capelle aan den IJssel -> afgevaardigde uit de gemeente van Rotterdam-Kralingen / Winsum -> Ulrum
Valcke
Berichten: 7634
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Valcke »

Luther schreef:Voordat hier allerlei grote woorden worden gebruikt, lees eerst de motivatie van het moderamen: https://cgk.nl/download/9-00-p-31-34-mo ... rapport-7/
Enkele citaten daaruit:
Moderamen GS CGK schreef:(...)

Voorstel tot besluit:
a. de kerken te vragen in de periode tot en met de synode van 2023 geen besluiten te nemen of uit te voeren die tegen de in ons kerkverband geldende afspraken ingaan. Dit om ruimte te scheppen om als kerken lokaal en classicaal synodale voorstellen tot besluit op het punt van vrouw en ambt en van kerkelijke eenheid te bespreken, en om gelegenheden te scheppen en mogelijkheden te gebruiken om de onderlinge eenheid te zoeken, bewaren, vernieuwen en bevorderen;
b. afhankelijk van een gunstig perspectief op instemming van de kerken met a., op de punten vrouw en ambt en kerkelijke eenheid tijdens deze synode niet verder te gaan dan voorstellen tot besluit en een peiling van gevoelen, en definitieve besluitvorming
over te laten aan de generale synode van 2023.
Het zou m.i. naïef zijn om te denken dat (alle) kerken instemmen met a. Dit slaat m.i. de basis weg onder punt b.
Gebruikersavatar
Ireneüs van Lyon
Berichten: 277
Lid geworden op: 18 jan 2013, 12:34

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Ireneüs van Lyon »

Uitstel lijkt mij inderdaad geen reële optie.

Eigenlijk zou ik het wel gek vinden als juist de rechterflank vertrekt en de linkerflank blijft, terwijl zij zich niet aan de synodale afspraken houden. Het rapport van de commissie kerk-zijn toont ontegenzeggelijk aan dat dit niet kan.

Vertrekken is dus ook een zwaktebod
Wij zouden op geen andere wijze de mysteries van God kunnen leren kennen dan door de Menswording van onze Meester, het Woord. Geen ander dan zijn Woord was immers in staat de mysteries van de Vader te openbaren, want wie anders kende de gedachte van de Heere of wie anders is zijn raadsman geweest?
Gebruikersavatar
mcgk
Berichten: 207
Lid geworden op: 31 okt 2015, 15:18

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door mcgk »

Moderamen trekt het voorstel in
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12200
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Herman »

mcgk schreef:Moderamen trekt het voorstel in
Is het nu het voorstel van het moderamen of het voorstel ds Roosendaal?
Ds. S. P. Roosendaal zegt namens het moderamen dat er onvoldoende draagvlak is voor zijn voorstel om een besluit uit te stellen. Het moderamen trekt het voorstel in.
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019

Bericht door Luther »

Valcke schreef:
Luther schreef:Voordat hier allerlei grote woorden worden gebruikt, lees eerst de motivatie van het moderamen: https://cgk.nl/download/9-00-p-31-34-mo ... rapport-7/
Enkele citaten daaruit:
Moderamen GS CGK schreef:(...)

Voorstel tot besluit:
a. de kerken te vragen in de periode tot en met de synode van 2023 geen besluiten te nemen of uit te voeren die tegen de in ons kerkverband geldende afspraken ingaan. Dit om ruimte te scheppen om als kerken lokaal en classicaal synodale voorstellen tot besluit op het punt van vrouw en ambt en van kerkelijke eenheid te bespreken, en om gelegenheden te scheppen en mogelijkheden te gebruiken om de onderlinge eenheid te zoeken, bewaren, vernieuwen en bevorderen;
b. afhankelijk van een gunstig perspectief op instemming van de kerken met a., op de punten vrouw en ambt en kerkelijke eenheid tijdens deze synode niet verder te gaan dan voorstellen tot besluit en een peiling van gevoelen, en definitieve besluitvorming
over te laten aan de generale synode van 2023.
Het zou m.i. naïef zijn om te denken dat (alle) kerken instemmen met a. Dit slaat m.i. de basis weg onder punt b.
Het bleek vanmorgen niet gedragen te worden, daarom is het voorstel ingetrokken en zal de kwestie Vrouw in Ambt niet alleen besproken worden, maar ook tot besluitvorming leiden.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Plaats reactie