Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Ariene

Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?

Bericht door Ariene »

's Morgens:

Preek over de roeping van Zacheus.

Zacheus was 's morgens nog onwetend dat de Heere die dag bij hem zou komen.
Zacheus was nieuwsgierig en wilde Jezus zien. Niets meer, niets minder!
(Er staat nergens dat hij heil begerig was)

Jezus vond Zacheus in de boom
Jezus wilde bij hem zijn.

Wanneer wij Jezus willen zien, moeten we langs de weg staan waar Hij langs kan komen.

's Middags:
Hooglied 5
5 Ik stond op, om mijn Liefste open te doen; en mijn handen drupten van mirre, en mijn vingers van vloeiende mirre, op de handvaten des slots.
6 Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet.
7 De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij.
8 Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.

God klopt op onze deur.
Maar ook kinderen van God hebben soms geen zin om open te doen.
God wacht niet altijd op ons maar gaat verder.

Zijn kind komt dan in de duisternis.
In die duisternis wordt ze geslagen.
En is er één wetenschap: eigen schuld
En één verlangen, ik wil mijn Liefste terug.

(Helma, het was fijn en weer vertrouwd)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
henriët

Bericht door henriët »

Ariene schreef:'s Morgens:

Wanneer wij Jezus willen zien, moeten we langs de weg staan waar Hij langs kan komen.

's Middags:
Hooglied 5
5 Ik stond op, om mijn Liefste open te doen; en mijn handen drupten van mirre, en mijn vingers van vloeiende mirre, op de handvaten des slots.
6 Ik deed mijn Liefste open, maar mijn Liefste was geweken, Hij was doorgegaan; mijn ziel ging uit vanwege Zijn spreken; ik zocht Hem, maar ik vond Hem niet, ik riep Hem, doch Hij antwoordde mij niet.
7 De wachters, die in de stad omgingen, vonden mij, zij sloegen mij, zij verwondden mij; de wachters op de muren namen mijn sluier van mij.
8 Ik bezweer u, gij dochters van Jeruzalem! indien gij mijn Liefste vindt, wat zult gij Hem aanzeggen? Dat ik krank ben van liefde.

God klopt op onze deur.

wat enorm raak zeg...
is deze preek nog na te luisteren?
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Ariene

Bericht door Ariene »

henriët schreef:
Ariene schreef:'s Morgens:

's Middags:
Hooglied 5

God klopt op onze deur.

wat enorm raak zeg...
is deze preek nog na te luisteren?
Mijn usb stick ligt nog bij de man die alles opneemt.
Ik vraag wel of hij deze er even bij wil zetten.
helma

Bericht door helma »

Ariene schreef:
Fijn!
Wij hadden ook een bijzondere zondag

'smorgens:
Matth 2: 13b en 20b
want Herodes zal het Kindeken zoeken, om Hetzelve te doden.

want zij zijn gestorven, die de ziel van het Kindeken zochten.

De vlucht van Jezus naar Egypte
Zijn diepe vernedering die daarin openbaar komt
De verlossing van Zijn volk die daar al openbaar komt

Herodus die in zelfhandhaving geen plaats had/wilde voor Jezus als Messias, als Koning
Hij wilde zijn troon veilig stellen
en wij? Na Kerst? Wat hebben wij met de Zoon gedaan? Hij is u aangeboden als de Zaligmaker; u is heden geboren...
Zijn we met de herders op pad gegaan om Hem te aanbidden? Hebben we ons gebogen met de wijzen om Zijn koninklijke heerschappij te erkennen?
Zelfandhaving is Godsmoord
God heeft ZijnZoon eggeven. Hij is tot het Zijne gekomen...de zijnen hebben Hem niet aangenomen
Wat een vernedering! Hij wil ons hart hebben...wij weigeren Hem te erkennen als Koning
Herodus is familie van ons....

Schok voor Jozef en Maria!
Na alle bijzondere ervaringen, de herders, de wijzen...
nu is hun kind (het Kind!) in doodsgevaar
Verdriet voor de moederziel...je kind in doodsgevaar
(en zijn onze kinderen niet in doodsgevaar als ze nog onbekeerd voortleven....)
Het Kind moet vluchten, Zijn leven in gevaar. Al zo heel pril, de ganse tijd van Zijn leven de toon van God gedragen. Vluchten voor Zijn leven> het Woord is vlees geworden. Onderhevig aan nood, pijn, angst. vanwege onze zonden!
Ziet hier al de lijdende Borg, de vernederde Borg. Hij is de Zaligmaker; Hij ondergaat de straf op de zonden.
En daarin lust gehad. Zie Ik kom. bereid verklaard om te doen wat gedaan moest worden. Gelijk van Baby-af, de weg gegaan van vernedering, om zondaren te verlossen! Zalig maken is geen klein werk...verlossen van wat zó diep verloren ligt.

Zij zijn gestorven die het Kind wilde doden. Wie zichzelf verhoogt...
verantwoorden voor de grote rechter over hoe je geleefd hebt. Hij heeft de weg geweten!
Gedenk aan de vrouw van Lot. gedenk aan herodus!
God is lankmoedig, maar er komt een eind aan! Kus de Zoon opdat Hij niet toorne. Het kan geen uitstel lijden, het is nog genadetijd.

God heeft Zijn Kind gespaard....tot nu toe.

Achter Herodus staat de satan. <Maar Hij zal triomferen over Zijn vijanden; Hij zál overwinnen.
Zijn vijanden zijn de vijanden van Zijn Kerk. maar wat een troost! Hij zal Zijn haters wijd en zijd...doen vluchten Gods Woord geeft de garantie: ij zal opstaan tot de strijd. Het is een oevrwonnen vijand. Er komt een einde aan de strijd, de overwinning is al behaald.

Onze kinderen worden bedreigd door Herodussen....onze gedoopte jongeren.
(en als je dan juist zo worstelt met het zieleheil van je kinderen, en je ziet hoe satan ze probeert gevangen te houden...dan is het zo tot verwondering dat de preek hier over gaat. De Heere weet wel waar we mee worstelen)
Onze kinderen leven/groeien op in een wereld waarin herodus nog leeft. Hij zoekt ze te verslinden. Hij heeft de tijd mee...invloeden van buitenaf, de wereld lokt en trekt. Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden?
Geen gemakkelijke taak om kinderen op te voeden. Is er veiligheid voor onze kinderen? Vlucht! Met onze kinderen vluchten. Ze wapenen tegen de zonde. Ze wijzen op gevaren>wegblijven van de zonde. Je kinderen meenemen naar Jezus, zoals de moeders die hun kinderen bij Hem brachten. De verzoeking en de verleiding is groot. De wereld kan uw kind niet gelukkig maken. Vlucht! Er is maar één veilige plaats> naar dat Kindeke! Schuilen achter Zijn bloed. Ze zijn gedoopt. U hebt beloofd ze te onderwijzen, ze tot Christus te leiden. Hij heeft kinderen omarmd. Heeft u ze al bij Hem gebracht? Daar is uw kind bij gebaat. Daar is het veilig. Beschermd. Hij is een Schuilplaats!
helma

Bericht door helma »

's middags:
Numeri 6:22-27
22 En de HEERE sprak tot Mozes, zeggende:
23 Spreek tot Aäron en zijn zonen, zeggende: Alzo zult gijlieden de kinderen Israëls zegenen, zeggende tot hen:
24 De HEERE zegene u, en behoede u!
25 De HEERE doe Zijn aangezicht over u lichten, en zij u genadig!
26 De HEERE verheffe Zijn aangezicht over u, en geve u vrede!
27 Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen; en Ik zal hen zegenen.

heb ik nu even geen tijd meer om een verslag te maken, komt nog :garde
Jongere

Bericht door Jongere »

Ochtend, Genesis 22
De verzoeking van Abraham

Middag, 1 Tim. 3:16a
En buiten allen twijfel, de verborgenheid der godzaligheid is groot; God is geopenbaard in het vlees
Lassie

Bericht door Lassie »

Bij ons ging het over: Geloven: prestatie of relatie? Mattheus Matteüs 11, 25-30.
Marnix

Bericht door Marnix »

's ochtends: Ds. Gert Hutten over Mattheus 18:

1 Op dat moment kwamen de leerlingen Jezus vragen: ‘Wie is eigenlijk de grootste in het koninkrijk van de hemel?’ 2 Hij riep een kind bij zich, zette het in hun midden neer 3 en zei: ‘Ik verzeker jullie: als je niet verandert en wordt als een kind, dan zul je het koninkrijk van de hemel zeker niet binnengaan.

15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt. 18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’

Aantal punten:

- Nederigheid: Worden als een kind -> Jezus zegt niet: Als iemand tegen je gezondigd heeft moet hij naar jou toegaan en om vergeving vragen -> Jij moet naar hem toegaan -> Vraagt om een nederige en dienende houding

- Verantwoordelijkjheid: Wat jullie bindend verklaren zal in de hemel bindend zijn, wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn -> Daarom zorgvuldig stappenplan (persoonlijk, twee of drie getuigen, hele gemeente)

- Eensgezind: Duidelijke verband tussen die onderlinge tucht (die dus niet begint bij de kerk maar bij jezelf) en het wat twee mensen eensgezind vragen en zullen krijgen, en waar twee of drie zijn vergaderd, is Jezus in het midden -> Die teksten kan je niet los van die context zomaar gebruiken -> Eensgezindheid oorzaak van die tucht -> Zonder toepassing daarvan geen eensgezindheid en dus kan er geen eensgezind vragen zijn en samenkomen in Zijn naam.

- Liefde: Jezus zegt: Als ze niet luisteren, behandel hen dan als de heiden en de tollenaar -> buiten de gemeenschap plaatsen -> tegelijkertijd liefde, Jezus werd een vriend van tollenaars genoemd (Matteus was zelf ook tollenaar geweest) en liefdevol voor heidenen -> behandelen als de heiden en de tollenaar is dus niet alleen negatief maar bevat ook heel veel liefde en hoop, en een opdracht voor ons.

's Middags Ds. Van der Meer uit Tiel, over Genesis 18, Sodom en Gomorra en het gesprek tussen God en Abraham, de manier van omgang, God die om 10 rechtvaardigen de steden niet zou vernietigen -> De functie en het belang van rechtvaardigen in de stad etc.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

Er was gisteren 3x leesdienst bij ons, omdat onze dominee er een paar dagen en een zondag tussenuit was(Klaas-Jan heeft hem gisteren mogen beluisteren).
's-morgens: Lukas 2:49b: Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?(preek van Ds.J.Koster)
's-middags: 1 Sam.10:1: Toen nam Samuël een oliekruik en goot ze uit op zijn(Sauls) hoofd en kuste hem, en zeide: Is het niet alzo, dat de HEERE u tot een voorganger over Zijn erfdeel gezalfd heeft?(vervolg in de serie van Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Lukas 12:32: Vrees niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.(preek van Ds.G.J.v/d Noort)
Alledrie waren het fijne preken, waarin veel over het bevindelijke leven werd gesproken en geen van de predikanten schroomden wezenlijke dingen aan te kaarten, die tegenwoordig soms niet meer gezegd mogen worden.
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

En Hij zeide tot hen: Wat is het, dat gij Mij gezocht hebt? Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?
Ander

Bericht door Ander »

Gijs83 schreef: 's-avonds: Lukas 12:32: Vrees niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.(preek van Ds.G.J.v/d Noort)
Werd bij ons onlangs ook gelezen. Hele mooie preek!
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Gijs83 schreef:Er was gisteren 3x leesdienst bij ons, omdat onze dominee er een paar dagen en een zondag tussenuit was(Klaas-Jan heeft hem gisteren mogen beluisteren).
's-morgens: Lukas 2:49b: Wist gij niet, dat Ik moet zijn in de dingen Mijns Vaders?(preek van Ds.J.Koster)
's-middags: 1 Sam.10:1: Toen nam Samuël een oliekruik en goot ze uit op zijn(Sauls) hoofd en kuste hem, en zeide: Is het niet alzo, dat de HEERE u tot een voorganger over Zijn erfdeel gezalfd heeft?(vervolg in de serie van Ds.A.Hoogerland)
's-avonds: Lukas 12:32: Vrees niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.(preek van Ds.G.J.v/d Noort)
Alledrie waren het fijne preken, waarin veel over het bevindelijke leven werd gesproken en geen van de predikanten schroomden wezenlijke dingen aan te kaarten, die tegenwoordig soms niet meer gezegd mogen worden.
Inderdaad, ze zoeken altijd wel heel goede preken uit!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

's Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
's Avonds een preek van ds. H.A. Verhoef over het licht dat in de duisternis schijnt. Hoe verder de preek, hoe minder ik ervan snapte...
:cry
Ariene

Bericht door Ariene »

Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
's Avonds een preek van ds. H.A. Verhoef over het licht dat in de duisternis schijnt. Hoe verder de preek, hoe minder ik ervan snapte...
Er komen er meer naar ons, wat let je...
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ariene schreef:
Afgewezen schreef:'s Morgens een preek van Smytegelt over het zoeken van de hemelse schatten.
Er komen er meer naar ons, wat let je...
?
Gesloten