https://eenvandaag.avrotros.nl/artikele ... aat-16007039 procent vindt vrouw onacceptabel
Mensen die nu SGP willen stemmen, zijn niet eensgezind over de vraag of er een vrouw op de SGP-kieslijst mag. Uit onderzoek onder leden van het Opiniepanel blijkt dat de grootste groep (47 procent) vindt van wel. In de Bijbel nemen vrouwen ook een belangrijke rol in, zeggen zij. Bovendien is de SGP geen kerk, maar een partij, lichten anderen toe.
Vier op de tien (39 procent) SGP-stemmers vindt een vrouw op kieslijst onacceptabel. Zij vinden het geen taak van de vrouw om politiek te bedrijven. Of ze zijn bang dat deze kwestie de partij zal verscheuren. "Daarom is het verstandig om het te houden hoe het is."
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Verschillende tegenstemmers gesproken vandaag.
De enige reden van hun tegenstem was omdat het hoofdbestuur dat adviseerde omdat er anders onenigheid en polarisatie verwacht wordt vanuit bepaalde hoek.
En de praktijk is toch al anders, de beginselen zullen ongetwijfeld wel volgen op termijn.
Ik denk dat er inderdaad een stille meerderheid is die niet zo zwaar tilt aan het vrouwenstandpunt, maar er ook geen halszaak van wil maken.
De enige reden van hun tegenstem was omdat het hoofdbestuur dat adviseerde omdat er anders onenigheid en polarisatie verwacht wordt vanuit bepaalde hoek.
En de praktijk is toch al anders, de beginselen zullen ongetwijfeld wel volgen op termijn.
Ik denk dat er inderdaad een stille meerderheid is die niet zo zwaar tilt aan het vrouwenstandpunt, maar er ook geen halszaak van wil maken.
Overigens werd er door de partijvoorzitter nadrukkelijk op gewezen dat het gesprek nu niet stopt, maar (weer) begint.
En dat ze in gesprek gaan met voor en tegenstanders. Maar wel intern, en niet in de media.
Vermoedelijk was dat ook het pijnpunt bij de motie Vlissingen.
En dat ze in gesprek gaan met voor en tegenstanders. Maar wel intern, en niet in de media.
Vermoedelijk was dat ook het pijnpunt bij de motie Vlissingen.
-
Dick en Daniel hebben wel vaker een unieke kijk op zaken in de rechterflank. Uit niets blijkt dat het om verreweg het grootste gedeelte gaat.Job schreef: ↑Gisteren, 19:31Tot mijn verbazing hoorde ik pas in de podcast van Dick en Daniel dat verreweg het grootste gedeelte van de partij voor participatie van vrouwen is. En dat er maar een heel klein gedeelte is dat de partij gijzelt![]()
Voor de duidelijkheid: hun gast beweerde dat, niet D&D.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:39Dick en Daniel hebben wel vaker een unieke kijk op zaken in de rechterflank. Uit niets blijkt dat het om verreweg het grootste gedeelte gaat.Job schreef: ↑Gisteren, 19:31Tot mijn verbazing hoorde ik pas in de podcast van Dick en Daniel dat verreweg het grootste gedeelte van de partij voor participatie van vrouwen is. En dat er maar een heel klein gedeelte is dat de partij gijzelt![]()
Mooi dat je er was! Mooie dag gehad verder?HHR schreef: ↑Gisteren, 22:27 Verschillende tegenstemmers gesproken vandaag.
- FlyingEagle
Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
Als ik om mij heen luister is er niemand die moeite heeft met vrouwen in de politiek.
Als ik om mij heen luister is er niemand die moeite heeft met vrouwen in de politiek.
-
Ik heb het gehoord. Zoals wel vaker twijfelde ik of de podcast om journalistiek gaat of om het verspreiden van de eigen mening. De keuzes voor de gasten was tekenend.Job schreef: ↑Gisteren, 22:41Voor de duidelijkheid: hun gast beweerde dat, niet D&D.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:39Dick en Daniel hebben wel vaker een unieke kijk op zaken in de rechterflank. Uit niets blijkt dat het om verreweg het grootste gedeelte gaat.
Zo werd het ook in de podcast beargumenteerd. Er staat geen is-gelijkteken tussen het grondvlak van de partij en tussen de afgevaardigen, werd gezegd.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
Die baby trouwens die meeging naar de interruptiemicrofoon (foto RD), was dat een jongen of een meisje?

-
Gelukkig wel zeg. Anders krijg je campagnes om zoveel mogelijk aanhangers naar het congres te krijgen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
Als je de kiesverenigingen binnen je gemeente benadert, dan kom je genoeg mensen tegen die er moeite mee hebben.
Dat is geen vreemde manier van stemmen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
Maar men is zo trouw dat men meestal hoofdbestuur volgt.
En voor hen is het op dit onderwerp op eieren lopen.
En op de Veluwe zit nu eenmaal een harde kern die tegen is. Een relatief kleinere club tov de zwijgende meerderheid. Maar die zich wel laten horen. Inschattend zit daar het probleem dat het hoofdbestuur nog geen grotere stappen wil zetten.
Heel aantal leden hoofdbestuur staan er ook veel milder in maar kijken begrijpelijkerwijs naar partij belang.
-
Op basis waarvan concludeer jij dat het een meerderheid is?HHR schreef: ↑Gisteren, 22:47Dat is geen vreemde manier van stemmen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
En op de Veluwe zit nu eenmaal een harde kern die tegen is. Een relatief kleinere club tov de zwijgende meerderheid. Maar die zich wel laten horen. Inschattend zit daar het probleem dat het hoofdbestuur nog geen grotere stappen wil zetten.
Heel aantal leden hoofdbestuur staan er ook veel milder in maar kijken begrijpelijkerwijs naar partij belang.
Dat gebeurd nu ook. Hele hordes van de Veluwe die op kwamen draven en normaal niet komen.MGG schreef: ↑Gisteren, 22:47Gelukkig wel zeg. Anders krijg je campagnes om zoveel mogelijk aanhangers naar het congres te krijgen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
- FlyingEagle
Ja, kiesverenigingen wel ja. Maar de ‘gewone’ stemmer en lid is veel genuanceerder. Maar die komen nooit naar vergaderingen. Blijkbaar is het toch niet belangrijk genoeg.MGG schreef:Gelukkig wel zeg. Anders krijg je campagnes om zoveel mogelijk aanhangers naar het congres te krijgen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.
Als je de kiesverenigingen binnen je gemeente benadert, dan kom je genoeg mensen tegen die er moeite mee hebben.
- FlyingEagle
Als nu elk lid afzonderlijk zou mogen stemmen dan had de uitslag er wel degelijk anders uit gezien vermoed ik zo.HHR schreef:Dat is geen vreemde manier van stemmen.FlyingEagle schreef: ↑Gisteren, 22:42 Dat het niet wordt aangenomen heeft ook te maken met de manier van stemmen m.i. dat alleen afgevaardigden mogen stemmen is ook wel een beetje een vreemde manier.