Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Edelweiss

Re: Oudvaders over het onvoorwaardelijk aanbod van genade

Bericht door Edelweiss »

Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik heb je eerder geschreven, Geeske, met de allerhartelijkste bedoelingen. Dat ga ik nu weer doen.
Dit bericht is echter heel erg offtopic dus als het verwijderd of verplaatst wordt, prima, maar misschien helpt het.

Geeske, het is dapper van je dat je hier je diagnose deelt, en ook dat je er eerlijk voor uit komt dat je geen idee hebt hoe je moet nuanceren. Dat inzien en ruiterlijk toegeven is niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het goed en, zoals ik al zei, dapper, dat je zo open en kwetsbaar durft te zijn.
Je omgeving, en wij dus ook, kunnen hier zeker rekening mee houden.

Daar staat echter wel wat tegenover.

Met het delen van je diagnose houdt het voor jou niet op. Sterker nog, ik zou zeggen: daar begint het pas.
'Je zal het ermee moeten doen vrees ik', is een tikje te makkelijk. Zoals ik al zei, kunnen wij er zeker, in liefde, rekening mee houden. Het zou echter onredelijk zijn om te verwachten dat je hierin gefaciliteerd wordt. Zo werkt het helaas niet.
Ik wil overigens niet zeggen dàt jij dit verwacht, maar wat ik wel wil zeggen is: er is voor jou ook werk aan de winkel, namelijk: zoek professionele hulp.
Er is goede therapie voorhanden om jou hierin te helpen. Dat is misschien een drempel, maar daar zul je ontzettend veel baat bij hebben en je omgeving ook.
Ik wens je sowieso veel sterkte bij dit alles, want het zal geen gemakkelijke weg zijn.
Geeske_1991

Bericht door Geeske_1991 »

Bedankt voor jullie begrip!

Verstuurd vanaf mijn SM-S911B met Tapatalk

Geeske_1991

Refojongere schreef:
Geeske_1991 schreef: 27 dec 2025, 05:33
Maanenschijn schreef:Jongens, jongens, niet te scherp ;). Karakter draagt ook bij aan de wijze waarop met geloof en dogma’s omgegaan wordt.

Ik lees van Geeske dat ze kenmerken van autisme heeft. Dat kan een bepaalde radicaliteit of zicht op zaken met zich mee brengen die, als ze zijn neergetypt hard aankomen.

Als ik het van een afstandje lees zegt Geeske echt niet zoveel onwaarheden. Wel mist ze het evenwicht tussen wet en evangelie (als ik het zo mag uitleggen). Daarbij kan het lezen van één en de zelfde oudvader voor een ieder een andere betekenis hebben. Daarom heeft inderdaad een citatenoorlog geen zin.

Wat ik interssant aan deze discussie vind is onder andere hoe slecht wij zijn in het discussiëren, maar ook het preken en spreken met mensen met een indicatie in het autistisch spectrum. Ik maakt dat ook in mijn omgeving mee met mensen met Asperger. Recent kreeg ik daar de titel van een boek over doorgestuurd.

Daarom zomaar mijn oproep tussendoor: laten we de mensen heel houden en met liefde elkaar op de onvolkomenheden wijzen.
Dankjewel

Hopelijk kunnen de moderators het ook zo zien. Ik moet meer nuancheren hoor ik dagelijks maar geen idee hoe

Her begint met de nieuwsgierigheid naar andermans standpunten en de onderbouwing.

Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar jouw opvatting van het woordje "wereld" in Johannes 3:16 en wat je van de uitleg van Luther vindt dat je daar je eigen naam mag invullen.
Was deze vraag voor mij?
Ik heb daar geen "mening" over.
Wat mij betreft zijn de verwijzingen in de kantteningen bij het woordje "wereld" geldig hier.
De kanttekeningen verwijzen naar het ware volk Gods en daarnaast naar de uitverkorenen. Zo geloof ik dat dan ook.

En om met Maarten Luther dit te bevestigen: Gods woord houd stand in eeuwigheid, en zal geen duimbreed wijken.

FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Misschien moet je de kanttekeningen eens lezen bij deze tekst:

Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Geeske_1991

FlyingEagle schreef:Misschien moet je de kanttekeningen eens lezen bij deze tekst:

Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid.
Klopt, maar dan nog zijn het de uitverkorenen
Lees de andere kanttekeningen er allemaal bij

FlyingEagle

Geeske_1991 schreef:
FlyingEagle schreef:Misschien moet je de kanttekeningen eens lezen bij deze tekst:

Wees eens concreet. Welke kanttekeningen bedoel je?
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Geeske_1991 schreef:

@Geeske; wat heb jij te maken met de uitverkiezing? Daar mogen we helemaal niet mee bezig zijn!
'Strijd om in te gaan'! en verhard je harde hart niet maar laat je leiden door die enige Borg en Verlosser!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk

Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Geeske_1991

Orchidee schreef:
Geeske_1991 schreef:

@Geeske; wat heb jij te maken met de uitverkiezing? Daar mogen we helemaal niet mee bezig zijn!
'Strijd om in te gaan'! en verhard je harde hart niet maar laat je leiden door die enige Borg en Verlosser!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A165F met Tapatalk
Wat geopenbaard is mogen we wel mee bezig ziin toch? Waarom wordt de uitverkiezing zo vaak genoemd en mogen we er niet mee bezig zijn?
Dat lijkt me meer een uitdrukking van iemand die juist niet wil dat je er mee bezig bent! God zegt nergens houd je er niet druk mee toch?

Welke kanttekeningen? Statenvertaling met kanttekening. Die verwijst naar een aantal teksten in Johannes, die ingaan op wie er met de "wereld" bedoeld wordt.

FlyingEagle

Geeske_1991 schreef: 27 dec 2025, 19:45
Welke kanttekeningen? Statenvertaling met kanttekening. Die verwijst naar een aantal teksten in Johannes, die ingaan op wie er met de "wereld" bedoeld wordt.
Je leest dus selectief. De ene kanttekening laat je liggen om een kanttekening die bij je past naar voren te halen.

Wat betekent volgens jou 'wereld' in Mattheus 4:8? En in Mattheus 13:38?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zelfs de Dordtse leerregels beginnen niet met de uitverkiezing waarom wil jij dat dan wel?

Hoofdstuk 1 artikel 1-4

Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben,
en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden,
zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan,
indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten
en om de zonde verdoemen,
volgens deze uitspraken van den apostel:
De gehele wereld is voor God verdoemelijk.
Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23).
En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).

Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard,
dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft,
opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve,
maar het eeuwige leven hebbe

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht,
zendt God goedertieren verkondigers van deze zeer blijde boodschap,
tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil;
door wier dienst de mensen geroepen worden
tot bekering en het geloof in Christus, den Gekruisigde.
Want hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?
En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? (Rom. 10:14-15).

Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods.
Maar die het aannemen,
en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen,
die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost,
en met het eeuwige leven begiftigd
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

FlyingEagle schreef: 27 dec 2025, 21:03
Geeske_1991 schreef: 27 dec 2025, 19:45
Je leest dus selectief. De ene kanttekening laat je liggen om een kanttekening die bij je past naar voren te halen.
Geeske is de hele tijd selectief, wat haar niet uitkomt of zint dat slaat ze over of laat ze links liggen.

Johannes 3v16 Want alzo lief heeft God 29de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

29 Dat is, niet alleen de Joden, maar ook de heidenen in de ganse wereld verstrooid, Joh. 11:51, 52. 1 Joh. 2:2. Van deze liefde Gods zie breder Rom. 5:6, 8; 8:32. verwijsteksten

Joh. 11:51 En dit zeide hij niet uit zichzelven; maar zijnde hogepriester deszelven jaars, profeteerde hij dat Jezus sterven zou voor het volk;
Joh. 11:52 En niet alleen voor dat volk, maar opdat Hij ook de kinderen Gods die verstrooid waren, tot één zou vergaderen.
1 Joh. 2:2 En Hij is een Verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.
(Dat is, van alle mensen die in de ganse wereld uit alle volken, Joh. 11:52. Openb. 5:9, nog in Hem zullen geloven. Want dat Hij alle en een ieder mens in de gehele wereld met God niet verzoent, blijkt zo uit de ervaring, alsook daaruit dat Hij niet voor alle en voor een ieder mens den Vader heeft gebeden, Joh. 17:9, maar alleen voor degenen die in Hem zullen geloven, Joh. 17:20.)
Rom. 5:6 Want Christus, als wij nog krachteloos waren, is te zijner tijd voor de goddelozen gestorven.
Rom. 5:8 Maar God bevestigt Zijn liefde jegens ons, dat Christus voor ons gestorven is als wij nog zondaars waren.
Rom. 8:32 Die ook Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, maar heeft Hem voor ons allen overgegeven, hoe zal Hij ons ook met Hem niet alle dingen schenken?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
pierre27

Bericht door pierre27 »

Edelweiss schreef: 27 dec 2025, 11:27 Hier sluit ik me helemaal bij aan.

Ik heb je eerder geschreven, Geeske, met de allerhartelijkste bedoelingen. Dat ga ik nu weer doen.
Dit bericht is echter heel erg offtopic dus als het verwijderd of verplaatst wordt, prima, maar misschien helpt het.

Geeske, het is dapper van je dat je hier je diagnose deelt, en ook dat je er eerlijk voor uit komt dat je geen idee hebt hoe je moet nuanceren. Dat inzien en ruiterlijk toegeven is niet voor iedereen weggelegd. Ik vind het goed en, zoals ik al zei, dapper, dat je zo open en kwetsbaar durft te zijn.
Je omgeving, en wij dus ook, kunnen hier zeker rekening mee houden.

Daar staat echter wel wat tegenover.

Met het delen van je diagnose houdt het voor jou niet op. Sterker nog, ik zou zeggen: daar begint het pas.
'Je zal het ermee moeten doen vrees ik', is een tikje te makkelijk. Zoals ik al zei, kunnen wij er zeker, in liefde, rekening mee houden. Het zou echter onredelijk zijn om te verwachten dat je hierin gefaciliteerd wordt. Zo werkt het helaas niet.
Ik wil overigens niet zeggen dàt jij dit verwacht, maar wat ik wel wil zeggen is: er is voor jou ook werk aan de winkel, namelijk: zoek professionele hulp.
Er is goede therapie voorhanden om jou hierin te helpen. Dat is misschien een drempel, maar daar zul je ontzettend veel baat bij hebben en je omgeving ook.
Ik wens je sowieso veel sterkte bij dit alles, want het zal geen gemakkelijke weg zijn.
Wat een mooie en liefdevolle post richting Geeske. Hier kunnen een hoop forummers van leren.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Geeske_1991 schreef: 27 dec 2025, 15:38

Calvijn tekent bij Johannes 3:16 aan: ‘Hij gebruikt hier de universele uitdrukking ‘een ieder’ om zowel allen zonder onderscheid te nodigen om deel te hebben aan het leven, als ook om elke verontschuldiging af te snijden van de ongelovigen. Dat is ook de betekenis van het woord ‘wereld’, dat eerder is gebruikt. Want hoewel er niets in de wereld gevonden kan worden dat de gunst van God waardig is, toch betoont Hij Zichzelf verzoend met de gehele wereld, als Hij alle mensen zonder uitzondering nodigt tot het geloof in Christus, wat niet anders is, dan een ingang in het leven.’
Plaats reactie