Gereformeerde Gemeenten

Zita
Moderator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zita »

Job schreef:
DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.

De voornaam is echter geen principieel punt. Dus ik denk dat dat wat sneller zal gaan.
Principieel is het niet. Maar schreef Mara niet: "Wie van een dominee wil leren, moet niet teveel met hem verkeren"? Uit de berijming van Job: "moet niet te amicaal met hem worden". Voor mijzelf, maar dat is een gevoelskwestie, zou het noemen bij de voornaam en vooral de gedachte die daarachter zit (nl. gelijkwaardigheid) me negatief beïnvloeden bij het luisteren. We zíjn niet gelijkwaardig. Hij is als Godsgezant ook naar oa mij gezonden en komt als heraut van de Koning met een boodschap. Daar moet en wil ik op gericht zijn. Zo wil ik het blijven zien. Daar past ook eerbied en respect bij.
Dominees in de familie of de vriendenkring van mijn ouders, oud-collega's die predikant zijn geworden, predikanten die tegelijk met mij op studentenvereniging zaten: ik duid ze allemaal aan bij hun voornaam, met bij de eerste twee categorieën nog het voorvoegsel 'oom'. Zelfs die ene die predikant was in de GG. Het deed en doet niets af aan mijn respect. :fouet
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Vrouwelijke predikanten zijn offtopic. En we gaan weer ontopic.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
merel schreef:Ik denk dat je doordraaft @ geytenbeekje ;)
Kan je ook iets inhoudelijker zijn? Ik kan er nu niet zo veel mee :hum
Lees de context van hetgeen @ Delftenaar aangeeft en jouw reactie nog even terug. Dan wordt het vast duidelijk.
Nee. Voor mij niet althans. En ik vermoed voor mijn geachte medeforummer ook niet.

Ik ben het helemaal met @Geytenbeekje eens. Zijn woorden zijn me uit het hart gegrepen. Ik zat vanmiddag nog wat te lezen in dit draadje, maar ik wist geen goede reactie te plaatsen. Hij heeft het echter zeer treffend verwoord. Dat had ik niet kunnen verbeteren.

Ik hoop dat de moderators van zich laten horen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef:Dominees in de familie of de vriendenkring van mijn ouders, oud-collega's die predikant zijn geworden, predikanten die tegelijk met mij op studentenvereniging zaten: ik duid ze allemaal aan bij hun voornaam, met bij de eerste twee categorieën nog het voorvoegsel 'oom'. Zelfs die ene die predikant was in de GG. Het deed en doet niets af aan mijn respect. :fouet
Predikant ben je. Dat kun je niet geweest zijn.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Zita schreef:Dominees in de familie of de vriendenkring van mijn ouders, oud-collega's die predikant zijn geworden, predikanten die tegelijk met mij op studentenvereniging zaten: ik duid ze allemaal aan bij hun voornaam, met bij de eerste twee categorieën nog het voorvoegsel 'oom'. Zelfs die ene die predikant was in de GG. Het deed en doet niets af aan mijn respect. :fouet
De betreffende oom is overleden.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

GerefGemeente-lid schreef:
Je zegt nog wel ds Hellenbroek of dominee Smytegelt, maar je kunt niet zegen dat ze nu predikant zijn, omdat ze al ontslapen zijn. Dat vind ik altijd wel wat dubbel, om hen dan nog predikant te noemen. Je zegt dan wijlen predikant, maar toch.
pierre27

Bericht door pierre27 »

DDD schreef:Nee, het ging over de voornaam. Althans, daar had ik het over en daarop reageerde Pierre27.
Oww, DDD ik doelde wel op de vrouwelijke ambtsdragers...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
refo

Bericht door refo »

Delftenaar schreef:
refo schreef:
Geytenbeekje schreef:
Delftenaar schreef:Haar preken zijn trouwens goed te beluisteren.
Kan je dit nader toelichten? Wat vind je precies goed? Komen alle elementen erin terug?
Heb je een checklist?
Wil je nu echt dat ik haar preken aan een diepgravende analyse onderwerp?
En dus precies, met een vooraf opgesteld afvinklijstje, ga bijhouden wat ze wel gezegd heeft? Of wat ze juist niet gezegd heeft?
En dat ik dan aan de hand van de optellijst van al die zaken bepaal of ze "zwaar genoeg" is of "te licht". Wil je dat?

En nee, ik ben geen voorstander van vrouwelijke predikanten. De realiteit is dat ze er zijn. En dan brengt de kleindochter van een wijlen bekende predikant uit de reformatorische gezindte een boodschap uit in een van oorsprong rooms dorp. Dat inmiddels ontkerkelijkt is en in de Randstad opgenomen is.
Tegelijk klinkt in haar kerk, een aantal kilometers in de weilanden, Gods Woord.

Je kunt er iets van vinden. Desalniettemin klinkt door haar in een kerkje midden in de weilanden (voor zover die er nog zijn) Gods Woord. In een dorpje met misschien 100 inwoners. Soortgelijke dorpen in Friesland zijn hun kerkdiensten kwijt geraakt.
Tel uw zegeningen....
Ik vroeg het ook niet aan jou. Die kleine dorpjes hebben vaak parttime predikantsplaatsen. En hoe gelijk mannen en vrouwen AD 2022 ook zijn: dat is voor een mannelijke predikant (volgens sommigen een tautologie) nu eenmaal veel minder aantrekkelijk.

Dat je nooit van hen hoort dat mensen van nature in de dood liggen en dat mensen verzoend moeten worden met God, heeft weinig met vrouw-zijn te maken. Het komt bij mannen ook veel voor. Het ligt eraan hoe je de gemeente beschouwt: als een kudde heidenen met hier en daar een zeldzame wedergeborene ertussen of een heilige vergadering der ware Christgelovigen. In het laatste geval hoef je het niet over 'van nature' te hebben.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Als het zo zou wezen dat een gemeente geheel uit bekeerden bestaat ook dan is de oproep zo nodig omdat heiligen die geen zonden doen niet bestaan en omdat dagelijkse bekering van belang is.
refo

Bericht door refo »

Geytenbeekje schreef:Als het zo zou wezen dat een gemeente geheel uit bekeerden bestaat ook dan is de oproep zo nodig omdat heiligen die geen zonden doen niet bestaan en omdat dagelijkse bekering van belang is.
Welke oproep?
Job

Bericht door Job »

Zita schreef:
Job schreef:
DDD schreef:Het zou mij verbazen als ik dat niet meer meemaak. Maar dat zegt niets. Ooit dacht ik dat er nu vrouwelijke ouderlingen zouden zijn in de GG. Maar er zijn in de tussentijd 100.000 leden vertrokken naar andere kerkgemeenschappen, en er zijn geen vrouwelijke ouderlingen.

De voornaam is echter geen principieel punt. Dus ik denk dat dat wat sneller zal gaan.
Principieel is het niet. Maar schreef Mara niet: "Wie van een dominee wil leren, moet niet teveel met hem verkeren"? Uit de berijming van Job: "moet niet te amicaal met hem worden". Voor mijzelf, maar dat is een gevoelskwestie, zou het noemen bij de voornaam en vooral de gedachte die daarachter zit (nl. gelijkwaardigheid) me negatief beïnvloeden bij het luisteren. We zíjn niet gelijkwaardig. Hij is als Godsgezant ook naar oa mij gezonden en komt als heraut van de Koning met een boodschap. Daar moet en wil ik op gericht zijn. Zo wil ik het blijven zien. Daar past ook eerbied en respect bij.
Dominees in de familie of de vriendenkring van mijn ouders, oud-collega's die predikant zijn geworden, predikanten die tegelijk met mij op studentenvereniging zaten: ik duid ze allemaal aan bij hun voornaam, met bij de eerste twee categorieën nog het voorvoegsel 'oom'. Zelfs die ene die predikant was in de GG. Het deed en doet niets af aan mijn respect. :fouet
Dat geloof ik. Ik heb het misschien meer over eerbied voor het Woord van degenen die het jou zondag aan zondag brengen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Mistig schreef:
J.C. Philpot schreef:Ik denk dat dat sneller zal gaan. Op een bepaald moment begint het RD daarmee, en 5 jaar daarna is iedereen er aan gewend. Op enkele traditionalisten (waar ik mezelf ook onder reken) na.
Het RD doet het al steeds vaker toch?
Nu je het zegt:
(...) prof. dr. Wim van Vlastuin (...)
Bron: https://www.rd.nl/artikel/957626-bijbel ... e-breng-je
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Adagio

Bericht door Adagio »

refo schreef:
Geytenbeekje schreef:Als het zo zou wezen dat een gemeente geheel uit bekeerden bestaat ook dan is de oproep zo nodig omdat heiligen die geen zonden doen niet bestaan en omdat dagelijkse bekering van belang is.
Welke oproep?
De hoofdsom van de leer des Heiligen Doops is in deze drie stukken begrepen:

Eerstelijk, dat wij met onze kinderen in zonden ontvangen en geboren en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het Rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij vannieuws geboren worden. Dit leert ons de ondergang en besprenging met het water, waardoor ons de onreinheid onzer zielen wordt aangewezen; opdat wij vermaand worden een mishagen aan onszelven te hebben, ons voor God te verootmoedigen, en onze reinigmaking en zaligheid buiten onszelven te zoeken.

Ten tweede betuigt en verzegelt ons de Heilige Doop de afwassing der zonden door Jezus Christus. Daarom worden wij gedoopt in den Naam Gods, des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes. Want als wij gedoopt worden in den Naam des Vaders, zo betuigt en verzegelt ons God de Vader, dat Hij met ons een eeuwig verbond der genade opricht, ons tot Zijn kinderen en erfgenamen aanneemt, en daarom van alle goed ons verzorgen, en alle kwaad van ons weren, of ten onzen beste keren wil. En als wij in den Naam des Zoons gedoopt worden, zo verzegelt ons de Zoon, dat Hij ons wast in Zijn bloed van al onze zonden, ons in de gemeenschap Zijns doods en Zijner wederopstanding inlijvende, alzo dat wij van onze zonden bevrijd, en rechtvaardig voor God gerekend worden. Desgelijks als wij gedoopt worden in den Naam des Heiligen Geestes, zo verzekert ons de Heilige Geest door dit heilig sacrament, dat Hij in ons wonen, en ons tot lidmaten van Christus heiligen wil, ons toe-eigenende hetgeen wij in Christus hebben, namelijk de afwassing onzer zonden, en de dagelijkse vernieuwing onzes levens, totdat wij eindelijk onder de gemeente der uitverkorenen in het eeuwige leven onbevlekt zullen gesteld worden.

Ten derde, overmits in alle verbonden twee delen begrepen zijn, zo worden wij ook weder van God door den Doop vermaand en verplicht tot een nieuwe gehoorzaamheid, namelijk, dat wij dezen enigen God, Vader, Zoon en Heiligen Geest, aanhangen, betrouwen en liefhebben van ganser harte, van ganser ziele, van gansen gemoede en met alle krachten, de wereld verlaten, onze oude natuur doden, en in een nieuw, godzalig leven wandelen. En als wij somtijds uit zwakheid in zonden vallen, zo moeten wij aan Gods genade niet vertwijfelen, noch in de zonden blijven liggen, overmits de Doop een zegel en ontwijfelbaar getuigenis is, dat wij een eeuwig verbond met God hebben.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

:quoi
Charles

Bericht door Charles »

Een achternichtje van me is ook predikante. Geboren en grotendeels getogen in de GG. Wel eens een preek beluisterd en dat is gewoon een sociaal, maatschappelijk praatje. Toevallig n.a.v. de Bijbel. Het had ook de Gouden Gids kunnen zijn.
Plaats reactie