Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Om telkens weer het goede voor de gemeente(n) te zoeken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
O, duidelijkpierre27 schreef:Om telkens weer het goede voor de gemeente(n) te zoeken.

O echt? Ik kon er altijd slecht naar luisteren. Alles zo ontzettend voorspelbaar.huisman schreef:Hoop dat deze twee preken worden uitgegeven. Mocht deze Christus prediker altijd graag horen.Emma de Jong schreef:Ds. Van Eckeveld heeft afgelopen zondag voor het laatst gepreekt. Hij deed dit in de gemeente van Zeist. 's Morgens sprak hij over Joh. 3 vers 16 en 's avonds over de naam Immanuël. Vanaf nu gaat hij niet meer voor.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3885
Hieruit blijkt maar weer dat mensen op basis van hun eigen slechte ervaringen nooit een algeheel oordeel over de inhoud van de prediking mogen vellen. Want voor anderen is dezelfde prediking blijkbaar wel tot zegen.Charles schreef:O echt? Ik kon er altijd slecht naar luisteren. Alles zo ontzettend voorspelbaar.huisman schreef:Hoop dat deze twee preken worden uitgegeven. Mocht deze Christus prediker altijd graag horen.Emma de Jong schreef:Ds. Van Eckeveld heeft afgelopen zondag voor het laatst gepreekt. Hij deed dit in de gemeente van Zeist. 's Morgens sprak hij over Joh. 3 vers 16 en 's avonds over de naam Immanuël. Vanaf nu gaat hij niet meer voor.
https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... start=3885
Precies. Meestal houd ik dan ook wijselijk mn mond.
Wat ik saai noem ervaart een ander als 'heerlijk rustig' en wat ik een boeiend spreker vind, wordt door een ander als veel te druk ervaren.

Zeker. Toch meen ik dat het in veel gevallen verder gaat dan zulke uiterlijke onbenulligheden. Er kunnen grote woorden gesproken worden (ook in het topic waar je naar linkte hierboven) met oordelen die het hart van de prediking raken. En die niet zo zouden uitgesproken horen te worden omdat ze extreem subjectief zijn, en regelmatig vooringenomen omdat men er bij voorbaat al met ergernis onder gaat zitten. Een prediking waar tegelijkertijd anderen met zegen onder mogen zitten. Alleen daarom al past grote terughoudendheid om grote woorden te gebruiken. Want de Heilige Geest gebruikt diezelfde prediking.Charles schreef:Precies. Meestal houd ik dan ook wijselijk mn mond.Wat ik saai noem ervaart een ander als 'heerlijk rustig' en wat ik een boeiend spreker vind, wordt door een ander als veel te druk ervaren.
In dat geval kan men beter thuis blijven.Job schreef:Zeker. Toch meen ik dat het in veel gevallen verder gaat dan zulke uiterlijke onbenulligheden. Er kunnen grote woorden gesproken worden (ook in het topic waar je naar linkte hierboven) met oordelen die het hart van de prediking raken. En die niet zo zouden uitgesproken horen te worden omdat ze extreem subjectief zijn, en regelmatig vooringenomen omdat men er bij voorbaat al met ergernis onder gaat zitten. Een prediking waar tegelijkertijd anderen met zegen onder mogen zitten. Alleen daarom al past grote terughoudendheid om grote woorden te gebruiken. Want de Heilige Geest gebruikt diezelfde prediking.Charles schreef:Precies. Meestal houd ik dan ook wijselijk mn mond.Wat ik saai noem ervaart een ander als 'heerlijk rustig' en wat ik een boeiend spreker vind, wordt door een ander als veel te druk ervaren.
Volgens ds. Van de Weg is de kerkelijke gemeenschap en dus de zondagse dienst een oefenplaats voor zelfverloochening en nederigheid (Daarom ga ik naar de kerk, hst 3). Dus met die les wil ik wel beginnen.Tiberius schreef:In dat geval kan men beter thuis blijven.
En de preek is ook maar één van de facetten van de kerkdienst.
-
- Verbannen
Vandaag in het RD een zeer inhoudsvol en ontroerend artikel met scriba en ouderling Jan van Haaften van de Gereformeerde Gemeente op Urk, over de wederwaardigheden uit het bijna vervlogen 2021.
Van harte aanbevolen. Wat weet deze man de zaken kernachtig en juist te verwoorden. Zeer bijzonder, onderwijzend én vertroostend!
Van harte aanbevolen. Wat weet deze man de zaken kernachtig en juist te verwoorden. Zeer bijzonder, onderwijzend én vertroostend!
Een zin als deze lees ik bijvoorbeeld in de link waarnaar verwezen werd:Tiberius schreef:In dat geval kan men beter thuis blijven.Job schreef:Zeker. Toch meen ik dat het in veel gevallen verder gaat dan zulke uiterlijke onbenulligheden. Er kunnen grote woorden gesproken worden (ook in het topic waar je naar linkte hierboven) met oordelen die het hart van de prediking raken. En die niet zo zouden uitgesproken horen te worden omdat ze extreem subjectief zijn, en regelmatig vooringenomen omdat men er bij voorbaat al met ergernis onder gaat zitten. Een prediking waar tegelijkertijd anderen met zegen onder mogen zitten. Alleen daarom al past grote terughoudendheid om grote woorden te gebruiken. Want de Heilige Geest gebruikt diezelfde prediking.Charles schreef:Precies. Meestal houd ik dan ook wijselijk mn mond.Wat ik saai noem ervaart een ander als 'heerlijk rustig' en wat ik een boeiend spreker vind, wordt door een ander als veel te druk ervaren.
"Wat is mijn probleem: dat als ik de tekst en de preekpunten hoor, ik in vijf minuten kan schetsen hoe de rest van de preek zal verlopen en wat er gezegd gaat worden. En inderdaad, zo verloopt de preek."
Dat is inderdaad een groot probleem.
Dat kan, maar dan heeft die predikant geen studie van zijn preek gemaakt. Eigenlijk is het dan geen preek maar een meditatie/overdenking.
- J.C. Philpot
Ik vond het artikel enkele pagina's eerder, over de broeder in Elspeet, erg mooi.GerefGemeente-lid schreef:Vandaag in het RD een zeer inhoudsvol en ontroerend artikel met scriba en ouderling Jan van Haaften van de Gereformeerde Gemeente op Urk, over de wederwaardigheden uit het bijna vervlogen 2021.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Zeker!!J.C. Philpot schreef:Ik vond het artikel enkele pagina's eerder, over de broeder in Elspeet, erg mooi.GerefGemeente-lid schreef:Vandaag in het RD een zeer inhoudsvol en ontroerend artikel met scriba en ouderling Jan van Haaften van de Gereformeerde Gemeente op Urk, over de wederwaardigheden uit het bijna vervlogen 2021.
Maar het artikel met ouderling Van Haaften verwoordt precies zoals ik vanaf het begin in deze discussie sta, zeker als het gaat om de visie op de zondagse erediensten. Daarom trof het me zo.
+1J.C. Philpot schreef:Ik vond het artikel enkele pagina's eerder, over de broeder in Elspeet, erg mooi.GerefGemeente-lid schreef:Vandaag in het RD een zeer inhoudsvol en ontroerend artikel met scriba en ouderling Jan van Haaften van de Gereformeerde Gemeente op Urk, over de wederwaardigheden uit het bijna vervlogen 2021.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.