Preken beluisteren op internet

Gebruikersavatar
Diederik
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 jan 2010, 16:29

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Diederik »

caprice schreef:
hans123 schreef:Heeft er iemand de bevestigingsdienst en de intrededienst van ds. F. Mulder???
Bij deze teken ik ook in voor deze diensten...
Ik heb ze bestelt en krijg ze waarschijnlijk volgende week dan kan ik ze evt. wel doorsturen :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

keesjanm schreef:Ik las in een advertentie in de Saambinder dat er op de site van stichting Het braambos tegenwoordig ook (voorgelezen) preken te beluisteren zijn : http://www.hetbraambos.nl/index.php?opt ... mid=100006
o o, vrouwen in het ambt...

Ook de dames die hier de preken voorlezen menen dat je bij het voorlezen van een preek een preektoontje moet aanslaan. Waarom nou toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11456
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mister »

Hendrikus schreef:
keesjanm schreef:Ik las in een advertentie in de Saambinder dat er op de site van stichting Het braambos tegenwoordig ook (voorgelezen) preken te beluisteren zijn : http://www.hetbraambos.nl/index.php?opt ... mid=100006
o o, vrouwen in het ambt...

Ook de dames die hier de preken voorlezen menen dat je bij het voorlezen van een preek een preektoontje moet aanslaan. Waarom nou toch?
Ik heb het inderdaad met enige verbazing beluistert. Al zijn er slechtere zaken om te doen, dat vooropgesteld.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Mister schreef:
Hendrikus schreef:
keesjanm schreef:Ik las in een advertentie in de Saambinder dat er op de site van stichting Het braambos tegenwoordig ook (voorgelezen) preken te beluisteren zijn : http://www.hetbraambos.nl/index.php?opt ... mid=100006
o o, vrouwen in het ambt...

Ook de dames die hier de preken voorlezen menen dat je bij het voorlezen van een preek een preektoontje moet aanslaan. Waarom nou toch?
Ik heb het inderdaad met enige verbazing beluistert. Al zijn er slechtere zaken om te doen, dat vooropgesteld.
Absoluut, helemaal mee eens. Maar daarom vind ik het ook jammer van dat toontje. Dat hoeft toch helemaal niet? Doe maar gewoon...
~~Soli Deo Gloria~~
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gertje »

Hendrikus schreef:
Mister schreef:
Hendrikus schreef:
keesjanm schreef:Ik las in een advertentie in de Saambinder dat er op de site van stichting Het braambos tegenwoordig ook (voorgelezen) preken te beluisteren zijn : http://www.hetbraambos.nl/index.php?opt ... mid=100006
o o, vrouwen in het ambt...

Ook de dames die hier de preken voorlezen menen dat je bij het voorlezen van een preek een preektoontje moet aanslaan. Waarom nou toch?
Ik heb het inderdaad met enige verbazing beluistert. Al zijn er slechtere zaken om te doen, dat vooropgesteld.
Absoluut, helemaal mee eens. Maar daarom vind ik het ook jammer van dat toontje. Dat hoeft toch helemaal niet? Doe maar gewoon...
Vorige week heb ik gehoord dat vroeger, in tijden zonder luidspreker, een dak op de kansel zat en zit. Men praatte dan "zangerig" zodat het geluid zich goed kon voortbewegen onder het dak, de kerk in...

en sommige dominees hebben dit niet verleerd of willen dit oud gebruik in ere houden?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door memento »

gertje schreef:Vorige week heb ik gehoord dat vroeger, in tijden zonder luidspreker, een dak op de kansel zat en zit. Men praatte dan "zangerig" zodat het geluid zich goed kon voortbewegen onder het dak, de kerk in...

en sommige dominees hebben dit niet verleerd of willen dit oud gebruik in ere houden?
Helaas is dit een broodje aap. Hoewel het spreken in een grote kerk zónder versterking een bepaalde spreekstijl vereist, is dat echter niet het zangerige toontje. Sterker nog, het zangerige toontje maakt dat in een galmende kerk het absoluut niet meer te verstaan is.

Als je een keer de gelegenheid hebt om een grote, oude kerk te bezoeken, en er zijn op dat moment geen andere bezoekers, probeer het dan zelf eens. Met enige oefening draagt je stem zo tot achter in de kerk. Erg aardig om eens te doen :)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

gertje schreef:Vorige week heb ik gehoord dat vroeger, in tijden zonder luidspreker, een dak op de kansel zat en zit. Men praatte dan "zangerig" zodat het geluid zich goed kon voortbewegen onder het dak, de kerk in...

en sommige dominees hebben dit niet verleerd of willen dit oud gebruik in ere houden?
Natuurlijk, in de tijd toen er nog geen geluidsinstallaties waren, pasten de predikanten hun stemgebruik aan.
Maar dat wil nog niet zeggen dat welwillende dames die ten bate van een website preken van oude schrijvers gaan voorlezen, daarbij ook een preektoontje moeten aanheffen. :nonnon
~~Soli Deo Gloria~~
gertje
Berichten: 637
Lid geworden op: 11 okt 2008, 01:18

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door gertje »

memento schreef:
gertje schreef:Vorige week heb ik gehoord dat vroeger, in tijden zonder luidspreker, een dak op de kansel zat en zit. Men praatte dan "zangerig" zodat het geluid zich goed kon voortbewegen onder het dak, de kerk in...

en sommige dominees hebben dit niet verleerd of willen dit oud gebruik in ere houden?
Helaas is dit een broodje aap. Hoewel het spreken in een grote kerk zónder versterking een bepaalde spreekstijl vereist, is dat echter niet het zangerige toontje. Sterker nog, het zangerige toontje maakt dat in een galmende kerk het absoluut niet meer te verstaan is.

Als je een keer de gelegenheid hebt om een grote, oude kerk te bezoeken, en er zijn op dat moment geen andere bezoekers, probeer het dan zelf eens. Met enige oefening draagt je stem zo tot achter in de kerk. Erg aardig om eens te doen :)
was ook een reactie met een knipoog, zangerig is misschien het goede woord niet, ds vertelde dat men op verschillende tonen praten, dus denk wel dat we hetzelfde bedoelen.

Ik koppel dat aan de zangerige toon die Hendrikus aanhaalt, maar dat staat dus eigenlijk los van het verhaal wat ik hoorde :)
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mariavt »

Ik ben op zoek naar de preek van Ds Ruitenberg afgelopen week in de GG Scherpenzeel
2 Kor5 , kan iemand me daaraan helpen?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18768
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door helma »

Mariavt schreef:Ik ben op zoek naar de preek van Ds Ruitenberg afgelopen week in de GG Scherpenzeel
2 Kor5 , kan iemand me daaraan helpen?
Het was in Veenendaal.
Volgens mij kan je het bij de koster bestellen.

(ik heb wel driftig zitten pennen; ik kan je het verslag wel sturen)
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16800
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Hendrikus »

Mariavt schreef:Ik ben op zoek naar de preek van Ds Ruitenberg afgelopen week in de GG Scherpenzeel
2 Kor5 , kan iemand me daaraan helpen?
Van Ruitenburg, heet de goede man toch?
~~Soli Deo Gloria~~
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door Mariavt »

helma schreef:
Mariavt schreef:Ik ben op zoek naar de preek van Ds Ruitenberg afgelopen week in de GG Scherpenzeel
2 Kor5 , kan iemand me daaraan helpen?
Het was in Veenendaal.
Volgens mij kan je het bij de koster bestellen.

(ik heb wel driftig zitten pennen; ik kan je het verslag wel sturen)
Graag Helma!!!
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
PrekenWeb
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 jun 2009, 20:42
Contacteer:

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door PrekenWeb »

"Een prik in je hart": http://bit.ly/kwuHIz Een preek nav Pinksterpreek van Petrus
Gebruikersavatar
hmprff
Berichten: 1474
Lid geworden op: 02 jul 2008, 19:01

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door hmprff »

PrekenWeb schreef:"Een prik in je hart": http://bit.ly/kwuHIz Een preek nav Pinksterpreek van Petrus
Aanbevolen! Voor kinderen goed te volgen, met onderwijs dat ook echt voor de volwassenen is!
Wie zoveel doet dat hij structureel tijd tekort komt voor de Heere, doet meer aardse dingen dan God van hem vraagt.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Re: Preken beluisteren op internet

Bericht door vlinder »

Luisteren bij minuut 16.30...http://www.hetbraambos.nl/index.php?opt ... mid=100006
Hier ageert Philpot tegen de kinderdoop
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Gesloten