Ook oorlogen komen (om zo te zeggen) niet bij geval over ons. De duiding en achtergronden mogen toch ook belicht worden vanuit een christelijke visie? Of we zouden dat moeten plaatsen in een andere topics als bv. "Verontrustende gebeurtenissen", of "Actualiteit in Bijbels perspectief"Herman schreef: ↑26 jun 2023, 08:35 Dit is een topic in de rubriek 'actuele zaken' Daar bespreken we het verloop van de oorlog. Geestelijke aspecten over de huidige tijd kunnen in het daarvoor bestemde onderdeel van het forum geplaatst worden. Dit is een punt van orde én dus geen geestelijke veroordeling
Oorlog in Oekraine
Re: Oorlog in Oekraine
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien was er de gok dat Prigozjin meer van het leger achter zich zou krijgen, toen dat niet gebeurde moest er een uitweg gezocht worden. Linkere suggestie die ik gelezen heb: Hij wilde met Wagner meer steun krijgen en misschien zelfs beschikking over kernwapens en heeft die nu en is nu waar hij wil zijn met een betere positie ten opzichte van Putin.merel schreef: ↑26 jun 2023, 07:30 Ik vond het hele gebeuren zaterdag bizar en de uitkomst nog meer. Hoe is het mogelijk dat een land als Rusland dat in oorlog is geen 5000 man tegen kan houden en dat een huurlingen leger zo dicht bij Moskou kan komen. Daarna de rol van Loekasjenko en het aanbieden van onderdak aan Prigozijn. Van Loekasjenko wordt immers ook beweerd dat hij recent meerdere aanslagen van Rusland heeft overleefd. Wat zit daar allemaal achter? Het lijkt vooropgezet.
Nu ik nog steeds Tom Holland's Rubicon aan het lezen ben, zie ik blijkbaar overal machtspelletjes die te vergelijken zijn met die van de Romeinse republiek.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-
Poetin is al ruim 20 jaar aan de macht en zit nu in de nadagen van zijn machtsperiode. En dat gaat gepaard met onrust, wat niet echt goed is voor de stabiliteit in de regio en door de aanwezigheid van kernwapens heeft het wereldwijde invloed. Het meest beroerde is nog dat potentiële opvolgers van Poetin geen haar beter zijn.
Klopt. Je kunt hier ook gewoon een klassieke opstand van een huurlingenleger zien. Eeuwenlang vulden die hun soldij aan met buit.
Een opvolger van Poetin zal naar alle waarschijnlijkheid inderdaad ook een dictator zijn. Wie verwacht dat er na Poetin opeens een vrije democratie in Rusland zal zijn, is wel heel erg optimistisch en weinig realistisch.
Ondertussen gaat het Oekraiense offensief gewoon door. Ondanks dat dat op dit moment nog langzaam gaat, gaat het op verschillende plekken langs het front (Bachmoet, Zaporizhia, Kherson) wel vooruit. De Russische verdedigingslinie begint onder druk te komen en dat terwijl de hoofdmacht van de Oekraiense aanvalsmacht nog niet in actie is gekomen.
Verontrustend is wel dat de Oekraiense inlichtingendienst meldt dat de Russen de kerncentrale bij Zaporizhia hebben ondermijnd. Na het opblazen van de stuwdam, zou dit nog een milieuramp kunnen betekenen.
Ik geloof er weinig van. Zn familie is bedreigd door de FSB en niemand heeft iets van hem vernomen sinds zaterdag. Daarnaast lopen de onderzoeken naar hem nog en zijn niet ingetrokken zoals eerder beweerd.parsifal schreef: ↑26 jun 2023, 09:17Misschien was er de gok dat Prigozjin meer van het leger achter zich zou krijgen, toen dat niet gebeurde moest er een uitweg gezocht worden. Linkere suggestie die ik gelezen heb: Hij wilde met Wagner meer steun krijgen en misschien zelfs beschikking over kernwapens en heeft die nu en is nu waar hij wil zijn met een betere positie ten opzichte van Putin.merel schreef: ↑26 jun 2023, 07:30 Ik vond het hele gebeuren zaterdag bizar en de uitkomst nog meer. Hoe is het mogelijk dat een land als Rusland dat in oorlog is geen 5000 man tegen kan houden en dat een huurlingen leger zo dicht bij Moskou kan komen. Daarna de rol van Loekasjenko en het aanbieden van onderdak aan Prigozijn. Van Loekasjenko wordt immers ook beweerd dat hij recent meerdere aanslagen van Rusland heeft overleefd. Wat zit daar allemaal achter? Het lijkt vooropgezet.
Nu ik nog steeds Tom Holland's Rubicon aan het lezen ben, zie ik blijkbaar overal machtspelletjes die te vergelijken zijn met die van de Romeinse republiek.
-
Hij had beter door kunnen gaan en hopen dat de verdedigers van Moskou geen zin hadden om te sneuvelen voor volk en vaderland.
Klopt, dat is ook Rusland. Gewoon eerst een neutralisatie bewerkstelligen via een hoop geld en de persoon in kwestie daarna gewoon wegwerken. Dan is Poetin van dit conflict de winnaar.
Deze verklaringen zijn echt heel erg onaannemelijk. Waarom? Prigozjin is téveel insider en te berekenend om niet allang heel erg goed te weten hoe dit werkt. Die is echt niet met open ogen zó in de val gelopen. Er moet simpelweg meer aan de hand zijn. Dingen die wij (nog) niet weten. Er gaan veel wilde verhalen rond (die er kortgezegd bijna allemaal op neer komen dat hij zijn doel heeft bereikt), maar ja, dat is allemaal maar met een korrel zout te nemen, zolang niet duidelijk wordt wat er echt is gebeurd, de tijd zal het leren.
Maar dat Prigozjin zichzelf zó simpel heeft laten wegwerken gaat er bij mij niet in. Ook de bedreigingen van zijn familie als reden zijn erg onaannemelijk. Alsof hij niet vooraf kon inschatten dat dit ging gebeuren toen hij startte...dus zijn familieleden zijn ófwel al vooraf in veiligheid gebracht, ófwel de familieleden die het betreffen geeft hij niets om.
Graag ruil ik mijn mening ook in voor een betere. Maar het is wel iemand die een militaire organisatie heeft die om geld draait. Als zijn intrinsieke motivatie daarin ligt en belangrijker is dan zijn Russische nationaliteit, dan kan dat natuurlijk altijd een keer een rol spelen. En ja, misschien zit ie wel in het Pentagon of in Kyiv, je weet het niet.TSD schreef: ↑26 jun 2023, 13:37Deze verklaringen zijn echt heel erg onaannemelijk. Waarom? Prigozjin is téveel insider en te berekenend om niet allang heel erg goed te weten hoe dit werkt. Die is echt niet met open ogen zó in de val gelopen. Er moet simpelweg meer aan de hand zijn. Dingen die wij (nog) niet weten. Er gaan veel wilde verhalen rond (die er kortgezegd bijna allemaal op neer komen dat hij zijn doel heeft bereikt), maar ja, dat is allemaal maar met een korrel zout te nemen, zolang niet duidelijk wordt wat er echt is gebeurd, de tijd zal het leren.
Maar dat Prigozjin zichzelf zó simpel heeft laten wegwerken gaat er bij mij niet in. Ook de bedreigingen van zijn familie als reden zijn erg onaannemelijk. Alsof hij niet vooraf kon inschatten dat dit ging gebeuren toen hij startte...dus zijn familieleden zijn ófwel al vooraf in veiligheid gebracht, ófwel de familieleden die het betreffen geeft hij niets om.
Ik heb geen idee waar hij zit, speculeren heeft niet zoveel zin. Hij kan zich in de basis, als er niet meer was dan dat we weten, niet meer zonder levensgevaar in Rusland vertonen (ook niet in Wit-Rusland, lijkt me trouwens, maar goed). Hij heeft enorm veel bezittingen in Rusland, dat zou hij formeel of praktisch kwijt zijn. Het is allemaal niet logisch, zelfs niet als geld het enige is waarvoor je denkt hier op aarde te zijn.Herman schreef: ↑26 jun 2023, 14:01Graag ruil ik mijn mening ook in voor een betere. Maar het is wel iemand die een militaire organisatie heeft die om geld draait. Als zijn intrinsieke motivatie daarin ligt en belangrijker is dan zijn Russische nationaliteit, dan kan dat natuurlijk altijd een keer een rol spelen. En ja, misschien zit ie wel in het Pentagon of in Kyiv, je weet het niet.TSD schreef: ↑26 jun 2023, 13:37Deze verklaringen zijn echt heel erg onaannemelijk. Waarom? Prigozjin is téveel insider en te berekenend om niet allang heel erg goed te weten hoe dit werkt. Die is echt niet met open ogen zó in de val gelopen. Er moet simpelweg meer aan de hand zijn. Dingen die wij (nog) niet weten. Er gaan veel wilde verhalen rond (die er kortgezegd bijna allemaal op neer komen dat hij zijn doel heeft bereikt), maar ja, dat is allemaal maar met een korrel zout te nemen, zolang niet duidelijk wordt wat er echt is gebeurd, de tijd zal het leren.
Nee, deze op een coup gelijkende actie ging te soepel, leek te goed voorbereid en was te abrupt afgelopen zonder directe aanleiding, om uit te gaan van deze verklaring.
Daarnaast was Prigozjin zó populair bij veel mensen dat je daar als persoon veel meer uit kan halen dan een soort van mislukte eendagsactie. Nee, noem mij maar een complotdenker ofzo, maar er klopt iets niet aan dit verhaal.
Overigens, ander opmerkelijk nieuws aan het front (nog niet officeel bevestigd, zie o.a. https://twitter.com/NOELreports/status/ ... u13bguAAAA):
Oekraïne is de Dnjepr overgestoken bij de stad Cherson en lijkt nu een nieuw aanvalsfront op te zetten bovenop de bestaande 3. Waarschijnlijk gebruik makend van het inmiddels zeer lage waterpeil nadat het stuwmeer is leeggelopen.
Oekraïne is de Dnjepr overgestoken bij de stad Cherson en lijkt nu een nieuw aanvalsfront op te zetten bovenop de bestaande 3. Waarschijnlijk gebruik makend van het inmiddels zeer lage waterpeil nadat het stuwmeer is leeggelopen.
- Maanenschijn
Het schijnt mij toe dat in de top van de macht het steekspel om de macht een volgende fase in gaat.
Prigozjin heeft geen geldgebrek. De goudmijnen in Afrika die Wagner in handen heeft leveren genoeg op. Hij heeft meer gebrek aan materieel. En wil meer macht. Binnen de top (Poetin is in de nadagen van zijn macht) strijden een aantal ministers ook om de macht. Grazimov niet om het minst. Opvallend was dat Kadyrov (die verschrikkelijke Tsjetsjeen) heeft gewacht met een stevige reactie totdat de voorlopige winnaar van deze eruptie (Poetin) bekend was.
Mijn eerste conclusie: Prigozjin is net te vroeg gestopt. Ik denk dat hij veel steun heeft bij de gewone man en bij het leger. Die is in de Russische Federatie nu uitgeteld en wordt niet meer door de andere machthebbers als stabiel ervaren. Poetin heeft een forse deuk, er wordt nu achter de schermen aan een opvolger gewerkt, nu nog een beetje buiten beeld, maar kan straks zonder gezichtsverlies van Poetin, de legerleiding en wat rebellenschurken worden gelanceerd.
Voor Wit-Rusland komt het net goed uit, die kan zo een beetje mooi weer spelen en min of meer onafhankelijk blijven.
Prigozjin heeft geen geldgebrek. De goudmijnen in Afrika die Wagner in handen heeft leveren genoeg op. Hij heeft meer gebrek aan materieel. En wil meer macht. Binnen de top (Poetin is in de nadagen van zijn macht) strijden een aantal ministers ook om de macht. Grazimov niet om het minst. Opvallend was dat Kadyrov (die verschrikkelijke Tsjetsjeen) heeft gewacht met een stevige reactie totdat de voorlopige winnaar van deze eruptie (Poetin) bekend was.
Mijn eerste conclusie: Prigozjin is net te vroeg gestopt. Ik denk dat hij veel steun heeft bij de gewone man en bij het leger. Die is in de Russische Federatie nu uitgeteld en wordt niet meer door de andere machthebbers als stabiel ervaren. Poetin heeft een forse deuk, er wordt nu achter de schermen aan een opvolger gewerkt, nu nog een beetje buiten beeld, maar kan straks zonder gezichtsverlies van Poetin, de legerleiding en wat rebellenschurken worden gelanceerd.
Voor Wit-Rusland komt het net goed uit, die kan zo een beetje mooi weer spelen en min of meer onafhankelijk blijven.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Inmiddels laat Progzhin weer van zich horen: https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... komen.html
- Niet meer zo actief -