(dat zal een poosje duren, we hebben het net gehad, dus duurt even voordat het weer op het lijstje staat)helma schreef:Wanneer kunnen we komen etenAuto schreef:Voor degenen die niet weten wat ze klaar moeten maken
http://www.receptenenzo.nl/recepten/Rod ... rs%20wijze
Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten
Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten.. [4]
Oh ik dacht dat je kookinspiratie had...Auto schreef:(dat zal een poosje duren, we hebben het net gehad, dus duurt even voordat het weer op het lijstje staat)helma schreef:Wanneer kunnen we komen etenAuto schreef:Voor degenen die niet weten wat ze klaar moeten maken
dan wachten we maar op weer voor een Skottelbraai
Dit recept bevat een aantal foutjes.Auto schreef:Voor degenen die niet weten wat ze klaar moeten maken
![]()
Ten eerste moet je er nooit in het begin azijn bij doen, dan blijft de kool hard en taai.
(Al is er verschil tussen een winterkool en een zomerkool, de laatste is lichter van kleur en losser van structuur)
En ten tweede werd er vaker appelstroop in gedaan, ipv gewone stroop.
Moderne recepten voor rodekool doen suiker of bruine basterdsuiker erbij, en na het koken een scheutje azijn. Dit recept gebruikt stroop en kookt de azijn mee met de kool. Bovendien wordt de rodekool veel langer gestoofd dan in moderne recepten gebruikelijk is, minimaal anderhalf uur! Een recept met ongekookte rodekool is deze Amerikaanse coleslaw, maar ook nu is de kool niet echt rauw, door een nacht met zout door te brengen breken de celwanden van de koolreepjes waardoor de kool toch zachter is geworden. Zuurkool wordt volgens hetzelfde principe gemaakt.
Het recept komt uit de tweede druk van Betje, de goedkoope keukenmeid uit 1851.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Volgens mij moet er in elke fase een flinke scheut azijn bij.Mara schreef:Ten eerste moet je er nooit in het begin azijn bij doen, dan blijft de kool hard en taai.

Nu heb jij het niet over rode kool.Tiberius schreef:Volgens mij moet er in elke fase een flinke scheut azijn bij.Mara schreef:Ten eerste moet je er nooit in het begin azijn bij doen, dan blijft de kool hard en taai.

Nee, over RF-kool.Mara schreef:Nu heb jij het niet over rode kool.Tiberius schreef:Volgens mij moet er in elke fase een flinke scheut azijn bij.Mara schreef:Ten eerste moet je er nooit in het begin azijn bij doen, dan blijft de kool hard en taai.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ik hoop dat voortaan deze gehanteerd wordt:Luther schreef:Nee, over RF-kool.Mara schreef:Nu heb jij het niet over rode kool.Tiberius schreef:Volgens mij moet er in elke fase een flinke scheut azijn bij.Mara schreef:Ten eerste moet je er nooit in het begin azijn bij doen, dan blijft de kool hard en taai.

Heerlijk bij bietjes, met een vleugje zoet.

gestoofde kabeljauw
Peentjes en aardappels gestampt
mosterdsaus gemaakt met een roux van de boterjus uit de vispan
Peentjes en aardappels gestampt
mosterdsaus gemaakt met een roux van de boterjus uit de vispan
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Good Time Casserole (en sla erbij voor wat meer vitamines)
Ingredients: (serves 8)
4 cups cooked noodles (ik heb een kilo macaroni genomen)
2 pounds ground beef
4 7 1/2 ounce cans tomato sauce
2 teaspoons salt
1/4 teaspoon pepper
1 teaspoon garlic salt
2 teaspoons sugar
8 ounces cream cheese, softened
2 cups sour cream
5 green onions, sliced including tops (ik heb 2 bosjes gedaan)
2 cups medium Cheddar Cheese, grated
Directions:
1.Prepare noodles as directed on package. Drain. Spread in bottom of 4 quart casserole.
2.Brown the beef in frying pan, stirring to break up chunks.
3.Drain the oil
4.Add tomato sauce to meat. Measure in salt, pepper, garlic salt and sugar. Stir; bring to boil and simmer gently for 15 minutes. Spoon over noodles.
5.In bowl, mash cream cheese and sour cream. Stir in green onions. Spread over meat layer. Sprinkle cheese on top.
6.Bake uncovered in 350F oven for 35 minutes.
Ingredients: (serves 8)
4 cups cooked noodles (ik heb een kilo macaroni genomen)
2 pounds ground beef
4 7 1/2 ounce cans tomato sauce
2 teaspoons salt
1/4 teaspoon pepper
1 teaspoon garlic salt
2 teaspoons sugar
8 ounces cream cheese, softened
2 cups sour cream
5 green onions, sliced including tops (ik heb 2 bosjes gedaan)
2 cups medium Cheddar Cheese, grated
Directions:
1.Prepare noodles as directed on package. Drain. Spread in bottom of 4 quart casserole.
2.Brown the beef in frying pan, stirring to break up chunks.
3.Drain the oil
4.Add tomato sauce to meat. Measure in salt, pepper, garlic salt and sugar. Stir; bring to boil and simmer gently for 15 minutes. Spoon over noodles.
5.In bowl, mash cream cheese and sour cream. Stir in green onions. Spread over meat layer. Sprinkle cheese on top.
6.Bake uncovered in 350F oven for 35 minutes.
Pastasalade. De eerste dag dat je in de tuin kunt eten moet je wel een gepaste maaltijd in elkaar frutselen.
De lunch was overigens witlofsalade met appel. Ook lekker.
En in deze tijd nog geen wespen en ander hinderlijk prikgedierte.Zita schreef:Pastasalade. De eerste dag dat je in de tuin kunt eten moet je wel een gepaste maaltijd in elkaar frutselen.

Mijn bammetjes smaakten dubbel lekker in het warme zonnetje.
Vandaag nog warmer. Ik denk dat het vanavond plaatpizza of een groene salade wordt.
Ik krijg vandaag eters het wordt een fikse pan spaghetti, veel.verse groente gehakt en kaas
Laatst gewijzigd door samanthi op 10 apr 2015, 16:41, 1 keer totaal gewijzigd.
O HEERE, wat is de mens, dat Gij hem kent? Het kind des mensen, dat Gij het acht?
Ik hoorde van iemand uit de kerk dat zij ipv peer nam, ik heb het geprobeerd en ja het was echt heel lekkerZita schreef:Pastasalade. De eerste dag dat je in de tuin kunt eten moet je wel een gepaste maaltijd in elkaar frutselen.
Witlof heeft een bittertje en dat kan dus goed samen met allerlei soorten fruit.samanthi schreef:Ik hoorde van iemand uit de kerk dat zij ipv peer nam, ik heb het geprobeerd en ja het was echt heel lekkerZita schreef:Pastasalade. De eerste dag dat je in de tuin kunt eten moet je wel een gepaste maaltijd in elkaar frutselen.
In de wintervariant doe ik vaak mandarijntjes uit blik en ananas.
s'Zomers liever vers fruit, ik heb er zelfs eens een restje frambozen bij geserveerd. Niet erdoor, dan gaan ze stuk, maar erop.
Vanavond kipfilet gevuld met kruidenroomkaas en omrold met pancetta.
Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar kipfilet enkel zo braden of bakken, wordt bij mij erg droog.
Daarom vul ik het altijd of omwikkel het met spek.
Erbij pommes duchesse en een waterkerssalade met een gekookt bietje en worteltjes, beide juliënne gesneden en lenteuitjes.
Als toetje lepelen we passiefruit uit.