Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bertiel schreef:hartelijkheid en melevendheid is per gemeente anders.
Er zijn gemeentes met een bloeiend verenigingsleven waar als je bij de "inner circle" hoort je meetelt en anders niet
Er zijn gemeentes met een niet zo bloeiend vereningsleven waar de hartelijkheid over en weer is.
Inderdaad. En het heeft ook nog eens met de volksaard te maken. Sommige mensten liggen liever op hun knieën voor de gemeente dan dat ze in een zaaltje Bijbelstudie zitten te doen.

Ik vind het vaak vermoeiend om dominees en kerkenraden overal verantwoordelijk voor te maken maar toch is mijn mening dat de voorganger grote invloed heeft op de onderlinge betrokkenheid. Functioneert de openbare voorbede en dankzegging? Hangt dit er een beetje bij of voelt de gemeente de bewogenheid en ernst van de voorganger (mooie benaming in dit licht) met gemeenteleden? Spoort hij de gemeente aan tot een gedurig gebed voor de zieken en hen met zorgen? En vooral voor het zielenheil van gemeenteleden? Dat mist zijn uitwerking niet. De voorganger gaat de gemeente dan echt voor.
CvdW

Bericht door CvdW »

J.C. Philpot schreef:
CvdW schreef:Mijn vrees is wel dat waar het verenigingsleven bloeit de Geest wijkt. Wat bedoel ik: Door samen flink bezig te zijn met het verenigingsleven hebben we God niet nodig. Natuurlijk wordt er gelezen en gebeden, maar toch.
Ik zie dat er al gereageerd word op deze opmerking, maar ik wil toch even doorvragen. Ik krijg er niet de vinger op waarom de Geest volgens u per definitie zou wijken als er een bloeiend verenigingsleven is.

Ik kan me dat voorstellen bij het voorbeeld dat ik aanhaalde (een gebedskring dat een clubje word dat op zichzelf gaat staan en voordurend kritiek op de gemeente levert), of een vrouwenvereniging waar stevig geroddeld word. Maar dat zijn wat mij betreft uitwassen, die het goede gebruik niet uitsluiten.

Waar zie jij de gevaren als gemeenteleden op bijvoorbeeld een mannenvereniging samen met aanroeping van de Naam des Heeren, Gods Woord gezamelijk bestuderen? De Heere wil toch Zijn Geest geven waar Zijn Woord opengaat, en centraal staat?
Het is niet per definitie, ik schreef mijn vrees is ... . Dit is gebaseerd op de ervaringen die ik in meerdere gemeenten heb meegemaakt.
In de ene gemeente was er een Bijbelstudievereniging met een bekwame ouderling. De een onderzoekt Gods Woord met hedendaagse geschriften en de ander doet dit met Calvijn en Luther. Er was ruimte voor de verschillende mensen. In een andere gemeente was er een Bijbelkring en een onbekwame ouderling. Als je niet hetzelfde dacht als hij was je een 'verworpeling'. Bijbelkring is opgeheven. Hier laat ik het even bij.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

CvdW schreef:Het is niet per definitie, ik schreef mijn vrees is ... . Dit is gebaseerd op de ervaringen die ik in meerdere gemeenten heb meegemaakt.
In de ene gemeente was er een Bijbelstudievereniging met een bekwame ouderling. De een onderzoekt Gods Woord met hedendaagse geschriften en de ander doet dit met Calvijn en Luther. Er was ruimte voor de verschillende mensen. In een andere gemeente was er een Bijbelkring en een onbekwame ouderling. Als je niet hetzelfde dacht als hij was je een 'verworpeling'. Bijbelkring is opgeheven. Hier laat ik het even bij.
Bedankt voor je toelichting. Ik snap nu beter wat je bedoelt. En ik ben het met je eens dat er heel wat zaken mis kunnen gaan.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
merel

Bericht door merel »

Bertiel schreef:hartelijkheid en melevendheid is per gemeente anders.
Er zijn gemeentes met een bloeiend verenigingsleven waar als je bij de "inner circle" hoort je meetelt en anders niet
Er zijn gemeentes met een niet zo bloeiend vereningsleven waar de hartelijkheid over en weer is.
Jouw eerste voorbeeld is volgens mij hoe het in onze gemeente is.
refo

Bericht door refo »

Ik zie dat ds Baan een aantal zondagen om 14u voorgaat in Rilland-Bath en dan om 16u weer in Rotterdam-Zuidwijk. Dat lijkt me technisch niet echt mogelijk. Weet iemand hoe hij dat klaarspeelt?
Bauke

Bericht door Bauke »

refo schreef:Ik zie dat ds Baan een aantal zondagen om 14u voorgaat in Rilland-Bath en dan om 16u weer in Rotterdam-Zuidwijk. Dat lijkt me technisch niet echt mogelijk. Weet iemand hoe hij dat klaarspeelt?
Doorrijden denk ik.
Herman
Moderator

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Herman »

Bauke schreef:
refo schreef:Ik zie dat ds Baan een aantal zondagen om 14u voorgaat in Rilland-Bath en dan om 16u weer in Rotterdam-Zuidwijk. Dat lijkt me technisch niet echt mogelijk. Weet iemand hoe hij dat klaarspeelt?
Doorrijden denk ik.
Het is 45 minuten reistijd, volgens Google maps
Hendrikus

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Herman schreef:
Bauke schreef:
Doorrijden denk ik.
Het is 45 minuten reistijd, volgens Google maps
Vader Jan Baan had toch een privévliegtuig? :huhu
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik denk dat hij wat korter preekt en de kerkdienst dan een uur duurt. De tijden van eerste Kerst 'klopten' ook al niet.
Tom

Bericht door Tom »

Vanwege de overheidsmaatregelen beginnen de diensten in Zuidwijk tijdelijk 16 uur ipv 1630. Staat op hun website. Dat is al aangepast op kerktijden. De dienst in Rilland zal ook wss vervroegd worden vanwege de reistijd alleen staat dat nog niet op kerktijden. De tijden van Rilland zijn niet helemaal up to date.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Op de website wel: https://www.gergemrilland.nl/alg/

De middagdienst vangt aan om 13.30 uur.

Mijn vorige bericht klopte dus niet.
refo

Bericht door refo »

Dan kan het net. Als hij doorrijdt.

Op 1e kerstdag is het nog vreemder. Om 1030 in Zuidwijk en 1115 elders. Maar schijnt alleen kerst voor de zondagsschool te zijn om 1030.
DDD

Bericht door DDD »

Dat kan natuurlijk makkelijk. Zelfs met een dienst van anderhalf uur heb je dan nog een kwartier speling.
Mistig

Bericht door Mistig »

refo schreef:Dan kan het net. Als hij doorrijdt.

Op 1e kerstdag is het nog vreemder. Om 1030 in Zuidwijk en 1115 elders. Maar schijnt alleen kerst voor de zondagsschool te zijn om 1030.
Misschien alleen de opening door de dominee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:
refo schreef:Dan kan het net. Als hij doorrijdt.

Misschien alleen de opening door de dominee.
Hij preekt om 9.00 uur ook al.

Het is in ieder geval weer een tiendaagse veldtocht.
Plaats reactie