Het zijn vaak mooie stukjes in de Saambinder, die van ds. Kievit.-DIA- schreef:Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Verwachte boeken theologie
Re: Verwachte boeken theologie
-
Re: Verwachte boeken theologie
Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.-DIA- schreef:Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Wat maakt dit boek speciaal?
Re: Verwachte boeken theologie
De stijl van ds. Kievit is bijzonder. Ik heb de 7 kruiswoorden verslonden.Herman schreef:Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.-DIA- schreef:Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Wat maakt dit boek speciaal?
- sweelinck 25
- Berichten: 540
- Lid geworden op: 01 dec 2006, 14:17
Re: Verwachte boeken theologie
Inderdaad zijn de meditaties van ds. I. Kievit zeer aanbevelenswaardig. Dit boek is een bewerkte heruitgave van de bundel die destijds bij Van Horssen verscheen, nu vrij zeldzaam.
De meditaties uit 'De bekering van Saulus' zijn ook op Digibron te vinden. De eerste meditatie verscheen op 10 oktober 1931, de laatste op 10 december 1932.
De meditaties uit 'De bekering van Saulus' zijn ook op Digibron te vinden. De eerste meditatie verscheen op 10 oktober 1931, de laatste op 10 december 1932.
-
- Berichten: 1764
- Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
- Locatie: brunarefoforum@gmail.com
Re: Verwachte boeken theologie
Dit is toch niet mager? Dit is toch uit Zijn volheid?Ad Anker schreef:Hij schrijft er dan wel over:eilander schreef:Dit kan ik echt niet begrijpen.refo schreef:Wonderlijk dat ds Clements meewerkt. Hij neemt het woord verbond nooit in de mond.ds. G. Clements schreef:Aangeboden genade
Wat wil de doop nu zeggen aan allen die het teken van de doop ontvangen? De dopeling is van zichzelf in zonden ontvangen en geboren en aan de verdoemenis zelf onderworpen. In de doop biedt de Heere leven en zaligheid aan door Jezus Christus, met de voorwaardelijke belofte dat een iegelijk die in de gekruiste Christus gelooft, niet verderve maar het eeuwige leven hebbe (DL II.5).
Een van de Erskines zegt heel treffend: ‘Aan elk mens die binnen de omtrek van het geklank des Evangelies leeft, wordt de aanbieding van Christus als tot zijn deur gebracht en die wordt zo sterk op hem aangedrongen alsof hij met name genoemd werd, zodat niemand reden zal hebben om te zeggen: de roeping en aanbieding is niet voor mij’.
Verbondsgeschiedenis
Hoe is het nu gegaan op dat heilig verbondserf met deze prediking van het Evangelie? De woorden Gods zijn welmenend toebetrouwd, zegt Paulus in Romeinen 3:2. Maar ‘er is niemand, die God zoekt’ vervolgt hij in vers 11. De geschiedenis van het verbondsvolk wordt gekenmerkt door ongeloof en afval! De HEERE klaagde tenslotte over Israël: ‘Wat is er meer te doen aan Mijn wijngaard, hetwelk Ik aan hem niet gedaan heb? Waarom heb Ik verwacht, dat hij goede druiven voortbrengen zou, en hij heeft stinkende druiven voortgebracht?’ (Jes. 5:4).
In het Nieuwe Testament tekent zich opnieuw dezelfde ontrouw en onbekeerlijkheid af. Wij denken dan aan Ananias en Saffira, Demas, Hymenéüs en Alexander, Simon de tovenaar en vooral aan Judas. En zo is het door de eeuwen heen gebleven. Zien we juist in onze tijd niet dat veel gedoopte mensen de ‘woorden Gods’ de rug toekeren? De verbondsgeschiedenis maakt duidelijk dat de ‘aangeboden genade’ de vastheid van het verbond niet kan zijn.
Geschonken genade
De enige vastheid van het verbond ligt in God en in Zijn eeuwig welbehagen. Aan Gods uitverkorenen wordt deze genade niet alleen aangeboden, maar ook toegeëigend en geschonken door de Heilige Geest, zegt Westminster. God bevestigt onvoorwaardelijk de belofte van het eeuwige leven aan Zijn duur gekochte Kerk. ‘En dit is de belofte, die Hij ons beloofd heeft, namelijk het eeuwige leven’ (1 Joh. 2:25). Hij besnijdt de harten door Zijn Geest (Deut 30:6). Hij doopt de Zijnen in het bad der wedergeboorte. Hij vervulde de belofte van de levendmakende Geest op en na de Pinksterdag ‘En de Heere deed dagelijks tot de gemeente, die zalig werden’ (Hand. 2:47).
Deze verbondsgeschiedenis gaat nog altijd door en loopt uit op de eer en de verheerlijking van Zijn Naam te midden van een schare ‘die niemand tellen kan, uit alle natie en geslachten en volken en talen’ (Openb. 7:9).
Re: Verwachte boeken theologie
Echt? Kan dat van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden?Herman schreef:Dat kan natuurlijk van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden.-DIA- schreef:Ik denk omdat ds. Kievit zuiver Schriftuurlijk-bevindelijk preekte.Johann Gottfried Walther schreef:Waarom vindt u dat elke RFer dat boek zou moeten lezen?huisman schreef:Bedankt voor de aankondigingen. Het boek van ds I Kievit zou elke RFer moeten lezen en herlezen.
Wat maakt dit boek speciaal?
Maar om in te gaan op de vraag waarom ik dit boek van ds I Kievit aanbeveel zal ik eerst plaasten wat de uitgever erover schrijft.
Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.Wat is het om een kind van God te zijn? Hoe word je het, en hoe ziet je leven er dan uit? Ds. Kievit gaat op deze vragen in aan de hand van het voorbeeld dat Gods Woord ons geeft in de bekering van Saulus. Ook kunnen we veel leren over het geestelijk leven van de apostel uit zijn brief aan de Romeinen. Door tekst voor tekst te behandelen, geeft ds. Kievit een heldere uitleg en een praktische toepassing. Het voorbeeld van Paulus biedt ons niet alleen voorwerpelijke kennis, maar wijst ook op de noodzaak om deze dingen persoonlijk te beleven door het geloof.
Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.
Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.
Dus Tolle Lege
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verwachte boeken theologie
Zo'n 'hervormde' verwoording meen ik ook o.a. ds. Catsburg op te merken. Je hoort bij hem niet altijd de 'geijkte termen' aan, maar preekt desondanks de bevindelijke waarheid.huisman schreef: Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.
Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.
Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.
Dus Tolle Lege
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Verwachte boeken theologie
Zeker!-DIA- schreef:Zo'n 'hervormde' verwoording meen ik ook o.a. ds. Catsburg op te merken. Je hoort bij hem niet altijd de 'geijkte termen' aan, maar preekt desondanks de bevindelijke waarheid.huisman schreef: Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.
Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.
Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.
Dus Tolle Lege
Re: Verwachte boeken theologie
Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Re: Verwachte boeken theologie
Maar wel met nauwkeurig aandacht voor het bevindelijke leven.JCRyle schreef:Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Re: Verwachte boeken theologie
Ik ben ruimhartig. Als we rekening houden met Romeinen 12 vers 6 en 7 wel: naar de mate des geloofs. Waaronder ik ondermeer versta 'de een dit en de ander dat accent'.huisman schreef: Echt? Kan dat van alle predikanten uit onze gezindte gezegd worden?
Ik las in een preek uit het boek 'in Christus reisvaardig' een behoorlijke aantal onderscheidingen, onder andere als het gaat over de rechtvaardiging. Dat staat wat ver af van de meer leidende opvatting dat als een zondaar tot het geloof komt dat hij daarmee al de schatten die Christus verworven heeft direct bezit.Omdat ds I Kievit een Hervormd predikant was ging hij bij het verwoorden van deze bevindelijke vragen te rade bij de Schrift zonder een verbijzondering te leren die bij het "eigene" van een afgescheiden kerkverband was gaan behoren.
Wel is hij scherp ontdekkend en onderscheidt schijn van zijn. Verder was het een bekwaam uitlegger van de Schrift.
Bv zijn boek over de oudtestamentische offerdienst (Eeuwig klinkt het Priesterlied) is leerzaam en bevindelijk.
Dus Tolle Lege
Dat de norm voor het verwoorden van bevindelijke vragen de Schrift is, lijkt me duidelijk. Ik weet echter wel dat dit van de latere Kievit gezegd wordt.
Re: Verwachte boeken theologie
Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
© -DIA- 18-05-2024: 32800
Re: Verwachte boeken theologie
Hier kan ik niet direct volledig mee instemmen. Het ligt er namelijk aan wat je definities zijn.huisman schreef:Maar wel met nauwkeurig aandacht voor het bevindelijke leven.JCRyle schreef:Dat biedt perspectief, DIA. Goed om te horen dat de bevindelijke taal (die soms on-Bijbels is) niet de norm is. Dat geeft ruimte om Bijbels-confessionele prediking te beluisteren waarin Gods kerk getekend wordt in en door de Schrifttekst.
Re: Verwachte boeken theologie
Aangezien ik het genoemde kerkelijke blad niet ontvang, zou ik je willen vragen of je het wellicht kan plaatsen? Of enigszins de hoofdlijnen kunnen schetsen?-DIA- schreef:Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
Re: Verwachte boeken theologie
Oeps, ik zou dat wel willen maar het is een complete pagina overtypen. Daar gun ik mij nu niet de tijd voor. Misschien iemand die meer gelegenheid en tijd heeft?JCRyle schreef:Aangezien ik het genoemde kerkelijke blad niet ontvang, zou ik je willen vragen of je het wellicht kan plaatsen? Of enigszins de hoofdlijnen kunnen schetsen?-DIA- schreef:Aansluitend op bovenstaande wil ik wijzen op een artikel in DE SAAMBINDER van deze week, geschreven door ds. A.T. Huijser: Signalen uit de Protestantse Kerk in Nederland.
Zelf heb ik deze signalen hier op dit forum meerdere malen in het licht proberen te stellen. Wellicht heeft een dominee meer zeggingskracht? Je weet maar nooit....
© -DIA- 18-05-2024: 32800