dat gevoel heb ik bij het bidden. Dikwijls wordt er iets herhaald, of wordt er dingen aangehaald die volgens mij niet in een gebed thuishoren. Bovendien komt zowel in de ochtend-, middag- en avonddienst alles weer aan de orde: waarom niet bij iedere dienst aan bepaalde groepen aandacht besteden? Dit maakt het gebed onnodig lang, vervolgens moet men zich haasten om de preek uit te kunnen lezen voordat de tijd om is.Marnix schreef:Precies, men moet niet langer preken dan men nodig heeft om te zeggen wat men wil zeggen. Dat idee heb je soms nog wel eens, de preek moet toch minimaal zo lang duren, dus valt men in herhaling.
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mee eens. En gebruik bij uw bidden geen omhaal van woorden....
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
De tijd is pas om als de preek uitgelezen is. Of als de ds klaar is met preken.albion schreef:dat gevoel heb ik bij het bidden. Dikwijls wordt er iets herhaald, of wordt er dingen aangehaald die volgens mij niet in een gebed thuishoren. Bovendien komt zowel in de ochtend-, middag- en avonddienst alles weer aan de orde: waarom niet bij iedere dienst aan bepaalde groepen aandacht besteden? Dit maakt het gebed onnodig lang, vervolgens moet men zich haasten om de preek uit te kunnen lezen voordat de tijd om is.Marnix schreef:Precies, men moet niet langer preken dan men nodig heeft om te zeggen wat men wil zeggen. Dat idee heb je soms nog wel eens, de preek moet toch minimaal zo lang duren, dus valt men in herhaling.
Inderdaad is opvallend hoe vaak het gebed als toespraak tot de gemeente gebruikt wordt. Afgelopen zondag nog hoorden we zodoende dat het inloophuis in Den Haag geen succes is. En vaak ook hoe God een mens volgens onze regels bekeren moet. Zou God daar allemaal naar luisteren?
Ouderlingen hebben slechts 'leesrecht' en preken graag via het gebed.
Jaren terug las een ouderling in de oudejaarsdienst en bij het slotgebed vroeg hij of de jingeren bewaard mochten worden voor brood(!)dronkenheid en zich uitleven in allerlei lawaai.
Niemand had het hem kwalijk genomen als hij een persoonlijk woordje zou richten tot de gemeente om niet te veel te drinken en voorzichtig te zijn met vuurwerk. En dat niet alleen aan jongeren.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Kerkordelijk is dat dichtgetimmerd. Het mag niet. Klaar.refo schreef: Niemand had het hem kwalijk genomen als hij een persoonlijk woordje zou richten tot de gemeente om niet te veel te drinken en voorzichtig te zijn met vuurwerk. En dat niet alleen aan jongeren.
Bijbels gezien mag het wel. Als iemand een woord heeft moet daarvoor de ruimte zijn in de gemeente. Zelfs als het geen ouderlingen zijn. Maar goed, dan moet zo iemand dit ook niet via het gebed doen, als we de regels zo strikt na willen leven.... dan moet je ook niet door de mazen van de wet willen kruipen. 
Wil hij dat toch, zeg dan gewoon na de zegen en de handdruk: Drink niet teveel, besteed je avond op een christelijke manier en kijk uit met vuurwerk. Dan mag het wel.

Wil hij dat toch, zeg dan gewoon na de zegen en de handdruk: Drink niet teveel, besteed je avond op een christelijke manier en kijk uit met vuurwerk. Dan mag het wel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Ik hoor het alweer, er wordt hier met geest meegebeden.
Ja, ik begrijp niet dat dat nu zo moet. Soms wordt zelfs de gemeente aangesproken tijdens het gebed. Ik geloof nooit dat daar het gebed voor is.refo schreef:De tijd is pas om als de preek uitgelezen is. Of als de ds klaar is met preken.albion schreef:dat gevoel heb ik bij het bidden. Dikwijls wordt er iets herhaald, of wordt er dingen aangehaald die volgens mij niet in een gebed thuishoren. Bovendien komt zowel in de ochtend-, middag- en avonddienst alles weer aan de orde: waarom niet bij iedere dienst aan bepaalde groepen aandacht besteden? Dit maakt het gebed onnodig lang, vervolgens moet men zich haasten om de preek uit te kunnen lezen voordat de tijd om is.Marnix schreef:Precies, men moet niet langer preken dan men nodig heeft om te zeggen wat men wil zeggen. Dat idee heb je soms nog wel eens, de preek moet toch minimaal zo lang duren, dus valt men in herhaling.
Inderdaad is opvallend hoe vaak het gebed als toespraak tot de gemeente gebruikt wordt. Afgelopen zondag nog hoorden we zodoende dat het inloophuis in Den Haag geen succes is. En vaak ook hoe God een mens volgens onze regels bekeren moet. Zou God daar allemaal naar luisteren?
Ook ik vrees dat er nogal wat gebeden zijn waarin, met eerbied gesproken, aan de Heere wordt uitgelegd hoe Hij een mens bekeert.
En dat niet alleen door ouderlingen........
Ook (sommige) predikanten lijden aan deze kwaal.
En ikzelf....?
En dat niet alleen door ouderlingen........
Ook (sommige) predikanten lijden aan deze kwaal.
En ikzelf....?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Toch niet. De kerkeraad kan een besluit maken, dat als mededeling voor gelezen wordt. Het besluit zijnde een vermaning aan de gemeente, of een onderdeel ervan.Herman schreef:Kerkordelijk is dat dichtgetimmerd. Het mag niet. Klaar.refo schreef: Niemand had het hem kwalijk genomen als hij een persoonlijk woordje zou richten tot de gemeente om niet te veel te drinken en voorzichtig te zijn met vuurwerk. En dat niet alleen aan jongeren.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
- Wilma van den Berg
Vanavond...Jesaja 11: 1 en 2
Ons geloof wankelt weleens maar Gods trouw nooit!
Helemaal waar, soms hoeft een goeie preek(waar je wat aan hebt) helemaal niet lang te zijn. Dat heb ik wel eens ervaren. Net zo goed geld dat voor een leespreek in een leesdienst.ber10e schreef:gijs,... weetje.. beter te lang dan te kort.. het is nooit erg om in de kerk te zitten. pas hadden we een kand. het was voorbereiding van het avondmaal, de preek was maar kort, maar er zat alles in! en dan ist goed... weetje gijs, we kunnen vaak wel gaan beoordelen op preken, maar het ligt altijd aan jezelf. De Heere wil wel werken! Maar willen wij ook? Ik kijk dan bij mezelf hoe ik naar kerk ga. dat maakt alles uit. of je gaat in stess of je gaat zaterdagavond voorbereiden. De Heere wil werken!!
We lazen: Jesaja 60 de 1e 9 versen. En tekst gedeelte kwam uit Lukas 2 de 1e 5 versen.
Ik was bij m'n ouders in de kerk, ds. Vreugdenhil ging voor en hij had een heldere boodschap: Geef je over, overgave. Ga naast Jezus lopen en leer van Hem.
Ik was bij m'n ouders in de kerk, ds. Vreugdenhil ging voor en hij had een heldere boodschap: Geef je over, overgave. Ga naast Jezus lopen en leer van Hem.
Ochtend, Luk. 1:
En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
Middag, 2 Kron. 20
En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden.
En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
Middag, 2 Kron. 20
We hadden gisteren 3x leesdienst:
's-morgens is er een Adventpreek gelezen van Ds.W.C.Lamain over Lukas 1:30/31: En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden. En zie, gij zult bevrucht worden en en Zoon baren, en zult Zijn Naam heten JEZUS.
's-middags is de Bijbellezingserie over het leven van Samuël van Ds.A.Hoogerland vervolgd: 1 Sam.7:12-17: dat ging over Eben-Haëzer.
's-avonds is er een Adventpreek gelezen van Ds.A.Hoogerland over Jesaja 42:6/7: Ik, de HEERE, heb U geroepen in gerechtigheid, en Ik zal U bij Uw hand grijpen; en Ik zal U behoeden, en Ik zal U geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen, Om te openen de blinde ogen, om den gebondene uit te voeren uit de gevangenis, en uit het gevangenhuis hen, die in duisternis zitten.
's-morgens is er een Adventpreek gelezen van Ds.W.C.Lamain over Lukas 1:30/31: En de engel zeide tot haar: Vrees niet, Maria, want gij hebt genade bij God gevonden. En zie, gij zult bevrucht worden en en Zoon baren, en zult Zijn Naam heten JEZUS.
's-middags is de Bijbellezingserie over het leven van Samuël van Ds.A.Hoogerland vervolgd: 1 Sam.7:12-17: dat ging over Eben-Haëzer.
's-avonds is er een Adventpreek gelezen van Ds.A.Hoogerland over Jesaja 42:6/7: Ik, de HEERE, heb U geroepen in gerechtigheid, en Ik zal U bij Uw hand grijpen; en Ik zal U behoeden, en Ik zal U geven tot een Verbond des volks, tot een Licht der heidenen, Om te openen de blinde ogen, om den gebondene uit te voeren uit de gevangenis, en uit het gevangenhuis hen, die in duisternis zitten.
's morgens hadden wij dezelfde tekst, maar dan bij leesdienst.Jongere schreef:Ochtend, Luk. 1:
Middag, 2 Kron. 20