Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

refo schreef:
Ad Anker schreef:
pierre27 schreef:
Jannah schreef:Barneveld Zuid gaat vanaf 23-12 het eigen kerkgebouw weer in gebruik nemen, uitgebreid met een galerij van 550 zitplaatsen.
Fijn, ik ben blij voor de gemeente, het zal een mooi gezicht zijn.
Grappig. Ik heb toch echt niks met die megagemeenten. Maar jij bent het gewend natuurlijk.

Zal die kerk ooit vol worden?
Pierre27 vindt alles mooi.
Haha Refo, valt mee, jullie kerk vind ik apart mooi. Maar ik ben inderdaad minder moeilijk dan de gemiddelde RF'er:)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik ben ook geen voorstander van megagemeenten. Maar als ik een keer in de buurt op vakantie ben, hoop ik nog een keer in 1 van de megakerken een dienst te bezoeken als dat weer kan. De Hoeksteen bijvoorbeeld in Barneveld, of de HHK te Staphorst. Het lijkt me een hele ervaring om met zoveel mensen te zingen.

In die zin snap ik dat Pierre het mooi vind.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef:Ds. Joosse gaat naar Barendrecht.
Fijn voor de classis Rotterdam. Ds. Baan hoeft het gelukkig straks niet 'alleen' te doen.
DDD

Bericht door DDD »

Jannah schreef:Barneveld Zuid gaat vanaf 23-12 het eigen kerkgebouw weer in gebruik nemen, uitgebreid met een galerij van 550 zitplaatsen.
Een beetje vreemd hoor. Waarom preekt zo'n dominee niet gewoon vier keer op een zondag in een kleinere. Dat lijkt me een kleine moeite en een enórme besparing. Het gaat bovendien vaak om predikanten die op zondag niet reizen dus die op een zondag twee preken houden en dat is het.
Job

Bericht door Job »

windorgel schreef:Mensen wonen graag landelijk. Je ziet volop mensen verhuizen van de steden en grotere dorpen (Gouda, Krimpen etc) naar kleine dorpen.
Inderdaad, de coronatijd en het hybride werken hebben dat verschijnsel een grote impuls gegeven. Bij het volgen van het perforatieverhaal in het HHK-topic moest ik daar ook aan denken. Lang niet iedereen van al de huidige verhuizers vestigt zich in een dorpje dat behoudende kerken heeft. Ze gaan dan in een naburige plaats kerken. Ik ben weleens bang dat dat op de langere termijn nog sterker ontkerkelijking of tenminste afglijden in de hand kan werken. Pa en moe kunnen nog heel betrokken zijn op het kerkelijk leven in de naburige plaats; het is echter de vraag of de kinderen dat ook zo sterk zullen ervaren als hun klas- en dorpsgenootjes niet de kinderen en jongeren uit de kerk zijn. Om betrokken te blijven is een heel wat grotere investering nodig wanneer je elders woont. Het afstandscriterium bij de aanschaf van een huis: "Kerk, school, werk", in die volgorde, vind ik een heel belangrijke, voor zover dat mogelijk is.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Job schreef:
windorgel schreef:Mensen wonen graag landelijk. Je ziet volop mensen verhuizen van de steden en grotere dorpen (Gouda, Krimpen etc) naar kleine dorpen.
Inderdaad, de coronatijd en het hybride werken hebben dat verschijnsel een grote impuls gegeven. Bij het volgen van het perforatieverhaal in het HHK-topic moest ik daar ook aan denken. Lang niet iedereen van al de huidige verhuizers vestigt zich in een dorpje dat behoudende kerken heeft. Ze gaan dan in een naburige plaats kerken. Ik ben weleens bang dat dat op de langere termijn nog sterker ontkerkelijking of tenminste afglijden in de hand kan werken. Pa en moe kunnen nog heel betrokken zijn op het kerkelijk leven in de naburige plaats; het is echter de vraag of de kinderen dat ook zo sterk zullen ervaren als hun klas- en dorpsgenootjes niet de kinderen en jongeren uit de kerk zijn. Om betrokken te blijven is een heel wat grotere investering nodig wanneer je elders woont. Het afstandscriterium bij de aanschaf van een huis: "Kerk, school, werk", in die volgorde, vind ik een heel belangrijke, voor zover dat mogelijk is.
Als je landelijk woont, gaat dat toch niet op? De meeste landelijke dorpjes in de Biblebelt hebben wel een kerk van reformatorische signatuur en omgeving, juist nog meer dan voorheen in de stadse omgeving.

Dus ik begrijp je opmerking niet zo.
Job

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef:
Job schreef:
Als je landelijk woont, gaat dat toch niet op? De meeste landelijke dorpjes in de Biblebelt hebben wel een kerk van reformatorische signatuur en omgeving, juist nog meer dan voorheen in de stadse omgeving.

Dus ik begrijp je opmerking niet zo.
Veel wel, maar ook een aanzienlijk aantal niet. De Biblebelt lijkt groot maar is beperkt in verhouding tot het totaal aantal burgerlijke gemeenten in Nederland. Een pkn-gemeente zal er idd in veel gemeenten zijn in allerlei vormen. Als je bij je eigen kerkverband wilt blijven, anders dan de pkn, zul je op heel wat plaatsen op het platteland op een buurgemeente aangewezen zijn.
Henk J

Bericht door Henk J »

pierre27 schreef: Ik vond de kerk zonder galerij niks fijn, nu is het meer een geheel.
Ben er pas geweest maar vond zonder galerij mooier, zo'n pompeus gevaarte in de kerk. Ik vind een bescheiden galerij wel mooi maar met die stadiongevaartes heb ik niets. Ziet er nu vergelijkbaar uit met de Hoeksteen, alleen andere kleuren en kleiner.
Henk J

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:Ik ben ook geen voorstander van megagemeenten. Maar als ik een keer in de buurt op vakantie ben, hoop ik nog een keer in 1 van de megakerken een dienst te bezoeken als dat weer kan. De Hoeksteen bijvoorbeeld in Barneveld, of de HHK te Staphorst. Het lijkt me een hele ervaring om met zoveel mensen te zingen.

Was in juni nog in de Hoeksteen, stonden buiten nog te wachten op wat kennissen. Kwamen zoveel mensen dat ik me oprecht afvroeg of dat wel paste, maar de kerk bleek net halfvol te zitten.... Verder vond ik het luisteren lastig, ds. Roos is al wat lastig te verstaan en als je op de galerij zit kun je precies zien wat iedereen beneden doet, volop afleiding dus.
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Ik geloof niet dat het goed is van die megakerken.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Henk J

Bericht door Henk J »

Orchidee schreef:Ik geloof niet dat het goed is van die megakerken.
Komt mede door het predikanten tekort, Barneveld heeft nu twee GG's van ongeveer 2000 leden. Dat zijn 4000 leden, deel je dat op in acht wijkgemeenten met elk 500 leden heb je 8 dominees nodig. Die zijn er niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

J.C. Philpot schreef:Ik ben ook geen voorstander van megagemeenten. Maar als ik een keer in de buurt op vakantie ben, hoop ik nog een keer in 1 van de megakerken een dienst te bezoeken als dat weer kan. De Hoeksteen bijvoorbeeld in Barneveld, of de HHK te Staphorst. Het lijkt me een hele ervaring om met zoveel mensen te zingen.

Maar dat massale zingen... Ik herinner me de tijd nog vóór dat de Zuiderkerk werd geopend. De Noorderkerk zat dan eivol, zodat men tegenwoordig meteen een bevel tot ontruiming zou krijgen. Maar niemand die daar toen aan dacht. De toenmalige koster was zelf bij de brandweer... misschien dat dat meespeelde? In de gangpaden waren alle klapbankjes benut, (ik heb zelf ook ooit op zo'n ongemakkelijk klapbankje gezeten), zodat er geen muis meer bij kon.... bij wijze van spreken.
Maar dat massale zingen...! Als mijn tante uit W. een zondag overbleef, dan zei ze wel eens: Het is alsof de muren nog meezingen... In elk geval, dat massale zingen vond ik ook altijd indrukwekkend. Nadat de Zuiderkerk is geopend hebben we niet meer zo'n volle kerk gezien.
Behalve dan in Enter, zij het op kleinere schaal, waar in de zomermaanden wel eens mensen terug moesten worden gestuurd, waar dan alles vol zat, de gangpaden, het podium voor de preekstoel, de hal, de consistoriekamer... Dit mocht niet meer van hogerhand, wegens brandgevaar enz., en dus ook in Enter zien we geen volgepakt mensenpakhuis meer....
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Henk J

Bericht door Henk J »

-DIA- schreef: Maar dat massale zingen... Ik herinner me de tijd nog vóór dat de Zuiderkerk werd geopend. De Noorderkerk zat dan eivol, zodat men tegenwoordig meteen een bevel tot ontruiming zou krijgen. Maar niemand die daar toen aan dacht. De toenmalige koster was zelf bij de brandweer... misschien dat dat meespeelde? In de gangpaden waren alle klapbankjes benut, (ik heb zelf ook ooi op zo'n ongemakkelijk klapbankje gezeten), zodat er geen muis meer bij kon.... bij wijze van spreken.
Maar dat massale zingen...! Als mijn tante uit W. een zondag overbleef, dan zei ze wel eens: Het is alsof de muren nog meezingen... In elk geval, dat massale zingen vond ik ook altijd indrukwekkend. Nadat de Zuiderkerk is geopend hebben we niet meer zo'n volle kerk gezien.
Behalve dan in Enter, zij het op kleinere schaal, waar in de zomermaanden wel eens mensen terug moesten worden gestuurd, waar dan alles vol zat, de gangpaden, het podium voor de preekstoel, de hal, de consistoriekamer... Dit mocht niet meer van hogerhand, wegens brandgevaar enz., en dus ook in Enter zien we geen volgepakt mensenpakhuis meer....
Het mag inderdaad niet meer nee, mede in combinatie met de brandweervoorschriften. Ik was ook in coronatijd in de Hoeksteen dus dat was nog niet echt massaal. Wel weet ik nog toen onze predikant intrede deed we 800 mensen in de kerk hadden, een kerk die ongeveer 500 zitplaatsen heeft. Zaal erbij en rondom de kerkbanken allemaal stoelen van het plaatselijke partycentrum. Klonk ook wel wat anders dan met de 450 man waar we normaal mee zitten.
GerefGemeente-lid
Verbannen

De Gereformeerde Gemeente van Ouddorp gaat verbouwen: https://www.rd.nl/artikel/955031-kerkge ... t-verbouwd
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Henk J schreef:

Was in juni nog in de Hoeksteen, stonden buiten nog te wachten op wat kennissen. Kwamen zoveel mensen dat ik me oprecht afvroeg of dat wel paste, maar de kerk bleek net halfvol te zitten.... Verder vond ik het luisteren lastig, ds. Roos is al wat lastig te verstaan en als je op de galerij zit kun je precies zien wat iedereen beneden doet, volop afleiding dus.
Lastig te verstaan? Hij heeft een accent maar is met een normaal gehoor echt niet lastig te verstaan.
Plaats reactie