Gereformeerde Gemeenten

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bertiel schreef:Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Dan dien je te toetsen aan Gods Woord, als het gaat om de prediking, de ambten (wel of niet voor vrouwen?), de sacramenten en de kerkelijke tucht. Dat kán er toe leiden dat je dan die gemeente mag verlaten.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Al dat gekrakeel over veranderen van kerk is een droevig gevolg van de afscheiding, of een stinkende vrucht daarvan. Met name de GG en GGiN hebben een 'wij zijn de meest zuivere kerk' gedachte, daar speelt dit het meest. En dan is de conclusie dat verlaten van die kerk een grote zonde is. Dat is uiteraard onzin. De eis om je te voegen bij de ware kerk is niet gebonden aan door mensen uitgedachte kerkverbanden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

GerefGemeente-lid schreef:
Bertiel schreef:Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Dan dien je te toetsen aan Gods Woord, als het gaat om de prediking, de ambten (wel of niet voor vrouwen?), de sacramenten en de kerkelijke tucht. Dat kán er toe leiden dat je dan die gemeente mag verlaten.
Casus 2: wat als je in een midden GG gemeente geboren bent die tijdens je leven steeds verder naar Links opschuift en het lijkt alsof de veronderstelde wedergeboorte wordt geleerd?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Ad Anker schreef:Al dat gekrakeel over veranderen van kerk is een droevig gevolg van de afscheiding, of een stinkende vrucht daarvan. Met name de GG en GGiN hebben een 'wij zijn de meest zuivere kerk' gedachte, daar speelt dit het meest. En dan is de conclusie dat verlaten van die kerk een grote zonde is. Dat is uiteraard onzin. De eis om je te voegen bij de ware kerk is niet gebonden aan door mensen uitgedachte kerkverbanden.
Ik begrijp de bedoeling van je post wel, maar ik vind ook dat het lichtvaardig overstappen naar een ander kerkverband wel een grote zorg hoor.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bertiel schreef:
Casus 2: wat als je in een midden GG gemeente geboren bent die tijdens je leven steeds verder naar Links opschuift en het lijkt alsof de veronderstelde wedergeboorte wordt geleerd?
Dan zou ik een bezwaar indienen bij de kerkenraad, vervolgens de classis en dan de PS of de GS.

In mijn gemeente is daar tijdens de zondagse erediensten gelukkig geen sprake van, al hoor ik het soms wel in de gemeente zelf voorbij komen. Ik vind dat wel erg zorgelijk.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Zita schreef:
Geytenbeekje schreef:
Dan mag je op grond van de Bijbel weg, aangezien zulke gemeenten niet alles wat uit de Bijbel is overnemen.
Volgens die regel zouden we allemaal de reformatorische gemeenten moeten verlaten omdat men daar niet aan ziekenzalving doet. Of met opgeheven handen bidt.
Hallo, zo simpel is het ook weer niet.
Ik bedoel Bijbelse zaken die de kern raken. TULIP bijvoorbeeld.
KDD

Bericht door KDD »

Spurgeon zei dat als je in twee jaar tijd onder mijn prediking nog niet bekeert ben geworden dan kun je beter een andere predikant op gaan zoeken.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

KDD schreef:Spurgeon zei dat als je in twee jaar tijd onder mijn prediking nog niet bekeert ben geworden dan kun je beter een andere predikant op gaan zoeken.
Bekering schenkt God natuurlijk, dat kan een dominee niet bewerkstelligen.
Heb je ook een bron voor?
refo

Bericht door refo »

Een gemeente moet niet al te gemakkelijk het stempel 'vrijzinnig ' opgedrukt krijgen. Alleen als ze zichzelf zo noemen, mag dat.
DDD

Bericht door DDD »

Wat mij betreft, werkt iedereen die van kerk verandert mee aan het vergroten van de kerkelijke verdeeldheid. Dat dat in een concreet geval mogelijk soms geen zonde is voor degene die vertrekt, wil ik graag geloven. Dan rust de zonde mogelijk op de kerkenraad of op anderen.

Maar helemaal moreel neutraal is het mijns inziens niet, want hoe je het ook wendt of keert, het komt er vrijwel altijd op neer dat mensen een kerk kiezen die beter bij hun persoonlijke opvattingen past. Daarmee is Gods ideaal weer een stapje verder weg.
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef:Wat mij betreft, werkt iedereen die van kerk verandert mee aan het vergroten van de kerkelijke verdeeldheid. Dat dat in een concreet geval mogelijk soms geen zonde is voor degene die vertrekt, wil ik graag geloven. Dan rust de zonde mogelijk op de kerkenraad of op anderen.

Maar helemaal moreel neutraal is het mijns inziens niet, want hoe je het ook wendt of keert, het komt er vrijwel altijd op neer dat mensen een kerk kiezen die beter bij hun persoonlijke opvattingen past. Daarmee is Gods ideaal weer een stapje verder weg.
Juist. Die laatste alinea is me uit het hart gegrepen.
JvW

Bericht door JvW »

DDD schreef:Wat mij betreft, werkt iedereen die van kerk verandert mee aan het vergroten van de kerkelijke verdeeldheid. Dat dat in een concreet geval mogelijk soms geen zonde is voor degene die vertrekt, wil ik graag geloven. Dan rust de zonde mogelijk op de kerkenraad of op anderen.

Nou, laten we dan al onze kerken gewoon weer aansluiten bij de PKN.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Daar ben ik niet op tegen, maar dan met de hele kerk. Anders wordt de verdeeldheid alleen maar groter.
JvW

Bericht door JvW »

DDD schreef:Daar ben ik niet op tegen, maar dan met de hele kerk. Anders wordt de verdeeldheid alleen maar groter.
Dat bedoel ik ook, ik bedoel het ook echt serieus.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
CvdW

Bericht door CvdW »

Het lijkt er op dat je geen ervaring hebt met het bewandelen van de kerkelijke weg.
Plaats reactie