Gereformeerde Gemeenten

Valcke

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

DDD schreef:Er is weinig verband tussen het begrijpen van een preek en de vraag of iemand wedergeboren is.

Er zijn wedergeborenen die onduidelijke preken niet begrijpen, en er zijn onwedergeborenen die de tale Kanaäns tot in de puntjes beheersen.
Dát kun je bespreken met elkaar. Maar het helpt niet om iemand meteen in de 'laster-hoek' te duwen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik zie geen legitieme redenen om de Gereformeerde Gemeenten te verlaten, als je daar van Godswege bent geplaatst door geboorte.
Ik heb ook lange tijd zo gedacht maar vanuit de Schrift kan ik dit eigenlijk niet onderbouwen. En jij?
Volgens mij staat het ergens in de Belijdenisgeschriften, dat men schuldig is zich bij de ware kerk te voegen. Als je de Gereformeerde Gemeenten verlaat, zeg je dus eigenlijk dat dit geen ware kerk meer is. Want ik houd me vast aan de uitspraak van de geachte oud-herder en -leraar van de gemeente alhier, die ooit eens schreef op Refoweb, dat 'als God je Vader is, de kerk dan je moeder is. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was. Daarom mocht men haar verlaten. Zo oordeelde Calvijn, de man van het gereformeerd belijden. En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?' Welnu, deze visie is voor mij nog steeds leidend. Ik ben daarin heel erg scherp. En ik zie geen andere weg. Dus dat betekent dan eigenlijk dat iedereen die de Gereformeerde Gemeenten verlaat daarmee belijdt dat dit een valse kerk is geworden. Ik zeg niet dat dit zo is, maar die conclusie kun je wel trekken.

Overigens mag je voor de Gereformeerde Gemeenten ook gerust een ander kerkverband invullen.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 13 dec 2021, 19:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik zie geen legitieme redenen om de Gereformeerde Gemeenten te verlaten, als je daar van Godswege bent geplaatst door geboorte.
Ik heb ook lange tijd zo gedacht maar vanuit de Schrift kan ik dit eigenlijk niet onderbouwen. En jij?
Volgens mij staat het ergens in de Belijdenisgeschriften.

En verder houdt ik me vast aan de uitspraak van de geachte oud-herder en -leraar van de gemeente alhier, die ooit eens schreef op Refoweb, dat 'als God je Vader is, de kerk dan je moeder is. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was. En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?'

Welnu, deze visie is voor mij nog steeds leidend. Ik ben daarin heel erg scherp. En ik zie geen andere weg.
Die lijn is wel eenvoudig aan te houden als je zo'n enorme fan van je kerkverband bent. Maar als je iedere zondag tekort komt, als je na iedere dienst naar je gezin nog wel allerlei toevoegingen en nuanceringen moet maken, als je je kinderen eigenlijk niet naar het jeugdwerk in je gemeente wilt sturen, als ... noem maar op. Op huisbezoek kun je praten als Brugman, maar het wordt door de mannenbroeders helemaal niet herkend, want het was toch weer een mooie dienst afgelopen zondag, met een rijke preek. Vond u niet? Je kunt niet zeggen dat de gemeente waar je deel van uitmaakt een valse kerk is, en zou daar dus volgens bovenstaande redenering altijd moeten blijven. Je zou er om gaan verhuizen, als dat dan wel als legitieme reden wordt gezien om naar een andere gemeente te gaan.
Mijn indruk is dat die stellige visies over het niet mogen veranderen van gemeente vooral gebezigd worden door degenen die gemeenten leiden of door degenen die zich sterk persoonlijk verbonden voelen met gemeente of kerkverband. Bovendien wordt een verschuiving naar links negatief gewaardeerd (bijvoorbeeld een GG'er die PKN wordt), terwijl men niet zo afkerig staat tegenover mensen die de verschuiving andersom doormaken (dus van PKN naar GG).
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Volgens mij staat het ergens in de Belijdenisgeschriften, dat men schuldig is zich bij de ware kerk te voegen. Als je de Gereforemerde Gemeenten verlaat, zeg je dus eigenlijk dat dit geen ware kerk meer is. Want ik houd me vast aan de uitspraak van de geachte oud-herder en -leraar van de gemeente alhier, die ooit eens schreef op Refoweb, dat 'als God je Vader is, de kerk dan je moeder is. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was. En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?' Welnu, deze visie is voor mij nog steeds leidend. Ik ben daarin heel erg scherp. En ik zie geen andere weg. Dus dat betekent dan eigenlijk dat iedereen die de Gereformeerde Gemeenten verlaat daarmee belijdt dat dit een valse kerk is geworden. Ik zeg niet dat dit zo is, maar die conclusie kun je wel trekken.

Overigens mag je voor de Gereformeerde Gemeenten ook gerust een ander kerkverband invullen.
Maar stel dat in een kerk de preek zo on-evenwichtig is samengesteld dat je je genoodzaakt voelt om te vertrekken, dan betekent toch niet dat je automatisch de gemeente als vals bestempeld? Aan vals denk ik eerder aan kerken die vrouw in het ambt hebben of iedereen toe laten aan het Heilig Avondmaal ongeacht belijdend lid/ uitleving in zonde etc. Ik zie dat Zita me net voor is, maar ik plaats het toch :haha
GerefGemeente-lid
Verbannen

Zita schreef:Die lijn is wel eenvoudig aan te houden als je zo'n enorme fan van je kerkverband bent. Maar als je iedere zondag tekort komt, als je na iedere dienst naar je gezin nog wel allerlei toevoegingen en nuanceringen moet maken, als je je kinderen eigenlijk niet naar het jeugdwerk in je gemeente wilt sturen, als ... noem maar op. Op huisbezoek kun je praten als Brugman, maar het wordt door de mannenbroeders helemaal niet herkend, want het was toch weer een mooie dienst afgelopen zondag, met een rijke preek. Vond u niet? Je kunt niet zeggen dat de gemeente waar je deel van uitmaakt een valse kerk is, en zou daar dus volgens bovenstaande redenering altijd moeten blijven. Je zou er om gaan verhuizen, als dat dan wel als legitieme reden wordt gezien om naar een andere gemeente te gaan.
Mijn indruk is dat die stellige visies over het niet mogen veranderen van gemeente vooral gebezigd worden door degenen die gemeenten leiden of door degenen die zich sterk persoonlijk verbonden voelen met gemeente of kerkverband. Bovendien wordt een verschuiving naar links negatief gewaardeerd (bijvoorbeeld een GG'er die PKN wordt), terwijl men niet zo afkerig staat tegenover mensen die de verschuiving andersom doormaken (dus van PKN naar GG).
Jawel hoor. Andersom geldt dat evenzeer.

Maar inderdaad, ik ben het niet met je eens. Het dient dan vooral in de binnenkamer uitgepraat te worden.

Zou er dan geen antwoord komen?

En voor alle duidelijkheid: ik heb soms ook wel eens moeite met een bepaalde prediking.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:
Volgens mij staat het ergens in de Belijdenisgeschriften, dat men schuldig is zich bij de ware kerk te voegen. Als je de Gereforemerde Gemeenten verlaat, zeg je dus eigenlijk dat dit geen ware kerk meer is. Want ik houd me vast aan de uitspraak van de geachte oud-herder en -leraar van de gemeente alhier, die ooit eens schreef op Refoweb, dat 'als God je Vader is, de kerk dan je moeder is. Die moeder mag je pas verlaten als ze een ontaarde moeder is geworden, zoals de Rooms Katholieke kerk in de tijd van de Reformatie was. En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?' Welnu, deze visie is voor mij nog steeds leidend. Ik ben daarin heel erg scherp. En ik zie geen andere weg. Dus dat betekent dan eigenlijk dat iedereen die de Gereformeerde Gemeenten verlaat daarmee belijdt dat dit een valse kerk is geworden. Ik zeg niet dat dit zo is, maar die conclusie kun je wel trekken.

Maar stel dat in een kerk de preek zo on-evenwichtig is samengesteld dat je je genoodzaakt voelt om te vertrekken, dan betekent toch niet dat je automatisch de gemeente als vals bestempeld? Aan vals denk ik eerder aan kerken die vrouw in het ambt hebben of iedereen toe laten aan het Heilig Avondmaal ongeacht belijdend lid/ uitleving in zonde etc. Ik zie dat Zita me net voor is, maar ik plaats het toch :haha
Dan dien je dus de kerk ook niet te verlaten. Want waarom zou je een kerkverband verlaten als de kerk zelf niet vals zou zijn?

Die laatste zin geeft nou juist wél een legitieme reden aan.
gallio

Bericht door gallio »

GerefGemeente-lid schreef:.....Als je de Gereforemerde Gemeenten verlaat, zeg je dus eigenlijk dat dit geen ware kerk meer is. .... En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?' ...
Dat eerste hoeft niet zo te zijn. Er kunnen in jouw woonplaats bijvoorbeeld twee or drie kerken zijn die ware kerken genoemd kunnen worden.

Er zijn genoeg mensen die wel de kerkelijke weg bewandeld hebben maar die nooit een eerlijk antwoord op hun vragen gekregen hebben en wiens bezwaren tegen bepaalde praktijken niet behandeld werden.
Geytenbeekje

Zita schreef:Die lijn is wel eenvoudig aan te houden als je zo'n enorme fan van je kerkverband bent. Maar als je iedere zondag tekort komt, als je na iedere dienst naar je gezin nog wel allerlei toevoegingen en nuanceringen moet maken, als je je kinderen eigenlijk niet naar het jeugdwerk in je gemeente wilt sturen, als ... noem maar op. Op huisbezoek kun je praten als Brugman, maar het wordt door de mannenbroeders helemaal niet herkend, want het was toch weer een mooie dienst afgelopen zondag, met een rijke preek. Vond u niet? Je kunt niet zeggen dat de gemeente waar je deel van uitmaakt een valse kerk is, en zou daar dus volgens bovenstaande redenering altijd moeten blijven. Je zou er om gaan verhuizen, als dat dan wel als legitieme reden wordt gezien om naar een andere gemeente te gaan.
Jawel hoor. Andersom geldt dat evenzeer.

Maar inderdaad, ik ben het niet met je eens. Het dient dan vooral in de binnenkamer uitgepraat te worden.

Zou er dan geen antwoord komen?

En voor alle duidelijkheid: ik heb soms ook wel eens moeite met een bepaalde prediking.
Volgens jou zou je elke zondag stof moeten lezen die meer aan de andere kant hangen om het zo evenwichtig te krijgen? Ik heb dat dacht ik ook weleens gezegd, maar ik kom er denk ik van terug omdat je jezelf ook weer niet hoeft te overladen met allerlei stof. Als je hierdoor niet weet waar de preek over ging, dan vraag ik me ook af of het wel de bedoeling is om allerlei zaken nog na te lezen
GerefGemeente-lid
Verbannen

gallio schreef:
GerefGemeente-lid schreef:.....Als je de Gereforemerde Gemeenten verlaat, zeg je dus eigenlijk dat dit geen ware kerk meer is. .... En indien men zoveel bezwaren had tegen het functioneren van het gereformeerd belijden in de Gereformeerde Gemeenten (...), waarom heeft men de weg niet bewandeld die daarvoor openstaat en deze zorgen langs de kerkelijke weg aan de orde gesteld?' ...
Dat eerste hoeft niet zo te zijn. Er kunnen in jouw woonplaats bijvoorbeeld twee or drie kerken zijn die ware kerken genoemd kunnen worden.

Er zijn genoeg mensen die wel de kerkelijke weg bewandeld hebben maar die nooit een eerlijk antwoord op hun vragen gekregen hebben en wiens bezwaren tegen bepaalde praktijken niet behandeld werden.
In mijn woonplaats is er een GG en een vrijzinnige PKN.

Maar neem bijvoorbeeld Arnemuiden. Er is een HHG, een GB-gemeente en een GGiN. Waarom zou je van kerk moeten wisselen als alledrie deze gemeenten tot de ware kerk behoren?
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
gallio

Bericht door gallio »

gallio schreef:

Maar neem bijvoorbeeld Arnemuiden. Er is een HHG, een GB-gemeente en een GGiN. Waarom zou je van kerk moeten wisselen als alledrie deze gemeenten tot de ware kerk behoren?
Er kunnen goede redenen zijn om te vertrekken. Als je je daar niets bij voor kunt stellen betekent dat ws dat je heel jong of heel naief bent.
Geytenbeekje

gallio schreef:

De gemeente van ds Klaassen behoort tot de PKN, vanwege dat feit kan en wilt ook niet iedereen daarbij aansluiten.
De GGiN heeft ook zijn eigen regels die je ondertekent als je lid wilt worden, waar ook niet iedereen achterstaat.
De HHK is dan een uitzondering hierop, maar als je persé lid wilt zijn van de GG of bang bent voor ontwikkelingen in de HHK. tja, dan blijft er weinig van over.
Forummer

Bericht door Forummer »

Wat wel verheugend is om te lezen is dat een GB gemeente en een HHK en een GGiN tot de ware kerk kunnen behoren. Je hebt in ieder geval niet al teveel last van kerkmuren. Dat is positief.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Geytenbeekje

Bertiel schreef:Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Dan mag je op grond van de Bijbel weg, aangezien zulke gemeenten niet alles wat uit de Bijbel is overnemen.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Geytenbeekje schreef:
Bertiel schreef:Wat als je in een vrijzinnige hervormde gemeente geboren en door God geplaatst bent?
Dan mag je op grond van de Bijbel weg, aangezien zulke gemeenten niet alles wat uit de Bijbel is overnemen.
Volgens die regel zouden we allemaal de reformatorische gemeenten moeten verlaten omdat men daar niet aan ziekenzalving doet. Of met opgeheven handen bidt.
Hallo, zo simpel is het ook weer niet.
Plaats reactie