Was het voor het eerst dat je voorging, Bert?Bert Mulder schreef:Read By: Elder B. Mulder
Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
Re: Waar ging de preek van afgelopen zondag over?
- Bert Mulder
- Contacteer:
Ja, mijn eerste keerTiberius schreef:Was het voor het eerst dat je voorging, Bert?Bert Mulder schreef:Read By: Elder B. Mulder
Onze dominee moest ergens anders preken
Zaterdag waren ook mijn eerste catechesatie lessen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Kan je hem ook ergens luisteren.. Ik wil je wel eens horenBert Mulder schreef:
Deze preek kun je hier zelf lezen:
http://www.prca.org/sermons/neh13.24.html
“The Language of Ashdod on the Lips of
Covenant Youth”
I. Its Great Evil
II. Its Spiritual Cause
III. Its Radical Cure

- Bert Mulder
- Contacteer:
zal zien dat hij hier beschikbaar komt. Normaal kun je onze preken op het web beluisteren, onze dominee verzorgt dat. Maar, hij is er nu niet...BJD schreef:Kan je hem ook ergens luisteren.. Ik wil je wel eens horenBert Mulder schreef:
Deze preek kun je hier zelf lezen:
http://www.prca.org/sermons/neh13.24.html
“The Language of Ashdod on the Lips of
Covenant Youth”
I. Its Great Evil
II. Its Spiritual Cause
III. Its Radical Cure
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
Als dat zo zou zijn, zou het hele Oude Testament niet zalig zijn geworden.BJD schreef:Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende, maar hebben dezelve van verre gezien en geloofd en omhelsd,...
Hebr. 11:13
Ik heb dat ook al herhaaldelijk gehoord, de laatste weken: "Is er nog een volk in ons midden dat zwanger is van de belofte, dat uitziet naar Zijn komst". Momenteel ben ik een beetje in een bevindelijke bui, en dan vind ik zo'n uispraak echt het overdenken waard. Maar misschien vul ik hem wel anders in, dan de dominee dat zelf doet.BJD schreef:Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
Freek, die vraag is alleen legitiem als het gaat om Zijn tweede komst. Jezus Christus ís gekomen, maar inderdaad Hij staat te komen! En dan is de vraag: leven uit die Adventsverwachting. Of zijn we net als de 10 maagden. Slapen we?Ik heb dat ook al herhaaldelijk gehoord, de laatste weken: "Is er nog een volk in ons midden dat zwanger is van de belofte, dat uitziet naar Zijn komst".
Dit zeggen onze Dordtse vaderen in de verwerping der dwalingen van het derde en vierde hoofdstuk:BJD schreef:Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
3/4-4a. Die leren: Dat de onwedergeboren mens niet eigenlijk noch geheellijk dood is in de zonde, of ontbloot van alle krachten tot het geestelijk goed; maar dat hij nog kan hongeren en dorsten naar de gerechtigheid en het leven, en offeren een offerande van een verslagen en gebroken geest, die Gode aangenaam is.
Want deze dingen strijden tegen de klare getuigenissen der Schrift: Gij waart dood door de misdaden en de zonden (Ef. 2:1, 5); en: Het gedichtsel van des mensen hart is alleenlijk boos, te allen dage (Gen. 6:5 en 8:21). Daarenboven, hongeren en dorsten naar de verlossing uit de ellende, en naar het leven, en Gode een offerande van een gebroken geest opofferen, geldt eigenlijk van de wedergeborenen, en van degenen die zalig genaamd worden (Ps. 51:19 en Matth. 5:6).
Ik begrijp de kreet: "bevindelijke bui".freek schreef:Ik heb dat ook al herhaaldelijk gehoord, de laatste weken: "Is er nog een volk in ons midden dat zwanger is van de belofte, dat uitziet naar Zijn komst". Momenteel ben ik een beetje in een bevindelijke bui, en dan vind ik zo'n uispraak echt het overdenken waard. Maar misschien vul ik hem wel anders in, dan de dominee dat zelf doet.BJD schreef:Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
Maar ik hoop te horen: Dit mocht mijn bevinding zijn.
Mijn beste, als die "zwangerschap" ons deel mocht zijn, is de geboorte niet van verre.
Dat valt maar te bezien , een doodgeboren embryo is geen levend kind ...jvdg schreef: Mijn beste, als die "zwangerschap" ons deel mocht zijn, is de geboorte niet van verre.
Sommige zaken zijn verborgen , maar laten we nu niet alles uit de kast trekken om een verlangen als leven te benoemen, terwijl de Bijbel duidelijk is : Wie in Christus is, die is een nieuw schepsel.
En wie in Hem niet geloofd maakt Hem tot een leugenaar.
Dat is de bijbelse lijn. Wat vooraf als Gods werk benoemd kan worden , is alleen achteraf te bezien.
Ook Saul profeteerde met de profeten , maar het bleek toch het nabijkomende werk te zijn.
Het is voor ons allen de ernstige waarschuwing om niet te rusten, dan in het volbrachte Middelaarswerk van Jezus Christus.
BJD schreef:Adventsvolk. Een volk met adventsverwachting. Een begrip dat ik bij onze dominee veel hoor... en gisteren in een preek van een andere GG Ds werd weggepreekt. "Zijn er dan drie wegen?" Met andere woorden, de ds die ik gisteren luisterde gaf aan dat het GEEN genadeleven is met alleen een adventsverwachting.. de andere ds geeft de indruk van wel.
Soms krijg je inderdaad het gevoel dat mensen in slaap gesust worden tijdens hun 'adventsverwachting'
"Gij, Gods volk, gij die Christus nog niet kent......"
en als er iemand sterft die wel boven is, maar "nooit de armen des geloofs om Christus heeft durven slaan"
Waarom zou je dan nog halsreikend uitzien? als je er toch stiekum al bij hoort is de nood weg
en als je sterft is het toch nog goed.....ook al heb je dan Christus nooit omhelsd
Jij vind het dus niet erg als de dominee 10 minuten of een kwartier langer preekt!?ber10e schreef:sochtends over "En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden." Echt ontzettend mooi! De Verlosser! twas ook avondmaal... twas egt heel goed!! nog nooit zo meegemaakt!
savonds ging het over "En Maria zeide: Mijn ziel maakt groot den Heere; En mijn geest verheugt zich in God, mijn Zaligmaker; Omdat Hij de nederheid Zijner dienstmaagd heeft aangezien; want zie, van nu aan zullen mij zalig spreken al de geslachten."
Ook heel mooi! Hem groot maken! Jij zooo klein en de Heere zooo groot! dan valt alles weg! Dan ist goed! Je zou dan wel in de kerk willen blijven zitten!
gijs,... weetje.. beter te lang dan te kort.. het is nooit erg om in de kerk te zitten. pas hadden we een kand. het was voorbereiding van het avondmaal, de preek was maar kort, maar er zat alles in! en dan ist goed... weetje gijs, we kunnen vaak wel gaan beoordelen op preken, maar het ligt altijd aan jezelf. De Heere wil wel werken! Maar willen wij ook? Ik kijk dan bij mezelf hoe ik naar kerk ga. dat maakt alles uit. of je gaat in stess of je gaat zaterdagavond voorbereiden. De Heere wil werken!!
wat de toekomst brengen moge, mij geleidt des Heeren hand [/color]
Precies, men moet niet langer preken dan men nodig heeft om te zeggen wat men wil zeggen. Dat idee heb je soms nog wel eens, de preek moet toch minimaal zo lang duren, dus valt men in herhaling. Als een dominee een kwartier langer nodig heeft dan is dat prima. Nu had hij als ik ber10e's reactie lees niet meer tijd nodig, de preek was goed en compleet. Had zou jammer zijn als de dominee dan nodeloos nog een kwartier langer door was gegaan. Na zo'n preek gebruik ik dat kwartier dan liever om Hem extra te loven en te prijzen psalmen, hymnen en geestelijke liederen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."