Gereformeerde Gemeenten

Geytenbeekje

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of we dit hier publiekelijk moeten bespreken.

Volgens mij lijkt me dat niet erg bevorderlijk.
Misschien beter om juist wel te bespreken.
Hoe komt dat dat je deze ontwikkeling de laatste jaren in veel gemeenten ziet?
Terechte vraag lijkt me. Je moet eerst de vraag stellen om tot een oplossing te komen.
Er wordt wel eens gezegd, dat het komt omdat de gemeente vacant is en men liever naar een gemeente met een eigen predikant vertrekt.
Dat is in bovenstaand voorbeeld in ieder geval niet zo.
Geytenbeekje

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vraag me af of we dit hier publiekelijk moeten bespreken.

Terechte vraag lijkt me. Je moet eerst de vraag stellen om tot een oplossing te komen.
Er wordt wel eens gezegd, dat het komt omdat de gemeente vacant is en men liever naar een gemeente met een eigen predikant vertrekt.
Raar, aangezien HHK Ridderkerk (momenteel) geen predikant heeft
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef: Er wordt wel eens gezegd, dat het komt omdat de gemeente vacant is en men liever naar een gemeente met een eigen predikant vertrekt.
In dat geval gaat het om de hervormde breedte die je in die gemeente ervaart.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:

HHG te Ridderkerk. Dat zou jij als HHK-lid toch moeten weten :)
Geytenbeekje

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:
Tiberius schreef: Er wordt wel eens gezegd, dat het komt omdat de gemeente vacant is en men liever naar een gemeente met een eigen predikant vertrekt.
In dat geval gaat het om de hervormde breedte die je in die gemeente ervaart.
Dat zal dan wel, maar als ze van bepaalde dominees weten die bevindelijker preken dan waar ze vandaan kwamen, kan het zijn dat als die dominees de volgende keer komen, dat zij er niet zijn omdat dat hun (erg) tegengevallen was.
huisman

Bericht door huisman »

Geytenbeekje schreef:Wat maakt het dat die mensen daar weg gaan? Is er geen Evangelieverkondiging?
Overigens gaan ook in de HHK van Ridderkerk dominees voor die als rechtser/bevindelijker worden bestempeld dan gemiddeld GG-predikant.
Met de huidige predikant in de GG Ridderkerk is er daar een rijke Evangelieverkondiging. Ik spreek in mijn omgeving met een paar ‘oorspronkelijk’ hervormde broeders (nu HHK) die absoluut niet blij zijn met veel van de GG overkomers. Zeker als de aantallen overkomsten dusdanig groot zijn dat de oorspronkelijk gemeente zijn eigenheid verliest.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Geytenbeekje schreef:Dat zal dan wel, maar als ze van bepaalde dominees weten die bevindelijker preken dan waar ze vandaan kwamen, kan het zijn dat als die dominees de volgende keer komen, dat zij er niet zijn omdat dat hun (erg) tegengevallen was.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Als je leert niet in tegenstellingen te denken (en dat is voor een afgescheidene best moeilijk) dan kan het veel vrucht opleveren.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tom schreef:[vroeger waren de mensen die vertrokken vaak degenen die broeken wilden dragen, tv wilden en een andere prediking begeerden.

Nu vertrekken er machtig veel gezinnen naar gemeenten waar rok dragen nog steeds de norm is, de SV vaak nog gehanteerd wordt en de prediking echt niet lichter is.

Zie ik ook in mijn omgeving
Geytenbeekje

Herman schreef:
Geytenbeekje schreef:Dat zal dan wel, maar als ze van bepaalde dominees weten die bevindelijker preken dan waar ze vandaan kwamen, kan het zijn dat als die dominees de volgende keer komen, dat zij er niet zijn omdat dat hun (erg) tegengevallen was.
Dat kan, maar dat hoeft niet. Als je leert niet in tegenstellingen te denken (en dat is voor een afgescheidene best moeilijk) dan kan het veel vrucht opleveren.
Misschien zorgt het wel ervoor dat ze juist in de oorspronkelijke gemeente blijven?
Wat dominees binnen de Geref.Gem ook kunnen overwegen is om om de maand of elke maand 1 dienst minder te doen in eigen gemeente, of te ruilen met collega-predikant
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Geen idee wat dit voor ontwikkeling is. Hier op Walcheren zie je het wel eens, maar van massale leegloop is absoluut geen sprake. Op Zuid-Beveland ook niet.

Meestal ligt het dan aan de dominee of de kerkenraad, zeggen ze dan. Ik weet het niet. De Coronacrisis speelt ook mee, denk ik. Het gras bij de buren is vaak groener. Het ligt vooral aan ons verduisterd verstand, denk ik maar zo. Maar ja, ik kerk in een gematigde gemeente, heb nauwelijks een referentiekader en maak me weer druk om andere ontwikkelingen binnen de gemeenten. Dus zo heeft iedereen wel wat.
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Je weet toch wel hoe het in HHK Kruiningen en Goes gaat? De enorme groei daar wordt helaas niet veroorzaakt door buitenkerkelijken die zich bij die gemeenten voegen.
DDD

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
Herman schreef:
Misschien zorgt het wel ervoor dat ze juist in de oorspronkelijke gemeente blijven?
Wat dominees binnen de Geref.Gem ook kunnen overwegen is om om de maand of elke maand 1 dienst minder te doen in eigen gemeente, of te ruilen met collega-predikant
Dat zou zeker een goed idee zijn en een hoop kerkelijke overgangen schelen.

In HIA kan het ook gewoon zijn dat de kerk te klein is. Dat was in ieder geval zo. Als dat maar vervelend genoeg wordt, vertrekken er vanzelf mensen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

eilander schreef:Je weet toch wel hoe het in HHK Kruiningen en Goes gaat? De enorme groei daar wordt helaas niet veroorzaakt door buitenkerkelijken die zich bij die gemeenten voegen.
Jawel. Maar dat is niet van de afgelopen maanden en dateert sowieso van voor de Coronacrisis.

Bovendien: @Tom spreekt over één specifieke gemeente. Je wilt toch niet beweren dat al die leden van deze twee Zeeuwse Hersteld Hervormde Gemeenten in hun voormalige gemeente een onzuivere prediking hadden?!? Dat zou betekenen dat ongeveer alle GG-gemeenten op Zuid-Beveland niet meer een Bijbelse prediking voortbrengen. Dat wil er bij mij niet in.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Je weet toch wel hoe het in HHK Kruiningen en Goes gaat? De enorme groei daar wordt helaas niet veroorzaakt door buitenkerkelijken die zich bij die gemeenten voegen.
Dat klopt helaas. Overigens zit die groei momenteel vooral in Goes. Ik denk dat we in de Corona-tijd 100% gegroeid zijn qua ledenaantal.
Plaats reactie