Gereformeerde Gemeenten

J.C. Philpot

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Thea schreef:Ik vind dr van de Brink een vergelijkbaar persoon met dr. Huijgen. Ze vinden het prachtig om 'heilige huisjes' om te gooien.
Datzelfde zei men destijds van Calvijn en Luther. Ik vind de vergelijking daarom niet sterk.

Dhr. Huijgen gaat veel verder als Dr. van de Brink. Huijgen zet steeds meer vraagtekens, ook bij zaken die het schriftgezag raken. Zijn ontwikkeling loopt gelijk met de linkerflank van de CGK, met de GKV en de NGK. Zaken als homosexualiteit, vrouw in het ambt, etcetera, worden steeds meer gerelativeerd.

Dit zie ik bij Dr. van de Brink niet. Ik merk bij hem wel een ageren tegen het klimaat waar hij uitkomt, en hij kiest voor een meer voorwerpelijke prediking en denkwijze. Ik heb echter geen enkele aanwijzing dat hij op de gebieden die het schriftgezag raken aan het schuiven is.

Ondanks dat ik me niet kan vinden in de naar eenzeidigheid neigende voorwerpelijke koers van Dr. van de Brink, vind ik de vergelijking, maar ook de beoordeling van de intentie (namelijk dat Van de Brink het doet om heilige huisjes om te trappen) daarom niet passend. Aangezien hij een bijbelgetrouwe theoloog en predikant is.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Thea

Bericht door Thea »

Ik zie bij van de Brink ook inderdaad een ageren tegen het klimaat waar hij uit komt. Ook verheft hij het lineaire denken tot het hoogste ideaal. Ik vind dat 'ijzig'.
Mara

Bericht door Mara »

Thea schreef:Ik zie bij van de Brink ook inderdaad een ageren tegen het klimaat waar hij uit komt. Ook verheft hij het lineaire denken tot het hoogste ideaal. Ik vind dat 'ijzig'.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb hem een keer gehoord na zijn ernstige ziekte en ik vond hem toen veranderd. :fi
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Mara schreef:
Thea schreef:Ik zie bij van de Brink ook inderdaad een ageren tegen het klimaat waar hij uit komt. Ook verheft hij het lineaire denken tot het hoogste ideaal. Ik vind dat 'ijzig'.
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb hem een keer gehoord na zijn ernstige ziekte en ik vond hem toen veranderd. :fi
Pas nog een lezing van hem gehoord over zaken als vrouw in het ambt. Zeer bijbelvast.
Niet te vergelijken met Huijgen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Misschien is het goed een keer zonder vooroordeel naar hem te luisteren. Als ijzig dan nog steeds je beeld is, dan zou ik daarna in de spiegel kijken.
Mara

Bericht door Mara »

Bezorgd schreef:Niet te vergelijken met Huijgen.
Hij is ook andere persoonlijkheid.
Bezorgd schreef:
Mara schreef:
Pas nog een lezing van hem gehoord over zaken als vrouw in het ambt. Zeer bijbelvast.
Ik bedoelde niet dat hij minder bijbelvast zou zijn.
Ik zal ongetwijfeld zelf wel ingevuld hebben (voordat ik dat verwijt krijg). Maar hij preekte over de hemel en als iemand zo dicht bij de dood geweest is, had ik meer "emotie" verwacht. Ik vind het lastig om te verwoorden.
Mensen veranderen vaak na een ingrijpende ziekte of gebeurtenis.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Vreemd, deze discussie.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

GerefGemeente-lid schreef:Ik las gisteren op de advertentiepagina van de Saambinder dat ds. G. Beens, predikant van de gemeente te Kootwijkerbroek, een boek heeft uitgegeven en dat de opbrengst daarvan bestemd is voor de verbouwing van de kerk te Kootwijkerbroek.

Weet iemand iets meer van deze verbouwing af? Is de kerk alwéér te klein??
Volgens mij zijn er plannen om één nieuw kerkgebouw te bouwen. Groot genoeg voor de GG Kootwijkerbroek én de Kootwijkerbroekafsplitsing uit de GGiN Barneveld. Ds Roos en ds Beens wisselen dan wekelijks van gemeente.

grapje, hoewel ik het een goed streven vindt
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:Vreemd, deze discussie.
Welke?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Tamelijk vreemd ja.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:
Welke?
Over dr. Huijgen en dr. Van den Brink.
TSD

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Welke?
Klopt, ze zijn beiden niet van de Ger. Gem.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hoopvol schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik las gisteren op de advertentiepagina van de Saambinder dat ds. G. Beens, predikant van de gemeente te Kootwijkerbroek, een boek heeft uitgegeven en dat de opbrengst daarvan bestemd is voor de verbouwing van de kerk te Kootwijkerbroek.

Weet iemand iets meer van deze verbouwing af? Is de kerk alwéér te klein??
Volgens mij zijn er plannen om één nieuw kerkgebouw te bouwen. Groot genoeg voor de GG Kootwijkerbroek én de Kootwijkerbroekafsplitsing uit de GGiN Barneveld. Ds Roos en ds Beens wisselen dan wekelijks van gemeente.

grapje, hoewel ik het een goed streven vindt
Het lijkt me anders helemaal niet zo'n verkeerd idee.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:
Welke?
Oh.
Forummer

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef:
Forummer schreef:De spanning die zeker aanwezig is rond dit thema - dat het doopformulier veel ruimer is dan de prediking - wordt meestal toch opgelost door te stellen dat de gedoopten niet in het verbond geplaatst worden, maar op het erf van het verbond. Zo heb ik het altijd begrepen. Mijns inziens een beetje een vreemde formulering, die inderdaad lijkt op gedraai om onze leer toch in de belijdenis geschriften te laten passen, terwijl dat dus eigenlijk niet past.

Er is zeker verschil tussen de GerGem predikanten op dit punt. Je kunt dus ook hierin niet de hele GerGem over 1 kam scheren. Maar erkenning dat dit (volgens mij vrij breed) geleerd word, zou al een stap in de goede richting zijn.
Waar baseer je het op dat het doopformulier veel ruimer is dan de prediking? Ik zie juist prachtige overeenkomsten.
Ervaring Pierre. Door dat we vacant zijn, hebben we met de bediening van de doop vaak een andere predikant. De spanning tussen prediking en doopformulier is meestal goed te voelen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Plaats reactie