Gereformeerde Gemeenten

Hendrikus

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef: Bij ons is dat enorm verbeterd sinds corona. Er wordt nu met het orgel direct meegezongen. In het verleden was dit nooit zo. Inderdaad een bericht in de kerkbode kan wonderen doen.
De coronaperiode waarin gewerkt werd met een zanggroep, werkte uitstekend: daar heeft de gemeente kunnen horen hoe het kán.
Dat, plus een stukje in het kerkblad waarin het belang van gelijk met het orgel inzetten werd onderstreept, heeft goed gewerkt.
Cruciaal is wel dat binnen een gemeente alle organisten op één lijn zitten in hun benadering van de gemeentezangbegeleiding. Maar aangezien organisten nogal eens eigenwijze mensen plegen te zijn, valt het nog niet mee om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen :sweat
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:Maar aangezien organisten nogal eens eigenwijze mensen plegen te zijn, valt het nog niet mee om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen :sweat
Is dat bevindelijke kennis? :langue
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Er zijn ook organisten die veel sneller spelen dan de gemeente zingt, dus ipv die halve tel, soms al anderhalve tel vooruitzijn.
het is begeleiden niet geleiden hoewel ik vaak wel de neiging heb om met het orgel mee te zingen, tot kleine ergernis van mijn ega als ik gelijk met het orgel inzet :D
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
DDD

Bericht door DDD »

Hendrikus schreef:
Mistig schreef: Bij ons is dat enorm verbeterd sinds corona. Er wordt nu met het orgel direct meegezongen. In het verleden was dit nooit zo. Inderdaad een bericht in de kerkbode kan wonderen doen.
De coronaperiode waarin gewerkt werd met een zanggroep, werkte uitstekend: daar heeft de gemeente kunnen horen hoe het kán.
Dat, plus een stukje in het kerkblad waarin het belang van gelijk met het orgel inzetten werd onderstreept, heeft goed gewerkt.
Cruciaal is wel dat binnen een gemeente alle organisten op één lijn zitten in hun benadering van de gemeentezangbegeleiding. Maar aangezien organisten nogal eens eigenwijze mensen plegen te zijn, valt het nog niet mee om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen :sweat
Ik hoorde anders in Alphen aan den Rijn een zanggroep die ook achter het orgel aan zong. Dus dat zegt ook niet alles.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:Maar aangezien organisten nogal eens eigenwijze mensen plegen te zijn, valt het nog niet mee om al die neuzen dezelfde kant op te krijgen :sweat
Is dat bevindelijke kennis? :langue
Mijn moeder placht dat te zeggen. Geen idee waarop ze dat baseerde :langue
~~Soli Deo Gloria~~
Mistig

Bericht door Mistig »

Zat zojuist een dienst terug te luisteren van afgelopen zondagmiddag in GG Vlissingen. Ook daar deed de organist twee keer een verhoging in één vers. Zelfs een keer in het midden van een regel. Die zijn helemaal erg.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Mistig schreef:Zat zojuist een dienst terug te luisteren van afgelopen zondagmiddag in GG Vlissingen. Ook daar deed de organist twee keer een verhoging in één vers. Zelfs een keer in het midden van een regel. Die zijn helemaal erg.
dwaas...
~~Soli Deo Gloria~~
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:Zat zojuist een dienst terug te luisteren van afgelopen zondagmiddag in GG Vlissingen. Ook daar deed de organist twee keer een verhoging in één vers. Zelfs een keer in het midden van een regel. Die zijn helemaal erg.
Ik ken de organist. Hij speelt ook op avonden van Omnis Cantare. Prachtig orgelspel, Psalm 89: 2.

Maar goed, blij om te horen dat het zelfs op Walcheren wordt gedaan. Nu onze gemeente nog.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 17 nov 2021, 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Charles

Bericht door Charles »

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het transponeren altijd zo mooi. Als je dan aan het einde van de regel een halfje omhoog gaat. Prachtig!

Zondag deed de organist dat nog bij een voorspel van Psalm 116, voor de dienst begon.
Meen je dit nou of bedoel je dit sarcastisch?
Ik meen het voor de volle 100 procent. Zie dit fragment: https://www.youtube.com/watch?v=DT25jnX9-5c
Wat mij opvalt is dat de gemeente nauwelijks aan te slingeren is. Onze GG heeft daar keer een avond over gehad en sindsdien zet gemeentezang direct in met inzet van de organist.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Charles schreef:
Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het transponeren altijd zo mooi. Als je dan aan het einde van de regel een halfje omhoog gaat. Prachtig!

Zondag deed de organist dat nog bij een voorspel van Psalm 116, voor de dienst begon.
Meen je dit nou of bedoel je dit sarcastisch?
Ik meen het voor de volle 100 procent. Zie dit fragment: https://www.youtube.com/watch?v=DT25jnX9-5c
Wat mij opvalt is dat de gemeente nauwelijks aan te slingeren is. Onze GG heeft daar keer een avond over gehad en sindsdien zet gemeentezang direct in met inzet van de organist.
Ze zingen er nu sneller dan toen hoor.

Zoiets hebben ze in Kootwijkerbroek ook eens gedaan. Volgens mij staat de fragmenten van ervoor en erna nog ergens op YouTube.
Henk J

Bericht door Henk J »

GerefGemeente-lid schreef: Ze zingen er nu sneller dan toen hoor.

Zoiets hebben ze in Kootwijkerbroek ook eens gedaan. Volgens mij staat de fragmenten van ervoor en erna nog ergens op YouTube.
Heb al wel eens begrepen dat de zang daar weer terug bij af is.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Ik dacht toch wel alles een keer gehoord te hebben, maar goed, zo kan het blijkbaar ook. Zal niet voor het eerst zijn, de gemeente gaat netjes mee. Pluspunt: inzet is heel adequaat.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ik vind dit ook wel wat hebben:

https://youtu.be/grHQ7pebi0I
alepha

Bericht door alepha »

Een organist die langzamer speelt dan de gemeente zingt (en de andere organisten begeleiden) is ook niet fijn.
Dat heb ik ook meegemaakt in de gemeente waar ik vroeger woonde.
refo

Bericht door refo »

De gemeentezang begeleidt het orgelspel nogal eens. Zal wel komen door het trage tempo. Er is veel te veel tijd om tussendoor wat grappen op het orgel uit te halen.
Plaats reactie