Gereformeerde Gemeenten

Mistig

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

J.C. Philpot schreef:
GGotK schreef:ZGG benoemt 2 evangelisten in Albanië.

https://www.rd.nl/artikel/950999-zgg-be ... in-albanie

Het valt me op dat ZGG de laatste tijd meer gebruik maakt van lokale evangelisten. Is dit wijziging in beleid of uit nood geboren?
Ik weet de reden niet, maar juich het alleen maar toe. De kosten zijn lager, een lokale evangelist sluit beter aan bij de cultuur, kent de taal al, dus geen dure taalstudies nodig, hoeft niet eens in de zoveel tijd naar Nederland, en is stimulerend voor de lokale gemeente om verantwoordelijkheid te nemen en niet louter op de Nederlanders te vertrouwen.
Heel bijzonder inderdaad. Zendingswerk zou eigenlijk altijd zo snel mogelijk moeten worden overgedragen aan lokale bekeerlingen. Die Nederlandse zendelingen kunnen ze op een andere plek of hier in Nederland ook weer goed gebruiken.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bij ons is een aantal organisten dol op dissonanten, zodat ik dus regelmatig verlang naar het einde van het orgelspel. :hum
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Posthoorn schreef:Bij ons is een aantal organisten dol op dissonanten, zodat ik dus regelmatig verlang naar het einde van het orgelspel. :hum
Het is ook een vrij natuurlijke combi: GerGem en dissonant.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ik vind het transponeren altijd zo mooi. Als je dan aan het einde van de regel een halfje omhoog gaat. Prachtig!

Zondag deed de organist dat nog bij een voorspel van Psalm 116, voor de dienst begon.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 17 nov 2021, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het transponeren altijd zo mooi. Als je dan aan het einde van de regel een halfje omhoog gaat. Prachtig!

Zondag deed de organist dat nog bij een voorspel van Psslm 116, voor de dienst begon.
Meen je dit nou of bedoel je dit sarcastisch?
GerefGemeente-lid
Verbannen

Erskinees schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Ik vind het transponeren altijd zo mooi. Als je dan aan het einde van de regel een halfje omhoog gaat. Prachtig!

Zondag deed de organist dat nog bij een voorspel van Psalm 116, voor de dienst begon.
Ik meen het voor de volle 100 procent. Zie dit fragment: https://www.youtube.com/watch?v=DT25jnX9-5c
Henk J

Bericht door Henk J »

Dat vind ik nou helemaal niks, geeft zo'n rommeltje. Tussen de verzen is prima, bijvoorbeeld bij 72:10 en 11 of 42:3 en 5, maar alsjeblieft niet halverwege of aan het eind. En dan graag ook direct een hele toon omhoog, geen half gedoe.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
Forummer schreef: Tja, zolang kerkenraden organisten ontslaan omdat ze niet bevindelijk genoeg spelen (lees: te snel of te virtuoos) terwijl er al gebrek aan organisten is, dan zal de gemeente het met matig orgelspel moeten blijven doen.
Ze kunnen altijd nog gebruik maken van harp, citer, tamboerijn en klinkende cimbalen.
Stel het voor bij de kerkenraad. Vergeet niet de trom :yahoo
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mistig

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Erskinees schreef:

Ik meen het voor de volle 100 procent. Zie dit fragment: https://www.youtube.com/watch?v=DT25jnX9-5c
Ik zie niet zo veel bijzonders op dit filmpje.
En wat ik hoor is niet om over naar huis te schrijven.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Verbannen

Mistig schreef:
Erskinees schreef:

Prachtig!!
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mistig schreef: En wat ik hoor is niet om over naar huis te schrijven.
Prachtig!!
Het orgelspel is volgens mij wel prima, daar heb ik niet zoveel verstand van. Het tempo vind ik ook prima. Je kunt heel mooi langzaam zingen. Maar het zingen komt wel erg achter het orgel aan, en dat luistert heel vervelend.
Ik zie in de comments dat er iemand is dat er in mijn gemeente ook zo gezongen wordt, en hij/zij vindt dat prachtig. Nou, het eerste klopt, dat trage starten van het eerste woord van de regel is bij ons ook zo, maar prachtig is dat natuurlijk niet.

Ik heb wel het idee dat sommige mensen een halve toon achter het orgel aanzingen een opwindende staat van opperste rechtzinnigheid vinden. Dan is iets al snel prachtig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef:Ik heb wel het idee dat sommige mensen een halve toon achter het orgel aanzingen een opwindende staat van opperste rechtzinnigheid vinden. Dan is iets al snel prachtig.
:D
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

Het grappige is dat mensen die steeds een halve toon achter het orgel zingen het gevoel hebben dat ze langzamer en netter zingen, terwijl ze in werkelijkheid precies even snel zingen als mensen die gewoon het orgel bijhouden.
DDD

Bericht door DDD »

Er zijn er echter maar weinig die de moed hebben om dan de laatste noot ook te zingen.

Ik vind het prima als een gemeente zo traag wil zingen, maar dan zou ik als organist ook niet zo jagen. Hoewel ik me kan voorstellen dat er anders nooit een eind komt aan de eerste noot.
Orchidee

Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Orchidee »

Mistig schreef:
Erskinees schreef: Meen je dit nou of bedoel je dit sarcastisch?
Prachtig!!
Prachtig???
Dat dit (nog) bestaat Afbeelding
Oneerbiedig gewoon!
40/50 jaar geleden zongen ze in de ogg Bolnes ook zo: mijn ouders vonden het echt spotten " je spreekt toch ook niet zo".
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie