Gereformeerde Gemeenten

Posthoorn

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Geytenbeekje schreef:In onze kerk mogen vrouwen ook stemmen misschien komt dat nog voort uit de Kerkorde van 1951.
Vrouwen hebben ook de keuze om niet te stemmen en het regeer-argument te gebruiken.
Vrouwen worden uitgesloten van het leerambt, maar volgens mij niet per se van alle 'regeer'taken. In Romeinen 16 wordt gesproken over een 'voorstandster', volgens mij iemand bij wie de huisgemeente vergaderde of die in elk geval iets betekende voor de leden. Die zal best wel wat te vertellen hebben gehad over hoe een en ander geregeld moest worden.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ik las onlangs een mooie analyse van ds. A. Moerkerken met betrekking tot de gereformeerde gezindte. Het staat in het herdenkingsboek van Honderd jaar Gereformeerde Gemeenten 1907-2007. Dus zo’n 14-15 jaar geleden opgeschreven.
ds. A. Moerkerken schreef:Naast de genoemde verschuivingen met betrekking tot leer en leven, is er ook sprake van een verschuiving in wat we nu maar aanduiden als de ‘geloofsbeleving’ van velen. Het is niet zo gemakkelijk deze tendens helder te krijgen en nauwkeurig en eerlijk te omschrijven. Het is vaak een kwestie van een ander geestelijk klimaat.
Voorzichtig getypeerd zouden we dit andere geestelijke klimaat kunnen omschrijven als een duidelijk sterker accent op het geloof en minder nadruk op de noodzaak van de wedergeboorte. Meer aandacht is er voor de reactie die God van de mens vraagt op de prediking, minder aandacht voor het feit dat er een wonder van God in ons leven moet gebeuren. Meer vrees voor dode lijdelijkheid dan voor menselijk activisme. Meer verlangen om iets ‘naar buiten uit te stralen’ van het geloof dat men bezit of meent te bezitten, dan een behoefte om zich te toetsen aan de kenmerken van het nieuwe leven, zoals die door de Schrift worden genoemd. (Herdenk de trouw, blz. 51-52).
Ik denk dat ds. M. het wel raak typeert.
Charles

Bericht door Charles »

Vraag is of het erg is. Als ik wel eens bijbelgetrouwe predikanten uit buitenland beluister denk ik wel eens: wij zijn in onze refogezindte zozeer met de wedergeboorte bezig dat veel andere zaken blijven liggen.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Charles schreef:Vraag is of het erg is. Als ik wel eens bijbelgetrouwe predikanten uit buitenland beluister denk ik wel eens: wij zijn in onze refogezindte zozeer met de wedergeboorte bezig dat veel andere zaken blijven liggen.
Ik denk dat de focus op wedergeboorte in de Gereformeerde Gezindte zowel een sterkte, als een zwakte is. En dat andere zaken soms inderdaad blijven liggen.

Daarom luister ik graag over de grens (wel alleen predikers die Soevereine genade belijden).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef:
Charles schreef:Vraag is of het erg is. Als ik wel eens bijbelgetrouwe predikanten uit buitenland beluister denk ik wel eens: wij zijn in onze refogezindte zozeer met de wedergeboorte bezig dat veel andere zaken blijven liggen.
Ik denk dat de focus op wedergeboorte in de Gereformeerde Gezindte zowel een sterkte, als een zwakte is. En dat andere zaken soms inderdaad blijven liggen.

Daarom luister ik graag over de grens (wel alleen predikers die Soevereine genade belijden).
Het is daarom goed om met twee woorden te blijven spreken. Niettemin zie je veel dat er een keuze gemaakt wordt tussen beide zaken. Dan is ofwel de ervaring van de bekering in passieve zin of het geloof in de Heere Jezus de ultieme toetssteen om over zaligmakende genade te spreken.
Interessant vind ik dan je oplossing om soevereine genade als een grenssteen te gebruiken.
GGotK

Bericht door GGotK »

GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/935320-evange ... in-ecuador

Evangelist Peter Fris beëindigt per 1 oktober zijn werkzaamheden voor Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) in Ecuador. Hij nam een beroep aan naar een andere gemeente.
Nieuwe stand van zaken:

https://www.rd.nl/artikel/949631-dani-a ... do-ecuador

Mooi nieuws en ook nog iemand uit eigen gelederen.
JanRap

Bericht door JanRap »

Zo'n 14-15 jaar geleden uitte ds. Moerkerken zijn zorgen over ontwikkelingen
in de geloofsbeleving.
Hij gaf als voorbeeld de begrippen geloof en wedergeboorte.
Daar waar geloof op de voorgrond komt en wedergeboorte
minder wordt benadrukt ziet hij een verschuiving.
Heb de woorden geloof en wedergeboorte ingetoetst op de site van de GBS
online. Bij geloof waren er 462 teksten en bij wedergeboorte 2.
Datzelfde gedaan bij de Dordtse Leerregels ( m.i. ijkpunt voor de gereformeerde leer ) daar zag ik bij geloof 42 verwijsplaatsen en bij wedergeboorte 6.
Je zou je dan kunnen afvragen: was die verschuiving geen terugkeer tot de leer van onze vaderen, inplaats van een afglijden van de aloude beginselen?
Charles

Bericht door Charles »

J.C. Philpot schreef:

Ik probeerde tijd lang elke zondag een preek van Smytegelt te lezen uit Het gekrookte riet met de bedoeling de twee banden uit te lezen. Halverwege de eerste band gestopt. Ik vond het niet stichtelijk. Het is zoveel geestelijke navelstaarderij en zo uitpluizen van kenmerkjes. Geloof nooit dat dat de bedoeling is. Kenmerken liggen meer in de vruchten.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

GGotK schreef:
GGotK schreef:https://www.rd.nl/artikel/935320-evange ... in-ecuador

Evangelist Peter Fris beëindigt per 1 oktober zijn werkzaamheden voor Zending Gereformeerde Gemeenten (ZGG) in Ecuador. Hij nam een beroep aan naar een andere gemeente.
Nieuwe stand van zaken:

https://www.rd.nl/artikel/949631-dani-a ... do-ecuador

Mooi nieuws en ook nog iemand uit eigen gelederen.
Zeker mooi nieuws! Mooi moment ook voor het team, als de eigen bevolking mee kan gaan werken.
- Niet meer zo actief -
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Charles schreef:
J.C. Philpot schreef:

Ik probeerde tijd lang elke zondag een preek van Smytegelt te lezen uit Het gekrookte riet met de bedoeling de twee banden uit te lezen. Halverwege de eerste band gestopt. Ik vond het niet stichtelijk. Het is zoveel geestelijke navelstaarderij en zo uitpluizen van kenmerkjes. Geloof nooit dat dat de bedoeling is. Kenmerken liggen meer in de vruchten.
Volgens mij is Smytegelt juist wel op zoek naar de vruchten (ik heb ze wel allemaal gelezen)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
KB_

Bericht door KB_ »

J.C. Philpot schreef:

Luister sinds covid19 regelmatig naar preken van de Free Church of Scotland Continuing zowel uit UK als VS. Wat een rijkdom en bijbelgetrouwe prediking vind je daar. Iedere preek zijn er wel woorden voor de onbekeerden en over wedergeboorte maar de focus ligt er niet altijd de hele preek op. Veel voedsel voor Gods kinderen. Het is maar goed dat er hier geen kerk van in de buurt is anders zou ik oprecht twijfelen om over te stappen.
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
refo

Bericht door refo »

Is Covid19 toch nog ergens goed voor geweest.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

KB_ schreef:
J.C. Philpot schreef:

Luister sinds covid19 regelmatig naar preken van de Free Church of Scotland Continuing zowel uit UK als VS. Wat een rijkdom en bijbelgetrouwe prediking vind je daar. Iedere preek zijn er wel woorden voor de onbekeerden en over wedergeboorte maar de focus ligt er niet altijd de hele preek op. Veel voedsel voor Gods kinderen. Het is maar goed dat er hier geen kerk van in de buurt is anders zou ik oprecht twijfelen om over te stappen.
Waarom sinds de covid?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Emma de Jong

Bericht door Emma de Jong »

Vandaag in De Saambinder het bericht dat ds. Van Eckeveld op 2e kerstdag zijn laatste preek hoopt te houden. Zijn gezondheid gaat sterk achteruit, waardoor hij niet langer in staat is voor te gaan.
Ora et labora

Bericht door Ora et labora »

Emma de Jong schreef:Vandaag in De Saambinder het bericht dat ds. Van Eckeveld op 2e kerstdag zijn laatste preek hoopt te houden. Zijn gezondheid gaat sterk achteruit, waardoor hij niet langer in staat is voor te gaan.
Jammer, ik heb nooit een predikatie van hem gehoord. In interviews was hij altijd goed te volgen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Plaats reactie