Pagina 11 van 11

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 21:53
door Jacobse
Alexander CD schreef:Dus het is nog steeds zo Thomas, je lees niet, dat is toch iets wat jezelf moet doen.
Beste Alexander,
wat je schrijft is onbegrijpelijk.
Ik lees zeer zorgvuldig, ik beargumenteer, ik vraag bij niet-onderbouwde stellingen eerst om argumentatie, ik ga niet de val in die omschreven en beargumenteerd is als onwaardige proceduretechniek.
Maar constateer dat je niettemin op die oude, door mij niet gevolgde maar wel afgewezen, weg voortgaat. Waarom? Heb je niet geleerd te argumenteren, of wil je dat niet ( achtende de ander uitnemender dan zichzelf ), of heb je geen argumenten?
Je overtuigt zo niemand.Zeker niet iemand die, zie Johannes 20, vers 25, het bewijs wil zien
Vriendelijke groet,
Thomas

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 22:03
door Alexander CD
Jacobse schreef:In het bovenstaande schrijft Alexander onder meer: " De doop is dus helemaal geen belijdenis ".Dat is volstrekt onjuist! In zowel het formulier om de doop te bedienen aan kinderen als in het formulier om de doop te bedienen aan volwassenene, staat daar namelijk het tegendeel: opdat het dan OPENBAAR worde dat gij alzo gezind zijt zult gij van uwentwege hierop ongeveinsd antwoorden, respectievelijk:zo zult gij VOOR GOD EN ZIJN GEMEENTE hierop ongeveinsd antwoorden.En dan volgen drie respectievelijk vijf uiterst gewichtige vragen, over de essentie van het christelijke geloof.
Al even onvolkomen en niet juist helaas is zijn volgende zin :als je tegen de kinderdoop bent, ga je ook in tegen de door God ingestelde kinderbesnijdenis.De Heere heeft geen kinderbesnijdenis ingesteld, maar besnijdenis - als het even kan - op de achtste dag na de geboorte, van alleen personen van het mannelijk geslacht. En wie zou tegen durven en niet onverkort voor die besnijdenis zijn zoals die door de Heere Zelf is gegeven en staat beschreven in Genesis 17 verzen 12 tot en met 14. Waarbij de Heere dienaangaande zegt, niet alleen dat die besnijdenis zal zijn tot een eeuwig verbond , maar ook dat wie zich daaraan onttrekt uitgeroeid zal worden omdat hij Mijn verbond gebroken heeft
Thomas
De waterdoop wijst naar de doop met de HG, heeft niks met belijdenis te maken alleen de belijdenis van de ouders die het kind laten dopen.( de ouders moeten gelovigen zijn)
De besnijdenis wijst naar de besnijdenis niet met mensenhanden of de doop met de HG, naar de gerechtigheid door het geloof.
Zijn het nog kinderen op de achtste levensdag of doen ze dan al een belijdenis besnijdenis?

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 22:32
door Alexander CD
Jacobse schreef:
Alexander CD schreef:Dus het is nog steeds zo Thomas, je lees niet, dat is toch iets wat jezelf moet doen.
Beste Alexander,
wat je schrijft is onbegrijpelijk.
Ik lees zeer zorgvuldig, ik beargumenteer, ik vraag bij niet-onderbouwde stellingen eerst om argumentatie, ik ga niet de val in die omschreven en beargumenteerd is als onwaardige proceduretechniek.
Maar constateer dat je niettemin op die oude, door mij niet gevolgde maar wel afgewezen, weg voortgaat. Waarom? Heb je niet geleerd te argumenteren, of wil je dat niet ( achtende de ander uitnemender dan zichzelf ), of heb je geen argumenten?
Je overtuigt zo niemand.Zeker niet iemand die, zie Johannes 20, vers 25, het bewijs wil zien
Vriendelijke groet,
Thomas
Thomas ik zal je het met bijbel teksten vertellen, ten overvloedde.

Dopen is een teken dat wijst naar Christus werk door Zijn bloed worden onze zonden afgewassen.

En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen,

Door de afwassing van zonden hebben wij vrede met God en zijn we overgegaan naar een nieuw leven

Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.Dopen is Christus aandoen, gerechtigheid door het geloof, onze zonden weggedaan door Christus.

Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan

Allen die een waar geloof in Christus hebben zijn in Hem gedoopt, de doop met de heilige Geest,daar wijst de waterdoop naar maar ook de besnijdenis, kijk maar wat Paulus doet.

Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.

Joannah noemde wel wat dingen maar dit is wat de bijbel zegt, wij zijn de besnijdenis, die God in de Geest dienen, gedoopt zijn in de Geest.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 22:39
door jvdg
Alexander CD schreef:
Jacobse schreef:
Alexander CD schreef:Dus het is nog steeds zo Thomas, je lees niet, dat is toch iets wat jezelf moet doen.
Beste Alexander,
wat je schrijft is onbegrijpelijk.
Ik lees zeer zorgvuldig, ik beargumenteer, ik vraag bij niet-onderbouwde stellingen eerst om argumentatie, ik ga niet de val in die omschreven en beargumenteerd is als onwaardige proceduretechniek.
Maar constateer dat je niettemin op die oude, door mij niet gevolgde maar wel afgewezen, weg voortgaat. Waarom? Heb je niet geleerd te argumenteren, of wil je dat niet ( achtende de ander uitnemender dan zichzelf ), of heb je geen argumenten?
Je overtuigt zo niemand.Zeker niet iemand die, zie Johannes 20, vers 25, het bewijs wil zien
Vriendelijke groet,
Thomas
Thomas ik zal je het met bijbel teksten vertellen, ten overvloedde.

Dopen is een teken dat wijst naar Christus werk door Zijn bloed worden onze zonden afgewassen.

En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen,

Door de afwassing van zonden hebben wij vrede met God en zijn we overgegaan naar een nieuw leven

Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.Dopen is Christus aandoen, gerechtigheid door het geloof, onze zonden weggedaan door Christus.

Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan

Allen die een waar geloof in Christus hebben zijn in Hem gedoopt, de doop met de heilige Geest,daar wijst de waterdoop naar maar ook de besnijdenis, kijk maar wat Paulus doet.

Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.

Joannah noemde wel wat dingen maar dit is wat de bijbel zegt, wij zijn de besnijdenis, die God in de Geest dienen, gedoopt zijn in de Geest.
Je roept hier over heel veel zaken, maar ik zou het oprecht waarderen als je deze posting zou willen vertalen naar hoe Jezus, en in navolging de apostelen, over deze dingen sprak, oftewel in alle eenvoudigheid.
Geen theorie/dogma of eigen inzicht.
Het Woord alleen.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 22:52
door Joannah
jvdg schreef:
Alexander CD schreef:
Jacobse schreef:
Alexander CD schreef:Dus het is nog steeds zo Thomas, je lees niet, dat is toch iets wat jezelf moet doen.
Beste Alexander,
wat je schrijft is onbegrijpelijk.
Ik lees zeer zorgvuldig, ik beargumenteer, ik vraag bij niet-onderbouwde stellingen eerst om argumentatie, ik ga niet de val in die omschreven en beargumenteerd is als onwaardige proceduretechniek.
Maar constateer dat je niettemin op die oude, door mij niet gevolgde maar wel afgewezen, weg voortgaat. Waarom? Heb je niet geleerd te argumenteren, of wil je dat niet ( achtende de ander uitnemender dan zichzelf ), of heb je geen argumenten?
Je overtuigt zo niemand.Zeker niet iemand die, zie Johannes 20, vers 25, het bewijs wil zien
Vriendelijke groet,
Thomas
Thomas ik zal je het met bijbel teksten vertellen, ten overvloedde.

Dopen is een teken dat wijst naar Christus werk door Zijn bloed worden onze zonden afgewassen.

En nu, wat vertoeft gij? Sta op, en laat u dopen, en uw zonden afwassen,

Door de afwassing van zonden hebben wij vrede met God en zijn we overgegaan naar een nieuw leven

Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.Dopen is Christus aandoen, gerechtigheid door het geloof, onze zonden weggedaan door Christus.

Want zovelen als gij in Christus gedoopt zijt, hebt gij Christus aangedaan

Allen die een waar geloof in Christus hebben zijn in Hem gedoopt, de doop met de heilige Geest,daar wijst de waterdoop naar maar ook de besnijdenis, kijk maar wat Paulus doet.

Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.

Joannah noemde wel wat dingen maar dit is wat de bijbel zegt, wij zijn de besnijdenis, die God in de Geest dienen, gedoopt zijn in de Geest.
Je roept hier over heel veel zaken, maar ik zou het oprecht waarderen als je deze posting zou willen vertalen naar hoe Jezus, en in navolging de apostelen, over deze dingen sprak, oftewel in alle eenvoudigheid.
Geen theorie/dogma of eigen inzicht.
Het Woord alleen.
Inderdaad. nu hoor ik zulke rare dingen.... Wij zijn de besnijdenis???
Christus is de vervulling der besnijdenis, maar dat is heel wat anders.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 23:17
door jvdg
Joannah schreef:Inderdaad. nu hoor ik zulke rare dingen.... Wij zijn de besnijdenis???
Christus is de vervulling der besnijdenis, maar dat is heel wat anders.
In het NT zijn vele teksten te vinden die terugwijzen naar de besnijdenis.
Maar uit veel teksten blijkt ook dat de Doop in een Drieënig God daarvoor in de plaats is gekomen.
Één van de mooiste zaken vind ik dat ook de meisjes in dit Doopverbond worden meegenomen.

Christus heeft idd. de besnijdenis vervuld.
(Zie HC en DL)

Reageren op deze wel heel eenvoudige posting heeft, denk ik, geen zin, aangezien we dan weer in de diverse topics hierover in de bekende "rotonde" belanden.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 24 apr 2010, 23:52
door Joannah
jvdg schreef:
Joannah schreef:Inderdaad. nu hoor ik zulke rare dingen.... Wij zijn de besnijdenis???
Christus is de vervulling der besnijdenis, maar dat is heel wat anders.
In het NT zijn vele teksten te vinden die terugwijzen naar de besnijdenis.
Maar uit veel teksten blijkt ook dat de Doop in een Drieënig God daarvoor in de plaats is gekomen.
Zeker, In plaats van de besnijdenis des harten.(die zonder handen geschiedt (kol2:11)
welke de werkelijkheid was geworden uit de voorafschaduwing van de besnijdenis des vleses onder het Oude Verbond.


Ook nog Rom 2:29.
en Jer 4:4

En dat is het laatste wat ik er over zeg, het is in den treure besproken, ik kan het bijna niet meer opbrengen, zoveel weerstand tegen wat de Schrift ons leert.Ik gun een ieder veel wijsheid en inzicht, maar ook de kinderlijkheid tot aanneming!

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 25 apr 2010, 00:01
door jvdg
Joannah schreef:
jvdg schreef:
Joannah schreef:Inderdaad. nu hoor ik zulke rare dingen.... Wij zijn de besnijdenis???
Christus is de vervulling der besnijdenis, maar dat is heel wat anders.
In het NT zijn vele teksten te vinden die terugwijzen naar de besnijdenis.
Maar uit veel teksten blijkt ook dat de Doop in een Drieënig God daarvoor in de plaats is gekomen.
Zeker, In plaats van de besnijdenis des harten.(die zonder handen geschiedt!!(kol2:11)
Wat de werkelijkheid was geworden uit de voorafschaduwing van de besnijdenis des vleses onder het Oude Verbond.


Ook nog Rom 2:29.
en Jer 4:4
Met alle respect, ik begrijp echt niet wat je met de laatste regel bedoelt.
Graaf toch niet zo diep, zie op wat Johannes deed, ja dat hij zelfs de Zoon van God mocht dopen.
Johannes was het niet waardig, en toch mocht hij dit doen, met de verzegeling door de Heilige Geest.
Laat ons toch de Heilige Doop niet lichtvaardig beschouwen.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 27 apr 2010, 07:16
door Alexander CD
jvdg schreef:Je roept hier over heel veel zaken, maar ik zou het oprecht waarderen als je deze posting zou willen vertalen naar hoe Jezus, en in navolging de apostelen, over deze dingen sprak, oftewel in alle eenvoudigheid.
Geen theorie/dogma of eigen inzicht.
Het Woord alleen.
Dit is toch het woord alleen, in deze teksten spreekt de Heere Jezus toch, ook al wordt het door Paulus geschreven we gelovenen dat het een geinspireerd woord is, er is geen veerschil tussen wat de Heere Jezus en wat Paulus zegt.
De Bijbel wijst met de doop naar de belofte Gods hoe je het ook noemt, de doop met de Heilige Geest of de belofte van de gerechtigheid door het geloof of de belofte voor de afwassing van zonden waar door we ook gerechtvaardigd worden, daar is de waterdoop een teken van, dat heb ik geschreven n.a.v. Jacobse die het eens was met Joannah dat de waterdoop een belijdenis was.
Joannah schreef:Inderdaad. nu hoor ik zulke rare dingen.... Wij zijn de besnijdenis???
Christus is de vervulling der besnijdenis, maar dat is heel wat anders.
Ja, RARE DINGEN DIE GOD IN DE BIJBEL SCHRIJFT, dat gaat helemaal in tegen JOUW MENING, in schrijf het zo even want vele denken altijd dat het gaat om wat zij denken, het gaat echter om Gods woord.

Paulus zegt, de Joden zijn de versnijdenis, nee zegt, Joannah het is Gods volk.

Gods volk of Abrahams zaad was in het OT vooral onder de Joden maar in het NT onder alle volken.

Gods volk of Abrahams zaad is één volk uit het oude en nieuwetestament.
kijk maar wat Paulus zegt in fil 3.

Ziet op de honden, ziet op de kwade arbeiders, ziet op de versnijding.

Want wij zijn de besnijding, wij, die God in den Geest dienen, en in Christus Jezus roemen, en niet in het vlees betrouwen.

Hoewel ik heb, dat ik ook in het vlees betrouwen mocht; indien iemand anders meent te betrouwen in het vlees, ik nog meer.

Besneden ten achtsten dage, uit het geslacht van Israel, van den stam van Benjamin, een Hebreer uit de Hebreen, naar de wet een Farizeer;

Naar den ijver een vervolger der Gemeente; naar de rechtvaardigheid, die in de wet is, zijnde onberispelijk.

Maar hetgeen mij gewin was, dat heb ik om Christus' wil schade geacht.


Wat is op het vlees vertrouwen, een natuurlijke Israeliet zijn met zijn OT Godsdienst, maar Paulus zegt het is mij alleen tot schade en daarom heb ik het opgegeven om Christus te mogen gewinnen.
m.a.w, Paulus zegt het natuurlijk jood zijn is alleen maar schade je zult het moeten opgegeven er geen waarde aanhechten om Christus te leren kennen, dit gaat in tegen die groeperingen die het natuurlijk Israel alleen maar zien als Gods volk en Abrahams zaad en de gemeente als een tweede keus, dezen verkondigen de VERSNIJDENIS, kwade arbeiders.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 27 apr 2010, 08:40
door Jacobse
In het vorenstaande doet Alexander helaas weer, als steeds, wat hij nu aan de ander verwijt, namelijk uitgaan van een vooringenomen visie + voorbijgaan aan Bijbelteksten die niet bij dat idee fixe passen; in plaats van Gods Woord alleen te laten spreken en teksten met teksten te vergelijken.
Het is juist wat hij schrijft, voor zover hij bedoelt te zeggen, dat er geen verschil is tussen jood en griek, conform
,Romeinen 10 vers 12; en uitgebreider Colossenzen3 vers 11.Want er is, voor niemand, een andere weg van en tot behoud dan Jezus Christus en Die gekruisigd; er is onder de hemel immers geen andere Naam waardoor we behouden kunnen en zulllen worden, Handelingen 4 vers 12.
Dat is de reden dat Paulus in de brief aan de Philippenzen, en ook in zijn brief aan de Galaten, zo afrekent met alles en met ieder die vermeent enig betrouwen te hebben aan of te kunnen ontlenen aan iets anders, zoals de besnijdenis; neen, Jezus Christus alleen !Romeinen8vers 1: zo is er dan nu geen veroordeling voor hen die in Christus Jezus zijn.
Dat vorenstaande neemt niet weg, dat de Bijbel doet zien dat de Heere een aparte plaats geeft aan het volk Israel, en dat
de Heere daar in Zijn heilsplan een bijzondere weg mee gaat:
en het gaat daar over Israel als volk, en over niets anders:
-Romeinen 11 vers 1: God heeft Zijn volk toch niet verstoten? Volstrekt niet !
-Romeinen 11 vers 15:...wat zal hun aanneming anders zijn dan leven uit de doden
-Romeinen 11 vers 26 een gedeeltelijke verharding...totdat de volheid der heidenen is ingegaan
-Romeinen 11 vers 26 de Verlosser zal de goddeloosheden van Jakob afwenden...en dit is Mijn verbond met hen wanneer IK hun zonden wegneem
-Romeinen 11 vers 28:..naar de verkiezing zijn zij geliefden..; vers 29: want de genadegaven en de roeping Gods zijn onberouwelijk
-Romeinen 11 vers 32: God heeft hen allen onder ongehoorzaamheid besloten, om Zich over hen allen te ontfermen
-Romeinen 11 vers 26: en aldus zal gans Israel behouden worden, gelijk geschreven staat...
Dit is Gods Woord Daaraan is niets af te doen en niets toe te doen.Dat hebben we onvoorwaardelijk en dankbaar te aanvaarden, ook als het iemand van ons niet aanstaat omdat het nota bene niet in zijn systeem/idee fixe past
Zaak eens te meer voor eider van ons, om zich te realiseren dat het aan de Heere is om Zijn weg en Zijn wegen te gaan, in Zijn souverein handelen. Voor ieder van ons geldt het woord dat Paulus sprak tot de zeergeleerde zo niet hooggeleerde wetenschappers - wie onzer haalt dat niveau ? -op de Areopagus:of wij de Heere al tastende vinden mochten. Hij en Zijn denken en Zijn Goddelijk heilsplan gaat ons begrip verre te boven; we kunnen dat alleen in dankbare verwondering aanbidden. Dat vermenen te kunnen of te willen beoordelen, of anders te willen zien, is niet de plaats van of voor ons die de Heere ons toestaat.
Thomas

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 28 apr 2010, 06:56
door Alexander CD
Jacobse schreef:Het is juist wat hij schrijft, voor zover hij bedoelt te zeggen, dat er geen verschil is tussen jood en griek,
Geen verschil zeg je maar je meent het niet door te zeggen,
Jacobse schreef:Dat vorenstaande neemt niet weg, dat de Bijbel doet zien dat de Heere een aparte plaats geeft aan het volk Israel, en dat
de Heere daar in Zijn heilsplan een bijzondere weg mee gaat:
wat is dan het geen verschil?

Je kunt wel wat losse gedeeltes van teksten gebruiken Thomas maar op die manier kan ik ook tot de conclusle komen dat de bijbel zegt "er is geen God".

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 28 apr 2010, 17:51
door Jacobse
Alexander,
lees s.v.p. nu eens wat er -overduidelijk - staat:
er is geen behoudenis, voor niemand, en niemand uitgezonderd, noch jood noch heiden, dan alleen door hetgeen de Heere Jezus Christus is volbracht op Golgotha.
Maar hoe/waarom komt iemand tot het heil? Alleen omdat de Heere Zelf iemand daartoe brengt. In ons zit het niet om de Heere te zoeken of te willen zoeken, laat staan om Hem als Koning over mijn leven te willen laten regeren en Hem als Rechter te willen aanvaarden en nog minder om Hem als - enige - Verlosser te voet te willen vallen erkennend mijn terechte verlorenheid en vragend om volstrekt onverdiende vergeving en genade. Het beste van mij - en van ieder - is pure vijandschap tegen een nota bene weldoende God. Aldus Paulus de grote Paulus, de kenner van zijn en mijn en jouw hart, in de brief aan de Romeinen.
De Heere alleen brengt een mens tot het heil.Of de Heere dat wil of niet wil doen, of Hij iemand wil trekken uit de ellende waarin we onszelf gestort hebben, is Zijn souvereine verkiezing, vrije genade.Daar is NIETS van ons bij.Daar bestaan voor ieder van ons geen rechten op, integendeel. Behouden worden is alleen vanwege Gods vrije gunst die eenmaal HEM bewoog.
Het is evenzo alleen aan de Heere hoe Hij dat wil doen.Dat kan langs velerlei wegen. Het kan -bijvoorbeeld - zijn in de lijn van de geslachten, zoals bij Timotheus. Het kan zijn in de weg van de beide Emmausgangers, wier hart brandend werd door Jezus woorden.Het kan zijn door een krachtdadig ingrijpen van God Zelf, zoals bij Paulus op weg naar Damascus. En op vele manieren. Loof de Heere dat Hij dat alles wil doen, op Zijn wijze.
Maar kennelijk heeft de Heere in de toeleiding tot het heil voor de joden een andere weg dan voor ieder van ons uit de heidenen.De brief aan de Romeinen doet dat zien. Op Zijn tijd neemt de Heere de bedekking weg die op hen ligt, die de Heere Zelf op hen heeft gelegd, om eerst ons heidenen tot het heil te brengen.En dan, zo zegt de brief aan de Romeinen. zal de Heere Zelf Zich over hen ontfermen; en hen kennelijk collectief tot Christus brengen.
Wat dat laatste betreft, enkele persoonlijke opmerkingen:
-laat ieder van ons zich verheugen over het heil en de genade die de Here wil geven, met name ook aan Zijn volk Israel
-die weg van toeleiding van de joden lijkt geen weg van vreugde voor hen; de profetie van Zacharia doet zien dat het zal plaatsvinden in de hoogste nood voor Israel,waar de vijanden van rondom het land en Jeruzalem grotendeels zullen verwoesten en van de kaart willen vegen ( hoe dichtbij is dat ? ),maar dan staat er zullen ze Mij zien Die ze
doorstoken hebben, hun Redder alsdan, en zij zullen diep berouw hebben, en Hem huldigen als De Messias
-de Heere is, als gezegd, vrij in Zijn handelen; er is de gelijkenis van de werkers van het elfde uur; het is aan de Heere om wel of niet ook aan de werkers van het elfde uur ( de eerst op het laatst tot het heil geroepen joden ) het volle heil te geven; en het is niet aan ons om daarover enigerlei mening te hebben anders dan aanbidden wat de Heere doet
-Paulus eindigt in Romeinen over hetgeen aan hem geopenbaard is over de toekomst van het joodse volk, met een lofzang aan de Heere .
-ik refereer aan mijn zeer welgemeende waarschuwing aan ieder van ons, bovenstaand.
In dat verband memoreer ik John Bunyan's De Heilige Oorlog, waarin als vijanden van de Koning der Koningen worden genoemd hen die Gods beloften besnoeien of anderszins Gods Woord in twijfel doen trekken.
Onverlet onze zeer grote persoonlijke verantwoordelijkheid in deze ( !!! ) : de Heere behoede mij en jou en ieder van ons voor eigen handelen als omschreven in de vorige volzin
Thomas

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 23 aug 2010, 10:44
door DWW
Huntington over de Heilige Doop
Huntingtons standpunt over de Doop was mild. Hij was een voorstander van de kinderdoop, maar wilde de baptisten niet veroordelen. Wanneer iemand in zijn gemeenten de volwassendoop of overdoop door onderdompeling begeerde, dan liet hij een baptistenpredikant komen. Velen onder de zogenaamde ‘strict baptisten’ in de 19e eeuw waren erg op Huntington gesteld. Zij stonden, evenals hij, kritisch tegenover de leer van Andrew Fuller em hadden vaak dezelfde visie over de wet als Huntington aanhing. Toch zocht deze geen contact met hen, omdat zij een strenge toelating hadden en niemand dan alleen baptisten aan hun Avondmaal duldden. Huntington voelde zich in dit opzicht meer aangesproken door John Bunyan, die met alle gelovigen, van welke kerk dan ook, aan de tafel des Heeren gemeenschap begeerde. Door verschillende is geprobeerde te bewijzen, dat Huntington in zijn hart baptistische gevoelens had. Wel had men hem bijna bewogen baptist te worden, maar uiteindelijk miste hij de vrijmoedigheid om zich opnieuw te laten dopen. Later wees hij op de nutteloosheid van de Doop als er geen sprake was van de doop met Gods Geest. “De doop met de Heilige Geest is onmisbaar tot zaligheid, maar het water daartoe is van geen betekenis. Als zou u iemand van Dover naar Calais door het water slepen, het zou hem niet baten.”

Citaat uit : Van kolendrager tot predikant (blz. 194) – L.J. Van Valen


---------------------------------------------

DWW : Ik wenste wel dat er heden ten dage meer van zulke saambinders waren.

Re: Olevianus over de Heilige Doop

Geplaatst: 23 aug 2010, 17:20
door huisman
DWW schreef:Huntington over de Heilige Doop
Huntingtons standpunt over de Doop was mild. Hij was een voorstander van de kinderdoop, maar wilde de baptisten niet veroordelen. Wanneer iemand in zijn gemeenten de volwassendoop of overdoop door onderdompeling begeerde, dan liet hij een baptistenpredikant komen. Velen onder de zogenaamde ‘strict baptisten’ in de 19e eeuw waren erg op Huntington gesteld. Zij stonden, evenals hij, kritisch tegenover de leer van Andrew Fuller em hadden vaak dezelfde visie over de wet als Huntington aanhing. Toch zocht deze geen contact met hen, omdat zij een strenge toelating hadden en niemand dan alleen baptisten aan hun Avondmaal duldden. Huntington voelde zich in dit opzicht meer aangesproken door John Bunyan, die met alle gelovigen, van welke kerk dan ook, aan de tafel des Heeren gemeenschap begeerde. Door verschillende is geprobeerde te bewijzen, dat Huntington in zijn hart baptistische gevoelens had. Wel had men hem bijna bewogen baptist te worden, maar uiteindelijk miste hij de vrijmoedigheid om zich opnieuw te laten dopen. Later wees hij op de nutteloosheid van de Doop als er geen sprake was van de doop met Gods Geest. “De doop met de Heilige Geest is onmisbaar tot zaligheid, maar het water daartoe is van geen betekenis. Als zou u iemand van Dover naar Calais door het water slepen, het zou hem niet baten.”

Citaat uit : Van kolendrager tot predikant (blz. 194) – L.J. Van Valen


---------------------------------------------

DWW : Ik wenste wel dat er heden ten dage meer van zulke saambinders waren.
Ik wenste dat men heden ten dage terug zou keren naar de reformatorische en Bijbelse opvatting over de kinderdoop. En nog belangrijker de God van hun doop niet zouden verachten.
(Ik ga geen discussie aan over de kinderdoop omdat dit een forum is die de kinderdoop in zijn grondslag heeft staan d.m.v de confessie)