De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
We spreken hier over kinderen Gods, en we nemen even aan dat er geen grove zonden (zoals genoemd in het formulier) zijn die hun aangaan in de weg staan. Nu dan, kunnen zij "onheilig aangaan", kunnen zij "zich een oordeel eten en drinken"?memento schreef:Ik ben het met OP eens dat sommigen hier een onheilige avondsmaalsdrang propageren. Het is vreselijk om je een oordeel te drinken en te eten.raka schreef: Maar nogmaals: Ik ben erg benieuwd naar de niet-eenzijdige aanbeveling, die OP ons mag gaan doen, vanuit de Schrift, hoe wij met avondmaal-mijdende kinderen Gods om moeten gaan.
En wat is jouw aanbeveling dan, om met avondmaals-mijders om te gaan? Afwachten?[/quote]
Het geweten stel ik centraal, de voorbereiding en het onderzoek voor het HA. Wanneeer er dan na veel worsteling geen vrijheid is , ook niet tijdens de bediending van het HA, dan is het niet goed om aan het HA te gaan, ook al ben je een kind van God. Bij mist niet uitvaren.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Het is vreselijk om je een oordeel te eten en te drinken, het is ook vreselijk om je Borg en Zaligmaker te verloochenen.
Het is een ontzettend spanningsveld.
Alleen onze Heere kan dat doorbreken. Zijn onderwijs. De leiding van Zijn Geest...
Het is een ontzettend spanningsveld.
Alleen onze Heere kan dat doorbreken. Zijn onderwijs. De leiding van Zijn Geest...
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
[Niet jouw geweten staat centraal, Raka
Zijn Woord! Of zie ik het verkeerd.
Misschien begrijp ik je niet goed?
Zijn Woord! Of zie ik het verkeerd.
Misschien begrijp ik je niet goed?
Het waren niet de spijkers die Jezus aan het kruis vastgenageld hielden, maar Zijn liefde voor ons.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Memento: Jij ondersteld zekerheid bij hen die die zekerheid missen.
Je mij nu 3x gevraagd om Bijbels evenwicht.
Nogmaals: mijn punt is niet dat ik het oneens ben met je stelling (die is in Bijbels) Dwing ze om in te komen!. Je belicht alleen de eis.
In de prediking hoort ook het onderzoek een plaats te hebben. Je maakt geen onderscheid tussen de verschillende hoorders. Het is een zweep die over de gemeente ligt!
Lees mijn postings nog maar eens terug. Je hebt ook op mij nog geen antwoord gegeven.
Je mij nu 3x gevraagd om Bijbels evenwicht.
Nogmaals: mijn punt is niet dat ik het oneens ben met je stelling (die is in Bijbels) Dwing ze om in te komen!. Je belicht alleen de eis.
In de prediking hoort ook het onderzoek een plaats te hebben. Je maakt geen onderscheid tussen de verschillende hoorders. Het is een zweep die over de gemeente ligt!
Lees mijn postings nog maar eens terug. Je hebt ook op mij nog geen antwoord gegeven.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Dus ongehoorzaam zijn aan God? Bewust zijn nodiging afslaan als er geen zwaarwegende redenen zijn? Dan heeft het ongeloof de overhand. En daarmee de zonde. Bovendien staat jouw geweten niet centraal.raka schreef:Het geweten stel ik centraal, de voorbereiding en het onderzoek voor het HA. Wanneeer er dan na veel worsteling geen vrijheid is , ook niet tijdens de bediending van het HA, dan is het niet goed om aan het HA te gaan, ook al ben je een kind van God. Bij mist niet uitvaren.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Dus als je bekeerd bent, moet je je nergens meer druk om maken, niet worstelen, geen voorbereiding, maar gewoon aangaan.helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
dank je wel voor deze heldere en juiste posting!helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Er is niemand die hier zegt dat het een gewoonte moet worden, dat is evengoed niet de bedoeling. Iedereen, ook Gods kinderen, worden opgeroepen in de week van voorbereiding om zichzelf te beproeven.raka schreef:Dus als je bekeerd bent, moet je je nergens meer druk om maken, niet worstelen, geen voorbereiding, maar gewoon aangaan.helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
en ziende op jezelf kan het echt nóóit. Altijd tekort.
Maar lees eens hoe pastoraal het Avondmaalsformulier is.
Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Maar lees eens hoe pastoraal het Avondmaalsformulier is.
Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
ALs God je in je geweten geen vrijheid geeft om aan het HA te gaan, ben je niet ongehoorzaam. Maar tegenwoordig is in sommige gemeentes de avondmaalsdrang zo groot dat je je goed beet moet houden aan je kerkbankje om niet meegezogen te worden.Mister schreef:Dus ongehoorzaam zijn aan God? Bewust zijn nodiging afslaan als er geen zwaarwegende redenen zijn? Dan heeft het ongeloof de overhand. En daarmee de zonde. Bovendien staat jouw geweten niet centraal.raka schreef:Het geweten stel ik centraal, de voorbereiding en het onderzoek voor het HA. Wanneeer er dan na veel worsteling geen vrijheid is , ook niet tijdens de bediending van het HA, dan is het niet goed om aan het HA te gaan, ook al ben je een kind van God. Bij mist niet uitvaren.
Wat Gods kinderen betreft: als die niet aangaan, denk dan maar dat daar een groot verdiet en schuld zit hoor, dus oordeel niet lichtvaardiglijk over hen.
Laatst gewijzigd door raka op 13 mei 2009, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- Bert Mulder
- Berichten: 9087
- Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
- Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
- Contacteer:
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Lees ik dit in het formulier (om even de vaderen te laten spreken:raka schreef:
Het geweten stel ik centraal, de voorbereiding en het onderzoek voor het HA. Wanneeer er dan na veel worsteling geen vrijheid is , ook niet tijdens de bediending van het HA, dan is het niet goed om aan het HA te gaan, ook al ben je een kind van God. Bij mist niet uitvaren.
Maar dit wordt ons, zeer geliefde Broeders en Zusters in den Heere, niet voorgehouden, om de verslagen harten der gelovigen kleinmoedig te maken, alsof niemand tot het H. Avondmaal des Heeren gaan mocht, dan die zonder enige zonde ware. Want wij komen niet tot dit Avondmaal, om daarmede te betuigen, dat wij in onszelf volkomen en rechtvaardig zijn; maar integendeel, aangezien wij ons leven buiten ons zelf in Jezus Christus zoeken, zo bekennen wij daarmede, dat wij midden in den dood liggen. Daarom, al is het, dat wij nog vele gebreken en ellendigheid in ons bevinden, als namelijk: dat wij geen volkomen geloof hebben, dat wij ons ook met zulken ijver om God te dienen niet begeven, als wij schuldig zijn; maar dagelijks met de zwakheid van ons geloof, en de boze lusten van ons vlees te strijden hebben; nochtans, desniettegenstaande, overmits ons (door de genade des Heiligen Geestes) zulke gebreken van harte leed zijn, en wij begeren tegen ons ongeloof te strijden, en naar alle geboden Gods te leven; zo zullen wij gewis en zeker zijn, dat geen zonde, noch zwakheid die nog (tegen onzen wil) in ons overgebleven is, ons kan hinderen, dat ons God niet in genade zou aannemen, en alzo dezer hemelse spijze en drank waardig en deelachtig maken....
... Opdat wij dan dit alles mogen verkrijgen, laat ons onszelf voor God verootmoedigen, en Hem met waarachtig geloof om zijn genade aanroepen:
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Gods werk en werk van de mens word zo niet onderscheiden.helma schreef:als je jezelf te onheilig vindt/te onrein dan onderschat je het offer van Christus en besef je niet de reikwijdte van Zijn verzoenend sterven
eigenlijk sta je dan toch te hoog met jezelf
en w.b het heilig Avondmaal; als de grote Koning nodigt wie is Gods kind dan om die nodiging af te slaan om welke reden dan ook
(of er moet iets bijzonders zijn, o.a het voorbeeld wat Avi noemde)
Christus is de grote Gastheer en Hij nodigt: Alle dingen zijn gereed
het is de Gastheer onwaardig als de genodigden geen belang hebben bij de nodiging
En toen Thomas niet aanwezig was liep hij het bezoek van de opgstane Levensvorst mis
We lezen wel dat de Heere Jezus Petrus opzoekt buiten de discipelkring om maar Thomas moet toch echt eerst de plaats innemen waar hij hoort te zijn
En dan krijgt hij een ontmoeting met Jezus.
En wordt hij bestraft.
nergens in de Bijbel wordt ongeloof goedgepraat. En dat is helaas vandaag de dag wel het geval
Elke kruimel geloof (ook heel zwak) is van God zelf. Dus mogen we dit niet verachten.
Gods werk is ook armmakende genade! Dan voelt men zich denk ik inderdaad te onwaardig om aan te gaan. Is dat dan hoogmoed om af te blijven??
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Jij lijkt dit (in weerwil van ons formulier) dit geen kwalijke zaak te vinden?raka schreef:Wat Gods kinderen betreft: als die niet aangaan, denk dan maar dat daar een groot verdiet en schuld zit hoor, dus oordeel niet lichtvaardiglijk over hen.
Re: De staat van ontbinding van de reformatorische gezindte
Onderzoek is goed en nodig, maar we moeten onszelf ook recht onderzoeken. Onderzoek mag nooit leiden tot het ontkennen van wat God in je leven gedaan heeft (áls Hij wat gedaan heeft), en mag nooit leiden tot afblijven van het avondmaal. Een recht onderzoek richt zich niet op hetgeen in de mens is (want wie zou dan ooit aanmogen), maar op hetgeen God gedaan heeft.