speranza schreef:Marnix schreef:Je leest maar wat
U bent een heer door het met een kwinkslag op te pakken. Compliment.
Marnix schreef:Ik heb nooit beweerd dat een gemeente slechts uit gelovigen bestaat en ik zal dat ook nooit beweren. Ik stel alleen dat onbekeerden geen belijdenis moeten afleggen van hun geloof.
Maar beste Marnix, wie zijn er lid: de belijdende leden. Wat als niemand belijdenis doet volgens deze maatstaf: Enkel gelovigen in de kerk. Dit is werkelijk de visie van Jean de Labady.
Het verweer van de gereformeerden is altijd geweest dat de kerk de gemeente van Christus niet zelf hoeft te bouwen. Wel in uitwendige zin, maar niet inwendig. Dat doet de Heilige Geest. Ons streven dient de verkondiging te zijn. Het zaaiwerk. Niet de oogst.
Mee eens. Ik de rechtse kerken is het echter doorgeslagen. In een strijd tegen onder andere een kerk vol gelovigen is er een ander uitserste ontstaan. Een kerk met weinig gelovigen en vele ongelovigen. En die cultuur is zo gewoon geworden dat velen gerust onbekeerd blijven, dat is haast iedereen dus het is normaal, en als er zo weinig gelovigen zijn moet je vast wel aan allerlei bijzondere voorwaarden voldoen om je er ook toe te rekenen. Geloven doen ze dan allemaal wel maar er moet nog iets bijkomen, wat dat precies is weet ik niet.
Wij moeten het zaaiwerk doen en niet de oogst, dat klopt. Maar de oogst, de vrucht van de Geest is bekering en opname in het lichaam van Christus. Wij zaaien, God geeft de wasdom. Als de Geest dat doet kunnen mensen ook hun geloof belijden. Het is echter vreemd als dat belijden al mag gebeuren als er wel is gezaaid maar er nog geen wasdom is, om dan je geloof te belijden en vervolgens te wachten of er ook geloof gaat komen. Er moet eerst geloof zijn voor je het kan belijden.