Waar komt die uitdrukking vandaan? Ik snap wat er mee bedoeld word, iedereen sterft, niemand komt onder de dood vandaan. Toch wil ik niet spreken van de macht of majesteit van de dood, want de dood heeft geen macht meer over ons omdat God de macht over de dood heeft en belooft dat ons sterven de doorgang is naar het eeuwig leven. De dood blijft verschrikkelijk. Toch mag er zelfs bij een begrafenis hoop, troost en zelfs diepe vreugde klinken. Het "dood waar is uw overwinning, dood, waar is uw prikkel" wordt zelfs daar gehoord en is niet slechts een overmoedige kreet van mensen die al een poos niet meer met de dood geconfronteerd zijn en daardoor zijn vergeten hoe erg het is.Erasmiaan schreef:@ Marnix, Josephus,
Als Gods Woord troost biedt of Gods Werk in de overledene verheerlijkt is, dan moet dat Woord maar spreken en niet de bloemen. De dood blijft toch een verschrikking en het is de bezoldiging der zonde. Al is de prikkel weg voor de overledene, de droefheid voor de nabestaanden blijft.
Want vergis je niet hoor: een uitdrukking als: "de majesteit van de dood" bestaat niet voor niets. Ieder mens zal voor de dood moeten buigen hoe sterk hij ook in dit leven was.
Maar de dood is niet de prijs die we voor onze zonden betalen, Dat je de dood de bezoldiging der zonde noemt is in strijd met wat de catechismus zegt (en ik geloof dat die de Bijbel naspreekt).
Vr.42. Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antw. Onze dood is geen betaling voor onze zonden a, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven b.