opmerking schreef:ToTo schreef:Beste Willem,
Alles wat je hebt geschreven, sta ik 100% achter.
We hebben deze week veel meegemaakt hier in Gouda.
Het is alsof we in rouw zijn gedompeld, nu we Ds. Wink hebben "verloren".
We voelen ons gelijk er staat in Esther 3:15
En de koning en Haman zaten en dronken,
doch de stad Susan was verward.
We weten ook echt niet hoe het verder moet.
deze week in rouw gedompeld?
dat voel ik me al bijna een jaar zonder levende bediening en sacramentbediening ( dekenmerken van de ware Kerk op aarde!)
en gloort voor ons en onze gezinnen nu licht aan de horizon.
Beide reactie's begrijp ik. Het is erg dubbel.
Helaas is de nood zo groot geworden dat deze stap nodig geworden is. Ds. Wink zal menselijkerwijs nooit meer in Gouda komen om de sacramenten te kunnen bedienen. Men wilde niet als verband zich in een classicale vergadering zich hierover beraden. Dan blijft het voor de kerkenraad van Gouda de enige oplossing (zij voelen zich terecht verantwoordelijk voor al die ongedoopte kinderen) zich weer aan te sluiten bij de GGiN, omdat zij zich hier het meest verwant aan voelen.
Verblijdend, maar ik begrijp ook de weemoed. Het gevoel kan je bekruipen Ds. Wink in de steek te laten. En dat is natuurlijk ook wel het geval.
Willem verwoord hier in dit topic het gedachtengoed van Ds. Wink. Hij heeft hem goed begrepen: "Dominee's schieten als paddestoelen uit de grond bij 'de andere kant' ", of "ze hebben er weer een dominee bij gemaakt daar, da's toch mooi? Of vindt je dat niet mooi? Mooi toch?" Ja, zo zei hij dat. Had hij gelijk? Wij hebben er niet over te oordelen.
Ds. Wink:"Het gaat op de algehele verwoesting aan, er zal geen steen op de andere gelaten worden en er zal nog een nachtpitje in de komkommerhof overblijven en een enkele vrucht in de toppen der moerbezienbomen. Met deze woorden ben ik geroepen.(iemand hier weet wellicht de tekst waar deze woorden in voorkomen, acc) Heb jij nog verwachting voor de kerk? Ik niet veel. Ja, maar er moeten toch leraars komen, anders kunnen we toch niet verder? Ja, ze zijn er genoeg, die het graag willen worden. Maar die moet je nou juist niet hebben, of wel? Op uitbreiding hoeven we niet meer te rekenen. Maar hoe moet 't dan verder? Weet u het? Ik niet. Dan moet je niet bij mij zijn. Dan moet je bij God zijn!"
Ik hoop dat ik het zo ongeveer goed heb overgebracht (het lukt me niet in details, excuses), hoe Ds.Wink zijn gedachten verwoordde. Wanneer we echter zijn denkwijze in acht nemen, dan loopt men inderdaad vast in het kerkelijk leven. Van algehele terugkeer zal geen sprake kunnen zijn, tenzij God zelf de harten van Ds. Wink en Ds. Mallan zou willen neigen, zodat zij weer een siamese tweeling (geestelijk) ( zoals het was in 1970 (geen 1969 Willem)) kunnen worden en de kerkverbanden weer in het geheel samen kunnen smelten.
Degenen die Ds. Wink goed begrepen hebben, zullen niet staan te popelen om de overstap te maken. Er is een soort 'verrechtsing' bij Ds. Wink gekomen en waarschijnlijk ook een 'verruiming ', ik wil niet direct zeggen een 'verlinksing' , bij de GGiN. Er zijn studenten toegelaten tot de theologische school, die waarschijnlijk niet toegelaten zouden zijn ten tijde van de oude leraars die reeds ontslapen zijn.
Desondanks mag er nog eenheid zijn binnen de GGiN, maar zoals overal het geval is, valt het oude volk, de leesbare brieven, weg en is er sprake van verarming, helaas.
Het zou fijn zijn wanneer de GGiN de BuitenVerband gemeenten in zijn geheel een kerkordelijk geopende deur zouden geven, incluis Ds. Wink. Dat zou een mooi gebaar zijn...