Ben ik met je eens Helma.
Waarom ben je bang dat het sektarisch wordt jvdg? Wanneer is eigenlijk iets sektarisch?
Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.
Re: Bezorgheids-topic Heartcry en kerken.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Dit meldt Wikipedia:Lapressa schreef:Ben ik met je eens Helma.
Waarom ben je bang dat het sektarisch wordt jvdg? Wanneer is eigenlijk iets sektarisch?
Definitie
Dr. F. Boerwinkel, die zich in de jaren vijftig van de vorige eeuw vanuit een grotendeels Nederlands Hervormd perspectief indringend met het toenmalige verschijnsel sekte heeft bezig gehouden, definieerde destijds een sekte als volgt:
Een sekte is een groep mensen die, voornamelijk uit begeerte naar zuiverheid en met verabsolutering van een deelwaarheid, de solidariteit met het grote geheel van de groep verbreekt, en die deze breuk niet meer als smart ervaart. (Boerwinkel, Kerk en Secte, pag 17).
De bekende godsdienstwetenschapper Dr. Th. P. van Baaren (1912-1989) definieert in zijn in 1960 verschenen studie Doolhof der goden een sekte als:
een afwijkende groep binnen een groter geheel.
Deze laatste omschrijving tracht in ieder geval het woord sekte van een negatieve connotatie te ontdoen.
Ik zeg overigens niet dat het sektarisch is, maar dat ik bang ben dat het dat wordt, mede met bovenstaande "definitie" in het hoofd.
Niet nog meer breuken!
Ik geloof ook niet dan Baan nog meer breuken wilt in de kerken.
Heb hem wel is horen spreken op de Levensbronavondnen en de jongerenavonden. Hij is vol passie om het evangelie bij de jongeren te brengen. Daarbij zeggen ze op die avonden ook: 'wij zijn geen kerk en worden dat ook niet. Blijf in kerk waar je nu bent. Blijkbaar is er enorm veel vraag naar onder de jongeren als je ziet hoeveel jongeren er komen. Het zou goed zijn als de kerken dit zelf kunnen opvangen en wij overbodig worden.'
Komt op mij niet over of dat ze zich los willen trekken van de kerk en nog meer scheuringen willen veroorzaken.
Als sekte een afwijkende groep binnen het geheel is, dan zou je kunnen zeggen (beweer dus niet dat dit zo is) dat reformatorische kerken een sektarisch zijn. Dit is een een aparte groep binnen het christendom en komt eigenlijk alleen maar in Nederland voor of in landen waar nederlanders zich gevestigd hebben.
Heb hem wel is horen spreken op de Levensbronavondnen en de jongerenavonden. Hij is vol passie om het evangelie bij de jongeren te brengen. Daarbij zeggen ze op die avonden ook: 'wij zijn geen kerk en worden dat ook niet. Blijf in kerk waar je nu bent. Blijkbaar is er enorm veel vraag naar onder de jongeren als je ziet hoeveel jongeren er komen. Het zou goed zijn als de kerken dit zelf kunnen opvangen en wij overbodig worden.'
Komt op mij niet over of dat ze zich los willen trekken van de kerk en nog meer scheuringen willen veroorzaken.
Als sekte een afwijkende groep binnen het geheel is, dan zou je kunnen zeggen (beweer dus niet dat dit zo is) dat reformatorische kerken een sektarisch zijn. Dit is een een aparte groep binnen het christendom en komt eigenlijk alleen maar in Nederland voor of in landen waar nederlanders zich gevestigd hebben.
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
- Bert Mulder
- Contacteer:
Oh?Lapressa schreef:
Wat dacht je dan van:
Duitsland
Frankrijk
Engeland(puriteinen)
Schotland(presbyterians)
USA
Canada
Singapore
Australie
Hongarije
enz.
enz.
Reformatorische kerken is heus geen Nederlands gedachtegoed hoor!
Verder, als Dhr. Baan en Heartcry zo graag dat gesprek willen hebben, dan zouden ze toch niet al die data afgeketst hebben, maar in plaats daarvan ruimte op hun (en Baan's) agenda gemaakt hebben.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Om als sekte te worden beoordeelt heb je ook een charismatische leider/leiding nodig die meent dat men kennis en inzichten heeft die zo bijzonder zijn dat het hun een status van onkwetsbaarheid geeft. De opvattingen en gedragingen zijn onbespreekbaar goed.
Daarnaast heb je een vorm van sociale isolatie nodig. Interne kritiek op de sekte kan rekenen op straffen zoals verbanning en verdere isolatie. De sekte is uit op totale controle van zijn leden en dat is inclusief relaties en geldzaken. Verder valt er nog op te merken dat het verlaten van een sekte geen optie is en dat er buiten de sekte geen hoop is op redding/leven.
Heartcry mist bijna al deze eigenschappen.
Daarnaast heb je een vorm van sociale isolatie nodig. Interne kritiek op de sekte kan rekenen op straffen zoals verbanning en verdere isolatie. De sekte is uit op totale controle van zijn leden en dat is inclusief relaties en geldzaken. Verder valt er nog op te merken dat het verlaten van een sekte geen optie is en dat er buiten de sekte geen hoop is op redding/leven.
Heartcry mist bijna al deze eigenschappen.
Het stikt in die landen van de reformatorische gemeenten.Bert Mulder schreef: Oh?
Wat dacht je dan van:
Duitsland
Frankrijk
Engeland(puriteinen)
Schotland(presbyterians)
USA
Canada
Singapore
Australie
Hongarije
enz.
enz.
Reformatorische kerken is heus geen Nederlands gedachtegoed hoor!

- Bert Mulder
- Contacteer:
Was het maar zo!nevel schreef: Het stikt in die landen van de reformatorische gemeenten.Nee, face it... Refo's zijn zeldzaam. Misschien komen we binnen 100 jaar wel op de lijst van cultureel erfgoed en krijgen we een beschermde status. Zeker als ik de reacties lees uit een ander topic waar de charme voor de toch wat sektarisch aandoende Amish openlijk ten toon wordt gespreid.
Nee, de kerke Gods is een hutje in een tuin van komkommers...
Maar er wordt toch nog als het ware brandhout uit het vuur gerukt...
Is het waar dat eens de reformatie in Nederland tot die mate gebloeid heeft, maar die bloem is er nu al lang af. Daarvandaan ook die kerken VOL van geruste onbekeerden....
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Ik weet het niet hoor Bert. Misschien is de kandelaar inmiddels wel doorgegeven aan gemeenten waar wij niet zoveel mee te maken willen hebben. Als het vuur komt, dan zullen we zien wie er goud blijkt te zijn en wie de stoppels.Bert Mulder schreef:Was het maar zo!nevel schreef: Het stikt in die landen van de reformatorische gemeenten.Nee, face it... Refo's zijn zeldzaam. Misschien komen we binnen 100 jaar wel op de lijst van cultureel erfgoed en krijgen we een beschermde status. Zeker als ik de reacties lees uit een ander topic waar de charme voor de toch wat sektarisch aandoende Amish openlijk ten toon wordt gespreid.
Nee, de kerke Gods is een hutje in een tuin van komkommers...
Maar er wordt toch nog als het ware brandhout uit het vuur gerukt...
Is het waar dat eens de reformatie in Nederland tot die mate gebloeid heeft, maar die bloem is er nu al lang af. Daarvandaan ook die kerken VOL van geruste onbekeerden....
nevel schreef:Zeker als ik de reacties lees uit een ander topic waar de charme voor de toch wat sektarisch aandoende Amish openlijk ten toon wordt gespreid.

Overigens wel een beetje inlegkunde hoor...
Soms moet je iets upspicenAnder schreef:Overigens wel een beetje inlegkunde hoor...

Nou ja zeg...zie je dat aan komen dan?jvdg schreef:Ik betreur dat ook, ik hoop oprecht dat heart-cry/SRA geen sektarische trekjes gaat vertonen.Wilhelm schreef:Dit stukje uit het kerkblad van de HHK Giessendam verbaasde me wel weer.
Jammer dat er niet gewoon een open en eerlijk overleg kan plaatsvinden.
Als ik dit lees dan kan ik de vragen toch wel begrijpen van hen die moeite hebben dat deze stichtingen zo los van de kerk opereren. Je zou als SRA een gesprek met een kerkenraad toch moeten omarmen ?
http://www.hhghardinxveldgiessendamslie ... lad514.pdfKerkblad HHK Giessendam, Neder-Hardinxveld en Sliedrecht van 18 juli 2008 schreef:SRA/ HeartCry
Eerder werd u middels het kerkblad geïnformeerd over
verwikkelingen binnen SRA en HeartCry. Met genoemde
stichtingen werd een datum voor een gesprek belegd.
Door omstandigheden werd dit gesprek uitgesteld. Het
bleek later moeilijk opnieuw een datum af te spreken. Op
de door de kerkenraad voorgestelde data kon kand. A.C.
Baan niet persoonlijk aanwezig zijn. Hij stelde zelf voor
te kiezen tussen een gesprek tussen kerkenraad en
bestuur van de stichtingen (zonder dat hij erbij was) of
een andere datum waarop hij wel aanwezig kon zijn.
Toen de kerkenraad voor de eerste optie koos, gesprek
met bestuur zonder kand. Baan, werd dat echter
afgewezen. Als reden noemde kand. Baan dat het bestuur
geen gesprek wilde voeren zonder zijn aanwezigheid. Hij
wenste een gesprek tijdens de kerkenraadsvergadering.
De kerkenraad heeft toen gekozen voor een eenmalige
schriftelijke reactie aan het bestuur. Tot zover de reactie
van de kerkenraad.
Waar in?
Mij lijkt het, bij helma aansluitend, logisch dat een bestuur niet zonder de oprichter van de stichting een gesprek aangaat.
Het gaat immers vaak om Arjan in discussies, kritiek e.d.
Laten we de dingen die we niet weten niet op gaan vullen met onze eigen mening over de stichting, of er iets inleggen waar je bang voor bent...!
My one and only goal;
His image in my soul.