Standen in het genadeleven

refo

Bericht door refo »

MBE schreef:
rekcor schreef:Ik zou geloofsgroei willen definieeren langs drie assen:

- nederigheid
- vertrouwen
- kennis

Wiskundig gezegd: de inhoud van de kubus neemt toe bij groei.

Afbeelding
- kennen
- toestemmen
- vertrouwen.
Dat klinkt bekender moet ik zeggen maar nederigheid vind ik ook mooi. (maar een kubus heeft geen 4 assen :wink: )
ja, hoor.
Deze kubus heeft 4 dimensies door de factor tijd.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

refo schreef:
MBE schreef:
rekcor schreef:Ik zou geloofsgroei willen definieeren langs drie assen:

- nederigheid
- vertrouwen
- kennis

Wiskundig gezegd: de inhoud van de kubus neemt toe bij groei.

Afbeelding
- kennen
- toestemmen
- vertrouwen.
Dat klinkt bekender moet ik zeggen maar nederigheid vind ik ook mooi. (maar een kubus heeft geen 4 assen :wink: )
ja, hoor.
Deze kubus heeft 4 dimensies door de factor tijd.
ohelp, nou gaan we het krijgen........ :wink:
refo

Bericht door refo »

Valt mee, maar een groeiende kubus moet meer dan 3 dimensies hebben, toch? Anders zou het een statisch ding zijn.
MBE

Bericht door MBE »

Als je dan verschillende naast elkaar zet is de ene groter dan de andere. Dan kun je spreken van een stand van de kubus t.o.v. een bepaalde referentie kubus.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik hoop dat je daarin met me mee wil zoeken, in plaats van verwijten te gaan maken...
Dank je voor de uitnodiging, maar ik heb geen behoefte te gaan zoeken naar dingen die ik al gevonden heb (zoals je ze in de belijdenis kunt vinden bijvoorbeeld).
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Ik hoop dat je daarin met me mee wil zoeken, in plaats van verwijten te gaan maken...
Dank je voor de uitnodiging, maar ik heb geen behoefte te gaan zoeken naar dingen die ik al gevonden heb (zoals je ze in de belijdenis kunt vinden bijvoorbeeld).
Volgens mij zijn we het meer met elkaar eens dan we denken op dit punt.

Ik heb geprobeerd antwoord te geven op deze vragen:

De bijbel heeft het over groeien in geloof, ook in kennis. De bijbel heeft het ook over worden als een kind. Hoe gaan die twee bijbelse dingen samen, wat betekent het "worden als een kind" concreet voor ons leven en wat betekent het voor hoe we met bijbelkennis en bijbelinterpretatie omgaan.

Jij hebt het antwoord al gevonden zeg je. Zou je het kunnen samenvatten voor me?
refo

Bericht door refo »

Levi vond Jezus terwijl hij nietsvermoedend met z'n werk bezig was. De stokbewaarder vond Jezus na een crisis met zelfmoordgedachten. Hoe zouden die elkaars 'standen' beoordeeld hebben?
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Levi vond Jezus terwijl hij nietsvermoedend met z'n werk bezig was. De stokbewaarder vond Jezus na een crisis met zelfmoordgedachten. Hoe zouden die elkaars 'standen' beoordeeld hebben?
Als het voor mij kan, dan voor hem zeker!
refo

Bericht door refo »

Jaja, dus nog wel de twijfel of het wel echt is bij de ander?
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Jaja, dus nog wel de twijfel of het wel echt is bij de ander?
Dat mag jij erin lezen maar ik bedoel het anders.
refo

Bericht door refo »

Toch denk ik dat in die tijd er zo niet gesproken werd. Het uitgangspunt was dat het voor iedereen kon.
MBE

Bericht door MBE »

duidelijk dat je het niet begrijpt wat ik bedoel.
Levi zal zich groter zondaar gevoelt hebben dan de stokbewaarder, dus als het voor hem kan, dan kan het zeker voor de stokbewaarder. En andersom zal het de stokbewaarder ook zo vergaan zijn.
Zo zouden ze elkaar misschien beoordeeld hebben.
MBE

Bericht door MBE »

Matt 20:20 Toen kwam de moeder der zonen van Zebedeus tot Hem met haar zonen, Hem aanbiddende, en begerende wat van Hem.
21 En Hij zeide tot haar: Wat wilt gij? Zij zeide tot Hem: Zeg, dat deze mijn twee zonen zitten mogen, de een tot Uw rechter-, en de ander tot Uw linker hand in Uw Koninkrijk.
Had zij een juiste kijk op de 'standen' ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dan besef je dat het niet vooral gaat om groei in kennis, dogmatiek enzovoort, maar juist groei in vertrouwen, omdat God je Vader is en voor je zorgt! Volgens mij is dat echte geloofsgroei.
Hier ging het me om. Van dit soort suggestieve uitspraken houd ik niet zo.
Levi vond Jezus terwijl hij nietsvermoedend met z'n werk bezig was. De stokbewaarder vond Jezus na een crisis met zelfmoordgedachten. Hoe zouden die elkaars 'standen' beoordeeld hebben?
Wat bedoel je met deze vraag, refo?
Zosinus

Bericht door Zosinus »

[quote="Afgewezen"][quote]Dan besef je dat het niet vooral gaat om groei in kennis, dogmatiek enzovoort, maar juist groei in vertrouwen, omdat God je Vader is en voor je zorgt! Volgens mij is dat echte geloofsgroei.[/quote]
Hier ging het me om. Van dit soort suggestieve uitspraken houd ik niet zo. [/quote]

Kun je me uitleggen waarom dit suggestief is?
Plaats reactie