Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bertiel

Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bericht door Bertiel »

Huisman eet met sla namelijk sla met aardappelen en een stukje spek
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Job

Bericht door Job »

huisman schreef: 20 dec 2024, 12:21
Job schreef: 20 dec 2024, 10:52 Watte? :bobo Daarmee onderschrijf je toch juist dat een auto luxe is? Ik zou het niet graag een gewoon en vanzelfsprekend bezit willen noemen.
Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.

Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Ik wens je veel opmerkzaamheid toe dan, Huisman, om het grote voorrecht te zien van het hebben van een auto. Er zijn gezinnen en mensen die het zonder doen. Soms onvrijwillig. Makkelijk? Niet altijd. Mogelijk? Uiteindelijk wel.

Jij begon over het hebben van boter op het hoofd: we mogen niets zeggen over grote auto's want we leven zelf in enorme rijkdom. Nou, hier heb je op een presenteerblaadje één van de grote rijkdommen die niet iedereen ten deel valt.
merel

Bericht door merel »

Mee eens, als je het ontbreken van een auto al armoede vindt, heb je geen flauw idee wat echte armoede inhoudt.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 20 dec 2024, 15:09
huisman schreef: 20 dec 2024, 14:43
merel schreef: 20 dec 2024, 14:11
huisman schreef: 20 dec 2024, 12:21

Luxe noem ik zaken waar je zonder kan zonder dat het je leven beïnvloed. Ik kom in veel huiskamers en zie daar veel 'spullen' waar wij zonder problemen afscheid van kunnen nemen.

Ik schaar mobiliteit niet onder luxe. Dus een auto ook niet. Of het nu een tweedehands klein boodschappen autootje is of een nieuwe luxere variant. Ze worden voor hetzelfde doel aangeschaft.
Ik schaar het hebben van een auto zeer zeker onder luxe. Mijn schoonmoeder (78) heeft nooit een auto gehad. Zij pakt de fiets of gaat met bus of trein.
Luxe = weelde, overdaad. Voor velen en ook voor mij is een auto een noodzakelijk gereedschap om op alle tijden van A naar B te komen. Wat dichterbij overdaad en weelde komt is jouw kerstdiner van vorig jaar ;)
Stoofpot met spruitjes en aardappelen een overdaad? En voor de vegetariërs onder het 20-koppig gezelschap gezelschap (biet Wellington) bietjes met zoete aardappel en geitenkaas een overdaad? Dat is goedkoper dan een kilo gehakt. Dat meen je hopelijk toch niet serieus.
Was met een knipoog. Maar geeft wel aan dat over anderen hun bestedingen oordelen wel eigenaardig is. Omdat jouw schoonmoeder geen auto heeft (blijkbaar geen rijbewijs want dat komt bij vrouwen van die leeftijd best nog voor) is een auto een luxe artikel. Dat is toch een vreemde redenatie. Mijn zwager was directeur van een paar grote bedrijven. Reed altijd in een mercedes 100.000 + km per jaar en wonen in een groot vrijstaand huis. Toch vond en vind ik niet dat ze overdadig leven.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel

Bericht door merel »

Het gaat niet om wel of niet overdadig leven. De vraag was of het bezit van een auto noodzaak is of een luxe. En ik denk het laatste.
KDD

Bericht door KDD »

Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Scheepsbel

Bericht door Scheepsbel »

KDD schreef: 20 dec 2024, 17:39 Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Als daar je kinderen in rijden is er niks aan de hand natuurlijk, als jij ze in je eentje zou gebruiken word een beetje te gek toch? Wij hebben 7 kinderen en de 18 plussers hebben een auto, je kunt moeilijk zeggen jongens niet doen dat is te luxe neem het ov maar, wat overigens duurder is dan een auto.
Philip

Bericht door Philip »

Zelfs als je al een auto hebt staan, zijn alleen de variabele kosten van een auto per kilometer al hoger dan een OV-kaartje vol tarief. Misschien dat een heel goedkoop Japans autootje evenveel kost per kilometer.
Voor € 15 per jaar heb je hier in de regio al een 40%-kortingabonnement voor de bus en voor de trein kost dan € 5,60 per maand (daluren).
Job

Bericht door Job »

KDD schreef: 20 dec 2024, 17:39 Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Dat ligt er echt aan. Richt je je leven in met de vanzelfsprekendheid van het hebben van een auto? Of moet je weleens concessies doen omdat er geen auto is? Dat is de vraag.
TSD

Bericht door TSD »

Philip schreef: 20 dec 2024, 17:56 Zelfs als je al een auto hebt staan, zijn alleen de variabele kosten van een auto per kilometer al hoger dan een OV-kaartje vol tarief. Misschien dat een heel goedkoop Japans autootje evenveel kost per kilometer.
Voor € 15 per jaar heb je hier in de regio al een 40%-kortingabonnement voor de bus en voor de trein kost dan € 5,60 per maand (daluren).
Wat reken jij onder de variabele kosten bij een auto, behalve brandstof?
Bobber

Bericht door Bobber »

merel schreef: 20 dec 2024, 16:47 Het gaat niet om wel of niet overdadig leven. De vraag was of het bezit van een auto noodzaak is of een luxe. En ik denk het laatste.
Dat zal ook van de regio afhangen. Ik ben opgegroeid op een eiland in Zeeland.
Dan is een auto behoorlijk handig.
merel

Bericht door merel »

Bobber schreef: 20 dec 2024, 18:06
merel schreef: 20 dec 2024, 16:47 Het gaat niet om wel of niet overdadig leven. De vraag was of het bezit van een auto noodzaak is of een luxe. En ik denk het laatste.
Dat zal ook van de regio afhangen. Ik ben opgegroeid op een eiland in Zeeland.
Dan is een auto behoorlijk handig.
Handig zeker, noodzaak niet.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Zonder auto gaat het misschien nog lukken, hoewel je in bepaalde dorpjes in vakanties overdag om de twee uur een bus hebt en fietsen naar een betere bushalte, met meer ritten per dag, een uur duurt. Maar tegelijk: het kan dan dus wel.
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Job schreef:
Dat ligt er echt aan. Richt je je leven in met de vanzelfsprekendheid van het hebben van een auto? Of moet je weleens concessies doen omdat er geen auto is? Dat is de vraag.
In Canada kan je niet zonder auto...
KDD

Bericht door KDD »

helma schreef: 20 dec 2024, 18:30
Job schreef:
In Canada kan je niet zonder auto...
:) Je komt het in de stad nog wel tegen. Maar verder is het wel een must. Behalve als je Amish bent natuurlijk. Gelukkig hebben die buren met een auto.
Plaats reactie