Re: Doop
Geplaatst: 23 mei 2024, 19:52
In deze draad is al veel gezegd over de theologische betekenis van de doop. Wat echter ontbreekt, is de praktische uitwerking van de doop in het dagelijks leven van bekeerde gedoopten. In Romeinen 6 legt Paulus een duidelijke link tussen onze doop en het nieuwe leven, waarbij we niet langer de zonde dienen, maar wandelen in nieuwheid des levens (vers 4). Dit aspect mis ik in de discussie.
Luther verwoordde dit treffend:
"De doop betekent twee dingen: dood en opstanding, dat wil zeggen volledige en volmaakte rechtvaardiging. Wanneer de bedienaar het kind in het water onderdompelt, betekent dit de dood, en wanneer hij het weer naar boven haalt, betekent dit leven. Zo legt Paulus het uit in Romeinen 6 (:4): 'We zijn dus met Christus begraven door de doop in de dood, opdat, zoals Christus uit de doden is opgewekt door de heerlijkheid van de Vader, ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.' Deze dood en opstanding noemen we de nieuwe schepping, wedergeboorte en geestelijke geboorte. Dit moet niet alleen allegorisch begrepen worden als de dood van de zonde en het leven van de genade, zoals velen het begrijpen, maar als daadwerkelijke dood en opstanding." Uit: Pless, Baptism: Consolation
En nee, ik ben het niet met Luther eens qua verbondsdoop, maar dit stukje is een stukje dat zowel bij geloofsdoop als verbondsdoop beoefend zou moeten worden door Gods kinderen. Als je daar een luistertip voor hebt: welkom
En ja, ik ben benieuwd of dit een rol speelt in je leven. Kijk je op deze manier naar je eigen doop?
Luther verwoordde dit treffend:
"De doop betekent twee dingen: dood en opstanding, dat wil zeggen volledige en volmaakte rechtvaardiging. Wanneer de bedienaar het kind in het water onderdompelt, betekent dit de dood, en wanneer hij het weer naar boven haalt, betekent dit leven. Zo legt Paulus het uit in Romeinen 6 (:4): 'We zijn dus met Christus begraven door de doop in de dood, opdat, zoals Christus uit de doden is opgewekt door de heerlijkheid van de Vader, ook wij in nieuwheid des levens zouden wandelen.' Deze dood en opstanding noemen we de nieuwe schepping, wedergeboorte en geestelijke geboorte. Dit moet niet alleen allegorisch begrepen worden als de dood van de zonde en het leven van de genade, zoals velen het begrijpen, maar als daadwerkelijke dood en opstanding." Uit: Pless, Baptism: Consolation
En nee, ik ben het niet met Luther eens qua verbondsdoop, maar dit stukje is een stukje dat zowel bij geloofsdoop als verbondsdoop beoefend zou moeten worden door Gods kinderen. Als je daar een luistertip voor hebt: welkom
En ja, ik ben benieuwd of dit een rol speelt in je leven. Kijk je op deze manier naar je eigen doop?