-Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
https://www.kerkomroep.nl/#/kerken/11057
De preek van ds. P. Vermaat ging over de man met een verdorde hand. Hij kwam in de synagoge voor de dag met zijn verlamming, terwijl hij daar helemaal niet mocht zijn. De preek ging er onder andere over hoe wij tegenover God voor de dag komen met de gebreken in ons geloof.
Waarom ben je zo'n voorkeur voor korte preken?
Het is wel opvallend dat veel preken in de Gereformeerde Bond steeds korter worden.
Hoe was je zondag [2]?
-
Re: Hoe was je zondag [2]?
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 27 jun 2023, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.
.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 27 jun 2023, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
.
Laatst gewijzigd door Zeeuw op 27 jun 2023, 20:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
De preek van ds. P. Vermaat ging over de man met een verdorde hand. Hij kwam in de synagoge voor de dag met zijn verlamming, terwijl hij daar helemaal niet mocht zijn. De preek ging er onder andere over hoe wij tegenover God voor de dag komen met de gebreken in ons geloof.
Het is wel opvallend dat veel preken in de Gereformeerde Bond steeds korter worden.
Of was dit niet de emeritus?
- Johann Gottfried Walther
Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ik ken mensen die hun kinderen vernoemden naar verschillende domineesAnselmus schreef: ↑27 jun 2023, 18:18Zo zag ik recent een foto van een predikant als statusfoto op WhatsApp omdat hij een beroep had aangenomen. Toen vroeg ik me inderdaad ook af: wat zou die predikant ervan vinden dat zijn hoofd op allerlei prive-statussen van mensen gedeeld wordt. Ik vroeg me af: wat zou ik ervan zou vinden als mijn foto op de status van onbekende mensen of gemeenteleden van een gemeente waar ik nieuw lid van zou worden geplaatst wordt. Zou ik toch wat ongemakkelijk vinden denk ik.Job schreef: ↑26 jun 2023, 22:54 Het zijn mensen hè. Een domineesgezin is geen ivoren instituut ofzo. Mensen zijn het - mensen. Ik denk dat ze kramp in de kaken van het lachen krijgen als ze zien dat wereldwijd is terug te vinden waar zij gisteren kerkten. Of kramp in hun knokkels van ergernis. Het lijkt mij in elk geval geen lolletje om je identiteit te moeten ontlenen aan je pa en dat je gangen worden nagegaan. Laat die mensen toch lekker.

Volgens mij is hij al 84 jaar oud ofzo. Hij stond onder andere in maassluis en toen was dat al een moderne gemeente waar hij het overigens niet altijd makkelijk had, omdat hij in bepaalde opzichten wat conservatiever/behoudender was.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
Ik heb in zijn algemeenheid een voorkeur voor korte preken, inderdaad. Omdat mensen eindeloos kunnen praten en weinig zeggen. Veel lange preken hebben erg weinig inhoud. Al hoeft dat niet zo te zijn. Maar ook als de informatiedichtheid goed is, dan nog is er een maximum aan tijd dat je met plezier naar een pratende man kunt luisteren. En dan is het ook nog eens zo dat ik bovengemiddeld luistervaardig ben.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
Maar ik zou ook prima kerkdiensten van mijn eigen dominee willen delen. Alleen zijn die om raadselachtige redenen alleen op bestelling verkrijgbaar.
Ik vond de inleiding wel degelijk ter zake doen. Die ging over de toegang tot het huis van het gebed van de gemeente. Dat was precies passend bij de tekst waar de preek over ging.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 21:56
Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.
Ik vind 30 minuten voor een preek trouwens lang genoeg. En ik betreur het dat preken in de GG nog net zo lang zijn als of zelfs langer zijn dan in 1920. Want het concentratievermogen van mensen is afgenomen én het spreektempo en de verwerkingssnelheid van de gemiddelde Nederlander is gestegen. Alleen al gezien het tegenwoordig veel hogere spreektempo dan 100 jaar geleden, zou geen enkele preek nog langer dan drie kwartier moeten duren, mijns inziens. Maar het ging mij nu om de inhoud.
Heb ds Vermaat in mijn jonge jaren gehoord in Vlaardingen, dus een goede 50 jaar geleden. Ook daar vond men hem 'te zwaar'. Inmiddels weten we hoe het met die gemeente is afgelopen. De gemeente heeft opgehouden te bestaan en de kerk is gesloten.MePaul schreef: ↑27 jun 2023, 22:05Volgens mij is hij al 84 jaar oud ofzo. Hij stond onder andere in maassluis en toen was dat al een moderne gemeente waar hij het overigens niet altijd makkelijk had, omdat hij in bepaalde opzichten wat conservatiever/behoudender was.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
En wat die korte preken betreft. Ik adviseer de werkwijze van Paulus. Lijkt me, ook door de zuiverende werking, ook prima voor de instandhouding van een gemeente.
Ze kerken nu in de Rehobothkerk in Vlaardingen, wat uiteraard geen positieve ontwikkeling is. We moeten de boodschap niet aannemelijk maken voor de mensen, maar we moeten het levende en krachtige Woord laten spreken. Het Woord is scherper dan een tweesnijdend scherp zwaard (Hebreeën 4:12).refomart schreef: ↑28 jun 2023, 08:14Heb ds Vermaat in mijn jonge jaren gehoord in Vlaardingen, dus een goede 50 jaar geleden. Ook daar vond men hem 'te zwaar'. Inmiddels weten we hoe het met die gemeente is afgelopen. De gemeente heeft opgehouden te bestaan en de kerk is gesloten.MePaul schreef: ↑27 jun 2023, 22:05Volgens mij is hij al 84 jaar oud ofzo. Hij stond onder andere in maassluis en toen was dat al een moderne gemeente waar hij het overigens niet altijd makkelijk had, omdat hij in bepaalde opzichten wat conservatiever/behoudender was.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40
En wat die korte preken betreft. Ik adviseer de werkwijze van Paulus. Lijkt me, ook door de zuiverende werking, ook prima voor de instandhouding van een gemeente.
Laatst gewijzigd door MePaul op 28 jun 2023, 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Een korte maar krachtige preek van nog geen 30 minuten kan soms meer inhoud hebben dan een preek van 60 min waarbij de dominee krampachtig zijn tijd vol moet praten omdat 'het nou eenmaal zo heurt'Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 21:56Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40DDD schreef: ↑26 jun 2023, 22:08 Helaas zijn de kerkdiensten van mijn eigen gemeente niet na te luisteren. Maar zondagmorgen was ik te gast in een andere gemeente, waar ik de preek (en de rest van de liturgie) de moeite van het delen waard vond.
-
Dat kan zeker. Een preek van 5 minuten kan ook meer inhoud hebben dan een preek van 30 minuten. De wens van minder diensten en kortere preken vind ik merkwaardig. Veel gemeente die deze koers volgende bestaan ondertussen niet meer of zijn noodgedwongen samengegaan.Rido91 schreef: ↑28 jun 2023, 11:55Een korte maar krachtige preek van nog geen 30 minuten kan soms meer inhoud hebben dan een preek van 60 min waarbij de dominee krampachtig zijn tijd vol moet praten omdat 'het nou eenmaal zo heurt'Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 21:56Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.refomart schreef: ↑27 jun 2023, 20:18Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.Johann Gottfried Walther schreef: ↑27 jun 2023, 19:40