Niet de enige nee, zie mijn post net voor jou.Maanenschijn schreef: ↑02 nov 2023, 23:40 Ben ik nu de enige die vervreemding ervaart bij een aantal bijdragen hier?
Hen, hun? Er is geen hen of hun. Er is man en vrouw. De zondeval en gebrokenheid van de schepping maakt dat ook in deze zaken verdriet en moeite is. Dat er mensen zijn die ongeslachtelijk geboren worden. Dat er mensen zijn die zich aangetrokken voelen tot het zelfde geslacht. Dat er mensen zijn met genderdysforie. Maar laten we het alsjeblieft wel plaatsen binnen gebrokenheid van de schepping en de mens. En het daarmee niet normaliseren. En vasthouden aan het Bijbelse klassieke man en vrouw. Dat verwacht ik ten minste hier op dit forum wel.
Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Als je de filmpje ziet dan kun je zien dat er een duivelse macht achter zit om met hoe God de mens geschapen heeft te bespotten. Ik schreef het eerder - die mensen moeten opgesloten worden - dan is hij veilig en ook wij.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Je bedoelt dat je over mensen niet zou moeten spreken in de aanduiding die zij daarvoor zelf kiezen? Ik heb daar verder niet zo'n mening over, maar hoe doe je dat dan bij collega's?
In maak mij veel meer zorgen over het feit dat hier iemand hem onwelgevallige ontwikkelingen rechtstreeks aan de hel verbindt.
In maak mij veel meer zorgen over het feit dat hier iemand hem onwelgevallige ontwikkelingen rechtstreeks aan de hel verbindt.
- Maanenschijn
- Berichten: 5201
- Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik denk dat je op mij reageert?DDD schreef:Je bedoelt dat je over mensen niet zou moeten spreken in de aanduiding die zij daarvoor zelf kiezen? Ik heb daar verder niet zo'n mening over, maar hoe doe je dat dan bij collega's?
In maak mij veel meer zorgen over het feit dat hier iemand hem onwelgevallige ontwikkelingen rechtstreeks aan de hel verbindt.
Bij collega’s hoop ik in een goed gesprek aan te geven dat ik in mijn geweten niet vrij ben om hem of haar anders aan te spreken anders dan wat hij of zij is. Vanuit geloofsovertuiging. Ik zal dat in liefde en bewogenheid proberen. Zal niet makkelijk zijn. Die ervaring heb ik wel in een debat met jongeren van het plaatselijk voortgezet onderwijs.
Wat je tweede opmerking betreft, daar maak ik mij veel minder zorgen over. Ik ben er namelijk van overtuigd dat het duivelse krachten zijn die alles wat de Heere God goed heeft gemaakt ten grond wil richten. Dat de satan veel pijlen op zijn boog heeft en aansluiting vind bij het boze hart van de mens heeft geen toelichting nodig. Dat kan in muziek zijn, dat kan in geldzucht zijn. Maar dat kan ook in de identificatie van gender zijn. En wat Satan heel goed weet is dat je met de verleidingen en het vernielen van Gods geboden en schepping het beste kunt beginnen bij de kinderen en jongeren.
Dat KDD dit dus verbind aan duivelse krachten, de hel, maak ik me niet zo veel zorgen over. Dat lijkt me zelf geheel Bijbels.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Geen paarlen voor de zwijnen werpen. Hennen verwijzen - in alle liefde - naar het GGZ. (Met voorbede zoals met alle zieken).
That's all.
That's all.
-
- Berichten: 5503
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
#metooMaanenschijn schreef: ↑02 nov 2023, 23:40 Ben ik nu de enige die vervreemding ervaart bij een aantal bijdragen hier?
Hen, hun? Er is geen hen of hun. Er is man en vrouw. De zondeval en gebrokenheid van de schepping maakt dat ook in deze zaken verdriet en moeite is. Dat er mensen zijn die ongeslachtelijk geboren worden. Dat er mensen zijn die zich aangetrokken voelen tot het zelfde geslacht. Dat er mensen zijn met genderdysforie. Maar laten we het alsjeblieft wel plaatsen binnen gebrokenheid van de schepping en de mens. En het daarmee niet normaliseren. En vasthouden aan het Bijbelse klassieke man en vrouw. Dat verwacht ik ten minste hier op dit forum wel.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
In grote lijnen eens met jouw voorstel met daarbij de notie dat er soms diepe nood achter personen schuil kan gaan. Maar ik neem krachtig afstand van de dubbelzinnige verdedigers alhier.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik denk dat sommigen hier zich iets teveel laten ophitsen door groepen als Gezin In Gevaar / Bijbels Beraad M/V die recent zijn ontstaan en zich inlaten met enge types uit het binnen- en buitenland om het binnenlandse debat aan te zwengelen over dit soort onderwerpen.
Laat je niet meetrekken in een hoek waarin enkel termen als duivels en hels overblijven voor je medemens.
Laat je niet ophitsen door mensen die zeggen dat deze mensen het op je kinderen voorzien hebben. Dat is niet zo.
Dat zijn bakerpraatjes die enkel leiden tot ellende voor jou en de mensen waar het om gaat.
Laat je niet meetrekken in een hoek waarin enkel termen als duivels en hels overblijven voor je medemens.
Laat je niet ophitsen door mensen die zeggen dat deze mensen het op je kinderen voorzien hebben. Dat is niet zo.
Dat zijn bakerpraatjes die enkel leiden tot ellende voor jou en de mensen waar het om gaat.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Kent Butterfield (man van Rosaria van het boek 'onwaarschijnlijke bekering') heeft 3 preken over transgenderism.
Hij legt in de 2e preek de 10 geboden naast deze ontwikkeling in de maatschappij.
https://tinysa.com/sermon/530231714428034
https://tinysa.com/sermon/626231845113617
https://tinysa.com/sermon/71123165262779
Rosaria heeft een nieuw boek geschreven,
'5-lies-our-culture-is-telling-us'
https://www.crossway.org/articles/5-lie ... elling-us/
Hij legt in de 2e preek de 10 geboden naast deze ontwikkeling in de maatschappij.
https://tinysa.com/sermon/530231714428034
https://tinysa.com/sermon/626231845113617
https://tinysa.com/sermon/71123165262779
Rosaria heeft een nieuw boek geschreven,
'5-lies-our-culture-is-telling-us'
https://www.crossway.org/articles/5-lie ... elling-us/
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Goedemorgen Helma,helma schreef: ↑03 nov 2023, 06:57 Kent Butterfield (man van Rosaria van het boek 'onwaarschijnlijke bekering') heeft 3 preken over transgenderism.
Hij legt in de 2e preek de 10 geboden naast deze ontwikkeling in de maatschappij.
https://tinysa.com/sermon/530231714428034
https://tinysa.com/sermon/626231845113617
https://tinysa.com/sermon/71123165262779
Rosaria heeft een nieuw boek geschreven,
'5-lies-our-culture-is-telling-us'
https://www.crossway.org/articles/5-lie ... elling-us/
Bedankt! Zou het je lukken enkele hoofdgedachten van de preken te delen in het Nederlands? Al ga ik mijn best doen, mijn Engels is net niet goed genoeg om dit gedetailleerd te volgen.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Of laat Bijbels Beraad zich leiden door Gods Woord en wil jij je vooral laten leiden doordat je liever je gevoel laat spreken?Profesto schreef:Ik denk dat sommigen hier zich iets teveel laten ophitsen door groepen als Gezin In Gevaar / Bijbels Beraad M/V die recent zijn ontstaan en zich inlaten met enge types uit het binnen- en buitenland om het binnenlandse debat aan te zwengelen over dit soort onderwerpen.
Laat je niet meetrekken in een hoek waarin enkel termen als duivels en hels overblijven voor je medemens.
Laat je niet ophitsen door mensen die zeggen dat deze mensen het op je kinderen voorzien hebben. Dat is niet zo.
Dat zijn bakerpraatjes die enkel leiden tot ellende voor jou en de mensen waar het om gaat.
Is het waarheid én liefde of blijft bij jou alleen liefde over?
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Ik heb geen aantekeningen gemaakt, dan zou ik de preken opnieuw moeten luisteren.Job schreef:Goedemorgen Helma,helma schreef: ↑03 nov 2023, 06:57 Kent Butterfield (man van Rosaria van het boek 'onwaarschijnlijke bekering') heeft 3 preken over transgenderism.
Hij legt in de 2e preek de 10 geboden naast deze ontwikkeling in de maatschappij.
https://tinysa.com/sermon/530231714428034
https://tinysa.com/sermon/626231845113617
https://tinysa.com/sermon/71123165262779
Rosaria heeft een nieuw boek geschreven,
'5-lies-our-culture-is-telling-us'
https://www.crossway.org/articles/5-lie ... elling-us/
Bedankt! Zou het je lukken enkele hoofdgedachten van de preken te delen in het Nederlands? Al ga ik mijn best doen, mijn Engels is net niet goed genoeg om dit gedetailleerd te volgen.
Rosaria heeft er in grote lijnen hetzelfde over geschreven op haar website, dat zoek ik even op.
Laatst gewijzigd door helma op 03 nov 2023, 07:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
(Vertaald door Google)
Waarom ik niet langer transgender-voornaamwoorden gebruik – en waarom jij dat ook niet zou moeten doen.
Rosaria Butterfield
3 april 2023
Er brak een burgeroorlog uit binnen het brede evangelicalisme, en het idool van LGBTQ+ verdeelt het huis. Deze kwestie is voor mij persoonlijk, politiek en spiritueel. In 1998 werd ik een van de eerste lichting zogenaamde ‘vaste radicalen’ op Amerikaanse universiteiten, die trots mijn lesbische reputatie predikten. In 1999 riep Christus mij op tot bekering en geloof, en ik werd een verachte overloper van de LGBTQ+-beweging. Maar de progressieve heiliging kwam langzaam tot stand, en ik heb de afgelopen decennia vele malen gefaald.
Nadat ik lessen had geleerd, heb ik ernstig geprobeerd mijn koers te corrigeren.
En dat is het probleem.
Mijn gebruik van transgender voornaamwoorden was geen vergissing; het was zonde.
Publieke zonde vereist publiekelijk berouw, geen koerscorrectie.
Ik heb publiekelijk gezondigd wat betreft de kwestie van transgender-voornaamwoorden, die ik onzorgvuldig heb gebruikt in boeken en artikelen.
Ik heb publiekelijk gezondigd door te pleiten voor het gebruik van transgender-voornaamwoorden in interviews en openbare vragen en antwoorden.
Waarom deed ik dit? Ik heb een heleboel flauwe en achterbakse excuses. Hier zijn een paar. Het was een overblijfsel uit mijn dagen als homo-activist. Ik wilde iedereen ontmoeten waar ze waren en niets doen om belediging uit te lokken.
Toen het Hooggerechtshof in het voordeel van het homohuwelijk besliste, begon het gevaar van mijn positie duidelijk te worden. De codificatie van het homohuwelijk en de burgerrechten van LGBTQ+ leidde tot een ramkoers tussen LGBTQ+ en het christelijk geloof. Het begrip van de LGBTQ+-beweging dat zij zichzelf als ontologisch en moreel goed beschouwt, is in strijd met het bijbelse verhaal in Genesis 1:27 . Welke is het? Aan welke kant stond ik? Is LGBTQ+ een normale optie in het steeds groter wordende menu van seksuele geaardheid en genderidentiteit, waarbij een kleine Jezus nodig is om de menselijke bloei te bevorderen? Of komt LGBTQ+ van Satan als een weerspiegeling van de wereld, het vlees en de duivel? Maakt het deel uit van Gods scheppingsontwerp of van rebellie tegen de scheppingsverordening? Het is het een of het ander, omdat het christelijk geloof inherent binair is, en niet niet-binair.
En dit verkeerd doen is geen kwestie van persoonlijke vrijheid.
Waarom is het gebruik van transgendervoornaamwoorden zondig, vraag je je misschien af?
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen het negende gebod en moedigt mensen aan om tegen het tiende gebod te zondigen.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen de scheppingsverordening.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen het dragen van beelden.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden ontmoedigt de progressieve heiliging van een gelovige en vervalst het evangelie.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden maakt de verlossing goedkoper en vertrapt het bloed van Christus.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden slaagt er niet in mijn naaste lief te hebben als mijzelf.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden faalt in het bieden van echte christelijke gastvrijheid en geeft in plaats daarvan de definitie van gastvrijheid over aan liberaal communitarisme, identiteitspolitiek en ‘menselijke bloei’.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is geen zonde omdat de tijden zijn veranderd. Daarom is het gebruik van transgender voornaamwoorden vandaag de dag niet zondig, maar anno 2012 een moreel aanvaardbare optie. Zonde is zonde. De Bijbel definieert dit als zonde. Zonde verliest zijn kwaad niet vanwege onze goede bedoelingen of de persoonlijke gevoeligheden van anderen. Veranderende culturele krachten kunnen de zonde in een nieuw licht brengen (zoals de Obergefell-uitspraak van het Hooggerechtshof voor mij deed). Maar een hernieuwde focus is geen excuus voor zonde en geen ontwijking voor berouw, niet voor een echte Christen.
Ik heb berouw.
De brede evangelische kerk is het niet eens met hoe ik dit beeld schets.
Psycholoog Mark Yarhouse en auteur Preston Sprinkle vatten de christelijke argumenten voor transgender-voornaamwoorden samen. Ze geloven dat het gebruik van transgender-voornaamwoorden respectvol is voor iemands gekozen identiteit; het is vriendelijk en hoffelijk en noodzakelijk voor het voortzetten van een relatie met een transgender persoon. [1] Ik heb al deze dingen ook ooit zondig gezegd. Maar dit standpunt heeft geen christelijke betekenis. Gelooft een echte christen dat het opbouwen van een relatie op basis van onwaarheid het evangelie beter zal laten horen? En is dat hoe mensen bekeerd worden? Door God te ontmoeten op de voorwaarden van de zonde en aardige dingen over zichzelf te horen?
De christelijke auteur en adviseur Laura Perry Smalts biedt een ander perspectief. In haar verleden leefde ze als een ‘transgender man’ en noemde zichzelf ‘Jake’. Laura pompte testosteron en hield zich bezig met verminkende ‘genderbevestigende’ operaties. En God redde, verloste en transformeerde haar in een prachtige trofee van Zijn genade. Ze heeft in talloze interviews en haar boek Transgender to Transformed (Oklahoma: Genesis Publishing Group, 2019) de tegenovergestelde benadering verteld van Sprinkle en Yarhouse en de oude Rosaria. Voor Laura keerde ze, toen de Heer haar hart en geest met het evangelie verlevendigde, terug naar de kerk van haar jeugd en naar haar conservatieve christelijke ouders. Haar kerk en ouders hadden geweigerd haar favoriete voornaamwoorden te gebruiken gedurende al die jaren dat ze in de valse identiteit van transgenderisme leefde. Waarom keerde ze naar hen terug? Hun weigering om te liegen dwong haar vertrouwen af. Tegenwoordig is Laura een van de mooiste, goddelijke en vrouwelijke vrouwen die ik ken.
Transgender-voornaamwoorden zijn een van de Achans in het kamp van het brede evangelicalisme. Maar het zou geen Achan moeten zijn in het kamp van de confessioneel gereformeerden. Preston Sprinkle, Mark Yarhouse, David French, Revoice, Side B Christianity en elke parakerkelijke bediening die ‘innemend zijn’ als eindspel verheft, bieden bruikbare voorbeelden om te trotseren. Ze knikken in de richting van traditionele waarden, maar ruilen vervolgens bijbelse duidelijkheid in voor postmodern pluralisme, waardoor elke legitieme theologische brug naar de genade van het evangelie tot de grond toe afbrandt. Transgenderisme is satanisch. Wij die ooit het ‘voornaamwoord gastvrijheid’ propageerden, hebben valse geloofwaardigheid verleend aan een wolfachtige theologie die er niet in slaagt de schapen te beschermen. In plaats daarvan eet hij ze levend op.
Houdt u van uw naaste? Houdt u van uw Heer? Gelooft u dat alleen Jezus “de weg, de waarheid en het leven” is ( Johannes 14:6 )? Redt Jezus ons van onze zonden, of delegeren wij deze taak aan de priesters van onze tijd – de therapeuten?
Kent u het verschil tussen het maken van valse vrienden (“frenemies”) en het liefhebben van uw vijanden? Ja, Jezus was een vriend van zondaars, wat betekent dat Hij door Zijn kostbaar bloed allen loskoopt die zich bekeren, geloven en hun vertrouwen in Hem stellen. Hij maakt van voormalige vijanden zijn vrienden door zijn bloed. Het bloed van Christus creëert geen “bondgenoot” met de zonde die het aan het kruis verplettert, want dat staat haaks op de hoop op het evangelie. De wereld, het vlees en de duivel zijn niet de vrienden van Christus. Transidentiteit en Jezus vallen niet samen. Het is het een of het ander.
Christenen moeten leren hoe ze hun vijanden moeten liefhebben, en niet moeten doen alsof hun vijanden hun vrienden zijn.
Christenen die de morele lens van de LHBTQ+-persoonlijkheid gebruiken, zijn niet slechts een “zachte aanwezigheid” in het vijandige kamp. Door hun maakbaarheid zijn ze pudding in de hand van de vijand. Ze maken valse bekeerlingen tot een vals evangelie dat de knie buigt voor de fictieve identiteit van LGBTQ+. Deze wolfachtige theologie geeft de morele taal af aan links door transgender voornaamwoorden te gebruiken als morele lens (“respect, beleefdheid, gastvrijheid”). Ze verwerpen de helderheid van het woord van God en vervangen het door onzin. Door dit te doen hebben ze de evangeliewaarheid verworpen dat Jezus de enige weg naar verlossing is. Heidelbergvraag 30 verwoordt het als volgt: “want hoewel ze met woorden op Hem roemen, ontkennen ze toch met daden Jezus als de enige bevrijder en Verlosser .”
Heidelberg Vraag 30 bevat een onheilspellend rapport voor het voornaamwoord gastvrijheidskamp.
Wij die deze zonde hebben gepromoot, moeten opstaan en ons bekeren.
Ik zal beginnen.
Ik heb berouw.
Moge God mij vergeven.
Zou iemand mij willen vergezellen?
Rosaria Butterfield , voormalig hoogleraar Engels en vrouwenstudies aan de Universiteit van Syracuse, bekeerde zich in 1999 tot Christus in wat zij beschrijft als een treinwrak. Haar memoires The Secret Thoughts of an Likenly Convert beschrijft die moeilijke reis. Rosaria is getrouwd met Kent Butterfield, een gereformeerde presbyteriaanse predikant in North Carolina, en is een thuisschoolmoeder, auteur en spreker.
Waarom ik niet langer transgender-voornaamwoorden gebruik – en waarom jij dat ook niet zou moeten doen.
Rosaria Butterfield
3 april 2023
Er brak een burgeroorlog uit binnen het brede evangelicalisme, en het idool van LGBTQ+ verdeelt het huis. Deze kwestie is voor mij persoonlijk, politiek en spiritueel. In 1998 werd ik een van de eerste lichting zogenaamde ‘vaste radicalen’ op Amerikaanse universiteiten, die trots mijn lesbische reputatie predikten. In 1999 riep Christus mij op tot bekering en geloof, en ik werd een verachte overloper van de LGBTQ+-beweging. Maar de progressieve heiliging kwam langzaam tot stand, en ik heb de afgelopen decennia vele malen gefaald.
Nadat ik lessen had geleerd, heb ik ernstig geprobeerd mijn koers te corrigeren.
En dat is het probleem.
Mijn gebruik van transgender voornaamwoorden was geen vergissing; het was zonde.
Publieke zonde vereist publiekelijk berouw, geen koerscorrectie.
Ik heb publiekelijk gezondigd wat betreft de kwestie van transgender-voornaamwoorden, die ik onzorgvuldig heb gebruikt in boeken en artikelen.
Ik heb publiekelijk gezondigd door te pleiten voor het gebruik van transgender-voornaamwoorden in interviews en openbare vragen en antwoorden.
Waarom deed ik dit? Ik heb een heleboel flauwe en achterbakse excuses. Hier zijn een paar. Het was een overblijfsel uit mijn dagen als homo-activist. Ik wilde iedereen ontmoeten waar ze waren en niets doen om belediging uit te lokken.
Toen het Hooggerechtshof in het voordeel van het homohuwelijk besliste, begon het gevaar van mijn positie duidelijk te worden. De codificatie van het homohuwelijk en de burgerrechten van LGBTQ+ leidde tot een ramkoers tussen LGBTQ+ en het christelijk geloof. Het begrip van de LGBTQ+-beweging dat zij zichzelf als ontologisch en moreel goed beschouwt, is in strijd met het bijbelse verhaal in Genesis 1:27 . Welke is het? Aan welke kant stond ik? Is LGBTQ+ een normale optie in het steeds groter wordende menu van seksuele geaardheid en genderidentiteit, waarbij een kleine Jezus nodig is om de menselijke bloei te bevorderen? Of komt LGBTQ+ van Satan als een weerspiegeling van de wereld, het vlees en de duivel? Maakt het deel uit van Gods scheppingsontwerp of van rebellie tegen de scheppingsverordening? Het is het een of het ander, omdat het christelijk geloof inherent binair is, en niet niet-binair.
En dit verkeerd doen is geen kwestie van persoonlijke vrijheid.
Waarom is het gebruik van transgendervoornaamwoorden zondig, vraag je je misschien af?
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen het negende gebod en moedigt mensen aan om tegen het tiende gebod te zondigen.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen de scheppingsverordening.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is een zonde tegen het dragen van beelden.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden ontmoedigt de progressieve heiliging van een gelovige en vervalst het evangelie.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden maakt de verlossing goedkoper en vertrapt het bloed van Christus.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden slaagt er niet in mijn naaste lief te hebben als mijzelf.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden faalt in het bieden van echte christelijke gastvrijheid en geeft in plaats daarvan de definitie van gastvrijheid over aan liberaal communitarisme, identiteitspolitiek en ‘menselijke bloei’.
Het gebruik van transgender voornaamwoorden is geen zonde omdat de tijden zijn veranderd. Daarom is het gebruik van transgender voornaamwoorden vandaag de dag niet zondig, maar anno 2012 een moreel aanvaardbare optie. Zonde is zonde. De Bijbel definieert dit als zonde. Zonde verliest zijn kwaad niet vanwege onze goede bedoelingen of de persoonlijke gevoeligheden van anderen. Veranderende culturele krachten kunnen de zonde in een nieuw licht brengen (zoals de Obergefell-uitspraak van het Hooggerechtshof voor mij deed). Maar een hernieuwde focus is geen excuus voor zonde en geen ontwijking voor berouw, niet voor een echte Christen.
Ik heb berouw.
De brede evangelische kerk is het niet eens met hoe ik dit beeld schets.
Psycholoog Mark Yarhouse en auteur Preston Sprinkle vatten de christelijke argumenten voor transgender-voornaamwoorden samen. Ze geloven dat het gebruik van transgender-voornaamwoorden respectvol is voor iemands gekozen identiteit; het is vriendelijk en hoffelijk en noodzakelijk voor het voortzetten van een relatie met een transgender persoon. [1] Ik heb al deze dingen ook ooit zondig gezegd. Maar dit standpunt heeft geen christelijke betekenis. Gelooft een echte christen dat het opbouwen van een relatie op basis van onwaarheid het evangelie beter zal laten horen? En is dat hoe mensen bekeerd worden? Door God te ontmoeten op de voorwaarden van de zonde en aardige dingen over zichzelf te horen?
De christelijke auteur en adviseur Laura Perry Smalts biedt een ander perspectief. In haar verleden leefde ze als een ‘transgender man’ en noemde zichzelf ‘Jake’. Laura pompte testosteron en hield zich bezig met verminkende ‘genderbevestigende’ operaties. En God redde, verloste en transformeerde haar in een prachtige trofee van Zijn genade. Ze heeft in talloze interviews en haar boek Transgender to Transformed (Oklahoma: Genesis Publishing Group, 2019) de tegenovergestelde benadering verteld van Sprinkle en Yarhouse en de oude Rosaria. Voor Laura keerde ze, toen de Heer haar hart en geest met het evangelie verlevendigde, terug naar de kerk van haar jeugd en naar haar conservatieve christelijke ouders. Haar kerk en ouders hadden geweigerd haar favoriete voornaamwoorden te gebruiken gedurende al die jaren dat ze in de valse identiteit van transgenderisme leefde. Waarom keerde ze naar hen terug? Hun weigering om te liegen dwong haar vertrouwen af. Tegenwoordig is Laura een van de mooiste, goddelijke en vrouwelijke vrouwen die ik ken.
Transgender-voornaamwoorden zijn een van de Achans in het kamp van het brede evangelicalisme. Maar het zou geen Achan moeten zijn in het kamp van de confessioneel gereformeerden. Preston Sprinkle, Mark Yarhouse, David French, Revoice, Side B Christianity en elke parakerkelijke bediening die ‘innemend zijn’ als eindspel verheft, bieden bruikbare voorbeelden om te trotseren. Ze knikken in de richting van traditionele waarden, maar ruilen vervolgens bijbelse duidelijkheid in voor postmodern pluralisme, waardoor elke legitieme theologische brug naar de genade van het evangelie tot de grond toe afbrandt. Transgenderisme is satanisch. Wij die ooit het ‘voornaamwoord gastvrijheid’ propageerden, hebben valse geloofwaardigheid verleend aan een wolfachtige theologie die er niet in slaagt de schapen te beschermen. In plaats daarvan eet hij ze levend op.
Houdt u van uw naaste? Houdt u van uw Heer? Gelooft u dat alleen Jezus “de weg, de waarheid en het leven” is ( Johannes 14:6 )? Redt Jezus ons van onze zonden, of delegeren wij deze taak aan de priesters van onze tijd – de therapeuten?
Kent u het verschil tussen het maken van valse vrienden (“frenemies”) en het liefhebben van uw vijanden? Ja, Jezus was een vriend van zondaars, wat betekent dat Hij door Zijn kostbaar bloed allen loskoopt die zich bekeren, geloven en hun vertrouwen in Hem stellen. Hij maakt van voormalige vijanden zijn vrienden door zijn bloed. Het bloed van Christus creëert geen “bondgenoot” met de zonde die het aan het kruis verplettert, want dat staat haaks op de hoop op het evangelie. De wereld, het vlees en de duivel zijn niet de vrienden van Christus. Transidentiteit en Jezus vallen niet samen. Het is het een of het ander.
Christenen moeten leren hoe ze hun vijanden moeten liefhebben, en niet moeten doen alsof hun vijanden hun vrienden zijn.
Christenen die de morele lens van de LHBTQ+-persoonlijkheid gebruiken, zijn niet slechts een “zachte aanwezigheid” in het vijandige kamp. Door hun maakbaarheid zijn ze pudding in de hand van de vijand. Ze maken valse bekeerlingen tot een vals evangelie dat de knie buigt voor de fictieve identiteit van LGBTQ+. Deze wolfachtige theologie geeft de morele taal af aan links door transgender voornaamwoorden te gebruiken als morele lens (“respect, beleefdheid, gastvrijheid”). Ze verwerpen de helderheid van het woord van God en vervangen het door onzin. Door dit te doen hebben ze de evangeliewaarheid verworpen dat Jezus de enige weg naar verlossing is. Heidelbergvraag 30 verwoordt het als volgt: “want hoewel ze met woorden op Hem roemen, ontkennen ze toch met daden Jezus als de enige bevrijder en Verlosser .”
Heidelberg Vraag 30 bevat een onheilspellend rapport voor het voornaamwoord gastvrijheidskamp.
Wij die deze zonde hebben gepromoot, moeten opstaan en ons bekeren.
Ik zal beginnen.
Ik heb berouw.
Moge God mij vergeven.
Zou iemand mij willen vergezellen?
Rosaria Butterfield , voormalig hoogleraar Engels en vrouwenstudies aan de Universiteit van Syracuse, bekeerde zich in 1999 tot Christus in wat zij beschrijft als een treinwrak. Haar memoires The Secret Thoughts of an Likenly Convert beschrijft die moeilijke reis. Rosaria is getrouwd met Kent Butterfield, een gereformeerde presbyteriaanse predikant in North Carolina, en is een thuisschoolmoeder, auteur en spreker.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Nee. Zo is de tegenstelling niet.helma schreef: ↑03 nov 2023, 07:26Of laat Bijbels Beraad zich leiden door Gods Woord en wil jij je vooral laten leiden doordat je liever je gevoel laat spreken?Profesto schreef:Ik denk dat sommigen hier zich iets teveel laten ophitsen door groepen als Gezin In Gevaar / Bijbels Beraad M/V die recent zijn ontstaan en zich inlaten met enge types uit het binnen- en buitenland om het binnenlandse debat aan te zwengelen over dit soort onderwerpen.
Laat je niet meetrekken in een hoek waarin enkel termen als duivels en hels overblijven voor je medemens.
Laat je niet ophitsen door mensen die zeggen dat deze mensen het op je kinderen voorzien hebben. Dat is niet zo.
Dat zijn bakerpraatjes die enkel leiden tot ellende voor jou en de mensen waar het om gaat.
Is het waarheid én liefde of blijft bij jou alleen liefde over?
Ik pleit tegen de ontmenselijking van onze naasten.
Re: Gelezen, gedacht, gehoord (overig)
Onmenselijking vind ik juist wat ze al die jongeren aandoen met amputaties, hormonen en dergelijke.