Toch spreekt de Heere Jezus hierover en dan komt er juist de vijandschap openbaar. Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?Herman schreef:Het is inderdaad opvallend dat als we proberen de kern onder woorden te brengen, we dan prima zonder bijbel lijken te kunnen. Dat is één van de oorzaken van de kerkelijke verdeeldheid, wederzijds onbegrip en ongefundeerde beschuldigingen. Aan de andere kant blijken sommige zaken te makkelijk als onbijbels te worden weggezet, die fout heb ik zelf te vaak gemaakt.
53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.
55 Want Mijn vlees is waarlijk Spijs, en Mijn bloed is waarlijk Drank.
56 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die blijft in Mij, en Ik in hem.
Wat Hij hier zegt ging veel verder dan de uitdrukking dat Jezus ook in ons hart geboren moet worden. Het volgen van Hem zonder Hem deelachtig te worden is een belangrijk gevaar voor kerkmensen. Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?